Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Kortsluiting bij wissels
door
Mark D.
Vandaag
om 15:59:56
diorama, voor lange treinen.
door
Mark D.
Vandaag
om 15:50:22
Raadplaatje
door
Magic
Vandaag
om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:45
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 14:46:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
AlbertG
Vandaag
om 13:26:02
Les Billards du Vivarais
door
MaraNCS
Vandaag
om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
hervé
Vandaag
om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's
door
hervé
Vandaag
om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
Doornvliet
door
mass am see
Vandaag
om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:14:03
19 Toen
door
PlanU
Vandaag
om 11:01:05
Schrootplaats
door
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag
om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
TonM
Vandaag
om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo
door
MOVisser
Vandaag
om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
RBlok
Vandaag
om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
Vandaag
om 09:38:55
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:36:23
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
Vorige
-
Volgende
-
1
...
257
258
[
259
]
260
261
...
342
Omlaag
Auteur
Topic: EifelBurgenBahn (gelezen 1071202 keer)
puntenglijder
Offline
Berichten: 4039
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3870 Gepost op:
05 april 2020, 09:45:51 »
Reinout.
Als je toch het spul weer uit elkaar gaat halen, vervang dan meteen dat lelijke wachters huis je op de brug.
Ook de reiling op de brug kun je wel vv door iets mooiers dan dat veelste dikke gegoten stuk plastiek die er nu op staat.
Ik weet dat er een firma is die een vervangings huisje heeft, ik weet aleen niet meer wie dat maakt.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 1263 UK
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108256.msg3222412105;topicseen#top
Eric B
Offline
Berichten: 6806
NS tijdperk III (a)b/c
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3871 Gepost op:
05 april 2020, 11:06:32 »
Bedoel je die van
Moebourg
Kees?
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
puntenglijder
Offline
Berichten: 4039
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3872 Gepost op:
05 april 2020, 12:31:11 »
Ja, zo iets.
Dat ziet er toch een stuk beter uit dan die glas bak.
Je kunt die hut zelf natuurlijk ook aan passen door de bovenzijde er af te halen en er een schuin dak op te zetten.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 1263 UK
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108256.msg3222412105;topicseen#top
Falkenberg
Offline
Berichten: 3805
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3873 Gepost op:
05 april 2020, 13:24:23 »
waarom? T ding ligt in het schaduwstation
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7405
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3874 Gepost op:
05 april 2020, 18:31:28 »
Deels ja, deels maar.
Ja, het gebouwtje kan vast mooier.
Ja, de reling kan zeker mooier.
Ja, het ligt in het schaduwstation dus kan het mij inderdaad aan mijn r**t roesten hoe 'ie eruit ziet. Zo'n glasbak staat wel aardig bij de blauwe ondergrond, toch?
Maar, ik wil er nog wel een keertje iets mooiers van maken. Slechts een indicatie hoor, want een kolenkraan enzo past er niet. Maar een eenvoudige achtergrond, een eenvoudige lokloods, een bordje "Mayen Ost": dat moet allemaal wel kunnen.
Maar, dan wil ik ook op foto's kijken wat voor een hokkie er in Mayen Ost op de draaischijf stond.
Maar, dan moet ik ook ballasten en grond aanleggen en en en, dus:
dat komt later wel een keertje
.
Nu wil ik als volgende
eerst
de rest van m'n schaduwstation in orde krijgen. Want ik wil ook wel weer een keertje kunnen rijden
De rest? Ja, want de draaischijf doet het!
Een hikje halverwege. Toch nog eens kijken naar die draaischijfrails. Had ik die goed schoongemaakt? Enfin, de draaischijf zelf functioneert weer betrouwbaar. Het ompolen is gelukt. Maar bij de testen erna werden de incidentele kleine haperingen er steeds meer.... Dat is niet goed.
Mijn
uiteindelijke conclusie
: het probleem is dat ik de wisselstroomaansluiting bij het testen door een 12V gelijkstroomaansluiting heb vervangen. 16V wisselstroom + gelijkrichter heeft toch wat meer pit dan 12V gelijkstroom + ook verliezen door diezelfde gelijkrichter. Toen ik er wisselstroom op gooide klonk de electromagneet een stuk enthousiaster! Ik heb toen dat witte plastic nokje weer weggehaald. Met nog wat buigen van wat contactjes werkte het daarna perfect. Klaar om te monteren...
Oepsie, dat lichtgrijze onderdeel hoort
in
de constructie. Zucht. Alles weer losschoeven
Maar goed, de draaischijf doet het weer:
Op een Duits forum was de vraag of de kortsluitbeveiliging wel zou werken. Ja, dus:
Als een zonnetje. Met wat likjes verf (zwart danwel wit) wil ik nog aangeven welk uiteinde van de draaischijf bij welk spoor hoort. Dat moet subtiel genoeg kunnen.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Christoph
Offline
Berichten: 3053
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3875 Gepost op:
05 april 2020, 21:21:51 »
Niet voor nu, maar als je ééns tijd over hebt.
Het glazen hok op het huisje van de draaischijf, was er voor bediening van de draaischijf om vast te stellen dat de pantograaf naar beneden was bij elektro locs.
Bij jou dus niet echt van toepassing, mits je met bovenleiding bedrijf gaat beginnen in de Eifel.
Hier een foto, van de draaischijf van mijn vader:
Deze module staat nu bij mij thuis, hij kan er jammer genoeg niets meer aan doen. De reling langs de schijf zal dus ook wel niet vervangen gaan worden al ziet hij er van Moebourg toch wel erg mooi uit.
Het huisje heeft hij, ooit zelf aangepast door die glazen bak er af te zagen en er een plat dak op te maken.
Groeten,
Christoph
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7405
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3876 Gepost op:
05 april 2020, 21:36:13 »
Ik vroeg me al af wat de reden voor die rare uitbouw op het dak was. Ik vermoedde om naar boven te kunnen kijken naar de machinist hoog op z'n voetplaat op een stoomlok. Maar dat is het dus niet
Leuk om te weten.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
mwdb
Offline
Berichten: 527
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3877 Gepost op:
05 april 2020, 23:32:25 »
Een beetje aangeklede draaischijfomgeving lijkt me inderdaad een goed idee, ook al zie je dat maar gedeeltelijk.
Wel iets om rekening mee te houden met verdere afwerking van de bouw.
Leuke projekten die je allemaal voorstelt, de gehele opzet is heel realistisch, "Betriebsorientiert" zoals ze daar zeggen.
Daarover verschijnt overigens binnenkort weer een nieuwe Miba-Special.
Groeten, Michiel
Gelogd
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html
spoorzeven
Offline
Berichten: 5199
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3878 Gepost op:
06 april 2020, 10:49:45 »
Goed naar het grote voorbeeld kijken, loont altijd. En dan overnemen wat je kunt gebruiken. Waar ik wel altijd op zou letten, is dat je niet teveel locseries door elkaar gebruikt. Twee of drie van dezelfde serie(s) is veel natuurgetrouwer. Tenzij je een museumdepot nabootst, natuurlijk. Binnen series, zoals bijvoorbeeld bij de Br 50, zijn er nog genoeg verschillen om af te wisselen.
Gelogd
Groet, Frank
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7405
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3879 Gepost op:
06 april 2020, 14:50:06 »
Michiel: die miba-special zag ik al in een mailtje staan, ja. Lijkt me een geweldig nummer.
Ha, ik zie dat 'ie inmiddels uit is => ik heb 'em besteld.
Frank: dat met die meerdere lokseries klopt. Ik probeer me er ook een beetje aan te houden, maar het lukt niet helemaal (zoals je ook aan de verschillende series op de laatste draaischijffoto ziet).
Wel heb ik 2x een 211 diesellok, 2x een 798 railbus en 4x een 50er. Dus dat is redelijk uniform. Niet alles is nog gedigitaliseerd, dus een deel van de uniformiteit staat in m'n kast i.p.v. bij de draaischijf.
Ik kreeg zonet een mailtje van marktplaats dat de 5e 50er onderweg is. Een verbouwde 4-domige roco die nu 3-domig is. Weer een variant
Daarna is m'n draaischijf vol.
En.... voor de 86 en de 94 loks heb ik
een uitstekende smoes: de werkelijkheid
! Precies rondom 1970 werd er met loks geschoven omdat veel 50ers elders nodig waren.
Wel is de 23er compleet fantasie in Mayen (hoewel ik Daun wel gehoord heb, met silberlingen uit Wittlich). En de 57er reed er daadwerkelijk wel, maar in 1970 waren er nog maar twee exemplaren (elders) onderweg. De 290 reed op Wittlich-Daun, dus.... De 215 werd pas in de jaren 80 voor goederentreinen gebruikt.
Enfin...
