Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Lolke Bijlsma
Vandaag om 01:12:25
Noch 2021 door SBBcargo
Vandaag om 01:03:27
De knutsels van een badeend door Duikeend
Vandaag om 00:56:57
NS ICNG (1:220) door Debvd
Vandaag om 00:51:36
Roco NS 1100, 63655, hoe moet je decoder plaatsen? door Carel Ruysink
Vandaag om 00:42:20
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door Lucien
Vandaag om 00:23:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:16:36
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Frans Peeters
Vandaag om 00:09:01
Auhagen 2021 door ex-DR V100
23 januari 2021, 23:46:21
Artitec 2021 HO, accessoires. Nieuws van de fabrikant. door barry1972
23 januari 2021, 23:40:59
Kato EF510 H0 digitaliseren door erikkral
23 januari 2021, 23:19:53
Advies voor een nieuwe baan door Hennik
23 januari 2021, 23:16:53
Wensenlijst modelspoorhuizen, schaal N door MOVisser
23 januari 2021, 22:14:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 januari 2021, 22:10:25
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
23 januari 2021, 21:45:34
Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn. door Mitchell
23 januari 2021, 21:36:51
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Reinier Z.
23 januari 2021, 21:35:29
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden? door 1200blauw
23 januari 2021, 21:35:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
23 januari 2021, 21:19:16
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door Daan!
23 januari 2021, 20:50:22
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door 72sonett
23 januari 2021, 20:33:26
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door freekvo
23 januari 2021, 20:20:42
NPE Modellbau 2021 door Falcon10
23 januari 2021, 20:16:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
23 januari 2021, 20:09:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door laurent
23 januari 2021, 20:05:27
Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
23 januari 2021, 20:01:35
IR lichtsluis van Modelbouwled, handleiding gevraagd. door VvKan
23 januari 2021, 19:59:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
23 januari 2021, 19:53:22
Falkenheim door Wim Vink
23 januari 2021, 19:52:49
Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder? door spock
23 januari 2021, 19:21:26
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 93924 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #405 Gepost op: 19 september 2016, 23:30:32 »
thom wat jij bedoelt is de snelheids meter niet de rvvd cassette...
Help me even wat de Rvvd cassette dan precies aanstuurd?

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #406 Gepost op: 22 september 2016, 14:11:24 »
Zit naar discovery Mumbai Railway te kijken, training voor passenger train driver duurt daar 12 jaar. Ehh ik dacht dat ik het niet goed hoorde maar 't is toch zo.

Hoe lang duurt een opleiding voor een machinist in NL? Hier ook eerst rangeren, goederentreinen, dan personentreinen?
Tschüss Genossen,

Hans

Abang pilih yang mana
Perawan atau janda
https://youtu.be/HgFTKuo8i7I

https://flmretrobahn.jimdo.com/

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 821
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #407 Gepost op: 22 september 2016, 17:09:30 »
Hoe lang duurt een opleiding voor een machinist in NL? Hier ook eerst rangeren, goederentreinen, dan personentreinen?
Die tijd is inmiddels voorbij, aangezien NS geen goederentreinen rijdt. Als goederenmachinist ben je, als je bij een vervoerder wordt opgeleid, toch een klein jaar bezig met de theorie, praktijd, meerijdagen, het nodige wegleren. Ook komt daar meestal nog de wagenmeester-opleiding bij, ook daar ben je weer een kleine 2 maanden mee bezig. In het begin wordt je ingezet in de rangeerdienst en stap voor stap wordt je werkgebied uitgebreid.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1584
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #408 Gepost op: 01 oktober 2016, 14:59:50 »
Gewoon omdat het kan:

https://www.youtube.com/watch?v=Amdu37Oi3YE

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM
  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #409 Gepost op: 03 oktober 2016, 12:09:25 »
leuk filmpje ,Silvester  (y).

Gr.Harry
m.vr.gr.
Harry.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #410 Gepost op: 03 oktober 2016, 12:31:48 »
Maar is die langere leer periode deels een effect van de grote variatie aan types materieel? Of is daar een andere oorzaak voor

mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #411 Gepost op: 03 oktober 2016, 15:14:08 »
Bij de NSR kan je binnen een jaar machinist zijn.
Interne opleiding duurt een maand of 6, dan 40 dagen met mentor meerijden en praktijk examen doen.
Daarna 60 dagen zelfstandig op een paar baanvakken. Heb je dat volbracht, dan ben je klaar voor het grote werk en mag je meerdere baanvakken gaan leren afhankelijk van welke standplaats je hebt.
Dan ben je wel bevoegd machinist maar duurt het nog zo'n 9 jaar voordat je volledig betaald wordt als de rest van de ervaren machinisten  ;)
Dus kan je hier ook zeggen dat de opleiding tot machinist hier bijna 10 jaar duurt  ;D

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1340
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #412 Gepost op: 03 oktober 2016, 19:51:09 »
Dat duurt nog wel even langer hoor, voordat je je E-trede hebt  :P
Groeten Joop, machinist Lls

mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #413 Gepost op: 04 oktober 2016, 15:41:49 »
Details houdt je altijd  ;D

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
    • kusee.nl
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #414 Gepost op: 07 oktober 2016, 07:58:09 »
Een vraag in het verlengde van een artikel op nu.nl over een treinongeluk in Amerika. In dat artikel (in steenkolenjournalistiek) spreekt de journalist over een zwarte doos in de trein die uiteindelijk gevonden is.

Een paar vragen over die zwarte doos:
- Zit er in Nederlandse treinen ook een zwarte doos?
- Wat wordt er allemaal geregistreerd? Snelheid, motorvermogen, technische staat van de trein, cabinegesprekken, stand van de seinen, atb-signaal, brandstofniveau?, Of alleen de snelheid?
- Waar zit die ingebouwd? Apart, oranje kleur net als in een vliegtuig? Of is het gewoon een veredelde snelheidsmeter met tachograaf?
- Hoe lang worden gegevens bewaard?
- En misschien zijn er over dit onderwerp nog wel meer antwoorden te vertellen op vragen die ik niet weet te stellen?

Hartelijke groeten
Wim K

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • gevorderd beginner
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #415 Gepost op: 07 oktober 2016, 08:20:44 »
In nederlandse treinen zit ook een zwarte doos. Deze word ARR genoemd, wat staat voor: "automatische rit registratie". Het apparaat lijkt in de verste verte nirt op een zwarte doos uit een vliegtuig vind ik.
Voor zover mij bekend, slaat niet elke ARR hetzelfde op, en heeft ook niet dezelfde opslagcapaciteit.
Wat wel elke ARR opslaat bolgens mij is de snelheid, en de luchtdruk in de TreinLeiding.
De gesprekken over de GSM-R met de treindienstleider worden ook opgenomen, maar dat gebeurd niet op de trein.

Tot zover mijn kennis. Ik zal vast nog wat vergeten wat collega's kunnen  aanvullen

Groet,
Johan

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #416 Gepost op: 07 oktober 2016, 09:30:42 »
We kennen een aantal varianten van ARR. namelijk de Secheron Tel1000 en Tel 500 en de ARR in de centrale computer (CC).
Tel500 zit in ICM en volgens mij ook in SGM
Tel1000 zat in mat 64.
In de CC bij VIRM.


ARR registreert:
ATB cabinesignalen (baancodes)
Snelheid
en stand van de remkraan (alleen snelremstand in geval TEL500/1000).

Maar bijv de CC in VIRM registreert nog veel meer signalen.

groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #417 Gepost op: 07 oktober 2016, 10:35:06 »
Volgens mij logt de TEL500/1000 ook het bereiken van het remkriterium op de remkraan.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #418 Gepost op: 07 oktober 2016, 11:28:02 »
zou kunnen ik wist het in ieder geval niet zeker.

gr bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4233
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #419 Gepost op: 31 juli 2019, 14:29:32 »
Vandaag werd trein 4838 gereden met SLT (2628 en 2465) in plaats van het gebruikelijke SGM.
Bij de stop te Hwd, stonden zowel in als buiten de trein reizigers driftig op knoppen te drukken, maar er ging geen deur open...
Even later reed de trein een klein stukje vooruit, stopte weer en daarna gingen de deuren wel open.
Bij de stops ervoor, Obd en erna, Amrn waren er geen problemen.
Wat kan hier de reden/oorzaak van geweest zijn?
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.