Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:57:04
Plan E - 2023 oplage door grossraumwagen
Vandaag om 21:55:43
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 21:43:52
Hulp bij update Mobile Station 2 door NL-modelspoor
Vandaag om 21:41:39
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:40:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:30:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 21:03:52
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 20:22:06
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door grossraumwagen
Vandaag om 20:05:33
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 19:58:48
Kent iemand een geschikte striptang door PeterV
Vandaag om 19:45:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1169957 keer)

spoorzeven

• Offline Offline
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5310 Gepost op: 26 January 2025, 11:59:45 »
Van Dale volgt het algemene spraakgebruik, maar dat is niet altijd correct. Er bestaat een Lexicon van spoorwegtermen in alle Europese talen. Een goederenwagen is een wagen en geen wagon. Wagon is Frans.
Ik moet nog ergens een foto hebben van een Belgische goederenwagen met opschriften in twee talen.
In het Nederlands (Vlaams): wagen, in het Frans: wagon.
Klaas heeft, zoals meestal, helemaal gelijk. Ik heb dat lexicon en daar komt het woord wagon in het Nederlandse gedeelte helemaal niet voor, wagen daarentegen volop.
Groet, Frank

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #5311 Gepost op: 27 January 2025, 10:20:24 »
"Klaas heeft, zoals meestal, helemaal gelijk": klopt :) Ik kan bij deze wel iets opbiechten. Als moderator zit ik wel eens met m'n vingers sporadisch aan de titels van draadjes. Spelfouten die daar in staan zie je de hele tijd, vandaar. "Fleishcmann", dat soort dingen. Of SCHREEUWEN. Of onnodige spaties zoals "nieuw model uit gebracht".
Nou viel m'n oog een paar jaar geleden eens op een bepaald draadje en ik stond op het punt de titel te repareren totdat ik zag dat het een draadje van Klaas was. Ik weet echt niet meer wat het was, maar ik heb vijf minuten op onzetaal.nl doorgebracht om erachter te komen waar mijn denkfout zat. Want, uiteraard, de titel van Klaas was helemaal correct ;D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #5312 Gepost op: 27 January 2025, 11:02:51 »
Dat zal toch niet “wit hout” geweest zijn? :)

Zonder de kennis van Klaas in twijfel te willen trekken: ik ben wel benieuwd naar de auteur/uitgever van dat lexicon.

En onzetaal.nl zegt bij “coupé” onder andere: “In een treinwagon zitten een of meer coupés” (mijn cursivering).

Het kan namelijk best zijn dat er zoiets bestaat als “vaktaal” (het lexicon) en “lekentaal” (Van Dale). Dat laatste is niet per se fout. (Persé mag ook ;))
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5313 Gepost op: 05 February 2025, 17:22:21 »
Zo, ik heb sinds gisteravond weer toegang tot de beneluxspoor-servers. Die waren een tijdje geleden gemoderniseerd: netjes gedaan, moet ik zeggen! Door de verandering werkte er iets niet meer aan m'n inlog, maar nu weer wel.

Enfin, voor dit draadje is het relevante dat ik zonet alle "abload.de" afbeeldingen heb kunnen herstellen, waardoor ook dit draadje weer het gros van z'n plaatjes terug heeft. Lekker dat dat nu geregeld is.

Reinout

basjuh1981

• Offline Offline
  • DB Tijdperk III
« Reactie #5314 Gepost op: 05 February 2025, 20:46:47 »
 (y) (y) (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #5315 Gepost op: 06 February 2025, 08:34:30 »
Dat is heel goed nieuws!

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #5316 Gepost op: 06 February 2025, 14:34:23 »
Zonder de kennis van Klaas in twijfel te willen trekken: ik ben wel benieuwd naar de auteur/uitgever van dat lexicon.
Het heet officieel: Lexique général des termes ferroviaires, uitgegeven door de Union Internationale des Chemins des Fer. Het is gemaakt door functionarissen van de spoorwegen in België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Nederland, Spanje en Zwitserland.
Groet, Frank

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5317 Gepost op: 07 May 2025, 21:54:22 »
Pffff, al een hele tijd stil hier. Ik heb niet stil gezeten. Wel was het de afgelopen maand grotendeels "schilderen in huis" i.p.v. modelbouw. Oh, en een half weekje conferentie in Darmstadt, dus ik heb weer met de trein mogen reizen. Op de terugweg was de ICE drie kwartier vervroegd omdat er niet via de hogesnelheidslijn Frankfurt-Keulen werd gereden maar via Koblenz langs de Rijn. Wat een straf :) Leuke was dat het de rechteroever was, tot nu toe ging ik meestal via de linkeroever.

Het begin van dit jaar ben ik vooral met de draaischijf bezig geweest, waarbij ik tegen een bak met problemen ben aangelopen. Dat ga ik allemaal nog wel eens vertellen, want ik heb redelijk wat foto's gemaakt. De motivatie om het "live" te documenteren was wat laag omdat er van alles mis ging. Het goede nieuws is dat ik nu een werkende tweedehands roco draaischijf met stappenmotor heb. Tenminste, een paar weken geleden deed 'ie het nog :)

Aanstaande zaterdag zorg ik dat ik om 11:00 in Aachen bij Hünerbein ben, ik ben wel benieuwd naar het nieuwe "blauwe boek" van "OOK":

Reinout

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #5318 Gepost op: 08 May 2025, 09:32:37 »
Ik ben wel heel benieuwd naar jouw draaischijf activiteiten, wil ook een draaischijf project starten met een Roco schijf.

En veel plezier in Aken dit weekend, krijgen we nog een reisverslag?

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5319 Gepost op: 24 May 2025, 15:20:33 »
Ik heb "DSO" weer eens doorgebladerd en ik heb een drietal eifelquerbahn-gerelateerde links. Vooral de laatste is mooi!

Andernach-Mayen vor 50 Jahren en een kort vervolg.

Tentoonstelling in Niedermending (afscheid van de stoomtractie, 1975).

Deze is mooooi: Sonderfahrt met 38'er.

Reinout

Overet

• Offline Offline
« Reactie #5320 Gepost op: 24 May 2025, 15:47:28 »
Aanstaande zaterdag zorg ik dat ik om 11:00 in Aachen bij Hünerbein ben, ik ben wel benieuwd naar het nieuwe "blauwe boek" van "OOK":

Reinout

Dat is opgevallen: https://www.jaffas-moba-shop.de/anlagen-design-journal/
Een Utrechter in Aachen.
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5321 Gepost op: 24 May 2025, 17:07:12 »
Ja, ik werd met een brede glimlach begroet toen ik m'n exemplaar liet signeren.

Daarna heeft Otto een minuutje of 20 wat over het boek en de inhoud vertelt. Foto precies op het moment genomen dat ik wat bedachtzaam kijk, maar goed :)

Op de terugweg heb ik het gelijk gelezen. 15 Euro voor 114 pagina's is goedkoop. Netjes uitgevoerd, mooie foto's, duidelijke schetsen. Het slot van het voorwoord geeft aan wat het doel van het boek is: je helpen je modelbaan te ontwerpen als je realistisch in zoveel mogelijk aspecten het 1:1 spoorbedrijf wil imiteren. Het boek/tijdschrift richt zich vooral op het inpassen van een modelbaan in een ruimte: hoe krijg je zoveel mogelijk realistisch spoorbedrijf in je kamer? Langs de muur levert meer op dan een baan midden in de ruimte. Misschien past er iets boven elkaar? Misschien "dubbeldeks" dat je de twee niveau's ieder van een andere kant bekijkt? Een fiddle yard geeft veel mogelijkheden (waarbij hij een verschil ziet t.o.v. een schaduwstation waar je niet bij kunt zodat treinen altijd dezelfde samenstelling hebben). Hoe kan je zorgen dat de afstand zo groot mogelijk lijkt? Enz. Ik heb er wat ideeën uitgehaald voor het geval dochterlief de zolder nog eens gaat evacueren en ik daar meer ruimte mag annexeren :)

Wat me ook aan het denken zette was het hoofdstuk over "PAN", Prinzip der absolute Nähe, het principe dat je van dichtbij je locomotief volgt. Dus niet vanaf een centrale plek al je treinen zien rijden, maar met een handregelaar als machinist je trein volgen. Bij mijn rond-de-voorzolder-baan kan dat prima, hoewel ik wel wat loopt te jongleren met het ompluggen van de multimaus-stekkertjes. Halverwege het hoofdstuk werd gevraagt aber was ist zeitgemäß?: gaan we mee met onze tijd? Gebruiken we de huidige draadloze mogelijkheden? Oh! Ik had er nog niet over nagedacht hoeveel comfortabeler het zou zijn om met een "wifimaus" rustig met de trein mee te lopen zonder de "stress" van het om-moeten-prikken. Daarvoor moet ik wel een aanschaf doen, maar 't zou best wel eens een tip kunnen zijn die m'n rijgenot verhoogd. Kijk, puur zo'n tip maakt het de €15 waard.

