Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
DR4024 door Josephes
Vandaag om 09:35:08
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:30:47
ABLOAD gaat stoppen door Jelmer
Vandaag om 08:30:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:12:10
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:53
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1069650 keer)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4033
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3885 Gepost op: 12 april 2020, 09:55:38 »
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de stoker het overgrote deel al heeft weg geschept.
Hij kan ook onder weg zijn naar de kolen bunker om weer bij te vullen. ;D

Dan krijg je idd zo iets te zien, dus zo onwaarschijnlijk is het niet.

Kees.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7042
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3886 Gepost op: 12 april 2020, 13:02:02 »
Op foto’s van vol beladen tenders zie je dus vaak een bult kolen boven de rand van de tender uitsteken, maar altijd aan de kant van het machinistenhuis.  Maar... slechts een kniesoor die daar op let.  8)

Juist ja,

een kolenbergje.
Om niet te zeggen: een Ottbergje.
Zo te zien is hier voornoemd Ottbergje inmiddels wat ingezakt.
Maar nogmaals: slechts een kniesoor die daarop let...

Tschüß
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3887 Gepost op: 12 april 2020, 13:42:40 »
Citaat
De afgesneden dom is best netjes weggewerkt

Ja, maar zo'n dom zit er natuurlijk niet voor niets. De weggehaalde dom is de zgn. Speisedom, in die dom wordt via de Speiseventile (die aan weerskanten van de voedingsdom zichtbaar zijn, zie afbeeldingen) vers water de ketel ingepompt.

Afb.1 De toevoerleiding vanaf de straalpomp (in het machinistenhuis) naar de voedingsdom:



Afb.2 De toevoerleiding vanaf de voorwarmer (die op zijn beurt gevoed wordt door de zuigerpomp links van de ketel):



Bij jouw lok is de Speisedom weggehaald zonder dat er verder aandacht is geschonken aan het lot van de nu ergens in de lucht bengelende toevoerleiding vanaf de straalpomp en de compleet verdwenen leiding vanaf de voorwarmer.

Afb.3 Bij een lokomotief zonder Speisedom zitten de Speiseventile aan de linkerkant van de ketel (de hoogte kan eventueel nog variëren):



Met wat losse onderdeeltjes (Weinert, of Roco zelf) en een eindje messingdraad is e.e.a. eenvoudig op te lossen, lijkt me.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7399
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3888 Gepost op: 12 april 2020, 16:35:08 »
Missende dom. Kijk! Dat scheelt een boel zoekwerk. Of beter gezegd, het geeft richting aan mijn zoekwerk. Ik heb wel een paar foto's van zo'n 3-dommig/domig ding op de eifelquerbahn, dan kan ik gericht naar de leidingen zoeken.
Ik heb een jaartje geleden zo'n "Technik der Dampflok" o.i.d. tijdschrift gekocht. Deel 1 van de 3 als ik me niet vergis. Volgens mij werden daar dit soort zaken ook uitgelegd. Het was wel een mij onbekende wereld die voor me openging en waar ik ook nu nog het begrip "parate kennis" niet op van toepassing vind. Of zo'n ventiel nou links of rechts zat, dat een straalpomp in het machinistenhuis zit (aan de stokerkant, da's wel logisch), enz... TODO :)

Kolenberg. "Kniesoor" en "zo hoort je berg kolen eruit te zien" heb ik wel eerder in één zin gehoord. Het is dan ook mijn bedoeling om de kolen op een kniesoor-goedkeuring-wegdragende wijze op mijn tenders te hebben.

Het is mij duidelijk dat, zodra mijn brave 50er onder de kolenkraan van Mayen uit komt, er een bobbel aan de machinistenhuiskant is om des stokers leven te verlichten.

Maar is het dan niet zo dat, tegen de tijd dat die arme stoker in Kelberg, regelmatig 2,75% helling-op, aankomt, dat hij dan toch een aardige deuk in die bobbel heeft geslagen? Zodat de kolen inmiddels de op mijn 50er vertoonde helling naar beneden vertoont? Ik was nou juist zo positief verrast dat de lok niet de standaard dikke bobbel vertoonde.

Zodra 'ie in Kelberg is aangekomen gaat de stoker uiteraard de kolen allemaal even naar voren harken voordat de terugweg wordt aangevangen.

Dus: is het getoonde uiterlijk nou echt onrealistisch? Wordt er vaker "naar voren geharkt" tijdens de rit?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4033
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3889 Gepost op: 12 april 2020, 16:47:27 »
Dat klopt Reinout.

