Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
Vandaag om 23:15:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 23:04:30
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door renedh
Vandaag om 22:44:17
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Marco Staartjes
Vandaag om 22:41:28
Piko 2025 door 5166
Vandaag om 22:36:46
Nederlandse Spoordijk in H0 door Miniature Holland
Vandaag om 22:22:11
Stadswapen Amersfoort op NS Cargo 1637 door pagoda of funn
Vandaag om 22:16:56
Randstadrail Baan 1:87 H0 (V.h. Den Haag-R’dam Hofplein Lijn) door Miniature Holland
Vandaag om 22:13:50
Station Voorburg ‘t Loo in 1:87 H0 door Miniature Holland
Vandaag om 22:06:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 21:54:44
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 21:53:41
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door MOVisser
Vandaag om 21:22:14
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 21:11:11
20 jaar BNLS door Yuri v L
Vandaag om 21:06:20
Nijmegen in h0 door Dave.......
Vandaag om 21:04:44
keerlusproblemen door saskia
Vandaag om 20:53:37
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 20:18:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:17:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:59:59
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 18:51:43
Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door Jeroen Water
Vandaag om 17:55:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:32:50
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 16:29:19
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 15:11:20
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
Vandaag om 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:20:51
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 13:59:49
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:54:21

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1176425 keer)

jerrytrein

• Offline Offline
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1845 Gepost op: 05 October 2016, 17:04:13 »
staan daar ook aansluitngen naar "de hoofdbaan"in
zoek nog steeds iets waar ik mn N baantje mee kan doen
sporen plan grote lijn en aftak naar neven baan met 2 of 3 stop stations of haltes
niet te veel sporen maar wel wat rangeer mogelijk
En wat kost dat boek,of is het promotie materiaal  ;D
en je loc
je zal dus de schroefjes los moeten maken omde draaistellen /slepersbereikbaar te maken

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #1846 Gepost op: 05 October 2016, 19:42:17 »
Het slechte nieuws: ze kunnen niet tellen. Ik had er twee besteld en heb er maar eentje gekregen, zucht  ???

Misschien is de oplage al op door de overweldigende vraag uit nederland  ;D

@jerrytrein, het boek kost € 25,00 + € 8,00 verpakkings- en verzendkosten.

Even een mailtje sturen naar info@hunsrueck-museum.de.
Je krijgt het boek met een factuur.

Groetjes

Arthur
« Laatst bewerkt op: 05 October 2016, 21:54:56 door tuurtje. Reden: typen is niet meer mijn sterkste vak. »
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1847 Gepost op: 05 October 2016, 20:10:11 »
Van de week kreeg ik de teleurstellende mededeling dat de cursus “omgaan met teleurstellingen” niet doorgaat. Nu volgt teleurstelling twee: geen boek. :( :-\
Die boekverstuurder zal wel gedacht hebben dat Van Rees zich danig vergist had met zijn bestelling van twee gelijke boeken en verzond dus één exemplaar in plaats van een mail te sturen met de vraag of de bestelling wel in orde was.
Reinout, maak me zaterdag maar blij met een lege doos. ;)

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 05 October 2016, 20:13:30 door Basilicum »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1848 Gepost op: 05 October 2016, 20:25:00 »
Beter een lege doos dan een boek vol likkebaardenkwijl.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #1849 Gepost op: 05 October 2016, 22:19:39 »
Ik zal de lege doos (van een 290, niet van het boek) zaterdag meenemen. Ik neem het boek ook wel mee (na er even veilig m'n naam in geschreven te hebben omdat er zoveel geïnteresseerden zijn... ik kreeg net ook nog een PB binnen met "waar kan ik het bestellen"... volgens mij heb ik straks tenminste 5 bestellingen veroorzaakt :) )

Jerrytrein: de aansluiting op de hoofdlijn staat er niet uitgebreid in voor zover ik kon zien. Ik heb wel een boek "von der Nahe in die Ferne" hier eerder genoemd, dat gaat over de hoofdlijn langs de Nahe plus wat over de zijlijntjes, onder andere naar Simmern. Maar dat boek was niet zo rijk aan sporenplannen, dus dat zal ik even na moeten kijken.

Hoofdlijn + zijlijn: je kan ook naar de Eifelbahn kijken. Op meerdere plekken (o.a. Eifelquerbahn) takten daar zijlijnen af. Misschien eens een blik op Erdorf-Bitburg werpen? Op http://www.nims-sauertal-bahn.de/4.html zie je een sporenplan. Daar takte de lijn richting Bitburg (en verder) af van de Eifelbahn. Die was na de wereldoorlog enkelsporig, maar oorspronkelijk was het dubbelspoor. Daar kan je misschien wat mee?

Noordelijker zijn er ook nog dat soor aftakkingen. Ook de Lahntalbahn (met zijlijntjes het Westerwald in) is een optie.

Over de 218 met de weerbarstige draaistellen: nee, nee, en nogmaals nee. Bij mijn model heb ik alles wat maar naar schoefje ruikt losgedraaid en dan nog krijg ik het draaistel niet uit elkaar zonder groot risico op schade. En als ik het teveel risico vind dan is het echt best wel een slecht idee om het te gaan doen, want normaliter ben ik niet bang uitgevallen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #1850 Gepost op: 05 October 2016, 22:24:15 »
Is dat stel niet van kunststof
Beetje samen knijpen en eruit trekken

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1851 Gepost op: 07 October 2016, 20:35:52 »
Zo, ik vind m'n 1/2e klas silberling goed genoeg qua vervuiling:

Ten opzichte van de laatste stand van zaken heb ik een laagje matte Humbrol lak erover gespoten, vervolgens over de onderste helft van de bak wat "indisch rood" krijt en nog een laatste laag lak. Voor de eerste echte serieuze poging tot vervuilen ben ik er tevreden mee.

Bij de eerste spuitbeurt had ik het interieur er nog in zitten. En bij dat interieur horen de ruiten naast de zijgang van de 1e klas coupés:

Oepsie... die waren goed mat, ja.... Compleet ondoorzichtig. Ik heb ze na een halfuurtje met een wattenstaafje wasbenzine overigens perfect schoon kunnen krijgen. Oef... :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1852 Gepost op: 08 October 2016, 20:28:36 »
Vandaag naar de beurs in Houten geweest. Flink wat forumgenoten gesproken: leuk!

Heel tevreden met de buit! Op een of andere manier heb ik een boel van m'n boodschappenlijstje kunnen schappen.

Linksboven twee decoders voor loks van die vriend van me waarvoor ik ga digitaliseren. En een functiedecoder voor de railbus. Dan hoef ik maar twee draadjes tussen het motorrijtuig en het stuurstandrijtuig te trekken (stroomafname doortrekken) en niet ook nog front/sluitverlichting enzo. En lakdraad om de verlichting in m'n silberlingstuurstandrijtuig beter aan te leggen.

Er staan daar ook nog twee vallejo washes (voor vervuilen) bij en een normaal flesje om de zijkant van de wielen te schilderen.

Linksonder preisertjes. Drie paar stoker+machinist en een doosje met diesellok/treinstel machinisten. En een verse voorraad ongeschilderde zittende reizigers.

De lantaarns in het midden, dat wordt een apart berichtje.

Rechts, van onder naar boven: tijdschrift over 94ers zodat ik meer van dat loktype weet. Dan, eindelijk gevonden, een goederentreinconducteurswagen. Ha! Hoeft m'n buurtgoederentrein niet meer "kaal" rond te rijden. Dan een mooie gasketelwagen. Ik denk dat 'ie iets te recent is voor m'n baan, maar precies dit type heb ik wel in video's uit de jaren 80 gezien, dus ik gun me dat maar. Leuk ding dat weer eens wat anders is dan een bruin tweeassertje.