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5336
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3880 Gepost op:
09 april 2020, 11:00:54 »
Wellicht ten overvloede: ik heb het dak van dat huisje ook eens aangepast en er een serie berichtjes aan gespendeerd.
Zie:
deel 1
–
deel 2
–
deel 3
–
deel 4
–
deel 5
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7405
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3881 Gepost op:
09 april 2020, 11:44:12 »
Dat is niet ten overvloede: ik had deze handleiding niet meer in m'n geheugen gegrift staan. Ik weet zeker dat ik het een keer gelezen heb, maar dat komt omdat ik er een reactie van mij tussen zie staan
Wel een goed idee om de machinerie aan de binnenkant in een felle, zichtbare kleur te schilderen!
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7405
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3882 Gepost op:
11 april 2020, 22:05:39 »
Ik zag laatst op marktplaats een roco 50er in de SDS-uitvoering (zandkast + dom + zandkast) die ik nog niet had. En voor een schappelijke prijs. Het was een omgebouwde versie waarbij er nog wat leidingwerk niet klopte. Maar goed, de lok zag er goed uit en was ook al omgebouwd voor digitaal. Dus...:
De afgesneden dom is best netjes weggewerkt:
Leuk detail: de kolenberg loopt duidelijk af richting de lok. Netjes:
Er bungelt inderdaad nog wat te verwijderen leidingwerk los:
Vandaag heb ik de wielen schoongemaakt. Binnenkort de koppelingen maar eens door Kadee vervangen, dan kan 'ie in dienst.
Vandaag ben ik ook aan het schaduwstation begonnen. Die heb ik nog bedraad in de periode dat ik de boel niet netjes afwerkte
Ook altijd weer even kijken hoe ik de modules ook alweer aan elkaar gevrut had:
Voorzichtig lostrekken:
En op z'n kant zetten. Toch wel heel handig, zo'n modulaire bouwwijze. Op die manier kan je er nog eens bij:
De belangrijkste werkzaamheden golden het
verbeteren van de betrouwbaarheid
van de twee driewegwissels. Vooral het inrijwissel was de laatste tijd een bron van stilstaande loks. Hoog tijd om daar de puntstukken eens van te polariseren.
Huh? Ik heb het al gedaan!
:
Dat had ik niet meer helder voor de geest. Die blanco draadjes hierboven gaan naar de puntstukken. En die heb ik dus gelijk in het begin al netjes gepolariseerd aangelegd. Hm.... Waar komt de onbetrouwbaarheid dan vandaan?
Hieronder de oorzaak: een plukje van het een of ander waardoor de wisseltong net niet 100% aanligt:
Ik maakte er namelijk gebruik van dat de wisseltongen de stroom naar de rest van de wissel doorgaven. Maar als de puntstukken netjes gepolariseerd zijn kan je de verschillende stukken rails ook gewoon met een draadje aan elkaar solderen! Veel betrouwbaarder:
Morgen of overmorgen de (door de kadee's) overbodig geworden ontkoppelrails weghalen. En de daarbij behorende draden. En eens met magneten rommelen om de loks aan het eind van het schaduwstation automatisch los te kunnen koppelen.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
puntenglijder
Offline
Berichten: 4039
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3883 Gepost op:
12 april 2020, 09:22:28 »
Lekker bezig Reinout.
Vrolijk Pasen.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 1263 UK
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108256.msg3222412105;topicseen#top
Marc tramt
Offline
Berichten: 10571
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3884 Gepost op:
12 april 2020, 09:36:11 »
Citaat van: Reinout van Rees op 11 april 2020, 22:05:39
Leuk detail: de kolenberg loopt duidelijk af richting de lok. Netjes:
Maar dat is dus precies wat je als stoker
niet
wil.
De kolen werden zo dicht mogelijk tegen de loc gestort zodat de stoker ze over zo een kort mogelijke afstand hoeft te verplaatsen van de tender naar de vuurkist. Alle kolen die aan de achterkant van de tender liggen moet je twee keer verschepen. Eerst van de achterkant van de tender naar voorzijde en daarna naar de vuurkist. Zeker als je een grote tender leeg moet scheppen gaat dat tellen en wil je zo min mogelijk overbodig werk doen. Op foto’s van vol beladen tenders zie je dus vaak een bult kolen boven de rand van de tender uitsteken, maar altijd aan de kant van het machinistenhuis. Maar... slechts een kniesoor die daar op let.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
Vorige
-
Volgende
-
1
...
257
258
[
259
]
260
261
...
342
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn