Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 236696 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #840 Gepost op: 19 november 2021, 22:16:15 »
Gossiemeine, het wordt steeds mooier  (y)
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #841 Gepost op: 19 november 2021, 22:29:52 »
Details maken het bijzonder, Meino. En jij bent hard op weg om het bijzonder mooi te maken!

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #842 Gepost op: 20 november 2021, 11:33:19 »
Dank voor alle lovende woorden.

Iemand wilde wat kleur zien, dat is nu gebeurd, de masten zijn ook in de verf gezet.



Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #843 Gepost op: 20 november 2021, 11:35:55 »
Gaaf hoor! (y) Heb je trouwens nooit overwogen het stationsgebouw wat minder Duits te maken..? Met die fraaie NS portalen, begint dat nu op te vallen...  ;D
« Laatst bewerkt op: 20 november 2021, 11:37:48 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #844 Gepost op: 20 november 2021, 17:36:06 »
Dag Vincent

We weten beiden dat het station een Kibri kit is gebaseerd op Calw. Toch als ik mijn bijbel, "Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841/1938" er op na sla, dan zie ik dat de meeste details van het station ook in Nederland voorkwamen. Het pleisterwerk, de type ramen dat gebruikt is etc. Zelfs stations in vakwerkstijl kwamen voor in Nederland (Oldenzaal bijv.). Kortom wat maakt het station on-Nederlands?
Het enige wat ik kan vinden zijn de dakkapellen. Het type dat op station Calw gebruikt zijn komen niet voor op enig Nederlands station. Eigenlijk komen dakkapellen vrijwel nooit voor.
Dus misschien een idee om ter zijner tijd de daken te vervangen. Maar dat komt pas aan de beurt als ik niks anders meer te doen heb.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #845 Gepost op: 20 november 2021, 18:00:03 »
Het was geen kritiek :angel:

En ik was niet zo snel dat ik Calw herkende, maar nu je het zegt.. Al denk ik dat Calw geen pleister is, maar daadwerkelijk (zandsteen) blokken; dat kwam in Nederland volgens mij niet veel voor. Zeker niet in die wat meer roodbruine zandsteenkleur.. Zandsteen werd wel gebruikt, maar als latei of sierlijst; zie station Delft (het oude dan ;D).

Maar laat lekker staan; volgens mij al vaak genoeg gezegd dat het een fraaie baan is!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #846 Gepost op: 20 november 2021, 18:26:44 »
Dag Vincent

Nee hoor, ik zie het niet als kritiek  ;D.
Maar het is wel iets waar ik soms aan heb gedacht. Overigens ik wist niet dat Calw van zandsteenblokken gebouwd was. Dat is eigenlijk in model niet te onderscheiden van pleisterwerk met voegen. Alleen de kleur zou ik dan misschien ook moeten aanpassen. Maar typisch een klusje als alles verder klaar is.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #847 Gepost op: 20 november 2021, 20:48:01 »
Het is inderdaad zandsteen. Voor pleisterwerk met voegen is het mijns inziens te grof. Ook de ornamenten zijn vreemd.
Wat ook onderscheidend is, is dat het een dubbele hoogbouw heeft, wat in Nederland bij mijn weten  niet voorkomt. Nog een ander dingetje is de maatvoering. Het zou me niet verbazen als die 1:120 is ipv 1:87.
Weet wel waar je aan begint trouwens, als je vervangt. Het hotel heeft ook een typisch Dhitse uitstraling......