De stapel rechtsboven is.... een setje bruine tweeassers :) Open bak wagen type "Om". Daar heb ik er al drie van, dus nu 8. Ik ga het als 2x4 gebruiken. Leeg heen, gevuld terug: steeds een setje van 4 omwisselen in station Berenbach-Ulmen:

Vooraan het spoor voor de gaswagen. Daarachter het spoor bij de "schwerspat" verlading. Uersfeld, waar het station een beetje van afgekeken is, had zo'n Schwerspatverladung. Ik heb een foto van een 57 met precies dit soort wagens. Doordat de wagens hetzelfde type zijn is het makkelijk ladingen uit te wisselen. Moet ik wel

• uitzoeken hoe ik het beste verwisselbare ladingen maak
  • uitzoeken hoe schwerspat er precies uit ziet

Enfin... Leuk! Ik heb wat nuttig spul. En ik kan m'n goederenvervoer weer wat upgraden. Wel eerst wat koppelingen vervangen... :)

Reinout

Geert 84

• Offline Offline
    • De Vallei
« Reactie #1853 Gepost op: 08 October 2016, 20:41:59 »
Leuke aanwinsten!

Ik volg de bouw aan je baan al een hele tijd, meestal stilletjes. Maar het wordt echt steeds mooier!
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1854 Gepost op: 08 October 2016, 20:47:12 »
Over die lantarenpalen in het vorige bericht: ik was al een tijdje op zoek naar de - voor mij - karakteristieke lantarenpalen die bij veel perrons langs de Eifelquerbahn staan:

Oude foto van mij uit 1991.

Toen zag ik in deze video (rond seconde 36) opeens het juiste type. Navraag via commentaar bij dat filmje leerde me dat "60942 - H0 Schlanke Straßenleuchte" van Viessmann het juiste type was.

Tadaah:

Ook interessant voor mij qua voorbeeld: de landhandel krijgt een ander kleurtje dan ik van plan was. Ik heb een DVD gekocht met oude foto's van de eifelquerbahn. Op de achtergrond van een foto zag ik opeens dat de Landhandel in Kaisersesch niet wit-met-wat-groen was, maar een compleet andere kleur:

(Heel kleine uitsnede van een foto (c) Hermann Grütter, van de geweldige "Eifelquerbahn 1" dvd)

In de categorie "huisvlijt": het eerste silberlingrijtuig is klaar. Vanmiddag de laatste draadjes gesoldeerd en tadaah:

De verlichting is niet fel: dat is m'n bedoeling. Ik zal voornamelijk overdag rijden en dan hoef ik alleen maar een klein beetje naar binnen te kunnen kijken. Het moet niet de indruk geven van een leeg-materieel-rit. En 's avonds moet het geen rijdende vuurtoren zijn. Dus: extra weerstand ertussen. Ik heb de kleine printjes gebruikt zoals die hier op het forum ooit aangeboden werden in combi met een LED strip (warmwit, 3528). Extra heb ik er een 10k weerstand tussengestopt.

Werkt als een zonnetje!

Dat er wat passagiers in zitten vind ik ook leuk staan. En dat ik m'n eerste rijtuig vervuild heb... eindelijk :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1855 Gepost op: 08 October 2016, 20:54:40 »
Er zijn twee moduleovergangen waar ik niet echt tevreden over ben. In Houten kreeg ik de tip te kijken naar de module-uitlijn-dingen van Hobby Ecke Schuhmacher.

Zo, nu ik het hier heb opgeschreven kan ik het indien nodig terugvinden. En misschien heeft iemand anders er ook wat aan.

Reinout

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #1856 Gepost op: 08 October 2016, 21:45:05 »
Bedankt met de info van de perronpalen hier was ik ook al naar opzoek. De foto van Kaiseresch is perfect. Zie nu gelijk wat er aan mijn losbrug/transportpijp ontbreekt.

Veel plezier met je nieuwe spullen.

Groetjes Harry

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1857 Gepost op: 08 October 2016, 22:21:43 »
Citaat
... tijdschrift over 94ers zodat ik meer van dat loktype weet.

