Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1063118 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4365 Gepost op: 01 november 2021, 20:33:24 »
Kippen, hanen, vossen, om over wasberen en spelende katten maar te zwijgen. Hoe kan de modelspoorhobby ontaarden in een beestenboel. Vraag het Reinout.

Ik heb tijdens het klussen een beetje op zitten letten, maar inderdaad, de vos is er weer met een kip vandoor:



En twee wasberen amuseren zich geloof ik ook wel:



Ik heb in ieder geval een beginnetje kunnen maken met het opvullen van de gaten onder het eigenlijke tunnelportaal (pijltje erbij gezet omdat de camera ergens anders op scherpstelde):



En gelijk heb ik een verbouwing van de Löwenburg gestart:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4366 Gepost op: 01 november 2021, 23:07:08 »
Reinout,

Weet jij wat er bij een eventuele reactivering met de stationsgebouwen gedaan gaat worden? Vorig jaar was ik op vakantie in Ulmen en volgens mij is dat stationsgebouw inmiddels omgebouwd tot woning dus zal het niet zomaar weer als stationsgebouw gebruikt kunnen worden. Ik weet niet of dat met andere stations ook al is gebeurd maar het zou denk ik best een hele vervelende hobbel kunnen zijn als men toch weer reizigersverkeer gaat proberen op te starten.

Groeten,
Bert

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4367 Gepost op: 02 november 2021, 08:33:50 »
Daar hebben ze verkoopautomaten voor of kaartje kopen in de treinautomaat. Wat wel lastig is , kun je wissels en seinen bedienen of is dat al op afstand.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4368 Gepost op: 02 november 2021, 09:08:40 »
Alle stationsgebouwen zijn in privébezit voor zover ik weet. Ulmen = woning, maar dat was bijvoorbeeld in de jaren 70 al omgebouwd tot vakantiewoning voor spoorwegambtenaren. Even Ulmen weer als voorbeeld nemend: daar hoeven geen wissels meer bestuurd te worden. De twee inrijwissels voor het kruisen zijn "openrijdwissels" of hoe je dat in NL ook noemt. Dus standaard staan ze op het in de rijrichting rechter spoor, maar je kan ze openrijden als je het station uit gaat. Verder is er een indusi-bescherming bij het "uitrijsignaal": een "H"-bord met een blauw lichtje erboven. Lokaal staat een betonnen hokje waar je waarschijnlijk officieel een sleutel om moet draaien om vertrektoestemming te krijgen.

Daun ook openrijdwissels. Veel van de rest is alleen nog maar een halte. In de meeste gevallen zullen ze nieuwe perrons aan gaan leggen, misschien net 100 meter verderop of zo, lekker dicht bij een overweg. Wachthokje, automaat, dan is het wel goed. Je hebt tegenwoordig ook lekkere systemen voor "signalisiertes Zugleitbetrieb" met goedkope seinen en een redelijk automatisch systeem..

Qua kruisingsmogelijkheden heb je het met Daun en Ulmen wel gehad (en Gerolstein en Kaisersesch als uiteindes natuurlijk). In het mij nu bekende plan voor eventuele reactivatie willen ze de kruisingsmogelijkheid in Dockweiler weer toevoegen.

Daun: eigendom van de stad, er zit een jeugdcentrum in. Misschien kan hier nog wat qua loketje.
Darscheid: gehandicaptenopvang.
Uersfeld: privéwoning. Maar daar willen ze de halte anderhalve kilometer verplaatsen zodat het net naast een uitbreidingswijkje ("Höchstberg") ligt i.p.v. precies in the middle of nowhere :)

Enz.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 02 november 2021, 09:12:39 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4369 Gepost op: 02 november 2021, 10:30:49 »
Vrienden van ons wonen in Blankenheim-Mülheim.

Dat is weliswaar in de Noordeifel, maar we hebben daar hele gewandeld met onze honden, je loopt dan vlakbij het oude spoortrace en ook langs het voormalige station.



