Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loconet over TCP/IP door Karst Drenth
Vandaag om 15:01:25
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 14:54:24
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door henk
Vandaag om 14:51:20
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door onmogelijkhier
Vandaag om 14:50:21
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:30:55
US diorama in H0 door Hans Reints
Vandaag om 14:18:41
Verschil leveranciers DCC decoders? door Sven
Vandaag om 14:11:42
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door sncf231e
Vandaag om 13:47:22
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door mamory
Vandaag om 13:28:54
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door Keska
Vandaag om 12:57:50
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:45:11
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1061334 keer)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3933
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3870 Gepost op: 05 april 2020, 09:45:51 »
Reinout.

Als je toch het spul weer uit elkaar gaat halen, vervang dan meteen dat lelijke wachters huis je op de brug.
Ook de reiling op de brug kun je wel vv door iets mooiers dan dat veelste dikke gegoten stuk plastiek die er nu op staat.

Ik weet dat er een firma is die een vervangings huisje heeft, ik weet aleen niet meer wie dat maakt.

Kees.


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3871 Gepost op: 05 april 2020, 11:06:32 »
Bedoel je die van Moebourg Kees?

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3933
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3872 Gepost op: 05 april 2020, 12:31:11 »
Ja, zo iets.

Dat ziet er toch een stuk beter uit dan die glas bak.
Je kunt die hut zelf natuurlijk ook aan passen door de bovenzijde er af te halen en er een schuin dak op te zetten.

Kees.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3799
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3873 Gepost op: 05 april 2020, 13:24:23 »
waarom? T ding ligt in het schaduwstation

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3874 Gepost op: 05 april 2020, 18:31:28 »
Deels ja, deels maar.
Ja, het gebouwtje kan vast mooier.
Ja, de reling kan zeker mooier.
Ja, het ligt in het schaduwstation dus kan het mij inderdaad aan mijn r**t roesten hoe 'ie eruit ziet. Zo'n glasbak staat wel aardig bij de blauwe ondergrond, toch? :)
Maar, ik wil er nog wel een keertje iets mooiers van maken. Slechts een indicatie hoor, want een kolenkraan enzo past er niet. Maar een eenvoudige achtergrond, een eenvoudige lokloods, een bordje "Mayen Ost": dat moet allemaal wel kunnen.
Maar, dan wil ik ook op foto's kijken wat voor een hokkie er in Mayen Ost op de draaischijf stond.
Maar, dan moet ik ook ballasten en grond aanleggen en en en, dus: dat komt later wel een keertje.

Nu wil ik als volgende eerst de rest van m'n schaduwstation in orde krijgen. Want ik wil ook wel weer een keertje kunnen rijden :)

De rest? Ja, want de draaischijf doet het!



Een hikje halverwege. Toch nog eens kijken naar die draaischijfrails. Had ik die goed schoongemaakt? Enfin, de draaischijf zelf functioneert weer betrouwbaar. Het ompolen is gelukt. Maar bij de testen erna werden de incidentele kleine haperingen er steeds meer.... Dat is niet goed.

Mijn uiteindelijke conclusie: het probleem is dat ik de wisselstroomaansluiting bij het testen door een 12V gelijkstroomaansluiting heb vervangen. 16V wisselstroom + gelijkrichter heeft toch wat meer pit dan 12V gelijkstroom + ook verliezen door diezelfde gelijkrichter. Toen ik er wisselstroom op gooide klonk de electromagneet een stuk enthousiaster! Ik heb toen dat witte plastic nokje weer weggehaald. Met nog wat buigen van wat contactjes werkte het daarna perfect. Klaar om te monteren...



Oepsie, dat lichtgrijze onderdeel hoort in de constructie. Zucht. Alles weer losschoeven :)

Maar goed, de draaischijf doet het weer:



Op een Duits forum was de vraag of de kortsluitbeveiliging wel zou werken. Ja, dus:



Als een zonnetje. Met wat likjes verf (zwart danwel wit) wil ik nog aangeven welk uiteinde van de draaischijf bij welk spoor hoort. Dat moet subtiel genoeg kunnen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3875 Gepost op: 05 april 2020, 21:21:51 »
Niet voor nu, maar als je ééns tijd over hebt.  :-\
Het glazen hok op het huisje van de draaischijf, was er voor bediening van de draaischijf om vast te stellen dat de pantograaf naar beneden was bij elektro locs.
Bij jou dus niet echt van toepassing, mits je met bovenleiding bedrijf gaat beginnen in de Eifel.  ::)

Hier een foto, van de draaischijf van mijn vader:

Deze module staat nu bij mij thuis, hij kan er jammer genoeg niets meer aan doen. De reling langs de schijf zal dus ook wel niet vervangen gaan worden al ziet hij er van Moebourg toch wel erg mooi uit.
Het huisje heeft hij, ooit zelf aangepast door die glazen bak er af te zagen en er een plat dak op te maken.

Groeten,

Christoph

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3876 Gepost op: 05 april 2020, 21:36:13 »
Ik vroeg me al af wat de reden voor die rare uitbouw op het dak was. Ik vermoedde om naar boven te kunnen kijken naar de machinist hoog op z'n voetplaat op een stoomlok. Maar dat is het dus niet :)
Leuk om te weten.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3877 Gepost op: 05 april 2020, 23:32:25 »
Een beetje aangeklede draaischijfomgeving lijkt me inderdaad een goed idee, ook al zie je dat maar gedeeltelijk.
Wel iets om rekening mee te houden met verdere afwerking van de bouw.

Leuke projekten die je allemaal voorstelt, de gehele opzet is heel realistisch, "Betriebsorientiert" zoals ze daar zeggen.
Daarover verschijnt overigens binnenkort weer een nieuwe Miba-Special.

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5170
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3878 Gepost op: 06 april 2020, 10:49:45 »
Goed naar het grote voorbeeld kijken, loont altijd. En dan overnemen wat je kunt gebruiken. Waar ik wel altijd op zou letten, is dat je niet teveel locseries door elkaar gebruikt. Twee of drie van dezelfde serie(s) is veel natuurgetrouwer. Tenzij je een museumdepot nabootst, natuurlijk. Binnen series, zoals bijvoorbeeld bij de Br 50, zijn er nog genoeg verschillen om af te wisselen.
Groet, Frank

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3879 Gepost op: 06 april 2020, 14:50:06 »
Michiel: die miba-special zag ik al in een mailtje staan, ja. Lijkt me een geweldig nummer.
Ha, ik zie dat 'ie inmiddels uit is => ik heb 'em besteld.

Frank: dat met die meerdere lokseries klopt. Ik probeer me er ook een beetje aan te houden, maar het lukt niet helemaal (zoals je ook aan de verschillende series op de laatste draaischijffoto ziet).
Wel heb ik 2x een 211 diesellok, 2x een 798 railbus en 4x een 50er. Dus dat is redelijk uniform. Niet alles is nog gedigitaliseerd, dus een deel van de uniformiteit staat in m'n kast i.p.v. bij de draaischijf.

Ik kreeg zonet een mailtje van marktplaats dat de 5e 50er onderweg is. Een verbouwde 4-domige roco die nu 3-domig is. Weer een variant :) Daarna is m'n draaischijf vol.

En.... voor de 86 en de 94 loks heb ik een uitstekende smoes: de werkelijkheid! Precies rondom 1970 werd er met loks geschoven omdat veel 50ers elders nodig waren.

Wel is de 23er compleet fantasie in Mayen (hoewel ik Daun wel gehoord heb, met silberlingen uit Wittlich). En de 57er reed er daadwerkelijk wel, maar in 1970 waren er nog maar twee exemplaren (elders) onderweg. De 290 reed op Wittlich-Daun, dus.... De 215 werd pas in de jaren 80 voor goederentreinen gebruikt.

Enfin...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3880 Gepost op: 09 april 2020, 11:00:54 »
Wellicht ten overvloede: ik heb het dak van dat huisje ook eens aangepast en er een serie berichtjes aan gespendeerd.
Zie:   deel 1   –   deel 2   –   deel 3   –    deel 4   –   deel 5

Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3881 Gepost op: 09 april 2020, 11:44:12 »
Dat is niet ten overvloede: ik had deze handleiding niet meer in m'n geheugen gegrift staan. Ik weet zeker dat ik het een keer gelezen heb, maar dat komt omdat ik er een reactie van mij tussen zie staan :)
Wel een goed idee om de machinerie aan de binnenkant in een felle, zichtbare kleur te schilderen!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3882 Gepost op: 11 april 2020, 22:05:39 »
Ik zag laatst op marktplaats een roco 50er in de SDS-uitvoering (zandkast + dom + zandkast) die ik nog niet had. En voor een schappelijke prijs. Het was een omgebouwde versie waarbij er nog wat leidingwerk niet klopte. Maar goed, de lok zag er goed uit en was ook al omgebouwd voor digitaal. Dus...:



De afgesneden dom is best netjes weggewerkt:



Leuk detail: de kolenberg loopt duidelijk af richting de lok. Netjes:



Er bungelt inderdaad nog wat te verwijderen leidingwerk los:



Vandaag heb ik de wielen schoongemaakt. Binnenkort de koppelingen maar eens door Kadee vervangen, dan kan 'ie in dienst.

Vandaag ben ik ook aan het schaduwstation begonnen. Die heb ik nog bedraad in de periode dat ik de boel niet netjes afwerkte :D



Ook altijd weer even kijken hoe ik de modules ook alweer aan elkaar gevrut had:



Voorzichtig lostrekken:



En op z'n kant zetten. Toch wel heel handig, zo'n modulaire bouwwijze. Op die manier kan je er nog eens bij:



De belangrijkste werkzaamheden golden het verbeteren van de betrouwbaarheid van de twee driewegwissels. Vooral het inrijwissel was de laatste tijd een bron van stilstaande loks. Hoog tijd om daar de puntstukken eens van te polariseren. Huh? Ik heb het al gedaan!:



Dat had ik niet meer helder voor de geest. Die blanco draadjes hierboven gaan naar de puntstukken. En die heb ik dus gelijk in het begin al netjes gepolariseerd aangelegd. Hm.... Waar komt de onbetrouwbaarheid dan vandaan?

Hieronder de oorzaak: een plukje van het een of ander waardoor de wisseltong net niet 100% aanligt:



Ik maakte er namelijk gebruik van dat de wisseltongen de stroom naar de rest van de wissel doorgaven. Maar als de puntstukken netjes gepolariseerd zijn kan je de verschillende stukken rails ook gewoon met een draadje aan elkaar solderen! Veel betrouwbaarder:



Morgen of overmorgen de (door de kadee's) overbodig geworden ontkoppelrails weghalen. En de daarbij behorende draden. En eens met magneten rommelen om de loks aan het eind van het schaduwstation automatisch los te kunnen koppelen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3933
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3883 Gepost op: 12 april 2020, 09:22:28 »
Lekker bezig Reinout. (y)

Vrolijk Pasen.

Kees.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10543
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3884 Gepost op: 12 april 2020, 09:36:11 »
Leuk detail: de kolenberg loopt duidelijk af richting de lok. Netjes:
Maar dat is dus precies wat je als stoker niet wil.
De kolen werden zo dicht mogelijk tegen de loc gestort zodat de stoker ze over zo een kort mogelijke afstand hoeft te verplaatsen van de tender naar de vuurkist. Alle kolen die aan de achterkant van de tender liggen moet je twee keer verschepen. Eerst van de achterkant van de tender naar voorzijde en daarna naar de vuurkist. Zeker als je een grote tender leeg moet scheppen gaat dat tellen en wil je zo min mogelijk overbodig werk doen. Op foto’s van vol beladen tenders zie je dus vaak een bult kolen boven de rand van de tender uitsteken, maar altijd aan de kant van het machinistenhuis.  Maar... slechts een kniesoor die daar op let.  8)
No dress rehearsel, this is our life.