Zeer de moeite waard, vooral vanwege de foto's. Stom genoeg ben ik juist die uitgave kwijt; het bevindt zich 100% zeker niet in mijn bibliotheek, voor zover ik me kan herinneren heb ik het niet uitgeleend, verkocht of weggegeven, maar vinden kan ik het niet. Dus troost ik me maar met de gedachte dat ik, net als jij nu, het werkje hier of daar weer eens tegen het lijf loop. En zo niet: ik verheug me enorm op de geplande EK-Baureihenreiheuitgave:

Zeker als je wil gaan omnummeren is zoiets - ik ga er van uit dat deze titel naadloos in de "blauwe serie" gaat passen - bijna onmisbaar. Niet alleen vanwege de stationeringen gedurende de lokomotieflevens, maar ook vanwege de variaties in uiterlijke kenmerken (voorwarmer op of naast de ketel, rond dak op machinistenhuis of juist niet, dat soort dingen) en allerlei wetenswaardigheden. Niet dat die van EJ slecht is, maar vergeleken met de "blauwe serie" wel wat summier, wat gezien het tijdschriftachtige concept voor de hand liggend is. Wel subliem in die EJ-uitgave is het fotowerk, wat dat betreft is het een ideale anvulling.

Dat het werk, nu aangekondigd voor een prijs van € 45,= pas in voorjaar '17 gaat verschijnen vind ik niet zo erg bezwaarlijk, want Carstens heeft zojuist nog een brochure over open zelflossers uitgebracht, als aanvulling op zijn GW Band 4 (nou ja, Miba Verlag dan, Carstens heeft alleen maar geschreven, en dat nog niet eens in z'n eentje) en bovendien staat GW Band 8 (Schwerlastwagen) op uitkomen, èn van EK's blauwe serie komt binnenkort het standaardwerk over de BR 38.10-40 (P8) uit, deel 2 over de BR 01.10 staat voor komend jaar gepland (stond eerder al voor dit jaar in de planning), etc, dus er is genoeg moois op komst. Gelukkig is de nieuwste Franka nog maar kort geleden verschenen...

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1858 Gepost op: 08 October 2016, 22:46:08 »
Ik keek in Houten nog even naar zo'n bouw boek over de br 50 ("teil 2, DB"). Dat zag er op het eerste gezicht uit alsof ze elke bout en moer in zo'n ding geclassificeerd hadden. Pfhoe! Wat een boekwerk! Qua 50er ben ik op het moment blij dat ik een redelijk passende (domconfiguratie, tender, enz) 50er heb gevonden die in 1970 in Mayen was gestationeerd. Verdere details schoffel ik op het moment even onder op de berg kolen. Qua 94 heb ik er bijvoorbeeld eentje met de voorverwarmer boven op de ketel. Rond 1970 heb ik op foto's alleen nog maar 94ers met een voorverwarmer aan de zijkant van de ketel gezien. Dus... ik ga schaamteloos een passende van een ander BW overhevelen (Stolberg geloof ik dat ik had gevonden).

Details zijn wèl leuk. Hoe meer je weet, hoe lastiger je het jezelf maakt. Ik maak het mezelf vooral lastig qua beveiliging, seinen enzo en nog wat minder qua materieel. Komt nog wel.

Nadat ik dat tijdschrift over de 94 gekocht had zag ik er aan de overkant van het gangpad toevallig ook eentje liggen. Her en der liggen van dat soort stapeltjes, dus als je nog eens naar zo eentje op zoek bent moet je het maar doorgeven, i.v.m. fietsafstand ga ik ongeveer 4 keer per jaar wel naar die beurs toe :)

Reinout

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1859 Gepost op: 08 October 2016, 22:58:12 »
Citaat
Hoe meer je weet, hoe lastiger je het jezelf maakt. Ik maak het mezelf vooral lastig...

Het is maar net wat je leuk vindt, en hoever je wilt, of kunt, gaan. Precies, net een buffet: je pakt wat je lekker vindt, maar in tegenstelling tot een echt buffet hoef je niet beleefd te zijn en mag je je bord zo vol scheppen als je denkt aan te kunnen. Of meer, moet je ook zelf weten.  ;D ;)