Doel:€250.00
Donaties:€250.05

Per saldo:€0.05

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 25-10-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door EricZmS
Vandaag om 21:13:44
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 21:13:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:36:48
Nieuwe app en firmware versie (1.0.6) voor de DK50018 schakeldecoder door Bert_Apd
Vandaag om 20:24:41
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 20:13:46
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg. door GD
Vandaag om 20:06:08
Hernieuwde kennismaking door Wico
Vandaag om 20:03:23
Basic onderhoud locomotieven door Wico
Vandaag om 20:00:06
Lawrie's Mechanical Marvels door GD
Vandaag om 19:44:35
Raadplaatje door Jeronimos
Vandaag om 19:44:28
Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m door basjuh1981
Vandaag om 19:43:57
EifelBurgenBahn door basjuh1981
Vandaag om 19:42:37
Ook geen Preisers meer in de VS door basjuh1981
Vandaag om 19:40:12
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:17:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
Vandaag om 19:05:13
Nieuwe website online: mrmodelrailroad.com door Reinout van Rees
Vandaag om 18:53:22
Wie kan mij helpen met een 3d printer om iets te printen door Eegtrain
Vandaag om 18:42:57
Stoom Stichting Nederland, perikelen… door hrp
Vandaag om 17:59:18
Twee-assige rongenwagens door Blausee-Mitholz
Vandaag om 17:05:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:49:53
VERPLAATST: Problemen door woningbouw bij de SSN? door Bert van Gelder
Vandaag om 16:48:31
Stralen van messing modellen; welke materialen gebruiken? door CeesJ
Vandaag om 14:56:50
VIRM kop in de schaal 1:5 door Mitchell
Vandaag om 14:55:13
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
Vandaag om 14:43:59
Modelspoorwinkels in Google Earth door spoorzeven
Vandaag om 14:34:21
Brekina MAN-schienenbus (64000), maakt lawaai na stilstand. Olie helpt niet. door Matthijs1308
Vandaag om 12:30:40
Jubileum? door bask185
Vandaag om 12:28:13
Bahnstrecke 5867 door Lars Smelter
Vandaag om 11:27:41
NS E? of GTU? door Arjan6511
Vandaag om 11:03:03
Bestaat het type Y slaaprijtuig (voor service personeel) van VSOE in H0? door Rondje_HO
Vandaag om 10:59:37
  

Auteur Topic: The Intercontinental Railroad Company  (gelezen 28196 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21565
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #180 Gepost op: 14 augustus 2021, 16:39:55 »
Maar mijn materieel met RP25 wielen kiepert om.
Op onze clubbaan heb ik hetzelfde meegemaakt. De persoon die het spoor had gelegd had er verkanting in gemaakt door aan één kant een 0,5 mm koperdraadje onder de bielzenmat te leggen. Op zich was die verkanting niet het probleem, maar de overgang van vlak naar verkant was nogal abrupt waardoor mijn 0,6 mm flenzen over de railstaaf stapten.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1012
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #181 Gepost op: 14 augustus 2021, 17:20:35 »
Dat ziet er veelbelovend uit Frank! Het effect is het best zichtbaar vanaf (preiser-) ooghoogte, met iets verticaals er vlak naast, een mast of zo. Dus als je er nog eens langskomt...  :angel:
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2021, 17:33:27 door clickmaniac »
gr, Diederik

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 670
  • Vinnie the who?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #182 Gepost op: 14 augustus 2021, 18:29:00 »
Klaas, dacht dat jij eerder vandaag aan gaf niet meer op verkanting in te gaan..?  :police:

Je slaat de spijker trouwens op z'n kop, dank!
De groeten! Vincent

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21565
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #183 Gepost op: 14 augustus 2021, 19:01:22 »
Dat bedoelde ik niet. Maar wat ik wel bedoelde ga ik pas vertellen als je jezelf bekend maakt en je niet verstopt achter een alias.

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 670
  • Vinnie the who?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #184 Gepost op: 14 augustus 2021, 20:02:21 »
... verstopt achter een alias.

Zei hij in een draadje van Clickmaniak, met bijdragen van oa Frank123, Martijn193 en rondje_H0  ;D
Aangenaam: Vincent. Veranderd dit dit iets aan de discussie? Maar voorstel: gaan wij door in het vetergang draadje, of een nieuw draadje over het gebruik van aliessen, en dan blijft het hier bij de vorderingen de prachtige "The Intercontinental Railroad Company"!
De groeten! Vincent

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1012
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #185 Gepost op: 14 augustus 2021, 21:51:37 »
We kunnen er vanuit gaan dat iedereen de beste bedoelingen heeft - dank nog daarvoor! - maar de nuace gaat soms verloren en dan kan de toon heel anders geïnterpreteerd worden.
Dus rrrrrrelax een beetje! Alvast bedankt.
Tot de volgende update van de ICRR.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2021, 21:58:21 door clickmaniac »
gr, Diederik

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 670
  • Vinnie the who?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #186 Gepost op: 14 augustus 2021, 22:51:06 »
Amen.. On topic: zat mijn Franse boekies nog eens te bekijken, en qua afstand tussen sporen is allemaal nog krapper dan ik dacht  ;D


De groeten! Vincent

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #187 Gepost op: 15 augustus 2021, 10:25:04 »
Wat ik heb “geleerd” in al die jaren modelbouw, het is altijd een compromis maken.
Van echt naar model kan je nooit alles omrekenen en exact op schaal doen.

Daarom met in dit geval de rails leggen, kijk wat functioneel is want dat is het belangrijkste.
En dan hoe je dat optisch het best kan verwerken.
Ik heb ook best wat ruimte, maar ik merk ook dat ik steeds ruimte te kort kom hahaha


Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 670
  • Vinnie the who?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #188 Gepost op: 15 augustus 2021, 11:07:49 »
Het was gewoon een excuus om een mooi plaatje te delen..  :) Ik heb wel eens begrepen dat leveranciers van miniatuur spul ook bewust andere verhoudingen kiezen (lees: niet conform 1:1) omdat het exact volgen van verschaalde maten niet de juiste indruk oplevert van het voorbeeld. Wij zien alles in het echie toch vanaf een perron... In dit verband: blijft grappig dat veel Britse OO-banen er ook heel geloofwaardig uitzien. 
De groeten! Vincent

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #189 Gepost op: 15 augustus 2021, 11:29:55 »
Voor toepassen van verkanting kan dit filmpje misschien helpen vanaf 5:56: https://www.youtube.com/watch?v=jHw2AYpGyc0&t=915s
Evergreen heeft dunne profieltjes en daarmee kan je de verkanting geleidelijk opbouwen, vooral belangrijk bij het midden van de S-boog anders heb je grote kans op ontsporingen. Het toepassen van profieltjes op het uiteinde van de dwarsliggers zorgt voor een kleinere verkanting (hoogteverschil tussen spoorstaven). Hou er mee rekening dat je verkanting ongeveer de dikte van het profieltje gedeeld door 1,7 is.

Voor de verkantingsopbouw zou ik proberen minimaal 0,5-0,75 meter aan te houden, maar dat is wat testen met verschillend materieel en langer is mooier. In het midden van de S-boog kan de opbouw van de ene boog direct gevolgd worden door opbouw van de andere boog, maar geleidelijke overgang van verkanting heeft lengte nodig.

Aangezien de beperkingen van modelbouw (kleine boogstralen) zou ik de maximaal de verkanting van 1 mm die Klaas aan gaf aan houden, maar kan je minder verkanting mooier en beter opbouwen binnen de beschikbare lengtes. Een heel klein beetje verkanting heeft al voldoende visueel effect, te veel verkanting ziet er naar mijn mening vaak niet realistisch uit in model. Die van het filmpje vind ik zelf goed gelukt. Succes!

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1012
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #190 Gepost op: 15 augustus 2021, 12:01:23 »
Dank je, dat was ook precies wat ik van plan was, polystyreen stripjes eronder, opbouwen per 0,25mm, hoogte uiteraard omgekeerd evenredig aan boogstraal.
gr, Diederik

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21565
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #191 Gepost op: 15 augustus 2021, 12:24:47 »
In bogen breng ik de verkanting direct in de ondergrond aan, dus in de strook triplex of multiplex waar het spoor op komt. Voordeel is dat de overgangen vanzelf geleidelijk worden omdat die strook te stug is om abrupte overgangen te maken. En je hoeft naderhand niet met strookjes styreen of karton te pielen.

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 670
  • Vinnie the who?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #192 Gepost op: 15 augustus 2021, 14:35:55 »
Voor toepassen van verkanting kan dit filmpje misschien helpen vanaf 5:56: https://www.youtube.com/watch?v=jHw2AYpGyc0&t=915s

Wat een gaaf project!
De groeten! Vincent

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 525
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #193 Gepost op: 15 augustus 2021, 15:53:04 »
^^Dat is zeker een gaaf project en een goede inspiratie (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 2005
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #194 Gepost op: 16 augustus 2021, 12:17:50 »
Hi Diederik, ben even langs de baan gelopen om foto vanuit Preiser-perpectief te maken...





Boogstraal van de bocht nog even nagekeken, is inderdaad ca 2, 5 meter.
En we stomen door....