Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium
Vandaag om 03:59:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 02:54:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 01:35:43
Piko BR 78 tenderloc door Harold34
Vandaag om 01:27:25
Initiatief Tramweg Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes door Ascona
05 juni 2020, 23:49:25
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Harm Boer
05 juni 2020, 23:38:19
Welke rijtuigen achter NS 1100 door Harold34
05 juni 2020, 23:25:39
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Wim Hesselink
05 juni 2020, 23:24:40
Raadplaatje door GerardvV
05 juni 2020, 23:22:34
Wat voor decoder is dit door 008200
05 juni 2020, 23:14:37
Steiner BR 81 in spoor 1, geweathered door VictorPM
05 juni 2020, 22:52:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 juni 2020, 22:39:13
Maïsveld n spoor maken, tips? door MOVisser
05 juni 2020, 22:21:47
Verschil in aansluitrail Roco Line met bedding door Klaas Zondervan
05 juni 2020, 22:04:38
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door 5166
05 juni 2020, 21:41:57
Projekt 083-338 door 44
05 juni 2020, 21:21:18
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
05 juni 2020, 21:07:43
Holland Rail NS DE-II verbeteren door Blausee-Mitholz
05 juni 2020, 20:48:48
Baanbouw Bosje77 door bosje77
05 juni 2020, 20:39:24
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
05 juni 2020, 20:35:14
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
05 juni 2020, 20:22:27
Marklin H0 trein rijdt alleen maar achteruit door Te 2/2
05 juni 2020, 20:13:23
De terugkeer van het Eiland Waan door Tulpendaal
05 juni 2020, 20:11:49
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
05 juni 2020, 19:57:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 juni 2020, 19:50:32
Problemen met Cobalt IP Wisselaandrijving. door BrightonBelle
05 juni 2020, 19:49:32
Smalspoor trammetje (H0e 9mm) door JurS
05 juni 2020, 18:48:20
NL baan: Frotterdam in h0 door mardig23
05 juni 2020, 18:12:41
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door Bert_Apd
05 juni 2020, 17:29:00
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
05 juni 2020, 16:35:57
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 678345 keer)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3870 Gepost op: 05 april 2020, 09:45:51 »
Reinout.

Als je toch het spul weer uit elkaar gaat halen, vervang dan meteen dat lelijke wachters huis je op de brug.
Ook de reiling op de brug kun je wel vv door iets mooiers dan dat veelste dikke gegoten stuk plastiek die er nu op staat.

Ik weet dat er een firma is die een vervangings huisje heeft, ik weet aleen niet meer wie dat maakt.

Kees.

Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3754
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3871 Gepost op: 05 april 2020, 11:06:32 »
Bedoel je die van Moebourg Kees?

Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3872 Gepost op: 05 april 2020, 12:31:11 »
Ja, zo iets.

Dat ziet er toch een stuk beter uit dan die glas bak.
Je kunt die hut zelf natuurlijk ook aan passen door de bovenzijde er af te halen en er een schuin dak op te zetten.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3138
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3873 Gepost op: 05 april 2020, 13:24:23 »
waarom? T ding ligt in het schaduwstation
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5531
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3874 Gepost op: 05 april 2020, 18:31:28 »
Deels ja, deels maar.
Ja, het gebouwtje kan vast mooier.
Ja, de reling kan zeker mooier.
Ja, het ligt in het schaduwstation dus kan het mij inderdaad aan mijn r**t roesten hoe 'ie eruit ziet. Zo'n glasbak staat wel aardig bij de blauwe ondergrond, toch? :)
Maar, ik wil er nog wel een keertje iets mooiers van maken. Slechts een indicatie hoor, want een kolenkraan enzo past er niet. Maar een eenvoudige achtergrond, een eenvoudige lokloods, een bordje "Mayen Ost": dat moet allemaal wel kunnen.
Maar, dan wil ik ook op foto's kijken wat voor een hokkie er in Mayen Ost op de draaischijf stond.
Maar, dan moet ik ook ballasten en grond aanleggen en en en, dus: dat komt later wel een keertje.

Nu wil ik als volgende eerst de rest van m'n schaduwstation in orde krijgen. Want ik wil ook wel weer een keertje kunnen rijden :)

De rest? Ja, want de draaischijf doet het!



Een hikje halverwege. Toch nog eens kijken naar die draaischijfrails. Had ik die goed schoongemaakt? Enfin, de draaischijf zelf functioneert weer betrouwbaar. Het ompolen is gelukt. Maar bij de testen erna werden de incidentele kleine haperingen er steeds meer.... Dat is niet goed.

Mijn uiteindelijke conclusie: het probleem is dat ik de wisselstroomaansluiting bij het testen door een 12V gelijkstroomaansluiting heb vervangen. 16V wisselstroom + gelijkrichter heeft toch wat meer pit dan 12V gelijkstroom + ook verliezen door diezelfde gelijkrichter. Toen ik er wisselstroom op gooide klonk de electromagneet een stuk enthousiaster! Ik heb toen dat witte plastic nokje weer weggehaald. Met nog wat buigen van wat contactjes werkte het daarna perfect. Klaar om te monteren...



Oepsie, dat lichtgrijze onderdeel hoort in de constructie. Zucht. Alles weer losschoeven :)

Maar goed, de draaischijf doet het weer:



Op een Duits forum was de vraag of de kortsluitbeveiliging wel zou werken. Ja, dus:



Als een zonnetje. Met wat likjes verf (zwart danwel wit) wil ik nog aangeven welk uiteinde van de draaischijf bij welk spoor hoort. Dat moet subtiel genoeg kunnen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 2870
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3875 Gepost op: 05 april 2020, 21:21:51 »
Niet voor nu, maar als je ééns tijd over hebt.  :-\
Het glazen hok op het huisje van de draaischijf, was er voor bediening van de draaischijf om vast te stellen dat de pantograaf naar beneden was bij elektro locs.
Bij jou dus niet echt van toepassing, mits je met bovenleiding bedrijf gaat beginnen in de Eifel.  ::)

Hier een foto, van de draaischijf van mijn vader:

Deze module staat nu bij mij thuis, hij kan er jammer genoeg niets meer aan doen. De reling langs de schijf zal dus ook wel niet vervangen gaan worden al ziet hij er van Moebourg toch wel erg mooi uit.
Het huisje heeft hij, ooit zelf aangepast door die glazen bak er af te zagen en er een plat dak op te maken.

Groeten,

Christoph

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5531
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3876 Gepost op: 05 april 2020, 21:36:13 »
Ik vroeg me al af wat de reden voor die rare uitbouw op het dak was. Ik vermoedde om naar boven te kunnen kijken naar de machinist hoog op z'n voetplaat op een stoomlok. Maar dat is het dus niet :)
Leuk om te weten.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
    • Albula-modell forum
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3877 Gepost op: 05 april 2020, 23:32:25 »
Een beetje aangeklede draaischijfomgeving lijkt me inderdaad een goed idee, ook al zie je dat maar gedeeltelijk.
Wel iets om rekening mee te houden met verdere afwerking van de bouw.

Leuke projekten die je allemaal voorstelt, de gehele opzet is heel realistisch, "Betriebsorientiert" zoals ze daar zeggen.
Daarover verschijnt overigens binnenkort weer een nieuwe Miba-Special.

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Shinohara/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3878 Gepost op: 06 april 2020, 10:49:45 »
Goed naar het grote voorbeeld kijken, loont altijd. En dan overnemen wat je kunt gebruiken. Waar ik wel altijd op zou letten, is dat je niet teveel locseries door elkaar gebruikt. Twee of drie van dezelfde serie(s) is veel natuurgetrouwer. Tenzij je een museumdepot nabootst, natuurlijk. Binnen series, zoals bijvoorbeeld bij de Br 50, zijn er nog genoeg verschillen om af te wisselen.
Groet, Frank

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5531
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3879 Gepost op: 06 april 2020, 14:50:06 »
Michiel: die miba-special zag ik al in een mailtje staan, ja. Lijkt me een geweldig nummer.
Ha, ik zie dat 'ie inmiddels uit is => ik heb 'em besteld.

Frank: dat met die meerdere lokseries klopt. Ik probeer me er ook een beetje aan te houden, maar het lukt niet helemaal (zoals je ook aan de verschillende series op de laatste draaischijffoto ziet).
Wel heb ik 2x een 211 diesellok, 2x een 798 railbus en 4x een 50er. Dus dat is redelijk uniform. Niet alles is nog gedigitaliseerd, dus een deel van de uniformiteit staat in m'n kast i.p.v. bij de draaischijf.

Ik kreeg zonet een mailtje van marktplaats dat de 5e 50er onderweg is. Een verbouwde 4-domige roco die nu 3-domig is. Weer een variant :) Daarna is m'n draaischijf vol.

En.... voor de 86 en de 94 loks heb ik een uitstekende smoes: de werkelijkheid! Precies rondom 1970 werd er met loks geschoven omdat veel 50ers elders nodig waren.

Wel is de 23er compleet fantasie in Mayen (hoewel ik Daun wel gehoord heb, met silberlingen uit Wittlich). En de 57er reed er daadwerkelijk wel, maar in 1970 waren er nog maar twee exemplaren (elders) onderweg. De 290 reed op Wittlich-Daun, dus.... De 215 werd pas in de jaren 80 voor goederentreinen gebruikt.

Enfin...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5008
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3880 Gepost op: 09 april 2020, 11:00:54 »
Wellicht ten overvloede: ik heb het dak van dat huisje ook eens aangepast en er een serie berichtjes aan gespendeerd.
Zie:   deel 1   –   deel 2   –   deel 3   –    deel 4   –   deel 5

Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5531
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3881 Gepost op: 09 april 2020, 11:44:12 »
Dat is niet ten overvloede: ik had deze handleiding niet meer in m'n geheugen gegrift staan. Ik weet zeker dat ik het een keer gelezen heb, maar dat komt omdat ik er een reactie van mij tussen zie staan :)
Wel een goed idee om de machinerie aan de binnenkant in een felle, zichtbare kleur te schilderen!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5531
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3882 Gepost op: 11 april 2020, 22:05:39 »
Ik zag laatst op marktplaats een roco 50er in de SDS-uitvoering (zandkast + dom + zandkast) die ik nog niet had. En voor een schappelijke prijs. Het was een omgebouwde versie waarbij er nog wat leidingwerk niet klopte. Maar goed, de lok zag er goed uit en was ook al omgebouwd voor digitaal. Dus...:



De afgesneden dom is best netjes weggewerkt:



Leuk detail: de kolenberg loopt duidelijk af richting de lok. Netjes:



Er bungelt inderdaad nog wat te verwijderen leidingwerk los:



Vandaag heb ik de wielen schoongemaakt. Binnenkort de koppelingen maar eens door Kadee vervangen, dan kan 'ie in dienst.

Vandaag ben ik ook aan het schaduwstation begonnen. Die heb ik nog bedraad in de periode dat ik de boel niet netjes afwerkte :D



Ook altijd weer even kijken hoe ik de modules ook alweer aan elkaar gevrut had:



Voorzichtig lostrekken:



En op z'n kant zetten. Toch wel heel handig, zo'n modulaire bouwwijze. Op die manier kan je er nog eens bij:



De belangrijkste werkzaamheden golden het verbeteren van de betrouwbaarheid van de twee driewegwissels. Vooral het inrijwissel was de laatste tijd een bron van stilstaande loks. Hoog tijd om daar de puntstukken eens van te polariseren. Huh? Ik heb het al gedaan!:



Dat had ik niet meer helder voor de geest. Die blanco draadjes hierboven gaan naar de puntstukken. En die heb ik dus gelijk in het begin al netjes gepolariseerd aangelegd. Hm.... Waar komt de onbetrouwbaarheid dan vandaan?

Hieronder de oorzaak: een plukje van het een of ander waardoor de wisseltong net niet 100% aanligt:



Ik maakte er namelijk gebruik van dat de wisseltongen de stroom naar de rest van de wissel doorgaven. Maar als de puntstukken netjes gepolariseerd zijn kan je de verschillende stukken rails ook gewoon met een draadje aan elkaar solderen! Veel betrouwbaarder:



Morgen of overmorgen de (door de kadee's) overbodig geworden ontkoppelrails weghalen. En de daarbij behorende draden. En eens met magneten rommelen om de loks aan het eind van het schaduwstation automatisch los te kunnen koppelen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3883 Gepost op: 12 april 2020, 09:22:28 »
Lekker bezig Reinout. (y)

Vrolijk Pasen.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9054
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3884 Gepost op: 12 april 2020, 09:36:11 »
Leuk detail: de kolenberg loopt duidelijk af richting de lok. Netjes:
Maar dat is dus precies wat je als stoker niet wil.
De kolen werden zo dicht mogelijk tegen de loc gestort zodat de stoker ze over zo een kort mogelijke afstand hoeft te verplaatsen van de tender naar de vuurkist. Alle kolen die aan de achterkant van de tender liggen moet je twee keer verschepen. Eerst van de achterkant van de tender naar voorzijde en daarna naar de vuurkist. Zeker als je een grote tender leeg moet scheppen gaat dat tellen en wil je zo min mogelijk overbodig werk doen. Op foto’s van vol beladen tenders zie je dus vaak een bult kolen boven de rand van de tender uitsteken, maar altijd aan de kant van het machinistenhuis.  Maar... slechts een kniesoor die daar op let.  8)
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons