Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 17:02:36
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:29:31
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:39:27
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 14:25:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 139616 keer)

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #390 Gepost op: 18 September 2016, 14:50:45 »
Meestal heb je het in dit geval over een NCBG oftwel Niet Centraal Beveiligd Gebied wat over het algemeen met een Stopbord wordt beveiligd zoals het volgende:


NS264

  • Online Online
  • Berichten: 8974
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #391 Gepost op: 18 September 2016, 15:01:22 »
Hoi,

En hoe ziet dat er vanaf het emplacementje uit?

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #392 Gepost op: 18 September 2016, 15:03:26 »
even terug over het automatisch rijden, ik lees tussendoor dat soms helling op of af niet gaat, met de 1700/1600 met stuurijtuig hangt het ook af hoeveel stroom je uitgestuurd hebt, ofwel stuur hem uit tot bijna 3000 ampere en dan voel je iedere keer het afschakelen, stuur je rond de 800 ampere en het loopt zeer fijn, maar ja kom je dan een helling tegen zal je wel stroom bij moeten sturen....

eerlijk moet ik wel zeggen dat na elke beurt in de lijnwerkplaats de wiel diameter opnieuw ingesteld moet worden, of dit werkelijk gebeurd ?  daarom werkt die van SGM vaak niet lekker, plus in de automaat van SGM zit een aanzet verlaging om schokken te voorkomen.....

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #393 Gepost op: 18 September 2016, 15:12:10 »
Hoi,

En hoe ziet dat er vanaf het emplacementje uit?

Gr Koen.

Goed,  ;D
Vanaf het emplacement moet je wederom toestemming vragen van de trdl ncbg om op te mogen rijden tot het "uitrijd spoor" dat spoor zoals je ook op de foto ziet is voorzien van een (dwerg) sein. Deze wordt door de trdl cbg bediend.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

NS264

  • Online Online
  • Berichten: 8974
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #394 Gepost op: 18 September 2016, 15:17:48 »
Hoi,

@beveiliging rangeer:

Een telefoonkastje+ dwergsein bij het uitrijden is in model al voldoende samen met een "S"-bord?

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #395 Gepost op: 18 September 2016, 15:45:11 »
even terug over het automatisch rijden, ik lees tussendoor dat soms helling op of af niet gaat, met de 1700/1600 met stuurijtuig hangt het ook af hoeveel stroom je uitgestuurd hebt, ofwel stuur hem uit tot bijna 3000 ampere en dan voel je iedere keer het afschakelen, stuur je rond de 800 ampere en het loopt zeer fijn, maar ja kom je dan een helling tegen zal je wel stroom bij moeten sturen....
Helling op of af gaat wel, echter de loc stuurt automatisch zijn vermogen uit. Echter met een zware trein op een steile helling kan dit automatisch vermogen te weinig zijn om zonder hartkloppingen boven te komen. Vandaar dat ik zulke omstandigheden voor manueel rijden kies. Echter met een licht treintje hoeft dit geen belemmering te zijn.

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #396 Gepost op: 18 September 2016, 17:22:08 »
Weliswaar op zijn Duits maar goed.
Vanaf circa minuut 47:00 zie hoe ik met een beladen kolentrein het terrein van de RWE Kolencentrale oprijdt om daar de trein te lossen.
Even later zie je het door de losbunker rijden.
<a href="https://www.youtube.com/v/UcWkeF-kGXg" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/UcWkeF-kGXg</a>
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

NS264

  • Online Online
  • Berichten: 8974
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #397 Gepost op: 18 September 2016, 18:08:02 »
Dank voor het laten zien (y).

Sorry als de discussies een beetje doorelkaar lopen, maar ff goed laten weten als lezer waar je op reageert dan komt het wel goed hier. ;)

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 18 September 2016, 18:09:34 door NS264. Reden: tekst »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #398 Gepost op: 18 September 2016, 18:16:00 »
Ik snap het nog steeds hoor Koen  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #399 Gepost op: 19 September 2016, 01:05:47 »
eerlijk moet ik wel zeggen dat na elke beurt in de lijnwerkplaats de wiel diameter opnieuw ingesteld moet worden, of dit werkelijk gebeurd ?  daarom werkt die van SGM vaak niet lekker, plus in de automaat van SGM zit een aanzet verlaging om schokken te voorkomen.....
Wielbandcorrectie instellen gebeurt inprinciepe na een kuilwielenbank behandeling en word bij de ATB controle meting ook nagekeken.

Als hier iets niet in klopt zul je dat wel merken want dan krijg je ook problemen met de snelheidsplafonds van je ATB installatie.

Vroeger kon je het wel checken, toen hing er altijd een kaartje aan de correctie mogelijkheid met de ingestelde diameter en datum maar helaas doet men dat tegenwoordig niet meer.
« Laatst bewerkt op: 19 September 2016, 01:07:25 door Thom »

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #400 Gepost op: 19 September 2016, 11:22:03 »
thom wat jij bedoelt is de snelheids meter niet de rvvd cassette...

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #401 Gepost op: 19 September 2016, 11:23:57 »
en Remco, dat grote wiel weet je wel dat moet je wel degelijk zelf uitsturen.......de automaat zegt alleen maar aan of uit......

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #402 Gepost op: 19 September 2016, 12:55:50 »
Geen idee, kan in een 186 of 189 geen stuurwiel vinden

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #403 Gepost op: 19 September 2016, 12:59:24 »
Denk dat hier de 1600-1700 -1800 bedoelt wordt. ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #404 Gepost op: 19 September 2016, 14:05:05 »
Daar rijd ik nauwelijks mee en zeker geen zware treinen ;) , bovendien hebben die loccen geen AFB :angel: :angel:
« Laatst bewerkt op: 19 September 2016, 14:10:11 door Remco vM »