Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Eric B
Vandaag om 17:02:42
Petitie - Rail away moet blijven! door Luud H
Vandaag om 16:57:44
Treinbotsing tussen Almelo en Hengelo 1972 door 1200blauw
Vandaag om 16:55:43
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 16:42:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:32:13
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 16:27:14
Nieuw huis, nieuwe baan door DJV
Vandaag om 16:14:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 16:12:15
Camp 3 door sdz1976
Vandaag om 15:57:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door sdz1976
Vandaag om 15:55:05
Molenbaan (werktitel) door sdz1976
Vandaag om 15:51:40
Line-up foto's van modellen door dh3201
Vandaag om 15:41:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 15:41:06
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 15:18:30
Locatie van foto gezocht door mldehaas
Vandaag om 15:10:36
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:02:40
Rail away door haes
Vandaag om 14:43:14
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Hans Reints
Vandaag om 14:40:05
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Thom
Vandaag om 14:22:16
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 14:05:45
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door R v/d Hoven
Vandaag om 13:05:12
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:59:56
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 12:14:37
Roco AC modellen door bellejt
Vandaag om 12:13:36
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 10:53:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:53:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 10:53:20
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door roco
Vandaag om 10:47:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:31:45
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 09:50:32
  

Auteur Topic: The Intercontinental Railroad Company  (gelezen 49380 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5181
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #165 Gepost op: 14 August 2021, 11:54:37 »
Verkanting in model is technisch nergens voor nodig, het is alleen cosmetisch.

In werkelijkheid is het ook 'alleen' voor comfort; maar een boog van 6m is toch beetje streven naar werkelijkheid, dus dan zou ik zeggen dat verkanting  daarbij hoort. Het oogt mijns inziens realistischer..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27017
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #166 Gepost op: 14 August 2021, 12:00:10 »
In werkelijkheid is het niet alleen voor comfort. Het zorgt er voor dat het voertuig zo veel mogelijk "haaks" op het spoor drukt. Zonder verkanting zou de flens te sterk tegen de buitenstaaf drukken, met verhoogde slijtage en zelfs ontsporingsgevaar tot gevolg.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5181
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #167 Gepost op: 14 August 2021, 12:11:19 »
Klaas, beginnen we weer.. Hahaha

Sommetje! Bocht van 6m in model is 522m in werkelijkheid, een zeer krappe bocht! Lok van 80ton blijft tot 140km/hr gewoon op de rails. Ja, en de belasting op de buitenrails is in bochten hoger, zeker zonder verkanting. Maar tegen die tijd, ligt de soep al in je schoot

Toevoeging: zwaartepunt lok op 2,5m, mijns inziens ook relatief hoog. De flens drukt sowieso tegen de buitenstaaf (rails?), want het is een horizontale kracht die 'm naar buiten drukt. Dat beetje verkanting verandert daar weinig aan. Wat verkanting mi wel doet, is de aslast iets beter verdelen in bochten (bij een bewegende trein), dat zal gunstig zijn voor belasting op ballastbed en komt vermoedelijk vermoeiing van de spoorstaaf en as/lager configuratie ten goede. Maar met ontsporen heeft verkanten volgens mij weinig te maken.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2021, 12:30:00 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5181
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #168 Gepost op: 14 August 2021, 12:15:12 »
Dat van die soep verzin ik overigens niet.

Langs perrons (zonder snelheidsbeperking) is de verkanting sterk gereduceert; omdat treinen daar ook stil staan of langzamer rijden en dan is een scheve wagon heel onprettig. Niet voor niets hield men rekening met de DSG bij grote verkanting: "Nach neuen Versuchen galt eine Erhöhung des Überhöhungsfehlbetrags auf 130 mm „unter Berücksichtigung des Speisewagenbetriebs“ als unbedenklich."

tekst aangepast; mijn Duits haperde.. ;D
« Laatst bewerkt op: 14 August 2021, 12:32:28 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5181
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #169 Gepost op: 14 August 2021, 12:37:23 »
On topic; je kan ook twee treinen op de grond of tafel naast elkaar zetten met R=6m en R=10m, kijken wat beter oogt..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27017
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #170 Gepost op: 14 August 2021, 12:41:54 »
Klaas, beginnen we weer.. Hahaha
Ik vind het niet om te lachen en daarom stop ik er mee. Dit gaat weer een gebed zonder end worden en daar heb ik weinig zin in.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #171 Gepost op: 14 August 2021, 13:19:28 »
Hoe het ook zij, ik zie niet het nut van een mooie lange bocht zonder verkanting. What's the point?  Verkanting is wat er sjeu aan geeft. 

Volgens eerder genoemd tabelletje (uit mn hoofd) 600m radius = max 110km/u bij 14cm verkanting. Dat ga ik in HO afronden op 2mm.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5181
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #172 Gepost op: 14 August 2021, 13:30:09 »
 (y) ben benieuwd!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27017
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #173 Gepost op: 14 August 2021, 13:54:52 »
Volgens eerder genoemd tabelletje (uit mn hoofd) 600m radius = max 110km/u bij 14cm verkanting. Dat ga ik in HO afronden op 2mm.
Lijkt me rijkelijk veel. NEM114 adviseert niet verder te gaan dan 1 mm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #174 Gepost op: 14 August 2021, 13:59:22 »
On topic; je kan ook twee treinen op de grond of tafel naast elkaar zetten met R=6m en R=10m, kijken wat beter oogt..?

Tja wat beter oogt, dat laat zich makkelijk raden. Probleem is de beperkte ruimte! Daar moet toch een hele S-bocht ingepropt worden. Of eigenlijk 3/4 S bocht, aan de Oostkant verdwijnt hij zonder overgangsboog onder een viaduct. Begin en eindpunt en de resp hoeken waarmee ze aankomen liggen al vast. Het rechte stuk tussen linker en rechter boog is al behoorlijk ingekort. Om echt verschil te zien zou de radius inderdaad naar 9 of  zelfs 12 meter moeten.
Dus dat gaat 'm niet worden.
Realitycheck.
Rothobby.
;-)

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #175 Gepost op: 14 August 2021, 14:05:56 »
Lijkt me rijkelijk veel. NEM114 adviseert niet verder te gaan dan 1 mm.

Jammer datik dat tabelletje niet kan vinden, maar misschien was het wel 16cm, in HO 1,839 mm. Wat zijn de overwegingen bij dat advies van 1mm?

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27017
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #176 Gepost op: 14 August 2021, 14:10:21 »
De overweging bij dat advies staat er boven. Daar staat wat ik eerder al schreef, technisch gezien is verkanting op een modelsporbaan nergens goed voor. Het kan zich zelfs tegen je keren. En voor het visuele effect is 1 mm ruim voldoende. Voor zo'n ruime boog (voor modelspoorbegrippen dan) vind ik 0,5 mm al genoeg. Maar trek gerust je eigen plan, je zult het vanzelf ondervinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6634
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #177 Gepost op: 14 August 2021, 14:17:39 »
Eerlijk gezegd, geef ik Klaas gelijk. Bij de EMV hebben we een testbaan met verkanting. Hoeveel weet ik niet precies. Maar mijn materieel met RP25 wielen kiepert om.

Gr, Hans

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #178 Gepost op: 14 August 2021, 14:25:04 »
Ok ik ga het eerst los leggen, hier en daar een punaise. Kijken hoe het smoelt. En nog eens goed naar m'n favoriete hoofdlijnfoto's kijken.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6534
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #179 Gepost op: 14 August 2021, 15:14:59 »
Voor het idee, hart op hart afstand 52 mm (maat van Weinert Mein Gleis), verkanting ca 1,5 mm (boogstraal is iets van 2 a 3 meter)




Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)