Er werd onderweg regelmatig van achteren naar voor geharkt.
Helemaal als zo een locomotief een behoorlijke afstand moest afleggen zonder dat er onder weg kolen werden geladen.

Meestal hadden dit soort treinen alleen maar een start punt en een eind punt, dat er onderweg wel werd gestopt voor water was normaal.
Dit was overigens in ieder station te krijgen.

Kees.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3890 Gepost op: 12 april 2020, 16:56:03 »
Hoe het ook zij met de kolentender. Je redenatie is geloofwaardig. Om een tender te vullen moet de bak toch ooit eens leeg zijn.

De stoker begint te scheppen aan de voorkant dus zal daar aan het einde van de rit minder liggen dan achterin. De berg af zal ook nog wel lukken.

Dus de vullingsgraad van de tender in beide richtingen op je baantje zou makkelijk kunnen.

Gewoon zo laten,

Arjan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3891 Gepost op: 12 april 2020, 17:23:45 »
Allemaal wijze en ware woorden. Toch wil ik nog een klein kooltje in het zakje doen.

Natuurlijk wil de stoker het liefst alleen maar hoeven scheppen, zonder te 'harken' (Kohle vorziehen). Dat harken gebeurt vaak pas als de tender al voor een groot gedeelte leeg is. In het stadium zoals bij Reinout z'n nieuwste aanwinst het geval is, zal nog niet echt geharkt hoeven worden.

Als je een tender in de lengte door zou snijden, of van boven bekijken als de kolenbak helemaal leeg is, dan zou je tot de ontdekking komen dat de bodem van die kolenbak voor een groot deel uit een helling bestaat, zie onderstaand plaatje:


Beeldcitaat uit plaatje van de Ulmer Eisenbahnfreunde

Nu is dit een tender van een lok BR 01.10 of een 45er of zo (en er is een automatische Kohlenschubvorrichtung ingetekend), maar het principe is hetzelfde: het voorste gedeelte van de bodem helt naar beneden. Zolang er op dat hellende vlak nog aardig wat kolen liggen, glijden deze (normaal gesproken) door de trillingen en schokken tijdens het rijden vanzelf wel naar beneden (en dus naar voren). Pas als dat niet meer het geval is, zal de stoker maatregelen moeten nemen.
Me dunkt dat de stoker op Reinout z'n lok nog wel wat te scheppen heeft, al zal dat niet al te lang meer het geval zijn.

Ik vind alleen de "steenkool" in die tender niet erg op steenkool lijken, maar dat kan ook aan de foto liggen.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3892 Gepost op: 12 april 2020, 17:58:51 »

Kijk dat hadden ze goed bedacht met die helling. Er valt weinig te harken denk ik. Tenzij de lok op het kolenstof bij de volgende kolenvoorziening binnenkwam.

Arjan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7399
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3893 Gepost op: 12 april 2020, 18:36:53 »
Dus... de vorm van de berg snuffelt aan de status "acceptabel", geloof ik?

Qua uiterlijk van de kolen: nee, ik heb zelf ook liever een andere soort. Iets meer glinsterend. Het is wel zo dat er veel soorten kolen waren. Grote brokken, kleine brokken, ronde eierkolen, enz. Zelf ben ik meer van de glimmende brokken, dus ik ga bij deze tender ook nog wat wijzigingen aanbrengen om de stijl tussen mijn loks gelijk te trekken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7399
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3894 Gepost op: 12 april 2020, 19:40:45 »
De twee wankele seinpalen heb ik van twee strookjes plastic voorzien:



De bedrading had ik van etiketten voorzien ter documentatie. Etiket dubbelvouwen om de draad, klaar. Bij latere modules heb ik ook nog een nietje door het etiket gedaan omdat de etiketten soms loslieten. Dus ik bij deze oude module overal met de nietmachine langsgeweest. Ook heb ik een paar missende etiketten weer aangebracht:



De printerstekker netjes van een omhulling voorzien:



Draadjes losgeknipt richting de ontkoppelrails:



Slijpschijf erbij en ze zijn los:



Nieuwe railstukjes op maat gesneden. Een railschoen aan de ene en eentje aan de andere kant zodat elke rail aan één kant netjes gefixeert is. De andere kant soldeer ik:



Tadaaah, het is weer begaanbaar:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3895 Gepost op: 12 april 2020, 19:51:29 »
Citaat
Dus... de vorm van de berg snuffelt aan de status "acceptabel", geloof ik?