Dat is een jeugdherberg geworden.


Toen we een jaar 20 geleden in Prum waren weet ik nog een spoor te herinneren waar twee stukken rails het in- of uitrijden verboden

Groetjes

Arthur

« Laatst bewerkt op: 02 november 2021, 10:36:04 door tuurtje »
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4370 Gepost op: 02 november 2021, 12:27:29 »
Blankenheim Wald - Ahrdorf, een van de slechts renderende lijntjes in de hele Eifel. Verrassenderwijs lijkt het niet echt met een militair doel te zijn aangelegd, zoals veel van de toendertijd gebouwde lijntjes. Ik heb er een fraai boek over met een heeeeeeeleboel details over tunnels, tunnelbouwwijzes, onteigeningen, onderdoorgangen, enz. Ik geloof 20 pagina's per kilometer spoorlijn.

Op jouw foto zie je een vooruitspringende lage aanbouw in het midden: dat was het hokje met de wisselhendels dat ze in de jaren dertig eraan hebben gebouwd, net zoals ze bij mijn Eifelquerbahn bij de meeste stations zo'n Fahrdienstleiterausbau hebben toegevoegd.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2247
  • DB Tijdperk III
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4371 Gepost op: 02 november 2021, 16:26:56 »
Wiesbaden Hbf is van de rest v/h net afgesneden door een instortende snelwegbrug, dat soort onderhouds-gerelateerd spul bedoel je? Ik krijg inderdaad, tot mijn verbazing, het idee dat het daar bij de oosterburen technisch minder goed geregeld is dan in Nederland.

(Mocht je op de paar missende bruggen over de Ahr en de Kyll enz duiden: eh, ja, dat ook).
Ik doelde eigenlijk op de bruggen in het wegverkeer. Dat het (lijkt alsof) technisch minder goed geregeld is, heeft onder meer te maken dat de procedures nogal omslachtig zijn. Iets wat in NL rond 2008 op de schop is gegaan om wegenprojecten sneller van de grond te krijgen. Daarnaast is er in de jaren '90 heel wat geld gegaan naar de voormalige DDR om daar de infrastructuur op te knappen. Dan heb je minder geld om te besteden aan onderhoud.

Maar in NL zijn er ook wel wat zorgenkindjes over een aantal bruggen in de infrastructuur.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4372 Gepost op: 03 november 2021, 18:15:26 »
In Nederland heb je tenminste zorgenkindjes, in Duitsland zijn het pubers en gooien ze met betonbrokken :)

------

De Löwenburg is de ruïne die in het echt (en bij mij) boven de tunnelingang ligt. Daarvoor had ik al twee gipsen platen met natuursteen tegen de achterwand geplakt. Ik wil een paar centimeter ervoor een tweede wand plaatsen, nu met wat meer voorbeeldgetrouwe variatie, zoals gaten voor ramen en afgebrokkelde stukken enzo. Met de egale wand erachter komt er dan wat variatie in en dan lijkt het denk ik wel wat. In  ieder geval goed genoeg voor zo'n krap plekkie.

Een paar dagen geleden had ik een soort onderstel gemaakt en vastgeplakt met houtlijm. Maar dat doet het niet echt lekker met een niet-egale ondergrond van graspollen. Dus... lekker het lijmpistool erbij gepakt:



Beetje passen, beetje meten, beetje gokken, beetje naar voorbeeldfoto's kijken... en ik heb een beginnetje voor de muur. 5mm foamboard:



Ik ben aan het experimenteren met magneten om de muur daarmee tegen het onderstel te krijgen. Dan kan ik het muur-gedeelte namelijk weghalen en op het onderstel m'n iphone zetten. In het echt worden er nogal eens foto's vanaf de Löwenburg gemaakt van de treinen die er onderdoor rijden. Dat lijkt me in model ook wel leuk :) Kijken hoe goed dat gaat lukken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4373 Gepost op: 03 november 2021, 23:01:52 »
Magneten? Nou, zoiets:



10x5x2mm magneten van "supermagnete.nl". Oorspronkelijk voor kadee-experimenten bedoeld, maar daar gebruik ik nu andere magneten voor. Altijd handig om wat op voorraad te hebben, dus. Deze magneten zijn stevig genoeg om dwars door 5mm foamboard heen elkaar stevig vast te houden.

