Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door meino
11 September 2025, 23:47:13
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door hervé
11 September 2025, 23:45:58
Exact-Train 2025 door Falkenberg
11 September 2025, 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
11 September 2025, 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
11 September 2025, 16:44:52
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3684332 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13575 Gepost op: 08 August 2017, 09:24:47 »
Jahoor, vaak reden ze gekoppeld. Scheelt een beetje per lijn wat de standaard samenstelling was. "Mijn" Mayen-Gerolstein was de driedelige uitvoering bijvoorbeeld standaard. Ik ken één foto met een "tweetje".

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13576 Gepost op: 08 August 2017, 09:30:02 »
De door Jan aangehaalde boeken van Eisenbahn-Kurier staan vol met foto's van meerdelige railbussen. Het maximum ligt bij 6 bakken, maar uitzonderingsgewijs zal dat ook wel eens meer geweest kunnen zijn.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13577 Gepost op: 08 August 2017, 11:44:00 »
Ik meen dat 6 stuks (motor- en bijwagens) zo'n beetje de max was, waarbij er vast ook een maximum zit aan het aantal tegelijk te bedienen motorwagens. Volgens wikipedia was een drietje het meest voorkomend.

Citaat van: Jerry
die vliegen toch weg als je t kooitje open doet

Voordat ik een kooi open maakte, zorgde ik er altijd voor dat de deur van de volierekamer dicht was. Er is me er nog nooit eentje ontsnapt.

Citaat van: Michel
... eigen Carstenslijn opzetten ...

Daar is mijn kennis te ontoereikend, te incompleet en te ongeordend voor. Bovendien, de kennis die ik (pretendeer te) heb(ben), komt juist uit die Carstensboeken en dergelijke voort. Dat heet water naar de zee dragen, geloof ik.
Ik doelde meer op het gegeven dat er hier in erg korte tijd een behoorlijke hoeveelheid wetenswaardigheden over de VT 98 (en ook VT 95) naar boven is gekomen. Waar ik ook erg blij mee ben!  :D

Misschien overdreef ik een beetje, maar soms word ik er wel eens een beetje mismoedig van dat dingen ook mis kunnen gaan, dat dan het gevoel naar boven komt dat ik achteruit zit te werken. Nou ja, werken... hobbyen dan.  ;)

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13578 Gepost op: 08 August 2017, 15:07:58 »
Ach, je hebt toch weer een heel deel mensen en aanverwanten veel leesplezier bezorgd, dat is een kunst die niet iedereen gegeven is.

Mvg Bas

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12483
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13579 Gepost op: 08 August 2017, 15:15:08 »
8)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13580 Gepost op: 08 August 2017, 15:57:00 »
 :angel: :angel: die 1ste 2 hebben geen kachel
zijn helemaal blauw  ;D
Maar ik dacht dat die dingen enkel in rood
 reden
 waren
 voorkwamen
Maar bij een privat lijn zou ik denken OK eigen kleur stelling
Maar dan denk je bij deze , werden ze uitgewisseld of ingehuurd
had ze nog niet in blauw gezien
Enkel in de folders soms andere kleuren
« Laatst bewerkt op: 08 August 2017, 16:57:20 door jerrytrein »

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13581 Gepost op: 08 August 2017, 16:01:42 »
"Maar ik dacht dat die dingen enkel in rood reden waren voorkwamen" dit begrijp ik niet hoor.  ???
Groetjes
Johnny

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13582 Gepost op: 08 August 2017, 16:58:05 »
iets aangepast voor onze buren  :angel: 
 :D

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13583 Gepost op: 08 August 2017, 17:12:24 »
 8)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13584 Gepost op: 08 August 2017, 19:34:53 »
Citaat
... een heel deel mensen en aanverwanten veel leesplezier bezorgd ...

Dat is niet zozeer mijn verdienste, die eer komt aan diegenen die over dit onderwerp hebben bijgedragen toe. Maar plezier heb ik er wel van, nogal wat! Ik had nooit gedacht dat zo'n "simpele railbus" zoveel los zou maken.

Dat ze niet alleen in rood hebben rondgereden was me wel bekend, zelfs de klassieker van Fleischmann was behalve in rood ook in het blauw/wit verkrijgbaar. Volgens de catalogus zou de railbus zo bij de ÖBB dienst hebben gedaan.
Bij de DB zelf was de bus inderdaad alleen in rood, behalve dan een enkel exemplaar in wit (of heel lichtgrijs) en mint, met opdruk "Chiemgau". Zeker ben ik er niet van of dat "Chiemgau" onderdeel van DB was of niet (dat zou op te zoeken moeten zijn).



Bij (diverse?) Privatbahnen heeft de VT98/VT95 wel in andere kleuren gereden, zoals bijvoorbeeld bij de Hersfelder Kreisbahn. Daar was er ook (minstens) eentje met een stuurstandwagen verbonden met een vouwbalg, zodat het een echte eenheid was geworden.



De blauwe versie die op de (mooie) foto (waarvoor dank) van Hans (Sobat Kras) te zien is, kende ik nog niet.

Vermoedelijk geven de inmiddels veelgenoemde EK-boeken wel een overzicht van de diverse uitvoeringen.

