Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 129465 keer)

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #360 Gepost op: 15 juli 2016, 21:45:57 »
Menno, de deurlamp problemen waren met de SGM en niet de SLT. Het kan echter altijd zo zijn dat er een communicatieprobleem is tussen de deuren en de computer van een SLT waardoor de MCN niet alleen of geheel niet op zijn groene lam kan of mag vertrouwen. De HC dient dan de betreffende deur (die in het computersysteem van de SLT wordt aangegeven) fysiek op gesloten zijn te controleren en dit de machinist mede te delen. Over het algemeen zijn er bij de SLT geen problemen met de groene lamp, indien wel heeft de mcn nog de mogelijkheid om in het diagnose systeem een tabblad deuren te openen, waarmee de mcn alle deuren zelf kan controleren in de cabine. De SLT is namelijk geheel computer gestuurd.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #361 Gepost op: 15 juli 2016, 21:54:40 »
Groene lamp deuren dicht zit in de rijvoorwaarden. Als er problemen zijn zal er eerst het e.e.a overbrugt moeten worden voordat er daadwerkelijk gereden kan worden met SLT.
Groeten Joop, machinist Lls

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #362 Gepost op: 15 juli 2016, 22:07:43 »
Joop als de lamp defect is kan je als machinist wel degelijk rijden indien de deuren vergrendeld zijn. Dit kan je in het tabblad deuren controleren. Gesloten deuren zit in de rijvoorwaarden, lap is te overbruggen. Daarom kan je de lamp deuren dicht ook overbruggen op de achterwand.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #363 Gepost op: 15 juli 2016, 23:10:28 »
Joop als de lamp defect is kan je als machinist wel degelijk rijden indien de deuren vergrendeld zijn. Dit kan je in het tabblad deuren controleren. Gesloten deuren zit in de rijvoorwaarden, lap is te overbruggen. Daarom kan je de lamp deuren dicht ook overbruggen op de achterwand.
Dan hoeft er dus niet gecommuniceerd te worden ala SGM, zoals eerder wel werd gemeld ;)
Groeten Joop, machinist Lls

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #364 Gepost op: 16 juli 2016, 09:53:29 »
In principe inderdaad niet, alleen heeft NS zo zijn interne regeltjes bij bepaalde materieelstoringen.
De SLT heeft voor de machinist de mogelijkheid alle deuren in het diagnose systeem in de gaten te houden.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2016, 09:57:24 door WilcoV »

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #365 Gepost op: 16 juli 2016, 10:25:12 »
Grapjas! Er was maar 1 (belachelijke, en in mijn ogen onveilige) interne regel, welke niet in de materieel gids was terug te vinden. En dat betrof de SGM ritueel.
Groeten Joop, machinist Lls

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #366 Gepost op: 16 juli 2016, 10:38:12 »
Joop, naslagwerk bij het Handboek MCN onder Defecte Centrale Deursluiting. Standaard werkwijze voor alle materieelsoorten waarbij het kan voorkomen dat de HC de MCN moet inlichten dat de deuren of een specifieke deur gesloten is. Ook indien in het vernoemde voorval mogelijk het niet om een HC ging maar een vertrekassistent kan het zijn dat in de procedure de vertrekassistent de MCN mededeelt dat de deuren gesloten zijn. Dit is uit het aangehaalde voorbeeld niet te halen, maar feit is dat er situaties zijn dat uit de voorschriften voortvloeit dat HC of vertrekassistent de MCN per portofoon meld dat de deuren gesloten zijn.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2016, 10:41:41 door WilcoV. Reden: aanvulling »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #367 Gepost op: 26 juli 2016, 22:33:14 »
Menno, de deurlamp problemen waren met de SGM en niet de SLT. Het kan echter altijd zo zijn dat er een communicatieprobleem is tussen de deuren en de computer van een SLT waardoor de MCN niet alleen of geheel niet op zijn groene lam kan of mag vertrouwen. De HC dient dan de betreffende deur (die in het computersysteem van de SLT wordt aangegeven) fysiek op gesloten zijn te controleren en dit de machinist mede te delen. Over het algemeen zijn er bij de SLT geen problemen met de groene lamp, indien wel heeft de mcn nog de mogelijkheid om in het diagnose systeem een tabblad deuren te openen, waarmee de mcn alle deuren zelf kan controleren in de cabine. De SLT is namelijk geheel computer gestuurd.
Dan was het dus puur toeval dat ik het twee of drie keer achter elkaar trof in de trein naar huis ;)

Ik kan me trouwens zo voorstellen dat dat diagnose systeem irritant wordt als je dat bij elke halte moet gaan openen?

