Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-03-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

trein en wissels doen het niet door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:37:34
bouwen met modules in marokko door MOVisser
Vandaag om 16:37:14
De Hoekse Lijn nader bekeken. door hrp
Vandaag om 16:32:20
25 jaar geleden door Eelco Storm
Vandaag om 16:28:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Duikeend
Vandaag om 16:27:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 16:26:15
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 16:25:29
19 Toen door Mispoes
Vandaag om 16:22:49
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 16:17:57
Fotoimpressie van mijn HO baan. door Leolin
Vandaag om 16:14:53
Botenlak tbv sloot, hoeveel? door spoorijzer
Vandaag om 15:55:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:52:49
Open dag zaterdag 15 april door jan_vm
Vandaag om 15:41:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sander.
Vandaag om 15:31:58
Roco NS plan V door Harryku
Vandaag om 15:17:41
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 15:14:24
Huisvuil Rome naar Amsterdam door Luit
Vandaag om 15:05:41
Bouwproject Zolderspoorbaan DB epoche III Hoofdstation met zijlijn door H0_trainiac
Vandaag om 15:04:51
Delft NGSF door hrp
Vandaag om 14:40:06
Digikeijs? door Ronald Halma
Vandaag om 14:36:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door mdjr78
Vandaag om 14:23:23
Wageningse gasfabriek 1920 door Duizendpoot
Vandaag om 14:19:51
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 14:12:35
Maasmuiden Haven door aad52
Vandaag om 14:01:32
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 13:20:58
Roßnitz door basjuh1981
Vandaag om 13:03:16
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:58:21
OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express... door Duikeend
Vandaag om 10:50:11
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door d.vanaalst
Vandaag om 10:49:18
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door tothebeach
Vandaag om 10:06:12
  

Auteur Topic: The Intercontinental Railroad Company  (gelezen 37640 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2936
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #165 Gepost op: 14 augustus 2021, 11:54:37 »
Verkanting in model is technisch nergens voor nodig, het is alleen cosmetisch.

In werkelijkheid is het ook 'alleen' voor comfort; maar een boog van 6m is toch beetje streven naar werkelijkheid, dus dan zou ik zeggen dat verkanting  daarbij hoort. Het oogt mijns inziens realistischer..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 23786
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #166 Gepost op: 14 augustus 2021, 12:00:10 »
In werkelijkheid is het niet alleen voor comfort. Het zorgt er voor dat het voertuig zo veel mogelijk "haaks" op het spoor drukt. Zonder verkanting zou de flens te sterk tegen de buitenstaaf drukken, met verhoogde slijtage en zelfs ontsporingsgevaar tot gevolg.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2936
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #167 Gepost op: 14 augustus 2021, 12:11:19 »
Klaas, beginnen we weer.. Hahaha

Sommetje! Bocht van 6m in model is 522m in werkelijkheid, een zeer krappe bocht! Lok van 80ton blijft tot 140km/hr gewoon op de rails. Ja, en de belasting op de buitenrails is in bochten hoger, zeker zonder verkanting. Maar tegen die tijd, ligt de soep al in je schoot

Toevoeging: zwaartepunt lok op 2,5m, mijns inziens ook relatief hoog. De flens drukt sowieso tegen de buitenstaaf (rails?), want het is een horizontale kracht die 'm naar buiten drukt. Dat beetje verkanting verandert daar weinig aan. Wat verkanting mi wel doet, is de aslast iets beter verdelen in bochten (bij een bewegende trein), dat zal gunstig zijn voor belasting op ballastbed en komt vermoedelijk vermoeiing van de spoorstaaf en as/lager configuratie ten goede. Maar met ontsporen heeft verkanten volgens mij weinig te maken.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2021, 12:30:00 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2936
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #168 Gepost op: 14 augustus 2021, 12:15:12 »
Dat van die soep verzin ik overigens niet.

Langs perrons (zonder snelheidsbeperking) is de verkanting sterk gereduceert; omdat treinen daar ook stil staan of langzamer rijden en dan is een scheve wagon heel onprettig. Niet voor niets hield men rekening met de DSG bij grote verkanting: "Nach neuen Versuchen galt eine Erhöhung des Überhöhungsfehlbetrags auf 130 mm „unter Berücksichtigung des Speisewagenbetriebs“ als unbedenklich."

tekst aangepast; mijn Duits haperde.. ;D
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2021, 12:32:28 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2936
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #169 Gepost op: 14 augustus 2021, 12:37:23 »
On topic; je kan ook twee treinen op de grond of tafel naast elkaar zetten met R=6m en R=10m, kijken wat beter oogt..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 23786
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #170 Gepost op: 14 augustus 2021, 12:41:54 »
Klaas, beginnen we weer.. Hahaha
Ik vind het niet om te lachen en daarom stop ik er mee. Dit gaat weer een gebed zonder end worden en daar heb ik weinig zin in.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1089
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #171 Gepost op: 14 augustus 2021, 13:19:28 »
Hoe het ook zij, ik zie niet het nut van een mooie lange bocht zonder verkanting. What's the point?  Verkanting is wat er sjeu aan geeft. 

Volgens eerder genoemd tabelletje (uit mn hoofd) 600m radius = max 110km/u bij 14cm verkanting. Dat ga ik in HO afronden op 2mm.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2936
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #172 Gepost op: 14 augustus 2021, 13:30:09 »
 (y) ben benieuwd!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 23786
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #173 Gepost op: 14 augustus 2021, 13:54:52 »
Volgens eerder genoemd tabelletje (uit mn hoofd) 600m radius = max 110km/u bij 14cm verkanting. Dat ga ik in HO afronden op 2mm.
Lijkt me rijkelijk veel. NEM114 adviseert niet verder te gaan dan 1 mm.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1089
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #174 Gepost op: 14 augustus 2021, 13:59:22 »
On topic; je kan ook twee treinen op de grond of tafel naast elkaar zetten met R=6m en R=10m, kijken wat beter oogt..?

Tja wat beter oogt, dat laat zich makkelijk raden. Probleem is de beperkte ruimte! Daar moet toch een hele S-bocht ingepropt worden. Of eigenlijk 3/4 S bocht, aan de Oostkant verdwijnt hij zonder overgangsboog onder een viaduct. Begin en eindpunt en de resp hoeken waarmee ze aankomen liggen al vast. Het rechte stuk tussen linker en rechter boog is al behoorlijk ingekort. Om echt verschil te zien zou de radius inderdaad naar 9 of  zelfs 12 meter moeten.
Dus dat gaat 'm niet worden.
Realitycheck.
Rothobby.
;-)

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1089
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #175 Gepost op: 14 augustus 2021, 14:05:56 »
Lijkt me rijkelijk veel. NEM114 adviseert niet verder te gaan dan 1 mm.

Jammer datik dat tabelletje niet kan vinden, maar misschien was het wel 16cm, in HO 1,839 mm. Wat zijn de overwegingen bij dat advies van 1mm?

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 23786
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #176 Gepost op: 14 augustus 2021, 14:10:21 »
De overweging bij dat advies staat er boven. Daar staat wat ik eerder al schreef, technisch gezien is verkanting op een modelsporbaan nergens goed voor. Het kan zich zelfs tegen je keren. En voor het visuele effect is 1 mm ruim voldoende. Voor zo'n ruime boog (voor modelspoorbegrippen dan) vind ik 0,5 mm al genoeg. Maar trek gerust je eigen plan, je zult het vanzelf ondervinden.

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5619
    • Medway Valley Line
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #177 Gepost op: 14 augustus 2021, 14:17:39 »
Eerlijk gezegd, geef ik Klaas gelijk. Bij de EMV hebben we een testbaan met verkanting. Hoeveel weet ik niet precies. Maar mijn materieel met RP25 wielen kiepert om.

Gr, Hans

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1089
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #178 Gepost op: 14 augustus 2021, 14:25:04 »
Ok ik ga het eerst los leggen, hier en daar een punaise. Kijken hoe het smoelt. En nog eens goed naar m'n favoriete hoofdlijnfoto's kijken.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 3387
    • Bahnstrecke 5867
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #179 Gepost op: 14 augustus 2021, 15:14:59 »
Voor het idee, hart op hart afstand 52 mm (maat van Weinert Mein Gleis), verkanting ca 1,5 mm (boogstraal is iets van 2 a 3 meter)




En we stomen door....