Doel:€250.00
Donaties:€260.00

Per saldo:€10.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-11-2021

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanontwerp software, ervaringen? door Zsjoske
Vandaag om 18:44:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 18:41:22
Roco 10797 keerlusmodule door Ronald Koerts
Vandaag om 18:40:29
Roco MultiMaus geeft foutmelding: booster overload? door Ronald Koerts
Vandaag om 18:37:06
Update: baan in de tropen door André 1976
Vandaag om 18:34:43
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:25:42
Ade-wagens, Pop-wagens door Silvolde
Vandaag om 18:18:25
Werkplaats - (Baanplan H0) door spoorzeven
Vandaag om 18:15:46
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 18:10:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frycio82
Vandaag om 18:03:53
Marklin C-rails, ervaringen kwaliteit? door Bert55
Vandaag om 17:56:41
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 17:50:48
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 17:40:09
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw door Marc!
Vandaag om 17:34:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Roy Hendriks
Vandaag om 17:30:45
Informatie gezocht: oud model NS 1200 ca. 1960, 'N.V. Modelspoorwegen' door 1200blauw
Vandaag om 17:28:23
Modelbouwtekeningen NS stoomlocomotieven H0 door FritsT
Vandaag om 17:05:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:04:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 17:01:56
Rivarossi - DC as met tandwiel voor V 300 door ex-DR V100
Vandaag om 16:47:59
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door JaJo
Vandaag om 16:43:15
Hoe kun je decoder resetten met Sprog? door Dirk J
Vandaag om 16:06:14
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 15:37:02
Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting? door Bert_Apd
Vandaag om 15:30:43
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door henk
Vandaag om 15:26:17
NS Wadloper in model, vraag aan Piko? door Chris
Vandaag om 15:24:24
Ecos2, Digikeijs, Peco, techniek en keuzes. door Ad Cleijsen
Vandaag om 15:19:11
Numansbaan, TT, 310x125 door tonp7
Vandaag om 14:44:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:04:14
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 13:52:31
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 107230 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3273
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #420 Gepost op: 31 juli 2019, 15:19:31 »
Heb je als mogelijke reden al gedacht aan: Laatste bak staat net buiten het perron?

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4820
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #421 Gepost op: 31 juli 2019, 15:22:39 »
Niet op gelet eigenlijk Arjan, dat detecteert SLT zelf?
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3273
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #422 Gepost op: 31 juli 2019, 16:28:41 »
Uhm, geen idee  :P Op basis van je verhaal leek me dat een reële mogelijke optie  ;)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 2412
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #423 Gepost op: 31 juli 2019, 17:17:24 »
Nee dat doet een SLT niet  ;)
Ik vermoed dat de machinist het op tijd doorhad.
Of de HC heeft hem/haar via de porto verteld dat ze buiten perron stonden.

Of er was een andere reden dat de trein eerder stilstond.

Zo kan ik nog wel even door gaan met speculeren.

Tijdperk||

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #424 Gepost op: 31 juli 2019, 21:17:07 »
Ja, vragen staat hier toch vrij.
Nu het volgende , bij pimpen van de oude Fleischmann NS1200 Loks zou ik graag weten welke plaats van het sein bij ranggeren wordt gebruikt.
Grt,Wim.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3514
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #425 Gepost op: 31 juli 2019, 21:37:59 »
Dat was maar net welke schakelaar de machinist bediende ;)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1301
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #426 Gepost op: 19 oktober 2020, 22:44:57 »
Houd wegbekendheid in dat je met alle mogelijke rijwegen bekend moet zijn? Of geldt dat alleen voor de sporen op de vrije baan? Of is er een tussenweg: de hoofdsporen op het stationsgedeelte?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 2412
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #427 Gepost op: 20 oktober 2020, 04:25:49 »
Wegbekendheid is opgedeeld in baanvakken zeg maar.
Dus bijvoorbeeld Nijmegen Ressen-Aansluiting
Ressen-aansluiting Elst.
Elst-Arnhem. ( hij is iets meer onderverdeeld maar even voor het idee)
Als machinist mag je als je bijvoorbeeld Nijmegen hebt, op alle sporen komen die centraal bediend zijn. ( dus door de treindienstleider met een sein)

Op Nijmegen hebben de Nijmeegse machinisten een extra bevoegdheid voor de REP ( het opstelterrein)

In Arnhem hebben alleen de Arnhemse machinisten extra bevoegdheid voor Berg ( hun opstel)

Je moet het baanvak 1x per jaar berijden of wegonderhoud op dit traject doen, anders verloopt je bevoegdheid.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 591
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #428 Gepost op: 20 oktober 2020, 06:42:27 »
Er zijn wel meer ns machinisten van andere standplaatsen die op de rep en de berg mogen komen hoor ;)

Marc

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #429 Gepost op: 22 oktober 2020, 19:08:32 »
Hallo allen,

Gisteravond zat ik in de intercity (brussel - amsterdam) van Breda naar Rotterdam en toen viel in de spanningslus voor de moerdijkbrug de loc stil. Nu weet ik dat dat probleem vaker voorkomt, maar wat gaat er nou precies fout waardoor de loc er mee ophoudt? En hoe los je dat als machinist op?

Groetjes, Tim/damngrazy

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #430 Gepost op: 24 september 2021, 12:17:17 »
    Een korte "ting" bij codewisseling, het cabinesein zal veranderen in toegestane snelheid.
    Indien je geen remming inzet gaat de bel continu af, tot je de remkraan in de 1e gemarkeerde remstand zet, dan stopt deze. Als je vervolgens de snelheid bereikt hebt waartoe afgeremd moest worden dan volgt een los bel "Tring-tring"Als je bij het continu belsignaal ook te laat bent met het inzetten van de remming zal de bel blijven afgaan en zal ook de Snelremlamp gaan branden. Dan kun je niets meer doen, de bel zal blijven afgaan en zal pas stoppen als je de ontgrendel knop bediend als de trein geheel tot stilstand gekomen is.
    Dit gebeurde eergisteren bij Woerden met de Intercity (nou ja, het materieel was SLT!) van Rotterdam Centraal naar Utrecht Centraal. De ATB greep in (omdat ik in de eerste klas zat, hoorde ik de machinist dat ook zeggen) en zette de trein (fors) stil. Ik vond dat merkwaardig, omdat je normaal op volle snelheid over de doorgaande sporen door station Woerden raast. Even later begonnen we weer te rijden, maar vrij langzaam. De reden werd snel duidelijk: de trein wisselde (in de rijrichting gezien) via 1115B/1115A en 1103B/1103A van het rechter naar het linker doorgaande spoor en weer terug. Dat die soort verbindingen van tijd tot tijd moeten worden bereden, snap ik. En dat je dat misschien liever met een reizigerstrein dan een goederentrein doet, snap ik ook. Toch blijf ik met twee vragen zitten:
    - Waarschuwt de treindienstleider de machinist niet dat die toch ongebruikelijke beweging gaat worden gemaakt?
    - Hoe kan de machinist zo verrast zijn - het inrijsein moet dit toch hebben aangegeven (met geel 4 of geel 8, weet niet hoe snel die wissels mogen worden bereden) - dat de ATB ingreep?

    Is er een meelezende machinist hier die dit kan verklaren?

    Groet, Frank

    Dave.......

    • Offline Offline
    • Berichten: 2412
    Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
    « Reactie #431 Gepost op: 24 september 2021, 14:23:47 »
    Hoi Frank,

    Nee in principe wordt je niet geïnformeerd dat je gaat “ roestrijden”
    En inderdaad de seinen voor het wissel verlagen je snelheid al.
    Je krijgt meestal een geel met cijfer, daarna een knipperende groen met cijfer.
    Zodat je met de toegestane snelheid door t wissel gaat.

    Waarom de mcn verrast was en niet voor de ingreep reageerde, geen idee.
    Was er niet bij dus dan blijft het aannames doen  ;)

    Sander.

    • Offline Offline
    • Berichten: 1060
    Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
    « Reactie #432 Gepost op: 24 september 2021, 14:29:45 »
    Vraag 1 is simpel: Nee geen waarschuwing van de TRDL, want er is geen bijzonderheid gaande.

    Vraag 2 is moeilijker te beantwoorden. De betreffende wissels zijn voor 80km/h geschikt. Ruim voor de perrons van Woerden krijg je dan (op sein) een snelheidsverlaging voorgeschoteld en net na het perron tref je de seinen die de wissels dekken.
    Ik weet niet wat de seinbeelden geweest zijn en waar de snelremming precies geïnitieerd werd, dus verdere beantwoording is puur speculatief.

    Ik weet niet hoe en tegen wie de machinist zei dat het een ATB remming betrof, maar het is goed gebruik dat in geval van een snelremming, of dat nu ATB, dodeman of eigen initiatief is, de machinist "HC ATB" roept via de portofoon of intercom. Dit om aan te geven dat er niets aan de hand is en de HC dus niet het oranje koffertje hoeft te gaan pakken.

    Mvg

    Sander.
    Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

    spoorzeven

    • Offline Offline
    • Berichten: 4062
    Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
    « Reactie #433 Gepost op: 25 september 2021, 11:44:27 »
    Sander en Dave, dank voor jullie reacties.
    De snelremming begon na het passeren van inrijsein 1192. We stonden ruim voor de perrons al stil, zelfs nog net ter hoogte van G. Snel / Vos Logistics. De Hc zat in de achterste cabine van het voorste treinstel en zodoende kon ik de machinist over de portofoon horen zeggen dat het een ATB ingreep betrof.
    Groet, Frank

    Joop_L

    • Offline Offline
    • Berichten: 1423
    Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
    « Reactie #434 Gepost op: 25 september 2021, 13:02:32 »
    Dan heeft, afgaande op jouw verhaal, de machinist mogelijk niet snel genoeg gehandeld bij de ATB code wisseling.

    Even korte uitleg over hoe ik bij die mogelijke conclusie kom.

    Toen we bij NSR nog met Bds reden, en er vanaf Schiphol naar Eindhoven gereden werd, kwam het ter hoogte van Maarssen (km 27.7) voor dat de ATB terug viel naar 40 km/h. De eerste keer dat mij dat overkwam kwam er meteen een ATB-remming. Was niet op te anticiperen. Bij een SLT of ander materieel heb je wel een paar seconden de tijd om daar op te anticiperen.

    Maar om toch mijn mogelijke conclusie enigszins te nuanceren. Het kan ook nog zijn dat het akoestische signaal niet doorgegeven werd, welke je altijd hoort bij een ATB code wisseling. Net als Dave en Sander al zeiden, het is moeilijk te oordelen omdat we er niet bij geweest waren.
    Groeten Joop, machinist Lls