Google+
Doel:€250.00
Donaties:€34.30

Per saldo:€-215.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 10:29:45
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door a.moonen
Vandaag om 10:19:46
s88SD16-n + Koploper c.q. Rocrail door JohnT
Vandaag om 10:12:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 10:09:54
Raadplaatje door Vierkant
Vandaag om 10:05:21
Gezocht: Engelse vrachtauto's schaal N door GD
Vandaag om 09:59:00
BNLS-Module: "L'Esimé" door nighttrain1
Vandaag om 09:38:04
Rotterdamse ongevallentrein (jaren vijftig) door Jeff
Vandaag om 09:37:02
Neutraal Moresnet in H0 door Karben
Vandaag om 09:25:12
Rails zelf bouwen schaal 1:64, waar onderdelen verkrijgbaar? door edwin1974
Vandaag om 08:43:36
Klein A4 Diorama om te oefenen door Mike 1961
Vandaag om 08:27:42
25 jaar geleden door RdJ
Vandaag om 07:47:14
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 07:04:10
NL Baan in Canada door AndrevdG
Vandaag om 06:54:00
Westlandbaan door Calimero
Vandaag om 00:47:05
Neutraal Moresnet Vragenvuur. door könings
Vandaag om 00:21:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
Vandaag om 00:19:18
BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma door Bahn-AG
Vandaag om 00:09:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sean
13 augustus 2018, 22:55:49
Bröckenbahn door Frank 123
13 augustus 2018, 22:52:13
VERPLAATST: Kaupo materialen door Bert van Gelder
13 augustus 2018, 22:50:40
19 Toen door Rondje_HO
13 augustus 2018, 22:36:38
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rondje_HO
13 augustus 2018, 22:34:43
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 14862 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15728
    • Pagina van klaas
Uit en Thuis, de bouw
« Gepost op: 09 januari 2018, 19:31:46 »
Deze week ben ik begonnen met het bouwen van mijn baanplan Uit en Thuis. Dit is nog een werktitel, en pakkende naam moet ik nog verzinnen.

Het baanplan:

Om er gemakkelijk aan te kunnen werken wordt de baan in secties gebouwd. De rode lijnen geven de sectiescheidingen aan.
Ik ben begonnen met sectie 5, dat is met 4 gewone wissels en een Engels wissel de lastigste. Foto's volgen nog.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 3516
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #1 Gepost op: 09 januari 2018, 19:36:13 »
Zo!!  Dat gaat wat worden  (y)

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15728
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #2 Gepost op: 09 januari 2018, 19:44:54 »
Het raamwerk van sectie 5 ligt hier op zijn uiteindelijke plaats. Rechts de elektronicagoot die in het draadje over het sporenplan is genoemd. In dit korte stukje is er niet echt ruimte voor elektronica, hier komt alleen de doorgaande draadbundel door te lopen, en  aansluitklemmen voor de wisselmotoren.
Het linkerdeel is vlak omdat hier sectie 1 tegenaan komt.


Hier de topplaat er op. Die ligt nog los, omdat na de bouw van de aangrenzende secties eerst de kopschotten gelijk geschuurd worden om de railovergangen vlak te krijgen.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 7962
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2018, 13:06:57 »
Wellicht een rare vraag,maar met welke soort rails en rijdend materieel wil je hier aan de gang ?
Analoog/digitaal,enz enz ???

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15728
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2018, 13:51:58 »
De schaal is H0. Voor de rails gebruik ik Peco code 75 flexrails. De wissels ga ik zelf bouwen met dezelfde spoorstaven.
Als materieel zijn voorlopig dieseltreinstellen gepland.
De voeding wordt Permaloog, dus analoog maar met HF spanning voor constante verlichting. Voor meer info hierover even op mijn wereldbolletje klikken.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15728
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2018, 13:54:30 »
Het raamwerk van sectie 6, de hoeksectie, ligt er tegenaan.
Het plan is om nu eerst de geraamtes van secties 4, 3, 2, 1 te bouwen zodat de linker lus gesloten wordt.

Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2548
  • gewoon lekker met treinen spelen
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2018, 13:59:12 »
Hoi klaas,

wat zijn de afmetingen van de baan (compleet) en de hoekmodules.



bvd en vgr Evert en Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15728
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2018, 14:04:06 »
De totale afmetingen zijn 3,50 meter breed en 3 meter diep.
De hoekmodule op de foto is 70x70 cm.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 278
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2018, 14:04:55 »
En kun je ook iets zeggen over:
- welk hout gebruikt je en hoe dik?
- hoogte module/sectie aan de voorkant
- hoogte module/sectie aan de achterkant?

Hartelijke groet,
Jelmer
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15728
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2018, 14:25:25 »
Het geraamte: populierenmultiplex 9 mm dik. De topplaat is ook populierenmultiplex, 6 mm dik.
De hoeken zijn verstevigd met latjes 18x18 mm.
De hoogte vooraan is 120 mm, achteraan 170 mm. Dat verschil is nodig omdat er op sommige plekken een watertje of een weg onder het spoor door moet kunnen.
De goot vooraan wordt zo inwendig 102 mm hoog. Daar past dan een standaard printplaat in van 100x160 mm.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2018, 15:04:43 »
Klaas, ziet er keurig uit !
Mijn complimenten  (y)
Met vriendelijke groet,
Peter

Milocomarty

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 7767
  • Team Mitropa FNDL /No more OntraX!
    • Team Mitropa
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2018, 15:20:45 »
Strak timmerwerk Klaas  (y)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2577
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2018, 15:38:44 »
Niets mis met die naam hoor! Ik vind het wel origineel. Lekker vasthouden.
When in Paris, do as the romans do....

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8048
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #13 Gepost op: 10 januari 2018, 15:50:13 »
Alweer een nieuwe baan Klaas? Lekker productief!  (y)
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15728
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #14 Gepost op: 10 januari 2018, 16:17:09 »
Strak timmerwerk Klaas  (y)
Op de foto's wel. Als je van heel dichtbij kijkt zie je hier en daar wel een hikje van 0,1 mm. ;D

Marc, deze baan blijft op mijn zolder, ik ga er niet mee naar tentoonstellingen. Daarvoor heb ik Without nog. Die staat netjes ingepakt onder de nieuwe baan.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)