Groet
Huup
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #848 Gepost op: 20 november 2021, 21:13:26 »
Mooie klus, mag je trots op zijn  (y). Vergeet de vrijbalken niet bij je wissels… ;)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #849 Gepost op: 20 november 2021, 21:32:11 »
Nog een ander dingetje is de maatvoering. Het zou me niet verbazen als die 1:120 is ipv 1:87.
Weet wel waar je aan begint trouwens, als je vervangt. Het hotel heeft ook een typisch Dhitse uitstraling......
Huup, de maatvoering is zeker geen 1:87. Ik ben wel eens met iets anders bezig geweest, Hollandscale heeft ook een mooi station, maar ik ben bang dat dat niet goed gaat uitvallen omdat toch het meeste aan gebouwen die ik gebruikt heb waarschijnlijk 1:100 is. Zelfs de gevels van Artitec en Alsacast die ik op de achtergrond heb gebruikt. Ik ben ooit van plan geweest om het Belgisch cafe van Artitec te gaan gebruiken. Ik had daar een kartonnen dummy van gemaakt, maar het stond niet, omdat het veel te groot was en dus niet in verhouding met de rest.
Grappig dat je dat hotel ook Duits vindt, dat is n.l. Engels van origine.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #850 Gepost op: 21 november 2021, 18:30:32 »
Engels! 😂 Blij dat ik niet ook de Belgen erbij haalde, wat ik dus bijna dee 😉

Maar goed, maatvoering  blijft een probleem. Gezien je eerdere ervaring mss toch maar wit pleisteren 😉
« Laatst bewerkt op: 21 november 2021, 18:35:13 door Huup »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #851 Gepost op: 22 november 2021, 17:00:33 »
Op dit moment is het grootste gedeelte onder de draad gebracht. Maar dat ziet er nog niet uit, Rijdraden zijn 2-3 cm te lang, het zelfde geld voor de hangkabel.



Dit web van draden moet nog afgewerkt worden. Dat doen we als volgt. Met een viltstift markeer ik de einden van de rijdraden zodanig dat deze aan beide kanten niet meer dan 1-2mm uitsteken, en knip de rijdraden op lengte.
De rijdraden worden dan op de volgende manier in elkaar geschoven onder de uithouder.



Dit is even een voorbeeld, in de bochten worden de uiteinden ook nog een beetje omgezet zodat de beide rijdraden in elkaar vallen. Pal van boven kun je zien dat de draden niet in elkaars verlengde liggen, maar van de zijkant en schuin van boven is dat niet te zien. Nadat de rijdraden gepositioneerd zijn onder de uithouder, fixeer ik het door een klein druppeltje superlijm (vloeibaar) op de uithouder en de twee rijdraden aan te brengen. In het geval van een kruisende rijdraad - voor de overloopwissels, dan wordt de kruisende draad voor de overloopwissels als eerste gedaan, vervolgens de rijdraden voor de hoofdbaan daar onder. Doordat ik de rijdraden in elkaar laat vallen is de onderkant van de rijdraad redelijk vlak waardoor weinig kans op haken. De rijdraad van de overloopwissels kruisen de hoofdbaan onder een kleine hoek en verder geldt daar een snelheidsbeperking van 30km/u, dus dat gaat ook goed.

De draagkabel is simpeler, Die knip ik met een goedkope nagel clipper af, zodanig dat het uiteinde nog net op de isolator ligt. Daarna ook dit weer fixeren met een druppeltje superlijm.

Dan is dit het resultaat.



Ik ben nu halverwege, als alles gedaan is, rest alleen nog het donkergrijs verven van de bovenleiding, de koperkleur vind ik niet echt natuurlijk.

Groet Meino

« Laatst bewerkt op: 22 november 2021, 21:07:37 door meino. Reden: hangkabel heet draagkabel »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #852 Gepost op: 22 november 2021, 17:43:05 »
Ziet er geweldig uit!  (y)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #853 Gepost op: 22 november 2021, 19:00:31 »
Mooi hoor Meino.

Ga zo door. (y)

Kees.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #854 Gepost op: 22 november 2021, 21:04:17 »
De hangkabel is simpeler,
Dat ding heet draagkabel. Al weer vergeten? ;D
Verder, petje af. Dit is zoals ik het ook zou doen. Alleen ga ik het niet doen, heb er van afgezien, te veel gedoe.