Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Sven
Vandaag om 19:47:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ruben90
Vandaag om 18:57:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 18:13:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door AlbertG
Vandaag om 16:54:44
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Albert.H0
Vandaag om 16:32:34
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:52
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 304313 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #840 Gepost op: 19 November 2021, 22:16:15 »
Gossiemeine, het wordt steeds mooier  (y)
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
    • MCKmodelbouw
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #841 Gepost op: 19 November 2021, 22:29:52 »
Details maken het bijzonder, Meino. En jij bent hard op weg om het bijzonder mooi te maken!

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #842 Gepost op: 20 November 2021, 11:33:19 »
Dank voor alle lovende woorden.

Iemand wilde wat kleur zien, dat is nu gebeurd, de masten zijn ook in de verf gezet.



Groet Meino

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4952
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #843 Gepost op: 20 November 2021, 11:35:55 »
Gaaf hoor! (y) Heb je trouwens nooit overwogen het stationsgebouw wat minder Duits te maken..? Met die fraaie NS portalen, begint dat nu op te vallen...  ;D
« Laatst bewerkt op: 20 November 2021, 11:37:48 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #844 Gepost op: 20 November 2021, 17:36:06 »
Dag Vincent

We weten beiden dat het station een Kibri kit is gebaseerd op Calw. Toch als ik mijn bijbel, "Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841/1938" er op na sla, dan zie ik dat de meeste details van het station ook in Nederland voorkwamen. Het pleisterwerk, de type ramen dat gebruikt is etc. Zelfs stations in vakwerkstijl kwamen voor in Nederland (Oldenzaal bijv.). Kortom wat maakt het station on-Nederlands?
Het enige wat ik kan vinden zijn de dakkapellen. Het type dat op station Calw gebruikt zijn komen niet voor op enig Nederlands station. Eigenlijk komen dakkapellen vrijwel nooit voor.
Dus misschien een idee om ter zijner tijd de daken te vervangen. Maar dat komt pas aan de beurt als ik niks anders meer te doen heb.

Groet Meino

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4952
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #845 Gepost op: 20 November 2021, 18:00:03 »
Het was geen kritiek :angel:

En ik was niet zo snel dat ik Calw herkende, maar nu je het zegt.. Al denk ik dat Calw geen pleister is, maar daadwerkelijk (zandsteen) blokken; dat kwam in Nederland volgens mij niet veel voor. Zeker niet in die wat meer roodbruine zandsteenkleur.. Zandsteen werd wel gebruikt, maar als latei of sierlijst; zie station Delft (het oude dan ;D).

Maar laat lekker staan; volgens mij al vaak genoeg gezegd dat het een fraaie baan is!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #846 Gepost op: 20 November 2021, 18:26:44 »
Dag Vincent

Nee hoor, ik zie het niet als kritiek  ;D.
Maar het is wel iets waar ik soms aan heb gedacht. Overigens ik wist niet dat Calw van zandsteenblokken gebouwd was. Dat is eigenlijk in model niet te onderscheiden van pleisterwerk met voegen. Alleen de kleur zou ik dan misschien ook moeten aanpassen. Maar typisch een klusje als alles verder klaar is.

Groet Meino

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #847 Gepost op: 20 November 2021, 20:48:01 »
Het is inderdaad zandsteen. Voor pleisterwerk met voegen is het mijns inziens te grof. Ook de ornamenten zijn vreemd.
Wat ook onderscheidend is, is dat het een dubbele hoogbouw heeft, wat in Nederland bij mijn weten  niet voorkomt. Nog een ander dingetje is de maatvoering. Het zou me niet verbazen als die 1:120 is ipv 1:87.
Weet wel waar je aan begint trouwens, als je vervangt. Het hotel heeft ook een typisch Dhitse uitstraling......