Overigens een paar nogal 'diepgaande' vragen betreffende ATB, dodeman-inrichting en deursluiting (uit het verleden).
Recent heb ik OpenBVE, een treinsimulator die heel wat stappen verder gaat dan Microsoft Train Simulator, weer eens gedownload. Diverse ontwikkel-software wordt nu meegeleverd en warempel, ik heb me gestort op het herprogrammeren van een route Schiphol - Amsterdam CS, waar op dit moment nog veel aan schort (de route is te vinden op internet, maar leunt veel op de Japanse bestanden van BVE2, waar OpenBVE uit voortgekomen is)

De geluiden van de Plan V die ook te downloaden is, kloppen niet en die van de deuren sluiten en openen zijn al vervangen.
Ik ben nu zover dat ik wil gaan stoeien met aanbrengen van enige ATB functionaliteit, ook al is er nog geen cabine of sein langs de baan die dat aangeeft.

Vraag 1 gaat over de ATB. Dat is me goeddeels bekend: een ping geeft een veranderend seinbeeld/snelheidsbeeld aan en de lampen in de cabine wisselen. Een eventuele remopdracht wordt aangekondigd door die deurbel die constant afgaat tot er genoeg geremd wordt, de onderbroken deurbel geeft aan dat de remming onderbroken mag worden.
Voor zover ik weet geeft de ATB 2 seconden de tijd om te reageren, waarna er wordt ingegrepen. Gaat er nog een extra waarschuwing af als er ingegrepen wordt of blijft die bel doorbellen tot de boel stilstaat?

Vraag 2 betreft opnieuw ATB: seinbeelden kunnen veranderen en daarmee ATB-signalen. Nu ken ik op het stukje traject Zaandam Kogerveld - Kwadijk meerdere snelheidsbordjes. Voorbij Kogerveld staat er sowieso 1 die een baanvaksnelheid aangeeft van 130 of 140.
Nu stel ik me even voor dat het sein VOOR deze borden groen toont. Zal de ATB dan toch bij het passeren van de bordjes 13/14 een ping laten horen?
Verband hiermee houden de bordjes '8' bij Kwadijk: die boog is erg krap en het zicht is slecht (en uit het verleden weet ik dat de grond er in danig slechte staat was dat harder rijden er onverantwoord geacht werd) waardoor er altijd afgeremd wordt.

Stel dat het sein VOOR deze borden groen toont, zal de ATB dan toch pingen en afdwingen naar 80 af te remmen en is dit op die plek dus een permanent aanwezig ATB-signaal?

Vraag 3 betreft de dodeman-inrichting. Gezien de beperkte ruimte op het toetsenbord en de toetsen die je al nodig hebt om een trein te laten rijden in die simulator, is een intermitterende dodeman niet echt een oplossing. Mijn idee was die functie te inverteren (dus elke minuut even de spatiebalk indrukken, of eender welke toets ik opgeef)
De dodeman-inrichting ken ik als die nasale zoemer: voor zover ik weet geeft dat ding je 2 seconden de tijd om te reageren en verzuim je dat, wordt er ingegrepen met een snelremming. Ook nog duidelijk. Máár... blijft die zoemer klinken tot de boel stilstaat of eindigt de zoemer zodra de snelremming ingezet wordt?

Vraag 4 betreft de deursluiting: ook die is me bekend. Een 'ding' bij het sluit-commando voor de deuren en een 'dong' als de deuren dicht zijn. Maar, ik kan me voorstellen dat dit misschien gewijzigd is vergeleken met 'vroeger'.
Was het vroeger, waarbij er met 1 open deur aangezet werd, ook zo dat de 'dong' aangaf dat alle-deuren-op-1-na dicht zijn? Of kwam die pas als de laatste deur zich ook gesloten had?

Dank voor de antwoorden tot zover ;) Ik zal het resultaat hier zeker plaatsen (als het lukt... hoewel ik al veel verder ben gekomen dan ik ooit had verwacht, zijn er zeker nog zaken die pittig ingewikkeld zijn)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #368 Gepost op: 27 juli 2016, 00:38:06 »
Vraag 1 gaat over de ATB. Dat is me goeddeels bekend: een ping geeft een veranderend seinbeeld/snelheidsbeeld aan en de lampen in de cabine wisselen. Een eventuele remopdracht wordt aangekondigd door die deurbel die constant afgaat tot er genoeg geremd wordt, de onderbroken deurbel geeft aan dat de remming onderbroken mag worden.
Een korte "ting" bij codewisseling, het cabinesein zal veranderen in toegestane snelheid.
Indien je geen remming inzet gaat de bel continu af, tot je de remkraan in de 1e gemarkeerde remstand zet, dan stopt deze. Als je vervolgens de snelheid bereikt hebt waartoe afgeremd moest worden dan volgt een los bel "Tring-tring"
Citaat
Voor zover ik weet geeft de ATB 2 seconden de tijd om te reageren, waarna er wordt ingegrepen. Gaat er nog een extra waarschuwing af als er ingegrepen wordt of blijft die bel doorbellen tot de boel stilstaat?
Als je bij het continu belsignaal ook te laat bent met het inzetten van de remming zal de bel blijven afgaan en zal ook de Snelremlamp gaan branden. Dan kun je niets meer doen, de bel zal blijven afgaan en zal pas stoppen als je de ontgrendel knop bediend als de trein geheel tot stilstand gekomen is.
Citaat

