Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
Efteling spoorweg gaat elektrisch door zuylen
Vandaag om 04:58:37
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
ABLOAD gaat stoppen door NS264
Vandaag om 00:33:53
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Rody v. G.
Vandaag om 00:32:29
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Karst Drenth
Vandaag om 00:18:50
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Edsko Hekman
Vandaag om 00:02:24
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Treinreizen met m'n vader door Deetrein
22 april 2024, 23:56:03
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
22 april 2024, 20:50:38
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
DR4024 door Michaël dB
22 april 2024, 19:20:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 april 2024, 18:53:00
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Een kantoorbaan in schaal N door aad52
22 april 2024, 17:16:02
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door 1795
22 april 2024, 16:11:01
  

Auteur Topic: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum  (gelezen 24234 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #75 Gepost op: 24 maart 2019, 08:31:50 »
Want een gedoofd of gestoord sein is een stop tonend sein, daar hebben we de fail-safe weer, als het sein stuk gaat vangen de dienstvoorschriften dat op...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3701
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #76 Gepost op: 24 maart 2019, 11:33:57 »
Dat weet ik.  ;)
Maar ik bedoel bij werkzaamheden.  ;)
Hier bij Leiden zijn er werkzaamheden geweest ,waarbij de seinen bij Warmond gewoon gedoofd waren in die tijd.Er reden  dus geen gewone treinen.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #77 Gepost op: 24 maart 2019, 11:37:13 »
In dat geval praten we over werktreinen. En die hebben altijd een werktreinbegeleider die een instructie heeft gehad.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #78 Gepost op: 24 maart 2019, 11:41:22 »
M.a.w. dan gelden heel andere regels en voorschriften.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #79 Gepost op: 24 maart 2019, 13:57:17 »
Seinen zijn bij uitgebreide werkzaamheden gewoon gedoofd.Er hoeft ook niet voor gestopt te worden omdat ze gedoofd zijn. Ze zijn er gewoon  tijdelijk niet  ;)

 Ik kan mij geen situatie voorstellen dat rood knipper nodig zou zijn bij werkzamheden.
Peter
En toch komt het op die manier voor op een aantal plaatsen en installaties ;)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3701
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #80 Gepost op: 24 maart 2019, 14:00:27 »
Welke seinen kunnen dan rood knipperen?
Seinen langs de vrije baan of alleen de bediende seinen ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25289
    • Pagina van klaas
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #81 Gepost op: 24 maart 2019, 14:09:54 »
Peter, dat sein rood knipper bestaat sinds 2000, dus dat heb je tijdens je werkzame periode niet meer meegemaakt. ;)
Hier te zien: http://www.marcrpieters.nl/

Ik heb er eens een stukje film van gezien. Het sein is dan gericht naar het buitendienst gestelde spoor. Ik zie het als een geruststelling voor de werkers aan het spoor. Het is voor hun een teken: van deze kant kan geen reguliere trein komen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3701
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #82 Gepost op: 24 maart 2019, 18:39:12 »
Dank je .Klaas. ;D 
 Ik ben er al een hele tijd uit.   :(
Een poosje terug zag ik gedoofde seinen bij Wmd ,toen er gewerkt werd in Ledn.
Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #83 Gepost op: 24 maart 2019, 18:56:56 »
We zijn wel erg aan het afdwalen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3701
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #84 Gepost op: 24 maart 2019, 19:06:01 »
Zeker.
Terug naar Castricum ,naar geel knipper i.p.v. rood knipper :D
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2019, 19:08:05 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #85 Gepost op: 24 maart 2019, 21:26:21 »
Nouja, ondanks het afdwalen was de discussie er niet minder interessant om :)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3701
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #86 Gepost op: 24 maart 2019, 21:36:50 »
 Ik denk dat iedereen zijn zegje wel gedaan heeft langzamerhand.  ;)
 Er komt wel weer een nieuw onderwerp denk ik.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #87 Gepost op: 28 maart 2019, 22:02:12 »
...uit een uitgave van de N.V. Nederlandse Spoorwegen Juli 1981
"Het beveiligingssysteem bij NS"

Een interessant stukje over fail-safe aangaande beveiliging. Voor de liefhebbert  ;D





Mvg

Sander.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2019, 00:06:46 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #88 Gepost op: 28 maart 2019, 22:23:01 »
Zeer interessant, vooral de eerste zin van 9.6 is veelzeggend. Bedankt voor het delen Sander

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #89 Gepost op: 29 maart 2019, 01:57:01 »
Ook de laatste regel van 9.2.2 stemt tot nadenken. "onveilige signalering" is wat anders dan "signalering van een onveilige toestand".
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.