Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 03:02:48
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Karst Drenth
Vandaag om 00:47:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:01:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
07 July 2025, 23:57:36
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 July 2025, 23:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Benelux795
07 July 2025, 22:22:31
365 "Het is weekend foto's" door Frank 123
07 July 2025, 21:36:40
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
07 July 2025, 21:31:10
Piko 2025 door Benelux795
07 July 2025, 20:45:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
07 July 2025, 20:30:00
Roco Plan T door NL-modelspoor
07 July 2025, 19:58:16
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
07 July 2025, 19:20:30
US diorama in H0 door Ronald Halma
07 July 2025, 19:15:10
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
07 July 2025, 18:28:20
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
07 July 2025, 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
07 July 2025, 15:10:13
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
07 July 2025, 14:53:16
Sfeer op je modelbaan door RobVille
07 July 2025, 14:32:37
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
07 July 2025, 14:27:14
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
07 July 2025, 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
07 July 2025, 13:13:16
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
07 July 2025, 13:05:22
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
07 July 2025, 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
07 July 2025, 12:12:54
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
07 July 2025, 12:00:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
07 July 2025, 11:01:04
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
07 July 2025, 10:57:40
  

Auteur Topic: The Intercontinental Railroad Company  (gelezen 46240 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4969
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #165 Gepost op: 14 August 2021, 11:54:37 »
Verkanting in model is technisch nergens voor nodig, het is alleen cosmetisch.

In werkelijkheid is het ook 'alleen' voor comfort; maar een boog van 6m is toch beetje streven naar werkelijkheid, dus dan zou ik zeggen dat verkanting  daarbij hoort. Het oogt mijns inziens realistischer..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26607
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #166 Gepost op: 14 August 2021, 12:00:10 »
In werkelijkheid is het niet alleen voor comfort. Het zorgt er voor dat het voertuig zo veel mogelijk "haaks" op het spoor drukt. Zonder verkanting zou de flens te sterk tegen de buitenstaaf drukken, met verhoogde slijtage en zelfs ontsporingsgevaar tot gevolg.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4969
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #167 Gepost op: 14 August 2021, 12:11:19 »
Klaas, beginnen we weer.. Hahaha

Sommetje! Bocht van 6m in model is 522m in werkelijkheid, een zeer krappe bocht! Lok van 80ton blijft tot 140km/hr gewoon op de rails. Ja, en de belasting op de buitenrails is in bochten hoger, zeker zonder verkanting. Maar tegen die tijd, ligt de soep al in je schoot

Toevoeging: zwaartepunt lok op 2,5m, mijns inziens ook relatief hoog. De flens drukt sowieso tegen de buitenstaaf (rails?), want het is een horizontale kracht die 'm naar buiten drukt. Dat beetje verkanting verandert daar weinig aan. Wat verkanting mi wel doet, is de aslast iets beter verdelen in bochten (bij een bewegende trein), dat zal gunstig zijn voor belasting op ballastbed en komt vermoedelijk vermoeiing van de spoorstaaf en as/lager configuratie ten goede. Maar met ontsporen heeft verkanten volgens mij weinig te maken.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2021, 12:30:00 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4969
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #168 Gepost op: 14 August 2021, 12:15:12 »
Dat van die soep verzin ik overigens niet.

Langs perrons (zonder snelheidsbeperking) is de verkanting sterk gereduceert; omdat treinen daar ook stil staan of langzamer rijden en dan is een scheve wagon heel onprettig. Niet voor niets hield men rekening met de DSG bij grote verkanting: "Nach neuen Versuchen galt eine Erhöhung des Überhöhungsfehlbetrags auf 130 mm „unter Berücksichtigung des Speisewagenbetriebs“ als unbedenklich."

tekst aangepast; mijn Duits haperde.. ;D
« Laatst bewerkt op: 14 August 2021, 12:32:28 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4969
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #169 Gepost op: 14 August 2021, 12:37:23 »
On topic; je kan ook twee treinen op de grond of tafel naast elkaar zetten met R=6m en R=10m, kijken wat beter oogt..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26607
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #170 Gepost op: 14 August 2021, 12:41:54 »
Klaas, beginnen we weer.. Hahaha
Ik vind het niet om te lachen en daarom stop ik er mee. Dit gaat weer een gebed zonder end worden en daar heb ik weinig zin in.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #171 Gepost op: 14 August 2021, 13:19:28 »
Hoe het ook zij, ik zie niet het nut van een mooie lange bocht zonder verkanting. What's the point?  Verkanting is wat er sjeu aan geeft. 

Volgens eerder genoemd tabelletje (uit mn hoofd) 600m radius = max 110km/u bij 14cm verkanting. Dat ga ik in HO afronden op 2mm.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4969
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #172 Gepost op: 14 August 2021, 13:30:09 »
 (y) ben benieuwd!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26607
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #173 Gepost op: 14 August 2021, 13:54:52 »
Volgens eerder genoemd tabelletje (uit mn hoofd) 600m radius = max 110km/u bij 14cm verkanting. Dat ga ik in HO afronden op 2mm.
Lijkt me rijkelijk veel. NEM114 adviseert niet verder te gaan dan 1 mm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #174 Gepost op: 14 August 2021, 13:59:22 »
On topic; je kan ook twee treinen op de grond of tafel naast elkaar zetten met R=6m en R=10m, kijken wat beter oogt..?

Tja wat beter oogt, dat laat zich makkelijk raden. Probleem is de beperkte ruimte! Daar moet toch een hele S-bocht ingepropt worden. Of eigenlijk 3/4 S bocht, aan de Oostkant verdwijnt hij zonder overgangsboog onder een viaduct. Begin en eindpunt en de resp hoeken waarmee ze aankomen liggen al vast. Het rechte stuk tussen linker en rechter boog is al behoorlijk ingekort. Om echt verschil te zien zou de radius inderdaad naar 9 of  zelfs 12 meter moeten.
Dus dat gaat 'm niet worden.
Realitycheck.
Rothobby.
;-)

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #175 Gepost op: 14 August 2021, 14:05:56 »
Lijkt me rijkelijk veel. NEM114 adviseert niet verder te gaan dan 1 mm.

Jammer datik dat tabelletje niet kan vinden, maar misschien was het wel 16cm, in HO 1,839 mm. Wat zijn de overwegingen bij dat advies van 1mm?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26607
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #176 Gepost op: 14 August 2021, 14:10:21 »
De overweging bij dat advies staat er boven. Daar staat wat ik eerder al schreef, technisch gezien is verkanting op een modelsporbaan nergens goed voor. Het kan zich zelfs tegen je keren. En voor het visuele effect is 1 mm ruim voldoende. Voor zo'n ruime boog (voor modelspoorbegrippen dan) vind ik 0,5 mm al genoeg. Maar trek gerust je eigen plan, je zult het vanzelf ondervinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6483
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #177 Gepost op: 14 August 2021, 14:17:39 »
Eerlijk gezegd, geef ik Klaas gelijk. Bij de EMV hebben we een testbaan met verkanting. Hoeveel weet ik niet precies. Maar mijn materieel met RP25 wielen kiepert om.

Gr, Hans

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #178 Gepost op: 14 August 2021, 14:25:04 »
Ok ik ga het eerst los leggen, hier en daar een punaise. Kijken hoe het smoelt. En nog eens goed naar m'n favoriete hoofdlijnfoto's kijken.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #179 Gepost op: 14 August 2021, 15:14:59 »
Voor het idee, hart op hart afstand 52 mm (maat van Weinert Mein Gleis), verkanting ca 1,5 mm (boogstraal is iets van 2 a 3 meter)