Vraag 2 betreft opnieuw ATB: seinbeelden kunnen veranderen en daarmee ATB-signalen. Nu ken ik op het stukje traject Zaandam Kogerveld - Kwadijk meerdere snelheidsbordjes. Voorbij Kogerveld staat er sowieso 1 die een baanvaksnelheid aangeeft van 130 of 140.
Nu stel ik me even voor dat het sein VOOR deze borden groen toont. Zal de ATB dan toch bij het passeren van de bordjes 13/14 een ping laten horen?
Groen betekend rijden met baanvaksnelheid, en als je een snelheid verhogingsbord tegen komt was de baanvaksnelheid daarvoor dus lager.
Stel dus je mag 80 door eerdere bebording dan zal je ATB dat als snelheid tonen, passeer je dan een groen sein zal de ATB niet reageren. Je mag immers nog steeds rijden met baanvaksnelheid en die was 80.
Passer je daarna een snelheidsverhogingsbord 13 zal een codewisselsein volgen (=ting) en zal de ATB vanaf daar 130 toestaan.

Zou de eerdere baanvaksnelheid nou 120 ipv 80 zijn zal de ATB niet reageren, 120 is namelijk geen snelheidstrap in de ATB en die zal in 120 km gebied altijd de hoger gelegen snelheidstrap 130 aangeven en dan veranderd er voor de ATB dus feitelijk niets :)

Citaat
Verband hiermee houden de bordjes '8' bij Kwadijk: die boog is erg krap en het zicht is slecht (en uit het verleden weet ik dat de grond er in danig slechte staat was dat harder rijden er onverantwoord geacht werd) waardoor er altijd afgeremd wordt.

Stel dat het sein VOOR deze borden groen toont, zal de ATB dan toch pingen en afdwingen naar 80 af te remmen en is dit op die plek dus een permanent aanwezig ATB-signaal?
Bij het sein zal er niets veranderen, bij het snelheidsverlagingsbord 80 zal de ATB reageren en van cabinesein wisselen.

Permanente signalen bestaan in de ATB wereld niet, zou het sein namelijk geel tonen door een trein een blok verderop, zal het ATB signaal afvallen door het gele sein en zal de installatie 40 km/u afdwingen. En elk sein kan geel en rood tonen (muv voorseinen), dus een permanent signaal wat bv altijd 80 toont kan dan natuurlijk niet :)
Dan zou als je door een rood sein rijdt op zo'n plek ineens de ATB 80 gaan toestaan terwijl de hele rijtoesteming ontbreekt.
Citaat
Vraag 3 betreft de dodeman-inrichting. Gezien de beperkte ruimte op het toetsenbord en de toetsen die je al nodig hebt om een trein te laten rijden in die simulator, is een intermitterende dodeman niet echt een oplossing. Mijn idee was die functie te inverteren (dus elke minuut even de spatiebalk indrukken, of eender welke toets ik opgeef)
Dat is feitelijk juist het princiepe van de intermitterende dodeman, elke 30 seconden een zoemer en lamp die je moet accorderen door een knop of pedaal te bedienen en indien je dat niet doet in x tijd, zal een remming volgen.
Citaat
De dodeman-inrichting ken ik als die nasale zoemer: voor zover ik weet geeft dat ding je 2 seconden de tijd om te reageren en verzuim je dat, wordt er ingegrepen met een snelremming
Inderdaad, al is de reactie rijd langer, ik meen 10 seconden oid.
Citaat
Ook nog duidelijk. Máár... blijft die zoemer klinken tot de boel stilstaat of eindigt de zoemer zodra de snelremming ingezet wordt?
Die zal blijven gaan tot je stilstaat om je er bewust van te maken waarom de trein remt.
Citaat

Vraag 4 betreft de deursluiting: ook die is me bekend. Een 'ding' bij het sluit-commando voor de deuren en een 'dong' als de deuren dicht zijn.

Een "ding" als de Hc zijn sleutel draait en de deuren sluiten, de "dong" volgt als de Hc zijn sleutel terug neemt.
Als alle deuren en daarna de deur van de conducteur als laatste gesloten is volgt de groene lamp "Deuren dicht" waarmee het vertrek bevel gegeven word.
Citaat
Maar, ik kan me voorstellen dat dit misschien gewijzigd is vergeleken met 'vroeger'.
Was het vroeger, waarbij er met 1 open deur aangezet werd, ook zo dat de 'dong' aangaf dat alle-deuren-op-1-na dicht zijn? Of kwam die pas als de laatste deur zich ook gesloten had?
Citaat
Sleutel technisch gebeurde er dezelfde handeling, alleen ipv eigen deur met de sluit knop te sluiten bediende de Hc de open knop en hield deze vast.
Op dat moment werd de deur overbrugd en ging bij de Mcn de groene lamp "deuren dicht" branden.
Als de trein reed liep de Hc de knop los en zal de deur sluiten omdat de trein inmiddels rijdt, in die tijd zal echter de groene lamp even doven tot de deur weer daadwerkelijk gesloten is.
Dank voor de antwoorden tot zover ;) Ik zal het resultaat hier zeker plaatsen (als het lukt... hoewel ik al veel verder ben gekomen dan ik ooit had verwacht, zijn er zeker nog zaken die pittig ingewikkeld zijn)
:)
Ik hoop dat je er wat mee kunt :)
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2016, 00:47:23 door Thom »

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
  • gevorderd beginner
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #369 Gepost op: 27 juli 2016, 09:41:15 »
ATB cabine signalering in de trein bestaat uit:

Geel (40kmpu)
Geel 6 (60kmpu)
Geel 8 (80kmpu)
Geel 13 (130kmpu)
Groen (140kmpu)

Als er ergens een maximumsnelheid geld die tussen de codes inzit, word de code hoger aangegeven. Bijvoorbeeld: Ter hoogte van Overveen is de max. Snelheid 50kmpu. Daar geeft de ATB dus Geel 6 aan.

En nog een uitzondering: de SGM kan niet harder als 120/125. Daar komt na Geel 8 de code Groen in de cabine.

Groet,
Johan

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #370 Gepost op: 27 juli 2016, 10:13:04 »
Een korte "ting" bij codewisseling, het cabinesein zal veranderen in toegestane snelheid.
Indien je geen remming inzet gaat de bel continu af, tot je de remkraan in de 1e gemarkeerde remstand zet, dan stopt deze.
Bij ICM en SGM 2e gemarkeerde remstand. Diverse VIRM hebben dat tegenwoordig ook. DDZ/DDAR/DDM-1 is de 1e remstand voldoende om aan remcriterium te voldoen. SLT heeft helemaal geen gemarkeerde remstanden. Daar rem je op procenten voordat het remcriterium is bereikt. Bij Mat'64 zijn het 7 klikjes voordat je voldoet aan het remcriterium.
Groeten Joop, machinist Lls

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #371 Gepost op: 27 juli 2016, 19:26:22 »
Vrijgave snelheid na een remming zit verschil in.
Een loc krijgt iets eerder een "tring-tring" als losindicatie voor de rem.
Reden is dat een éénleiding remsysteem een langere tijd nodig heeft om te lossen dan een tweeleiding of EP remsysteem van een treinstel.

Guidos

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #372 Gepost op: 14 augustus 2016, 09:20:43 »
Ik zie al enkele weken de nieuwe (blauwe) NS treinen gebouwd bij Stadler staan op het rangeerterrein in Maastricht. (een hele rij)
Ze " hangen" aan de stroom en de verlichting is in de trein dag en nacht aan.
Als ze in de normale dienstregeling in gebruik zijn begrijp ik dat, immers de trein moet in de winter warm zijn en de zomer koel, maar dat is nu niet het geval.
Lijkt op energie verspilling of er is er een goede reden om dit te doen ???

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #373 Gepost op: 14 augustus 2016, 15:54:59 »
Nog een vraagje over de ATB. Heeft het systeem de laatste tijd nog veel gebruik gemaakt van de miniaturisatie van de elektronica ? Ik las dat in een 1200 vaak nog een kast van 2x1x1 meter zat, die zelfs niet in een Ludmilla past. Tegenwoordig is het hopelijk veel kleiner, zeker omdat ATB nog relatief simpel is qua elektronica?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #374 Gepost op: 14 augustus 2016, 16:58:33 »
De kast in de 189 is kleiner en dan zitten er nog meerdere systemen in ook.