Dat denk ik wel... maar ja, wie ben ik?
Als je er nog een laagje echte steenkool overheen stort, moet het zeker wel kunnen. Desnoods vul je de bak nog iets verder op.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7399
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3896 Gepost op: 14 april 2020, 14:09:59 »
Magneten voor de kadee koppelingen! Aan het eind van drie van de sporen wilde ik magneten zodat de lok daar makkelijk van z'n (reizigers-)trein kan loskoppelen en de draaischijf op kan rijden.
Ik heb aan de binnenkant van de rails steeds drie gaten van 3mm geboord en daar ronde magneten van 3mm doorsnee en 10mm lengte in gestopt met wat houtlijm. Bij de ene rails met het ene uiteinde boven, bij de andere rails de stapel magneten even omdraaien en ze met het andere uiteinde boven erin stoppen:



Het voorste spoor (het achterste op de foto) is voor de dagelijkse goederentrein. Daar heb ik geen magneten nodig, want de trein haal ik toch na aankomst uit elkaar. En bij het klaarzetten zit de magneet misschien juist in de weg qua ongewenste ontkoppelingen.

Voor de volledigheid de gebruikte magneten (supermagnete.de danwel supermagnete.nl):



Rails gelijk van wat houtlijm aan de onderkant voorzien:



Aan de onderkant gedroeg de bedrading zich als een hangbuikzwijntje. Ik heb met een paar kartonnen stroken de boel wat gefatsoeneerd:



In het midden was het al redelijk netjes:



Wel heb ik de aansturing van het inrijsein veranderd. Oorspronkelijk was het een schakelaar die wisselstroom naar een Viessmann-spoelaandrijving stuurde. Maar het wordt nu een servo+arduino. Rood is standaard, ik trek 'em naar veilig door 0V op een lijntje te zetten. Met een minuutje werk was dat gelukkig aan de kant van dit schaduwstation electrisch gefixt.

Nog een foto van mezelf bij de module. Dat werkt toch veel lekkerder dan half onder de baan gevouwen!



De draden bij de balk met de "ringleiding/electrische ruggengraat" hingen ook wat te bungelen. Beetje ducttape erop dus:



Ik ga alle drie de modules na het schaduwstation nu ook gelijk aanpakken. Twee seinen, een beekje, een onderdoorgang, enz. Daarbij ga ik ook weer wat bomen nodig hebben. Dus heb ik de grote doos met zeeschuim erbij gepakt:



Hierboven zie je ook een geel emmertje. Met eronder een grote lege emmer waar ooit verf in zat. Het gele emmertje komt een 1:2 mengsel glycerine:water in:



Het is me even ontschoten waar ik die mengselverhouding uit heb. Volgens mij hier ergens op het forum vandaan. In 52 Basteltipps wordt verdunt mat medium of verdunde houtlijm genoemd. Daardoor wordt de boom iets minder bros. Ook zijn ze in natte vorm buigbaar. In die "Basteltipps" wordt gesuggereerd om ze met een zelfklemmende pincet (of iets anders dat niet al te zwaar is) aan de onderkant op te hangen om ze een beetje recht te trekken. Veel van die zeeschuim boompjes zijn van nature te krom, vandaar.

Dat heb ik dus maar gedaan. Na afloop laat ik ze boven die grote ex-verfemmer uitdruipen. Eerst heb ik natuurlijk de restantjes blad uit de boompjes geplukt:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7399
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3897 Gepost op: 14 april 2020, 23:35:35 »
Zo, de eerste lading bomen hangt te drogen. Ik heb een stuk electriciteitsdraad over de grote emmer gespannen. Vervolgens de bomen aan de onderkant met een wasknijper met twee schoeven erbij verzwaren:



Vervolgens was het tijd om de drie "Monreal-modules" los te trekken (voor de tweede keer in hun bestaan). Hier zie je na wat wrikwerk al een split zitten:



Daarna het eigenlijke werk:



Module één:



Twee:



En drie:



Daarna ben ik met een TODO lijst begonnen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7399
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3898 Gepost op: 15 april 2020, 23:17:01 »
Corona enzo... Toiletpapierhamsteren kan ook per spoor: link naar stummiforum... :D



(Foto uit dat verhaaltje).
Leuk gedaan :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2102
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3899 Gepost op: 16 april 2020, 11:35:00 »
Dag Reinout

Ik ben blij dat ik niet de enige ben, waarbij de bedrading onder de baan zich als een "hangbuik zwijntje" gedraagt. Maar het wordt een fraaie baan en je hebt me wel op een idee gebracht met die magneetjes voor de Kadee's. Dus die heb ik ook maar eens besteld.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg