Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door SFA
14 July 2025, 23:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
14 July 2025, 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
14 July 2025, 22:48:40
Raadplaatje door Nohome
14 July 2025, 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
14 July 2025, 22:31:05
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 July 2025, 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
14 July 2025, 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
14 July 2025, 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
14 July 2025, 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
14 July 2025, 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
14 July 2025, 14:23:39
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 138614 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4713
    • Filmpjes op YouTube
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #420 Gepost op: 31 July 2019, 15:19:31 »
Heb je als mogelijke reden al gedacht aan: Laatste bak staat net buiten het perron?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7552
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #421 Gepost op: 31 July 2019, 15:22:39 »
Niet op gelet eigenlijk Arjan, dat detecteert SLT zelf?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4713
    • Filmpjes op YouTube
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #422 Gepost op: 31 July 2019, 16:28:41 »
Uhm, geen idee  :P Op basis van je verhaal leek me dat een reële mogelijke optie  ;)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4376
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #423 Gepost op: 31 July 2019, 17:17:24 »
Nee dat doet een SLT niet  ;)
Ik vermoed dat de machinist het op tijd doorhad.
Of de HC heeft hem/haar via de porto verteld dat ze buiten perron stonden.

Of er was een andere reden dat de trein eerder stilstond.

Zo kan ik nog wel even door gaan met speculeren.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Tijdperk||

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #424 Gepost op: 31 July 2019, 21:17:07 »
Ja, vragen staat hier toch vrij.
Nu het volgende , bij pimpen van de oude Fleischmann NS1200 Loks zou ik graag weten welke plaats van het sein bij ranggeren wordt gebruikt.
Grt,Wim.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #425 Gepost op: 31 July 2019, 21:37:59 »
Dat was maar net welke schakelaar de machinist bediende ;)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #426 Gepost op: 19 October 2020, 22:44:57 »
Houd wegbekendheid in dat je met alle mogelijke rijwegen bekend moet zijn? Of geldt dat alleen voor de sporen op de vrije baan? Of is er een tussenweg: de hoofdsporen op het stationsgedeelte?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4376
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #427 Gepost op: 20 October 2020, 04:25:49 »
Wegbekendheid is opgedeeld in baanvakken zeg maar.
Dus bijvoorbeeld Nijmegen Ressen-Aansluiting
Ressen-aansluiting Elst.
Elst-Arnhem. ( hij is iets meer onderverdeeld maar even voor het idee)
Als machinist mag je als je bijvoorbeeld Nijmegen hebt, op alle sporen komen die centraal bediend zijn. ( dus door de treindienstleider met een sein)

Op Nijmegen hebben de Nijmeegse machinisten een extra bevoegdheid voor de REP ( het opstelterrein)

In Arnhem hebben alleen de Arnhemse machinisten extra bevoegdheid voor Berg ( hun opstel)

Je moet het baanvak 1x per jaar berijden of wegonderhoud op dit traject doen, anders verloopt je bevoegdheid.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #428 Gepost op: 20 October 2020, 06:42:27 »
Er zijn wel meer ns machinisten van andere standplaatsen die op de rep en de berg mogen komen hoor ;)

Marc

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 176
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #429 Gepost op: 22 October 2020, 19:08:32 »
Hallo allen,

Gisteravond zat ik in de intercity (brussel - amsterdam) van Breda naar Rotterdam en toen viel in de spanningslus voor de moerdijkbrug de loc stil. Nu weet ik dat dat probleem vaker voorkomt, maar wat gaat er nou precies fout waardoor de loc er mee ophoudt? En hoe los je dat als machinist op?

Groetjes, Tim/damngrazy

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #430 Gepost op: 24 September 2021, 12:17:17 »
    Een korte "ting" bij codewisseling, het cabinesein zal veranderen in toegestane snelheid.
    Indien je geen remming inzet gaat de bel continu af, tot je de remkraan in de 1e gemarkeerde remstand zet, dan stopt deze. Als je vervolgens de snelheid bereikt hebt waartoe afgeremd moest worden dan volgt een los bel "Tring-tring"Als je bij het continu belsignaal ook te laat bent met het inzetten van de remming zal de bel blijven afgaan en zal ook de Snelremlamp gaan branden. Dan kun je niets meer doen, de bel zal blijven afgaan en zal pas stoppen als je de ontgrendel knop bediend als de trein geheel tot stilstand gekomen is.
    Dit gebeurde eergisteren bij Woerden met de Intercity (nou ja, het materieel was SLT!) van Rotterdam Centraal naar Utrecht Centraal. De ATB greep in (omdat ik in de eerste klas zat, hoorde ik de machinist dat ook zeggen) en zette de trein (fors) stil. Ik vond dat merkwaardig, omdat je normaal op volle snelheid over de doorgaande sporen door station Woerden raast. Even later begonnen we weer te rijden, maar vrij langzaam. De reden werd snel duidelijk: de trein wisselde (in de rijrichting gezien) via 1115B/1115A en 1103B/1103A van het rechter naar het linker doorgaande spoor en weer terug. Dat die soort verbindingen van tijd tot tijd moeten worden bereden, snap ik. En dat je dat misschien liever met een reizigerstrein dan een goederentrein doet, snap ik ook. Toch blijf ik met twee vragen zitten:
    - Waarschuwt de treindienstleider de machinist niet dat die toch ongebruikelijke beweging gaat worden gemaakt?
    - Hoe kan de machinist zo verrast zijn - het inrijsein moet dit toch hebben aangegeven (met geel 4 of geel 8, weet niet hoe snel die wissels mogen worden bereden) - dat de ATB ingreep?

    Is er een meelezende machinist hier die dit kan verklaren?

    Groet, Frank

    Dave.......

    • Offline Offline
    • Berichten: 4376
    Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
    « Reactie #431 Gepost op: 24 September 2021, 14:23:47 »
    Hoi Frank,

    Nee in principe wordt je niet geïnformeerd dat je gaat “ roestrijden”
    En inderdaad de seinen voor het wissel verlagen je snelheid al.
    Je krijgt meestal een geel met cijfer, daarna een knipperende groen met cijfer.
    Zodat je met de toegestane snelheid door t wissel gaat.

    Waarom de mcn verrast was en niet voor de ingreep reageerde, geen idee.
    Was er niet bij dus dan blijft het aannames doen  ;)
    Met hartelijke groet.
    Dave

    Rheinburg tijdperk V/VI

    Sander.

    • Offline Offline
    • Berichten: 1177
    Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
    « Reactie #432 Gepost op: 24 September 2021, 14:29:45 »
    Vraag 1 is simpel: Nee geen waarschuwing van de TRDL, want er is geen bijzonderheid gaande.

    Vraag 2 is moeilijker te beantwoorden. De betreffende wissels zijn voor 80km/h geschikt. Ruim voor de perrons van Woerden krijg je dan (op sein) een snelheidsverlaging voorgeschoteld en net na het perron tref je de seinen die de wissels dekken.
    Ik weet niet wat de seinbeelden geweest zijn en waar de snelremming precies geïnitieerd werd, dus verdere beantwoording is puur speculatief.

    Ik weet niet hoe en tegen wie de machinist zei dat het een ATB remming betrof, maar het is goed gebruik dat in geval van een snelremming, of dat nu ATB, dodeman of eigen initiatief is, de machinist "HC ATB" roept via de portofoon of intercom. Dit om aan te geven dat er niets aan de hand is en de HC dus niet het oranje koffertje hoeft te gaan pakken.

    Mvg

    Sander.
    Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

    spoorzeven

    • Offline Offline
    • Berichten: 5555
    Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
    « Reactie #433 Gepost op: 25 September 2021, 11:44:27 »
    Sander en Dave, dank voor jullie reacties.
    De snelremming begon na het passeren van inrijsein 1192. We stonden ruim voor de perrons al stil, zelfs nog net ter hoogte van G. Snel / Vos Logistics. De Hc zat in de achterste cabine van het voorste treinstel en zodoende kon ik de machinist over de portofoon horen zeggen dat het een ATB ingreep betrof.
    Groet, Frank

    Joop_L

    • Offline Offline
    • Berichten: 1594
    Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
    « Reactie #434 Gepost op: 25 September 2021, 13:02:32 »
    Dan heeft, afgaande op jouw verhaal, de machinist mogelijk niet snel genoeg gehandeld bij de ATB code wisseling.

    Even korte uitleg over hoe ik bij die mogelijke conclusie kom.

    Toen we bij NSR nog met Bds reden, en er vanaf Schiphol naar Eindhoven gereden werd, kwam het ter hoogte van Maarssen (km 27.7) voor dat de ATB terug viel naar 40 km/h. De eerste keer dat mij dat overkwam kwam er meteen een ATB-remming. Was niet op te anticiperen. Bij een SLT of ander materieel heb je wel een paar seconden de tijd om daar op te anticiperen.

    Maar om toch mijn mogelijke conclusie enigszins te nuanceren. Het kan ook nog zijn dat het akoestische signaal niet doorgegeven werd, welke je altijd hoort bij een ATB code wisseling. Net als Dave en Sander al zeiden, het is moeilijk te oordelen omdat we er niet bij geweest waren.
    Groeten Joop, machinist Lls