Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alt-Wutachtalbahn 2025 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:56:55
Line-up foto's van modellen door Rsd1000
Vandaag om 02:31:36
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:26:09
W.V. Kalender 2026 door barry1972
Vandaag om 01:23:55
Rangeren met een pec door Karel466
Vandaag om 01:04:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 01:03:35
PB Models, ICR-rijtuigen door barry1972
Vandaag om 00:46:11
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door R.C.Grootveld
Vandaag om 00:06:15
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Besselspoor
28 October 2025, 23:12:38
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
28 October 2025, 22:46:27
modulebaan in spoor 1 door Marc tramt
28 October 2025, 22:14:38
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
28 October 2025, 21:52:59
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
28 October 2025, 21:45:18
Station Roodeschool door Torikoos
28 October 2025, 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
28 October 2025, 21:32:25
Rijnstraat door R1954
28 October 2025, 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
28 October 2025, 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
28 October 2025, 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
28 October 2025, 20:43:43
Rondom Charlois door Wim1969
28 October 2025, 20:16:47
Piko 2025 door Eelco Storm
28 October 2025, 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
28 October 2025, 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
28 October 2025, 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
28 October 2025, 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
28 October 2025, 18:16:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
28 October 2025, 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
28 October 2025, 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
28 October 2025, 16:56:34
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 327864 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2374
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #855 Gepost op: 22 November 2021, 21:08:55 »
Klaas

dat heb ik dus aangepast, bedankt.

Groet Meino

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8898
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #856 Gepost op: 22 November 2021, 22:10:21 »
Donkergrijs? Oxidatiegroen en verweren 😉

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2374
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #857 Gepost op: 22 November 2021, 22:25:03 »
Koper oxideert met een groene kleur, dat is dus correct. Maar als ik naar de bovenleiding in het veld bekijk, zie ik weinig groen, maar meestal is het zwart. Ik denk dat dat komt door het grafiet in de pantograaf. Dat slijt en zal dus een constante wolk van grafietstof maken, die er dan voor zorgt dat de bovenleiding toch meestal zwart wordt door de verwering met grafietstof. Dus houd ik het toch op een antraciet zwart.

Groet Meino

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #858 Gepost op: 22 November 2021, 22:48:30 »
De kleur van de bovenleiding is wel een dingetje. Het hangt er ook vanaf hoe je er tegenaan kijkt. Vanaf een viaduct naar beneden kijkend zie je voornamelijk dat oxydegroen. Vanaf railniveau kijkend zie je zwart, maar dat komt vooral doordat je tegen een lichte achtergrond kijkt. De draagkabel is toch vanaf beneden gezien oxydegroen maar het lijkt zwart.
De rijdraad is wel zwart, zoals je zegt door het grafietslijpsel. Daarnaast kan het ook van locatie tot locatie verschillen. Wordt nog een hele uitdaging om die kleurverschillen er goed op te krijgen. Daarom denk ik dat je er niet verkeerd aan doet om alles gewoon zwart te maken. Dan valt de bovenleiding het minste op, en het valt vooral niet op dat die draden eigenlijk een slagje te dik zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2374
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #859 Gepost op: 23 November 2021, 10:34:47 »
Dat was wel mijn eerste bedoeling. Maar het kriebelt wel om toch met een mix van zwart en oxydegroen te proberen. Toch maar eens gaan kijken op een plek waar ik de handel van boven kan bekijken.

Groet Meino

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5075
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #860 Gepost op: 23 November 2021, 10:39:15 »
Verf anders een paar draden of losse stukken bovenleiding in verschillende tinten en hou die ernaast...? En dan mogen wij stemmen  ;)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2374
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #861 Gepost op: 23 November 2021, 15:29:33 »
Ik ben even in Baarn geweest om wat fotootjes te maken.