Iedereen verschrikkelijk heel erg bedankt voor de bijdragen, mocht er nog iets boven water komen om toegevoegd te worden aan dit deel van het project "Project 083 tot 338", dan is dat natuurlijk van harte welkom!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13585 Gepost op: 08 August 2017, 19:53:48 »
Tot op heden had ik nog niet zoveel last van vieze rails of zo, enkel af en toe de wieltjes een keertje schoonmaken als een lok toevallig toch op de rug op de operatietafel lag was wel voldoende. Maar vandaag begonnen ineens ALLE loks (en railbussen) te stotteren, te horten en te stoten. Nou ja, ik mag m'n handen dichtknijpen dat het nog zo lang geduurd heeft, denk ik.

Reden genoeg om m'n ouwe trouwe Liliput schoonmaakwagentje eens van stal te halen en die een half uurtje rond laten karren achter de nog niet zo heel lang geleden aangeschafte V100.20, die dan meteen mooi even kan inrijden.
Hetgeen me er wel aan deed herinneren dat er bij de eerstvolgende gelegenheid voor een nieuwe voorraad SR-24 gezorgd moet worden.



Terwijl die operatie aan lopende was, werd een met een hoeveelheid onderdelen beladen rongenwagen het doodlopende spoor opgeduwd:



Ammeräth gaf te kennen aan Blaffhart dat de wagen afkomstig was van AW Emmen, en dat de onderdelen (althans, een deel daarvan) bestemd waren voor de VB 98. Die is in de loop der jaren zo het één en ander kwijtgeraakt...
Rongenwagen en VB zullen dus één dezer dagen naar de Wagenwerkstatt bevorderd moeten worden.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13586 Gepost op: 08 August 2017, 20:04:53 »
 ???
Is die wel bereikbaar ???
Kan me een foto herinneren dat het daar vol gestouwd  (ahummmmmmmmmmmmmm) met spullen die even terzijde waren gesteld

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8885
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13587 Gepost op: 08 August 2017, 20:18:16 »
Die "Chiemgau" versie was een regionale aangelegenheid van de DB, staat mij zo bij. Met deze beschildering probeerden ze de lijn weer aantrekkelijk te maken, als ik me niet vergis. Maar de railbussen zijn na de Wende bij diverse lokale en Privat maatschappijen in gebruik genomen. En daardoor ook andere kleurtjes, zoals de Prignitzer Eisenbahn.

groet,
Michel

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1406
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13588 Gepost op: 08 August 2017, 20:46:02 »
Bij (diverse?) Privatbahnen heeft de VT98/VT95 wel in andere kleuren gereden, zoals bijvoorbeeld bij de Hersfelder Kreisbahn. Daar was er ook (minstens) eentje met een stuurstandwagen verbonden met een vouwbalg, zodat het een echte eenheid was geworden.


Is het geen driedelige?



Misschien gezien het grote derde frontsein uit dezelfde bouwserie als de Spaanse railbussen, die af fabriek ook als driedelig stel zijn geleverd. Daarvan zijn er later meerdere omgebouwd naar tweedelig

https://www.youtube.com/watch?v=DVl8AWgHmEg
https://de.wikipedia.org/wiki/Schienenbus - Spanien
« Laatst bewerkt op: 08 August 2017, 20:51:03 door Quinzeedied »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13589 Gepost op: 08 August 2017, 22:16:19 »
Ah! Driedelig zelfs. Dank voor de aanvulling/correctie!
Wat een singelier filmpje, trouwens. Zelfs op breedspoor hebben ze zich dus gemanifesteerd. Zou de Hersfelder Kreisbahn zijn bus dan van de RENFE hebben overgenomen??

Citaat
... ook andere kleurtjes ...

Je zou ze haast gaan verzamelen!  ;D

@Jerry: welnee! Een week of twee geleden kwam m'n kleinzoontje spelen, dus heeft opa de boel even vrijgemaakt zodat hij alle ruimte zou hebben.
Daar profiteer ik nu nog van.  ;D



Omdat een deel van de sporen in het SS bezet waren met wagens en de V100 + veegwagen toch ook die sporen even bij langs moest, werd even de Hannoveraner 01 104 uit de loods gehaald.  Na een kwart rondje op de draaischijf werd achteruit gezet om een rijtje wagens uit het SS te kunnen trekken. Dat duurde echter niet lang; de tender hobbelde als een kreupele dronkelap en op de eerste de beste wissel ontstond een volwassen kortsluiting. Een snelle blik leerde dat alle hechtringen aanwezig waren, dus het euvel moest elders worden gezocht.

Na enig zoeken bleek het toch een hechtringetje te zijn:



Merkwaardig. Het ontbrekende deel zat, tijdens die snelle blik, net bovenaan en was daardoor niet zichtbaar, en het restant van het ringetje zat ook behoorlijk strak op het wiel - alleen dat stukje was er tussenuit. Vreemd.
Maar nu zit er weer een nieuw onder, en de lok (+ tender) rijdt weer naar behoren.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2017, 22:35:30 door 44. Reden: vergeten woordje gevonden »