Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
Vandaag om 23:19:44
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 23:17:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 23:16:36
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 23:04:23
Fleischmania Nostalgia door ArjanB
Vandaag om 22:37:44
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
Vandaag om 22:37:25
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Ruben1990
Vandaag om 21:22:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
Vandaag om 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:50:24
Station Roodeschool door Nohome
Vandaag om 20:36:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:14:32
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Remco vM
Vandaag om 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
Vandaag om 19:25:03
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3626863 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20940 Gepost op: 13 December 2020, 12:59:31 »
Dat is wel verleidelijk, vooral ook omdat de breedte van het hok exact gelijk is aan de breedte van het oude hok.
Maar ik hink op twee gedachten: uitgaan van het oude en dat uitbreiden, of helemaal opnieuw beginnen, waarbij de oude baandelen gesloopt en zoveel mogelijk opnieuw gebruikt worden.
Vooral die laatste gedachte dringt zich de laatste tijd het meest op de voorgrond. Een van de voordelen van opnieuw beginnen is de mogelijkheid (vanwege de grotere lengte) om de tot nu toe gehanteerde minimale boogstraal van 430 mm te vergroten. 700 mm lijkt me wel een mooie maat.... ::)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5758
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20941 Gepost op: 13 December 2020, 13:08:31 »
Ik zou ook voor de grotere bogen gaan Jan.

Vooral met grote stomers of langere treinen altijd mooier. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20942 Gepost op: 13 December 2020, 14:05:17 »
Je kan een helft lummeln noemen,en de andere kant .........(08

Sückeln. ;) Joachim Klätzmaier haalde die naam al eerder aan tijdens een gezellig samenzijn.
Ook leuk voor een nieuwe topictitel: Zwischen Lümmeln und Sückeln.

Uitgaan van het oude en dat uitbreiden, of helemaal opnieuw beginnen.

Ik zou helemaal opnieuw beginnen. Dan staan alle opties weer open en kunnen bochten bogen worden.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20943 Gepost op: 13 December 2020, 17:59:52 »
Of Schlendern.

Bochten van r = 700mm zijn m.i. nog steeds bochten die in principe zoveel mogelijk uit het zicht gehouden moeten worden. Had ik in het vorige hok met r= 70cm gewerkt (en dan, net als de 430mm-bochten, uit het zicht), dan had ik nauwelijks ruimte overgehouden tussen het tunnelduct en de Überoderunterdingsbums.

Nu is er voor zo'n grotere radius meer ruimte (in de lengte). En waar het mij vooral om gaat is dat de stoomloks met Kolbenstangenschutzrohre meer ruimte krijgen. Dat was bij de 43cm-bochten nog wel eens kritisch, vooral bij de 45er en de 01.10ers.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12215
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20944 Gepost op: 13 December 2020, 18:33:38 »
Nu is er voor zo'n grotere radius meer ruimte (in de lengte). En waar het mij vooral om gaat is dat de stoomloks met Kolbenstangenschutzrohre meer ruimte krijgen. Dat was bij de 43cm-bochten nog wel eens kritisch, vooral bij de 45er en de 01.10ers.
Wat een luxe probleem  ;D ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20945 Gepost op: 13 December 2020, 20:00:15 »
Natuurlijk is het een luxeprobleem, Floris. Maar de hele modelspoorhobby is een luxe. En binnen die luxe zoek ik de mogelijkheden die door de omstandigheden geboden worden  :)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20946 Gepost op: 14 December 2020, 22:49:56 »
"Lümmeln XL" vind ik persoonlijk wel een fraaie! Het zou ook passen bij een eventuele 70cm radius.

Qua voorlopige schets, die ik uiteraard niet op enige volledigheid dien aan te spreken, heb ik toch een vraag die bij me bovenborreld: er lijkt een enigszins doorlopende spoorlijn te worden gesuggereerd omdat er aan beide uiteindes een pijltje staat. Voornoemde spoorlijn bestaat op de schets uit een enkel lijntje: mag ik vermoeden dat dat een D-Zug "Michael Meinhold"-waardig dubbelsporig traject is i.p.v. de geschetste enkele lijn?
Tussen Rbf en Bww wordt er ook wat onheilspellend door wisselstraten gekronkeld. Maar goed, die opmerking vráágt waarschijnlijk om een lichte vermaning wat betreft de fijnere nuances van het woord "voorlopig" :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20947 Gepost op: 15 December 2020, 20:43:25 »
Inderdaad: voorlopig. Eigenlijk is het niet meer dan een onbeholpen visualisering van niet meer dan een abstract idee.
Van het oude, of liever, het vorige concept zijn de elementen Bw en Wagenwerkstatt gebleven, evenals de suggestie van het station 'verderop', door de wisselstraten in de 'Paradestrecke'.

Dat in de schets het verkeer van het rangeerterrein naar Bw en Wagenwerkstatt de (inderdaad dubbelsporige) hoofdbaan kruist moet zeker nog overdacht worden. Zoiets zal in werkelijkheid niet of zelden voorkomen.
Maar over het hoe en wat moet nog degelijk nagedacht worden.

Verder speelt er nog een gedachte over een U-vormige baan, zodat geen rugbrekende toeren uitgehaald hoeven te worden om in het midden van de baan te geraken.
Maar of dat wel gaat lukken bij een breedte van 2,20 meter en een radius van minimaal 70 centimeter... ::)

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20948 Gepost op: 15 December 2020, 21:11:58 »
Uitneembaar deel bij de ingang, einde probleem

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20949 Gepost op: 15 December 2020, 21:20:39 »
Ja, dat had ik in de vorige baan ook.
Daar kroop ik ook aldoor onderdoor.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20950 Gepost op: 15 December 2020, 21:41:41 »
Een radius van 70 cm is voor mij de streefwaarde. En 50 cm het absolute minimum. Kleiner ga ik niet.
En dan heb ik maar 1 stoomlocje, een drie-assige USATC. Verder voornamelijk draaistellocs.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20951 Gepost op: 15 December 2020, 21:57:43 »
Ja, dat had ik in de vorige baan ook.
Daar kroop ik ook aldoor onderdoor.
Je kunt natuurlijk ook trachten iets draaibaars te maken.

Freek J.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20952 Gepost op: 15 December 2020, 22:25:22 »
Mijn  vorige baan liep rond langs de wanden van de zolderkamer. Bij de toegangsdeur was er een uitneembaar stuk, maar het wegnemen en terugplaatsen was nogal omslachtig. Daarom ben ik er honderden keren onderdoor gedoken .
Bij mijn nieuwe baan heb ik gekozen voor een vrije inloop. Zie hier voor het idee.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20953 Gepost op: 15 December 2020, 22:48:14 »
Op het Duitse "Stummiforum" zag ik een originele oplossing: een trappetje over de baan heen!
(link naar het draadje.) Een leuk curiosum.

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20954 Gepost op: 15 December 2020, 22:54:47 »
Mijn  vorige baan liep rond langs de wanden van de zolderkamer. Bij de toegangsdeur was er een uitneembaar stuk, maar het wegnemen en terugplaatsen was nogal omslachtig. Daarom ben ik er honderden keren onderdoor gedoken .
Bij mijn nieuwe baan heb ik gekozen voor een vrije inloop. Zie hier voor het idee.

Maar je had natuurlijk ook het uitneembare stuk van 3 poten kunnen voorzien (met zwenkwielen) en een draaipunt zijnde bijvoorbeeld een paumelle scharnier.

Freek J.