Voor mij is de conclusie vrij helder. De rijdraden en hangdraden zijn donker (bruinig zwart) en vrijwel niet te zien. De draagkabel is echter koperoxide groen. Afhankelijk van de belichting. In zonlicht echt helder oxidegroen, in de schaduw veel doffer en donkerder. De kleur is dan vrijwel niet te onderscheiden van het verweerde groen van de portalen.
Ik ga dan ook eerst de draden een in een wat warme antraciet kleur verven. Daarna kan ik de draagkabel nog ophalen met een likje grijsgroen.

Groet Meino

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten RenĂ©
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #862 Gepost op: 23 November 2021, 15:39:19 »
@ Meino...zijn die bielzen nou niet uit 1 stuk???  of is de ballast in het midden te hoog gelegd?

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
  • 🇳🇴
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #863 Gepost op: 23 November 2021, 15:44:38 »
@Aford,

Het zou zomaar kunnen zijn dat het twin block dwarsliggers zijn (google twin block concrete sleepers).
Med venligst hilsen,

Lennert

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2374
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #864 Gepost op: 23 November 2021, 15:48:03 »
@ Meino...zijn die bielzen nou niet uit 1 stuk???  of is de ballast in het midden te hoog gelegd?

Geen flauw idee, daar heb ik niet op gelet en zoveel weet ik er ook niet van  :laugh:. Maar het zou goed kunnen wat Loki zegt.

Groet Meino

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten RenĂ©
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #865 Gepost op: 23 November 2021, 16:00:51 »
@ Loki geen idee dat het bestond...weer wat geleerd (y)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #866 Gepost op: 23 November 2021, 16:44:26 »
Bij NS/Prorail noemen ze dat duoblock dwarsliggers. KLIK. De verbinding tussen de blokken is een plastic buis waar het beton en de wapening in doorloopt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5075
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #867 Gepost op: 23 November 2021, 16:45:35 »
In de link is het een stalen buis...  :angel:

En je zal dit type vast ook met stalen verbinding hebben, maar warempel zie hier: https://kampa-international.nl/wp-content/uploads/2021/06/Installatie-en-onderhoudsvoorschrift-VBK-bevestiging-op-Duoblok.pdf



Ben benieuwd; weet iemand welke kunststof? Wellicht vezelversterkte buis (glasvezel), aangezien je toch een zekere stijfheid nodig hebt.4

@Aford: 't wordt ook in 1:87 geleverd: https://www.modelrailwaysdirect.co.uk/track/peco-sl-106f-code-75-flexible-track-with-concrete-bi-bloc-sleepers/
Wellicht iets voor schorumdijk 2.0?  ;D
« Laatst bewerkt op: 23 November 2021, 16:59:36 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #868 Gepost op: 23 November 2021, 16:49:10 »
Ja, dat staat er, maar dat is niet correct. Op afstand zou je inderdaad denken dat de buis van staal is, maar ik heb die dingen van dichtbij gezien en het is echt plastic. Type rioolbuis.

<edit> ik zie dat je je bericht intussen hebt aangepast. ;)
« Laatst bewerkt op: 23 November 2021, 16:50:56 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2374
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #869 Gepost op: 24 November 2021, 17:55:14 »
Dat was even een interessant uitstapje naar twin block dwarsliggers. Gelukkig was in de tijd van Kranenberg alles nog gewoon eerlijk eikenhout, in ieder geval wat ik probeer uit te beelden.

Goed, even terug naar de bovenleiding. Ik was begonnen met de draden te schilderen met een menging van Humbrol 79 en Revell 87. Ongeveer in de verhouding 2/3 Hu79 en 1/3 Rev87. Dat geeft een modderig donker grijs wat ik ook vaak gebruik om draaistellen te vervuilen.

Dat geeft best een groot verschil met de draden als ze nog in hun metaalkleur zijn.



Wat fotootjes nadat ik met het verven van dit deel klaar was.







Over een paar dagen als de verf goed uitgehard is, ga ik ook nog proberen om de draagkabel in een wt lichtere grijs-groen kleur te zetten. Dat omdat op de foto's van de werkelijkheid dat ook het geval is en om de rijdraden toch wat meer zichtbaar te krijgen de moddergrijs werkt n.l. wel erg goed als camouflage.

Groet Meino