Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:37:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
  

Auteur Topic: The Intercontinental Railroad Company  (gelezen 46359 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4980
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #165 Gepost op: 14 August 2021, 11:54:37 »
Verkanting in model is technisch nergens voor nodig, het is alleen cosmetisch.

In werkelijkheid is het ook 'alleen' voor comfort; maar een boog van 6m is toch beetje streven naar werkelijkheid, dus dan zou ik zeggen dat verkanting  daarbij hoort. Het oogt mijns inziens realistischer..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #166 Gepost op: 14 August 2021, 12:00:10 »
In werkelijkheid is het niet alleen voor comfort. Het zorgt er voor dat het voertuig zo veel mogelijk "haaks" op het spoor drukt. Zonder verkanting zou de flens te sterk tegen de buitenstaaf drukken, met verhoogde slijtage en zelfs ontsporingsgevaar tot gevolg.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4980
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #167 Gepost op: 14 August 2021, 12:11:19 »
Klaas, beginnen we weer.. Hahaha

Sommetje! Bocht van 6m in model is 522m in werkelijkheid, een zeer krappe bocht! Lok van 80ton blijft tot 140km/hr gewoon op de rails. Ja, en de belasting op de buitenrails is in bochten hoger, zeker zonder verkanting. Maar tegen die tijd, ligt de soep al in je schoot

Toevoeging: zwaartepunt lok op 2,5m, mijns inziens ook relatief hoog. De flens drukt sowieso tegen de buitenstaaf (rails?), want het is een horizontale kracht die 'm naar buiten drukt. Dat beetje verkanting verandert daar weinig aan. Wat verkanting mi wel doet, is de aslast iets beter verdelen in bochten (bij een bewegende trein), dat zal gunstig zijn voor belasting op ballastbed en komt vermoedelijk vermoeiing van de spoorstaaf en as/lager configuratie ten goede. Maar met ontsporen heeft verkanten volgens mij weinig te maken.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2021, 12:30:00 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4980
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #168 Gepost op: 14 August 2021, 12:15:12 »
Dat van die soep verzin ik overigens niet.

Langs perrons (zonder snelheidsbeperking) is de verkanting sterk gereduceert; omdat treinen daar ook stil staan of langzamer rijden en dan is een scheve wagon heel onprettig. Niet voor niets hield men rekening met de DSG bij grote verkanting: "Nach neuen Versuchen galt eine Erhöhung des Überhöhungsfehlbetrags auf 130 mm „unter Berücksichtigung des Speisewagenbetriebs“ als unbedenklich."

tekst aangepast; mijn Duits haperde.. ;D
« Laatst bewerkt op: 14 August 2021, 12:32:28 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4980
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #169 Gepost op: 14 August 2021, 12:37:23 »
On topic; je kan ook twee treinen op de grond of tafel naast elkaar zetten met R=6m en R=10m, kijken wat beter oogt..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #170 Gepost op: 14 August 2021, 12:41:54 »
Klaas, beginnen we weer.. Hahaha
Ik vind het niet om te lachen en daarom stop ik er mee. Dit gaat weer een gebed zonder end worden en daar heb ik weinig zin in.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #171 Gepost op: 14 August 2021, 13:19:28 »
Hoe het ook zij, ik zie niet het nut van een mooie lange bocht zonder verkanting. What's the point?  Verkanting is wat er sjeu aan geeft. 

Volgens eerder genoemd tabelletje (uit mn hoofd) 600m radius = max 110km/u bij 14cm verkanting. Dat ga ik in HO afronden op 2mm.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4980
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #172 Gepost op: 14 August 2021, 13:30:09 »
 (y) ben benieuwd!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #173 Gepost op: 14 August 2021, 13:54:52 »
Volgens eerder genoemd tabelletje (uit mn hoofd) 600m radius = max 110km/u bij 14cm verkanting. Dat ga ik in HO afronden op 2mm.
Lijkt me rijkelijk veel. NEM114 adviseert niet verder te gaan dan 1 mm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #174 Gepost op: 14 August 2021, 13:59:22 »
On topic; je kan ook twee treinen op de grond of tafel naast elkaar zetten met R=6m en R=10m, kijken wat beter oogt..?

Tja wat beter oogt, dat laat zich makkelijk raden. Probleem is de beperkte ruimte! Daar moet toch een hele S-bocht ingepropt worden. Of eigenlijk 3/4 S bocht, aan de Oostkant verdwijnt hij zonder overgangsboog onder een viaduct. Begin en eindpunt en de resp hoeken waarmee ze aankomen liggen al vast. Het rechte stuk tussen linker en rechter boog is al behoorlijk ingekort. Om echt verschil te zien zou de radius inderdaad naar 9 of  zelfs 12 meter moeten.
Dus dat gaat 'm niet worden.
Realitycheck.
Rothobby.
;-)

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #175 Gepost op: 14 August 2021, 14:05:56 »
Lijkt me rijkelijk veel. NEM114 adviseert niet verder te gaan dan 1 mm.

Jammer datik dat tabelletje niet kan vinden, maar misschien was het wel 16cm, in HO 1,839 mm. Wat zijn de overwegingen bij dat advies van 1mm?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #176 Gepost op: 14 August 2021, 14:10:21 »
De overweging bij dat advies staat er boven. Daar staat wat ik eerder al schreef, technisch gezien is verkanting op een modelsporbaan nergens goed voor. Het kan zich zelfs tegen je keren. En voor het visuele effect is 1 mm ruim voldoende. Voor zo'n ruime boog (voor modelspoorbegrippen dan) vind ik 0,5 mm al genoeg. Maar trek gerust je eigen plan, je zult het vanzelf ondervinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #177 Gepost op: 14 August 2021, 14:17:39 »
Eerlijk gezegd, geef ik Klaas gelijk. Bij de EMV hebben we een testbaan met verkanting. Hoeveel weet ik niet precies. Maar mijn materieel met RP25 wielen kiepert om.

Gr, Hans

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #178 Gepost op: 14 August 2021, 14:25:04 »
Ok ik ga het eerst los leggen, hier en daar een punaise. Kijken hoe het smoelt. En nog eens goed naar m'n favoriete hoofdlijnfoto's kijken.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6156
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #179 Gepost op: 14 August 2021, 15:14:59 »
Voor het idee, hart op hart afstand 52 mm (maat van Weinert Mein Gleis), verkanting ca 1,5 mm (boogstraal is iets van 2 a 3 meter)