Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcoK1999
11 August 2025, 23:39:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
11 August 2025, 23:35:13
Aanpassen baanplan bestaande baan door hervé
11 August 2025, 23:30:27
Raadplaatje door Lars Smelter
11 August 2025, 23:02:49
booster vraag door Patrick Smout
11 August 2025, 22:53:36
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
11 August 2025, 22:14:12
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
11 August 2025, 21:34:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
11 August 2025, 21:29:45
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
11 August 2025, 21:10:56
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
11 August 2025, 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
11 August 2025, 20:39:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
11 August 2025, 20:05:30
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
11 August 2025, 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
11 August 2025, 17:32:15
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
11 August 2025, 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
11 August 2025, 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
11 August 2025, 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
11 August 2025, 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
11 August 2025, 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
11 August 2025, 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
11 August 2025, 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
11 August 2025, 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
11 August 2025, 15:10:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 August 2025, 14:38:33

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1185225 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1815 Gepost op: 29 September 2016, 20:12:27 »
Gewoon foto voor foto (met overlap) met de camera van mijn belapparaat gemaakt (en die is bagger volgens sommigen op dit forum) en de foto's met één of ander programmaatje wat ik op internet vond aan elkaar geplakt.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #1816 Gepost op: 29 September 2016, 20:28:48 »
Korte samenvatting: geen groothoeklens. Ok :)

Nog wat foto's die ik nu al in voorraad heb, voornamelijk in 2013 gemaakt met een iphone. Deels met de panoramafunctie en deels gewoon. Ik heb een beetje bijgeknipt zodat het op achtergrond-formaat is:

Reinout
« Laatst bewerkt op: 29 September 2016, 20:31:49 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #1817 Gepost op: 29 September 2016, 20:41:52 »
't Is mij ook gelukt, net als "44". In mijn geval weliswaar niet met de mobiel, doch met de SLR. Steeds met dezelfde zoom, rond 50mm.
Een panorama geschoten, foto's overlappend aan elkaar geboetseerd in Paint, heel Low Tech. Het kan vast veel mooier in Photoshop ofzo.
Wel heb ik hier en daar de belichting en het contrast gecorrigeerd en de foto's wat bijgesneden.
Resultaat is hieronder te vinden:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg3221377608.html#msg3221377608

Komt vast wel goed in de Eiffel. Beetje gevoel voor verhoudingen is wel belangrijk.
Maar dat is jou wel toevertrouwd.

Tschüß
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #1818 Gepost op: 29 September 2016, 20:45:09 »
Aanvulling:
het helpt als er op je foto geen "voorgrond" zichtbaar is.
Je baan is tenslotte de voorgrond.
Je foto 4, 5 en 6 lijken me het meest geschikt.
Op alle andere staat wel ergens een boom, huis of weg.
(maar dat had je vast zelf al bedacht)

groeten
Hendrik jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1819 Gepost op: 29 September 2016, 21:29:13 »
Fotoapparaat-annex-mobieltjes die bagger worden genoemd: dat wordt mijns inziens te rap gedaan. Er loopt hier ook iemand rond die foto's op Ontraxs heeft gemaakt voor een modelbouwblad. Gewoon met z'n iphone. Beetje uitkijken dat je vanuit een bruikbare hoek fotografeert en geen last krijgt van scherptediepteverschillen, maar dan is het gewoon OK.

Ik merk bij mezelf een enorme neiging om de spiegelreflex niet te lenen en uit pure eigenwijsheid alles met de iphone te doen :D Een betere reden is de vertrouwdheid die ik met de relatieve apparaten heb, maar goed.

Geen spul op de voorgrond: ja, dat klopt. Meerdere, op zich goede, foto's uit 2013 zijn onbruikbaar door de hoeveelheid struweel dat vooraan in het beeld zit. Met wat beeldbewerking valt er een boel te fixen, hoor, maar toch.

Nou... ik heb me in ieder geval een uitdaging op de hals gehaald. En daarna nog eens uitzoeken hoe/waar ik het het beste uit kan laten printen. Met "beste" gedefinieerd als:

• houdt het een paar jaar uit
  • geen bobbels, in een kromming te leggen
  • redelijk goedkoop
  • niet glanzend

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1820 Gepost op: 29 September 2016, 21:40:13 »
Het probleem is hier echt heel gecompliceerd: je kunt niet een doorlopende achtergrond maken voor enerzijds het schuine deel van het dak en anderzijds de verticale muur. Dat deze afloopt is niet zo'n probleem, voor het oog ga je dat vanzelf uitblenden en op fotos kies je vanzelf een geschikt standpunt.

Ik denk dat je in elk geval in de hoek -overgang muur naar schuine dak- op de voorgrond, dus op de baan zelf een coulisse als iets van een bomen/struiken partij moet plaatsen om die overgang te maskeren.
Dan kun je weliswaar de toon van beide zijden min of meer gelijk laten, maar dan het deel op het schuine dak zoals al werd voorgesteld, in een wat uitgerekte vorm uitvoeren.

Michiel, dit is een belangrijke tip. Ik zat zelf ook al wat te piekeren met "waar plaats ik welk bosje bomen". Jouw opmerking doet dat helemaal weer naar boven borrelen. Juist in het akeligste hoekje van Monreal is de bosgrond al gezaaid. Dus... hoe hoog kan ik de bomen daar geloofwaardig krijgen? Kan dat wat camoufleren? Oh ja, het beekje eindigt daar ook. Ik dacht aan een bruggetje, dat camoufleert de overgang. Spiegel, misschien? Overhangende takken zodat die spiegel verder niet opvalt?

Tijd ook om wat Engelse boeken/tijdschriften ter hand te nemen, die zijn vaak goed in dit soort zaken :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1821 Gepost op: 29 September 2016, 22:14:14 »
Los van de achtergrond heb ik ook nog een test uitgevoerd met de silberling. Lichtstrip er in, provisorisch aangesloten op het printje-van-het-forum en een test met en zonder weerstand. En met en zonder omgevingslicht.

Ik heb de belichting hetzelfde gehouden per test, dus de vergelijking met/zonder weerstand klopt per wel/niet omgevingslicht.

Overdag, met weerstand:

Overdag, zonder weerstand:

Nacht, met weerstand:

Nacht, zonder weerstand:

Nou, doe mij maar een weerstandje, zou ik zeggen! Ik denk dat ik ook nog een test met een wat grotere weerstand doe, want het is me nog iets aan de felle kant.

Waarom wil ik überhaupt verlichting? Nou:

• Overdag is zo'n rijtuig zo'n donker gat. Je zit niks. Ik wil eigenlijk wel een beetje naar binnen kunnen kijken en wat zien, maar bij modeltreinen klopt het effect gewoon niet. Een beetje verlichting is dan wel nodig.
  • Ik ga ongetwijfeld ook 's avonds rijden. Veel te leuk. En dan moet het in ieder geval verlicht zijn. Maar het moet ook weer niet het hele landschap voor een kilometer in de omtrek in een zoeklicht zetten.

Opmerking: de ramen zitten er nog niet in, dat dempt alles nog wat.

Wat me ook opvalt: dat ik ik geen scheidingswanden in de eerste klas heb aangebracht. TODO... Het valt me op hoe veel het mij zelf opvalt als ik schuin door het rijtuig kijk...

De zijgang bij de eerste klas: die is ook wat donker omdat de verlichting in het midden hangt. Eh pardon? Ik had niet gedacht dat dat detailniveau op zou vallen. Misschien moet ik er maar gewoon geen aandacht aan schenken. Eventueel stop ik de zijgang aan de kant die je normaliter niet ziet :)

Reinout

mwdb

• Offline Offline
    • Albulamodell forum
« Reactie #1822 Gepost op: 29 September 2016, 22:26:20 »
Ik dacht eigenlijk aan zoiets, waarbij met name ook de geel gekleurde balk aan het zicht zou moeten worden onttrokken, ik denk dat dit altijd storend zal werken in je ooghoeken.
De hoogte van de begroeiing valt misschien nog wel mee, bovendien, realistische boomhoogtes zijn fors, zie Jos, "grove den"

Groeten Michiel
« Laatst bewerkt op: 29 September 2016, 23:02:55 door 44. Reden: afmetingen plaatje aangepast »
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1823 Gepost op: 29 September 2016, 22:48:58 »
De balk, daar valt niet veel aan te doen. Direct erboven zit een klapraampje, dus voor die 15 cm winst ga ik niets veranderen.

Wel is het een goed idee om de kleur, nu fel geel, van de balk mee te nemen in de overweging als ik een kleur kies voor de zijkant van de modules. Daarvoor twijfel ik nog tussen donkerbruin en licht beige. Tenminste, dat zijn de twee meest waarschijnlijke kandidaten. Bij de viaduktmodule is het logisch zowel de boven- als de onderkant in dezelfde kleur te schilderen. Datzelfde wil ik langs de rest van de baan ook voortzetten. En idealiter een identiek kleurtje goedkope gordijnstof als "afrokking" gebruiken tot aan de vloer.

Dus... in dat kader is het logisch de gele balk ook aan de gekozen kleur op te offeren. Het wordt dan wel duidelijker een "kijkkast". En dat is prima.

Binnenkort eens op de stofjesmarkt op zaterdagochtend in Utrecht rondlopen. Daar is vast een bruikbare afrokking te vinden. Vervolgens is het een kwestie van het juiste kleurtje verf bij laten mengen. Redelijke kans dat de kleur van de zijkant bepaald wordt door welke bruikbare stof goedkoop op de kop te tikken is :)

Reinout

mwdb

• Offline Offline
    • Albulamodell forum
« Reactie #1824 Gepost op: 29 September 2016, 22:55:03 »
Inderdaad de kleur, de balk zelf is natuurlijk een gegeven.
Donkerbruin zou ik niet doen, de balk valt dan nog meer op. Verder vind ik het altijd logisch als de zijkanten een beetje de grondsoortkleur hebben, dus in alpenachtige gebieden eerder grijs, in Nederland wat meer bruin, ik zou inderdaad bij het Eiffelgebied voor beigetinten kiezen.

Groeten, Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Wim Hesselink

• Offline Offline
    • Altwied im Westerwald
« Reactie #1825 Gepost op: 30 September 2016, 11:52:20 »
Bedoel je de balk die direct achter de baan zit of degene die er boven hangt? De balk achter de baan zou je kunnen bedekken met landschap. Als het toegankelijk moet blijven, eventueel een dun plaatje triplex erop bevestigen waarop je wat bomen en struiken plaatst. Dit is dan ook snel weer te verwijderen.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1826 Gepost op: 30 September 2016, 12:11:20 »
Het gaat om de dikke balk boven de baan. De balk die ver achter de baan te zien is wordt door de toekomstige achtergrond bedekt.

Eerst was ik er een opstaande triplex rand van plan, maar dat plan is dus vervangen door een fotoachtergrond. Die zal ik deels tegen het schuine dak aan moeten brengen en deels naar beneden moeten laten hangen tot achter de modules. Iets met klitteband ofzo. Dat gaat wel lukken.

Reinout

Wim Hesselink

• Offline Offline
    • Altwied im Westerwald
« Reactie #1827 Gepost op: 30 September 2016, 12:28:19 »
OK duidelijk! Het wordt dus eigenlijk een soort fries. Persoonlijk houd ik wel van een donkere kleur voor de zijkant van de baan en de fries erboven. Ik zou zelf dan voor donkerbruin gaan. Zwart is naar mijn smaak net te donker, en beige (of een andere lichte kleur) bakent het geheel niet genoeg af. Maar dit is natuurlijk erg persoonlijk.
Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 30 September 2016, 22:52:48 door Wim Hesselink. Reden: woordgebruik iets veranderd »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #1828 Gepost op: 30 September 2016, 17:26:00 »
standaard lens 35 mm en daarmee plaatjes maken,zodra je gaat in of uit zoomen dan verpest je de serie,ofwel die is onbruikbaar door lens vertekening.

Fotoapparaat-annex-mobieltjes die bagger worden genoemd: dat wordt mijns inziens te rap gedaan. Er loopt hier ook iemand rond die foto's op Ontraxs heeft gemaakt voor een modelbouwblad. Gewoon met z'n iphone. Beetje uitkijken dat je vanuit een bruikbare hoek fotografeert en geen last krijgt van scherptediepteverschillen, maar dan is het gewoon OK.

Ik merk bij mezelf een enorme neiging om de spiegelreflex niet te lenen en uit pure eigenwijsheid alles met de iphone te doen :D Een betere reden is de vertrouwdheid die ik met de relatieve apparaten heb, maar goed.

Hierin maak je een redelijk cruciale fout.
Fotos voor in een blad etc,blijven klein qua formaat,en die hoeft dus geen 20 mb groot te zijn.
Je achtergrond gemaakt met een mobiel,levert een foto op van iets van hooguit 10 mb.
Die 10mb moeten voor een achtergrond, indien iemand zich er al aan wil wagen een factor x worden opgeblazen/uitvergroot.
Resultaat daarvan lijkt op een schaakbord met vage kleurtjes.
Ofwel je krijgt daar nooit een scherp en fraai resultaat uit.
Vandaar dat ik zeg,op persoonlijke basis,heb je een DSRL camera voorhanden(digitaal spiegel reflex) gebruik die,probeer zo min mogelijk te corrigeren aan je eind resultaat,want daardoor word je bestand/foto kleiner(eerder onbruikbaar) en maak daarmee je achtergrond.
Kan t weten,doe al heel wat jaren aan fotografie,en dan niet op postzegel formaat  ;)
« Laatst bewerkt op: 30 September 2016, 17:36:27 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1829 Gepost op: 30 September 2016, 17:45:48 »
Ehm... cruciale fout?

De afbeelding op deze lap van een dikke drie meter lang is samengesteld uit een aantal foto's die met de baggercamera van mijn belapparaat zijn gemaakt:

Als ik een spelletje schaak wil spelen, pak ik toch liever een bord waarvan ik de vakjes kan zien.