Naar mijn smaak wordt er wat veel aandacht besteed aan de gangbare Duitse manier van bouwen. De nationale modelspoorhobby is daar Gleisplanbuch, iets dat we hier in Nederland volgens mij veel minder hebben. In Railmagazine staan allerlei banen, het is lang niet allemaal standaard dubbelspoor+station+aftakkende zijlijn. Doordat er een paar keer vergeleken wordt met de reguliere Duitse ontwerpmanier, sneeuwde voor mij de lijn van het boek een beetje onder. Had uitgaan van eigen kracht in een strakker/duidelijker boek geresulteerd? Ach, 't is ook een complex onderwerp.

Enfin, bestellen kan bij de uitgever. En kennelijk ligt 'ie inmiddels ook in Duitse stationsboekwinkels voor als je daar langs komt.

Reinout

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #5322 Gepost op: 02 June 2025, 11:08:57 »
Hoi Allemaal,

Het nieuwe Blauwe boek van Otto Kurbujuweit (OOK) is uit. Bovenstaande recensie van Reinout kan ik grotendeels onderschrijven.  Het schijnt dat realistisch rijden volgens Dienstregeling en conform de regels van het grote spoorbedrijf een lastig onderwerp is op fora. Realistisch rijden met de modeltreinen alsof het een echte Spoorwegmaatschappij is, “Betriebsorientiert” zoals de Duitsers zo mooi zeggen. Otto Kurbjuweit is een grote promotor van dit  stuk railrealisme in de modebaanhobby.  Goeroe voor de een, drammer voor de ander. De meningen hierover zijn af en toe erg scherp.

De schrijfstijl in de BB 2 boek zijn inderdaad af en toe wat belerend en zelfs dogmatisch, maar Otto was in zijn werkzame leven leraar. Dat merk je.  Toch is het goed dat ook deze specifieke benadering van de modelbaan hobby wordt belicht. Een NL vertaling zou mooi zijn, maar ook in het Duits leest het boek best vlot weg, maar is wel relatief vaak theoretisch, ondersteunt door tekeningen en schema’s. Het heeft wat weg van een leerboek. 

Ik vraag me wel af of de modelbaanhobbyist via dit boek wordt verleid tot het realistisch rijden met de modelbaan. Volgens OOK worden we geboren met het idee dat een modelbaan een rondje dient te zijn ( in wat voor vorm dan ook ). Daardoor is het zo lastig om dat idee uit de hobby te krijgen, volgens OOK.
Wat je ook vindt van het boek: Een trein rijdt geen rondjes, maar meestal van A naar B. Rondjes rijden op de modelbaan is dus niet realistisch. Maar verder ga ik gewoon uit van het simpele feit: Het is maar hobby, geniet op je eigen manier van deze leuke hobby. 

Ervaar de hobby op jouw wijze en voor de 15 Euro of 16.80 Euro in NL heb je een leerzaam boek, waaruit je toch misschien nog zaken kunt leren of op zijn minste aan het denken zetten.  Nu moet ik stoppen, want op mijn modelbaan geeft de dienstregeling aan dat de Glacierexpress nadert 😊

Groet Aad
Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0
Meer foto's van mijn treinenhobby
Fotos RhB baan und RhB werkelijkheid: https://www.flickr

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #5323 Gepost op: 02 June 2025, 13:04:50 »
Ik heb de goede man nooit ontmoet maar hij was 'vroeger' behoorlijk actief met smalspoor. Daar ken ik hem van.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #5324 Gepost op: 02 June 2025, 13:29:15 »
Nu moet ik stoppen, want op mijn modelbaan geeft de dienstregeling aan dat de Glacier-Express nadert 😊

Oeps, Hij rijdt al weg  ;)

Dan de volgende maar :)