Doel:€250.00
Donaties:€178.00

Per saldo:€-72.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 25-01-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 18:55:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 18:44:12
Artitec 2023 door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:27:43
Modeltrein foto's uit je oude familiealbum door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:22:25
On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door Luit
Vandaag om 18:01:35
Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig. door NS 1607
Vandaag om 17:57:28
NS-6000 in Spoor-1 door Ivo tB
Vandaag om 17:28:04
De Hondsrugbaan door WimC
Vandaag om 17:19:20
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 17:07:23
Grassmaster, 2e laag gras door Hendrik Jan
Vandaag om 17:05:48
Pantopietluttigheid door dh3201
Vandaag om 17:04:39
Exact Train ICM Koploper, de voorbespreking door Silvolde
Vandaag om 16:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:37:25
19 Toen door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:06:58
Fotowedstrijd: Winter (1:1 en model door elkaar) door HuubvG
Vandaag om 16:04:15
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 15:57:40
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door bask185
Vandaag om 15:53:17
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 15:49:34
US dieselmaterieel H0 door NS1220
Vandaag om 15:48:56
DR 5000 doet vreemd door bask185
Vandaag om 15:02:31
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:33:35
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:28:23
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Rick
Vandaag om 13:45:31
Fotowedstrijd BeneluxSpoor.net door Bob R.
Vandaag om 13:36:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Eric B
Vandaag om 13:06:58
SNCF bagagerijtuig (fourgon) Dd4s (Roco 45107 en 74359) door Benelux795
Vandaag om 12:28:53
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:26:49
ExactTrain 2023 door 4020 281-4
Vandaag om 12:16:25
Fremo haven: KNZ Hengelo door Hans_omBC
Vandaag om 12:06:19
  

Auteur Topic: The Intercontinental Railroad Company  (gelezen 36985 keer)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
  • Tsja, ben nog steeds aan het klussen....
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #150 Gepost op: 24 juli 2021, 22:46:53 »
Volgens mij is hoh 46mm de gangbare maat. Ik heb op Grasland 58mm aangehouden en heb daar eigenlijk wel spijt van, het is echt breed. Persoonlijk zou ik niet meer boven de 50mm uit willen komen. Het is echt een wereld van verschil.
Je bent nu nog in een positie om eventuele veranderingen eenvoudig aan te brengen.
DEUVM. (y)

Gr.

Edsko

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1340
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #151 Gepost op: 24 juli 2021, 22:54:56 »
Op Vaerwegh Dok hebben we 48mm aangehouden en dat geeft een mooi resultaat.

20140704_002259 by Frans Peeters, on Flickr
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2023 by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 14 & 15 Oktober 2023

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #152 Gepost op: 24 juli 2021, 23:17:42 »
Volgens de encyclopedie komt 46mm overeen met het grootbedrijf. (Zoals het er staat lijkt dat de maat voor stations maar het is voor de vrije baan. Voor stations kom je in HO op afgerond 52mm.)

De meeste railgeometrieën zitten ook rond of boven de 60mm, terwijl daar toch krappere boogstralen gangbaar zijn. Bij een boog van 6m zul je niet snel problemen krijgen, maar als het krapper wordt moeten je sporen misschien wel weer wat uit elkaar dan 46mm.

Maar omdat je zo (jaloersmakend) veel ruimte hebt, zal het optisch misschien niet direct storen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1088
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #153 Gepost op: 24 juli 2021, 23:27:48 »
46mm zelfs, vraag me af of mijn dikke Amerikanen daar ook bij mee zijn, even testen, anders ziet 48mm er ook schitterend uit, ik ben helemaal overtuigd. Heren mijn dank is groot!
Ja die ruimte, dat is echt des modelspoorders natte droom, I know ... Uurtje rijden van mijn huis overigens, dus niet in alle opzichten jaloersmakend.
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2021, 23:33:36 door clickmaniac »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1340
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #154 Gepost op: 25 juli 2021, 12:44:39 »
Zet dan 2 dikke amerikanen naast elkaar op een parallel spoor en hou er een dunne vinger tussen. Je wil in geval van calamiteiten er toch nog op een iets eenvoudigere manier iets aan kunnen doen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2023 by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 14 & 15 Oktober 2023

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1088
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #155 Gepost op: 13 augustus 2021, 13:04:08 »
6 meter radius, ik twijfel of ik te zijner tijd niet opnieuw ga zagen, maar dan 10m radius. Er zit nu toch een lullig knikje in de trein. Eerst een spoor leggen en even aankijken.



Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2859
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #156 Gepost op: 13 augustus 2021, 23:33:39 »
Radius van 6m is geen lullig knikje.. ;D
Hartsikke mooi! Niets meer aan doen; denk namelijk dat 't er met verkanting nog beter uit ziet  :)

PS waar zie je dat knikje?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5576
    • Medway Valley Line
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #157 Gepost op: 13 augustus 2021, 23:44:16 »
Volgens mij is hoh 46mm de gangbare maat. Ik heb op Grasland 58mm aangehouden en heb daar eigenlijk wel spijt van, het is echt breed. Persoonlijk zou ik niet meer boven de 50mm uit willen komen. Het is echt een wereld van verschil.
Je bent nu nog in een positie om eventuele veranderingen eenvoudig aan te brengen.

@Edkso,

Daarom rijden we bij de BMB Modulebaan met een railafstand van (ongeveer) 50mm.
Dat is immers de standaard railafstand van PECO.



Gr, Hans

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2859
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #158 Gepost op: 13 augustus 2021, 23:50:53 »
Hartsikke mooi! Niets meer aan doen; denk namelijk dat 't er met verkanting nog beter uit ziet  :)

Waar ik zei niets meer aan doen; lees net dat de rails op 60mm hoh ligt. Ben het eens met de anderen; zou ik verkleinen tot max 50mm..
Zie ook de baan van onze vriend djayrailway (de 'opvolger' van "depot de poinzeraut" dan); duidelijk dichter op elkaar.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1088
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #159 Gepost op: 14 augustus 2021, 10:03:41 »
Ja ze gaan op 5 cm liggen, inderdaad de Peco HOH afstand. Dat is een leuk malletje Hans! (Dolletjes!)
Ik zie de "onnatuurlijke" knik tussen het tweede en derde, en tussen het vierde en vijfde rijtuig, terwijl ik alles heel precies op de lijn had gezet. Iets om in de gaten te houden straks. Bovendien, bij deze radius geldt een Vmax van 110km/u, beetje langzaam naar mijn smaak. Op zich niet zo heel veel werk om een nieuw laagje hout te zagen (neem ik wel iets dunners dan 12mm!!) en er bovenop te plakken.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2021, 10:07:08 door clickmaniac »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2859
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #160 Gepost op: 14 augustus 2021, 10:25:35 »
Wellicht kan je die Vmax nog wat opkrikken door iets meer verkanting..? Welke Vmax wil je dan; 160?

En vermoedde inderdaad bij 2e, 3e en 4e wat geks te zien, maar dacht dat rijtuig wellicht beetje uit lijn stond. Leg er anders tijdelijk wat flex op voor een betere indruk?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2859
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #161 Gepost op: 14 augustus 2021, 10:33:09 »
Wat in mijn ervaring ook lastiger wordt met zeer ruime bochten: rails strak leggen. Zie  Vaerwegh Dok en mijn bocht 6.5m hieronder; toch een paar kleine knikjes. Kan je wel wel met mallen gaan werken, maar bij 10m zie je dat denk ik eerder dan bij 6m.

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2859
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #162 Gepost op: 14 augustus 2021, 11:17:56 »
Op zich niet zo heel veel werk om een nieuw laagje hout te zagen (neem ik wel iets dunners dan 12mm!!) en er bovenop te plakken.

Als je de rails iets naar binnen legt hoef je toch niet opnieuw te zagen..? Maar net ff gerekend; met een max verkanting van 150mm 1:1 ben je met radius 6m beperkt tot 110~120 km/u. Aan u de keus.. :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5576
    • Medway Valley Line
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #163 Gepost op: 14 augustus 2021, 11:29:58 »
Ja ze gaan op 5 cm liggen, inderdaad de Peco HOH afstand. Dat is een leuk malletje Hans!

@Clickmaniac,

Bedenk wel dat je de rails in bogen ruimer moet leggen bij het gebruik van lange rijtuigen. Je kunt daarvoor een proefstukken maken om te zien welke tolerantie jouw materieel heeft.

Gr, Hans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 23575
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #164 Gepost op: 14 augustus 2021, 11:39:55 »
Verkanting in model is technisch nergens voor nodig, het is alleen cosmetisch. Voor een boogstraal van 6 meter en een schaalsnelheid van 120km/h kom ik op een verkanting van 0,04 mm. Dat is verwaarloosbaar.
Voor het mooi kun je verkanting toepassen, maar ik zou bij zo'n boogstraal niet verder gaan dan 0,5 mm. Voor het zicht is dat overtuigend genoeg.