Aan de andere kant ook een magneet. Sleufje snijden en het schuim er een beetje uitkrabben:



Lijm erin en wat aanduwen:



Lijkt best een aardige methode te zijn...

En tot slot een laag verf over de witte heuvel heen:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4374 Gepost op: 03 november 2021, 23:06:48 »
 (y)
Slimme constructie!
********

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4375 Gepost op: 04 november 2021, 19:33:31 »
In het echt worden er nogal eens foto's vanaf de Löwenburg gemaakt van de treinen die er onderdoor rijden.

Reinout

https://flic.kr/p/2h3yZHE

Zoiets, vanaf mijn mobiel geplaatst. Het lukt nu alleen met een link, het plaatje lukt even niet.
met vriendelijke groet,

Martijn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4376 Gepost op: 04 november 2021, 21:43:36 »
Zoiets:


20190803_154915 by Martijn van der Hoek, on Flickr

Rechtsonder bij de foto staan drie icoontjes, de middelste is voor "sharen". Als je dan de "BBCode" selecteert krijg je bovenstaande. (Wel even een "enter" ertussenzetten tussen het plaatje en de ondertitel). Maar goed, da's een ramp om voor elkaar te krijgen met een mobieltje :)

-----

Ja, zo'n soort foto inderdaad. En dan een raam van het kasteel er met de compu omheen plakken.

Na het weer opensnijden van de raamgaten ziet het er zo uit:



Het eraf halen en er weer tegenaan "plakken" gaat goed met die magneten. Daar ben ik tevreden over.

Met gemengde zwarte en bruine verf heb ik een eerste laag over het wit heen gesmeerd. Een paar grote vlakken niet, want daar ga ik muurplaat op lijmen en dat lijmt het lekkerste zonder verf. Op deze manier zijn er in ieder geval geen witte strepen/gaten zichtbaar als het ergens niet helemaal lekker loopt met het aanbrengen van de muurplaten:



Met dezelfde bruinzwarte verf heb ik wat resterende witte stukjes van de zwartgrijze "berg" aangestipt. En de boel een beetje grof gedrybrushed. Niet dat je daar later wat van ziet, maar toch. Ook heb ik rond de randen gedrybrushed, ook over het gras heen, om de overgang van het reguliere gras naar het nieuwe zwartgrijze gevaarte zachter te maken. Dat komt wel goed:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4377 Gepost op: 05 november 2021, 07:16:11 »
Het Ziet er in ieder geval geweldig uit. Kasteel, tunnel, bankje, bruggetje en trap.  (y)
met vriendelijke groet,

Martijn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4378 Gepost op: 05 november 2021, 09:10:20 »
Ja, ik heb ook al van wat lui die daar in de buurt wonen wel gehoord dat het herkenbaar is. De Philippsburg, ja die klopt ook qua maat wel. Maar ik het het idee dat het paadje onder het bruggetje naar beneden, met de leuning ernaast, misschien nog wel het meest zorgt voor het gevoel van "ja, dit is Monreal".

Nou die 1m40x1m40 put+deksel die naast het bruggetje ligt nog nabouwen, dat ding waar ik altijd even op ga staan omdat je vanaf daar lekker een foto kan nemen, dan is het voor mij ècht af :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2247
  • DB Tijdperk III
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4379 Gepost op: 05 november 2021, 16:55:47 »
Je bent lekker bezig Reinout (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal