Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:02:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1062848 keer)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4350 Gepost op: 26 oktober 2021, 19:08:19 »
Mooi hoor Reinout. (y)

Ga je straks ook beginnen met de raadplaat, net zo als Wim Vink? ;)

Kees.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4351 Gepost op: 27 oktober 2021, 18:21:49 »
Raadplaat... Een buffer die net om het hoekje komt daar bij de burcht? En dan raden welke lok eraan vast zit?
Nee, laat ik dat maar niet doen :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4352 Gepost op: 27 oktober 2021, 19:42:37 »
En raden binnen vier uur na posting? Noem het de dwarsdenker ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4353 Gepost op: 29 oktober 2021, 19:11:40 »
Vanuit Kaisersesch zijn ze de Eifelquerbahn aan het vrijsnijden. Eerst een beetje halfhartig met een verkeerd apparaat, nu met een ordentelijk rail-weg-voertuig. En ze zijn al tot Ulmen gevorderd. Als je het berkenbos van een tijdje geleden nog in gedachten hebt is dit korte youtubefilmpje een verademing! https://www.youtube.com/watch?v=99bx0PSTvxI

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4354 Gepost op: 31 oktober 2021, 20:51:58 »
Zo, ik heb zelf ook weer wat geknutselt. Gisteren heb ik met een schoevendraaien gaten in het piepschuim gestoken, daarna wat Skulptamold aangeroerd en daarna alles lekker ingesmeerd:







Vanmiddag heb ik een uurtje aan de tunnelingang gewerkt. Er zaten spleten tussen de module en de achtergrond en het "vaste" deel met de eigenlijke tunnelingang. Onderstaande foto toont voor (links) en na (rechts):



De tunnelwand kan ik lostrekken:



Ik had ooit wat extra Heki loof gekocht, denkende dat het zo'n dun vliesje met mooi loof erop was zoals ik ook al gebruikt had. Maar nee, ik had over een "kompakt" labeltje heengekeken, dus deze verpakking bevatte een dik plakkaat:



Ach ja. Strookje ervanaf geknipt en toen was het prima geschikt om als eerste laag in de spleet vast te lijmen:



Daarna een paar restantjes zeeschuim-boom geplant:



En wat groene klimop (die in werkelijkheid ook ongeveer op die plek zit!) en nog wat bruinig loof aangebracht:



De klimop vind ik wat overheersend, daar wil ik nog wat aan doen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4355 Gepost op: 31 oktober 2021, 20:55:45 »
Ziet er weer leuk uit, ik heb wel een vraagje

Citaat
Gisteren heb ik met een schoevendraaien gaten in het piepschuim gestoken
Ehm... Waarom precies ???

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4356 Gepost op: 31 oktober 2021, 21:01:54 »
Om wat oneffenheden te hebben waar de skulptamold zich aan vast kan grijpen (geldt ook voor gips/plamuur/enz). Anders is het vaak bij piepschuim zo'n groot glad oppervlak.
Misschien is het niet nodig, maar ik doe het voor de zekerheid. En het is wel lekker om even grof met een dikke kruiskop in het piepschuim te steken :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4357 Gepost op: 01 november 2021, 11:51:23 »
Piepschuim killer  ;D

Wat betreft je laatste geposte filmpje,daar las ik nog wat interessants in.
Het schijn dat de DB dit traject laat kaal strippen en klaar maken voor gebruik om o.a treinstellen te kunnen weghalen.
Dit omdat de reguliere route's nog altijd last hebben van water.
Dat is toch apart te noemen,jarenlang bekommert de DB zich niet om het traject(geen geld voor over) en nu is er ineens geld om dat traject nieuw leven te geven  ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5175
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4358 Gepost op: 01 november 2021, 11:59:46 »
De vraag is alleen of ze dit alleen maar doen voor die evacuatie of dat dit de opmaat is naar hervatting van het reguliere (reizigers)verkeer.
Groet, Frank

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4359 Gepost op: 01 november 2021, 13:59:30 »
Er lopen twee zaken door elkaar heen.

Ten eerste, er wordt inderdaad serieus gekeken of het gereactiveerd kan worden. Kijk bijvoorbeeld op https://www.verkehrswende-vulkaneifel.de/ . Het was sowieso zo'n 15 jaar geleden al besloten om het te gaan doen, maar toen werd er nog een rapport gemaakt waarin de reactiveringskosten opeens verdubbeld bleken. Tja, als je alle bosweggetjes waar één keer per week een auto langs komt van een complete overweginstallatie gaat voorzien, dan vliegen de kosten omhoog. Compleet belachelijk. Maar het rapport bleef lang geheim, waardoor alleen het bedrag rondging. En ja, dan was het niet rendabel...

Daarna veranderde de financiering. Rijk betaalt 85%, 15% komt voor rekening van de gemeentes. Maar die zijn in de Eifel zo arm als wat. Dus dan liever asfalteren en een fietspad ervan maken. Daar zit meer subsidie op. Maar dat is alleen aanlegsubsidie, het onderhoud moet je daarna wel betalen als gemeente. En dat schijnt nog best duur te zijn.

En recent is de financiering nogmaals veranderd. Nu wordt ècht het gros door het rijk betaald. En is de Eifelquerbahn wel een van de banen die er redelijk goed op staat. Wat ook meespeelt is dat Daun de hoofdstad van de Kreis is en daarvoor is het een beetje de norm dat die een spooraansluiting hebben i.v.m. de centrumfunctie. Daun is een van de weinige zonder. (Prüm ook).

En.... de lijn ligt er fysiek best nog redelijk bij. Als ze er 10 jaar geleden nog met een stampende BR50 lok met een sleep zware houtwagons overheen konden rossen... Probleempje is een na de 2e WO provisorisch aangelegde brug. Maar zelf die hield het toen op zich prima, omdat ze er met 10 km/u overheen reden. In het rapport waarin de lijn zo duur werd moest de brug verplicht vervangen worden, want hij was niet voor 50 km/u geschikt. Raar, want zo hard mocht je er zelfs na aanleg niet overheen rijden...

Ten tweede: de lijn ligt er dus fysiek kennelijk nog redelijk goed bij. In ieder geval goed genoeg voor een paar nood-transporten. In Gerolstein staan er drie of vier nieuwe dieseltreinen met waterschade. Voordat je die daar via het wegennetwerk weg hebt... Kost ook klauwen met geld. En als je ze er twee jaar laat staan roesten kan je ze afschrijven. Duur spul. Dan is het veel goedkoper om de grasmaaier over de Eifelquerbahn heen te halen. Zelfs al kost het een miljoen, dan haal je het er nog uit.

Wat er verder nog aan overwegingen is? Kan van alles zijn. Gerolstein ligt netjes in het midden van het betroffen traject Keulen-Trier. Aanvoer van ballast en een werktrein via de Eifelquerbahn? Dan kan je ook vanuit het midden beginnen met repareren. Zoals het er nu uitziet gaat het nog twee of drie jaar duren!
En als het zo lang duurt is een tijdelijk boemeltje Gerolstein-Daun-Mayen misschien zo slecht nog niet qua PR. Dan gebeurt er weer wat. Voordat dat mag moet er wel weer wat geregeld worden qua wetgeving enzo, maar goed.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4360 Gepost op: 01 november 2021, 14:10:30 »
Nu de tunnelingang er toch af is, is het wellicht een idee om ook binnenwanden van de tunnel aan te brengen. De binnenkant van de tunnel ziet er nu wat witjes uit. En – als je dan toch bezig bent – een lepeltje ballast tussen de dwarsliggers.
Ja, ik houd je wel van de straat. ;) ;D

Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4361 Gepost op: 01 november 2021, 15:16:59 »
De binnenwanden liggen al jaren klaar. Van dat makkelijke buigzame schuimsteentjesspul. "Alleen" wil ik ook al jaren de lichtsluitmodule die ik al jaren heb liggen in die tunnel monteren maar dan moet ik 'em eerst aansluiten. Kip-ei-probleem. En waar was de haan ook al weer?
En de ballaststeentjes missen omdat ik die steeds naar de vos moet gooien want anders gaat die er met het restant van de kippen vandoor.
Zo kom ik nooit klaar :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4362 Gepost op: 01 november 2021, 16:39:20 »
Kippen, hanen, vossen, om over wasberen en spelende katten maar te zwijgen. Hoe kan de modelspoorhobby ontaarden in een beestenboel. Vraag het Reinout.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4363 Gepost op: 01 november 2021, 16:44:14 »
Probleempje is een na de 2e WO provisorisch aangelegde brug. Maar zelf die hield het toen op zich prima, omdat ze er met 10 km/u overheen reden. In het rapport waarin de lijn zo duur werd moest de brug verplicht vervangen worden, want hij was niet voor 50 km/u geschikt. Raar, want zo hard mocht je er zelfs na aanleg niet overheen rijden...
Ik weet niet of je bekend bent met de bruggenproblematiek in Duitsland? Een brug meer of minder maakt dan ook niet uit ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4364 Gepost op: 01 november 2021, 17:05:09 »
Wiesbaden Hbf is van de rest v/h net afgesneden door een instortende snelwegbrug, dat soort onderhouds-gerelateerd spul bedoel je? Ik krijg inderdaad, tot mijn verbazing, het idee dat het daar bij de oosterburen technisch minder goed geregeld is dan in Nederland.

(Mocht je op de paar missende bruggen over de Ahr en de Kyll enz duiden: eh, ja, dat ook).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)