Groet
Huup

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5345
  • Modelspoor is emotie...
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #848 Gepost op: 20 November 2021, 21:13:26 »
Mooie klus, mag je trots op zijn  (y). Vergeet de vrijbalken niet bij je wissels… ;)

Rob
Tbinnebarretije…

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #849 Gepost op: 20 November 2021, 21:32:11 »
Nog een ander dingetje is de maatvoering. Het zou me niet verbazen als die 1:120 is ipv 1:87.
Weet wel waar je aan begint trouwens, als je vervangt. Het hotel heeft ook een typisch Dhitse uitstraling......
Huup, de maatvoering is zeker geen 1:87. Ik ben wel eens met iets anders bezig geweest, Hollandscale heeft ook een mooi station, maar ik ben bang dat dat niet goed gaat uitvallen omdat toch het meeste aan gebouwen die ik gebruikt heb waarschijnlijk 1:100 is. Zelfs de gevels van Artitec en Alsacast die ik op de achtergrond heb gebruikt. Ik ben ooit van plan geweest om het Belgisch cafe van Artitec te gaan gebruiken. Ik had daar een kartonnen dummy van gemaakt, maar het stond niet, omdat het veel te groot was en dus niet in verhouding met de rest.
Grappig dat je dat hotel ook Duits vindt, dat is n.l. Engels van origine.

Groet Meino

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #850 Gepost op: 21 November 2021, 18:30:32 »
Engels! 😂 Blij dat ik niet ook de Belgen erbij haalde, wat ik dus bijna dee 😉

Maar goed, maatvoering  blijft een probleem. Gezien je eerdere ervaring mss toch maar wit pleisteren 😉
« Laatst bewerkt op: 21 November 2021, 18:35:13 door Huup »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #851 Gepost op: 22 November 2021, 17:00:33 »
Op dit moment is het grootste gedeelte onder de draad gebracht. Maar dat ziet er nog niet uit, Rijdraden zijn 2-3 cm te lang, het zelfde geld voor de hangkabel.



Dit web van draden moet nog afgewerkt worden. Dat doen we als volgt. Met een viltstift markeer ik de einden van de rijdraden zodanig dat deze aan beide kanten niet meer dan 1-2mm uitsteken, en knip de rijdraden op lengte.
De rijdraden worden dan op de volgende manier in elkaar geschoven onder de uithouder.



Dit is even een voorbeeld, in de bochten worden de uiteinden ook nog een beetje omgezet zodat de beide rijdraden in elkaar vallen. Pal van boven kun je zien dat de draden niet in elkaars verlengde liggen, maar van de zijkant en schuin van boven is dat niet te zien. Nadat de rijdraden gepositioneerd zijn onder de uithouder, fixeer ik het door een klein druppeltje superlijm (vloeibaar) op de uithouder en de twee rijdraden aan te brengen. In het geval van een kruisende rijdraad - voor de overloopwissels, dan wordt de kruisende draad voor de overloopwissels als eerste gedaan, vervolgens de rijdraden voor de hoofdbaan daar onder. Doordat ik de rijdraden in elkaar laat vallen is de onderkant van de rijdraad redelijk vlak waardoor weinig kans op haken. De rijdraad van de overloopwissels kruisen de hoofdbaan onder een kleine hoek en verder geldt daar een snelheidsbeperking van 30km/u, dus dat gaat ook goed.

De draagkabel is simpeler, Die knip ik met een goedkope nagel clipper af, zodanig dat het uiteinde nog net op de isolator ligt. Daarna ook dit weer fixeren met een druppeltje superlijm.

Dan is dit het resultaat.



Ik ben nu halverwege, als alles gedaan is, rest alleen nog het donkergrijs verven van de bovenleiding, de koperkleur vind ik niet echt natuurlijk.

Groet Meino

« Laatst bewerkt op: 22 November 2021, 21:07:37 door meino. Reden: hangkabel heet draagkabel »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1914
    • Flickr pagina
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #852 Gepost op: 22 November 2021, 17:43:05 »
Ziet er geweldig uit!  (y)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5645
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #853 Gepost op: 22 November 2021, 19:00:31 »
Mooi hoor Meino.

Ga zo door. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26572
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #854 Gepost op: 22 November 2021, 21:04:17 »
De hangkabel is simpeler,
Dat ding heet draagkabel. Al weer vergeten? ;D
Verder, petje af. Dit is zoals ik het ook zou doen. Alleen ga ik het niet doen, heb er van afgezien, te veel gedoe.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.