Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399107 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13605 Gepost op: 10 augustus 2017, 21:23:50 »
Als je het niet kan dan is een optie om eventueel bij mij het te doen. Ik doe het zo met de z21 in het netwerk. :) Kost je een ritje naar Poggendam of wachten tot Eurospoor  ;D

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13606 Gepost op: 10 augustus 2017, 21:43:10 »
Citaat van: Ronald
Een en ander een beetje afhankelijk hoe makkelijk jij met computers bent :)

Niet. 
Anders was het me vast wel gelukt om die )&^*Sprog  te installeren.

Citaat van: Jerry
Of simpel een mail naar ROCO ... of het mogelijk is dat je hem opstuurt ...

Citaat van: Ronald
Kost je een ritje naar Poggendam of wachten tot Eurospoor

Goeie suggesties, dank daarvoor  (y)

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, een kennis van me bestuurt zijn baan(tje) met een Twincenter en onlangs was ik voor topoverleg bij een hotemetoot van de KNZ thuis, en daar heb ik een Intellibox zien staan.
Afgezien daarvan is er natuurlijk altijd nog kans dat dit akkefietje weer motiveert om toch die Sprog weer aan de praat zien te krijgen.

Hmm.... 

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13607 Gepost op: 11 augustus 2017, 08:45:44 »
Hoi,

Denk nog maar eens na :)

Even terugkomend op de ETA 150: toen ik het ding aanschafte werd KATO in Nederland vertegenwoordigd door de firma ZETA, maar die is er nog niet zo lang geleden mee gestopt. Mogelijk dat onderdelen voor het treinstel nog verkrijgbaar zijn via Lemke, de Duitse importeur. De ETA 176 (Limburger Zigarre) is daar, voor zover ik dat kan bekijken, wel nog steeds in het assortiment.

Denk het wel. Ik lees op Stummi dat mensen even contact moeten opnemen met Lemke als ze bepaalde onderdelen nodig hebben voor bijvoorbeeld de ombouw van DC naar AC. Voor een nieuwe inrichting kan je ook eens deze webzijde bekijken: nieuwe inrichting voor kato ETA 150. Een hobby-project voor een ETA 150. Heb zelf de turquise uitvoering van dit model.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13608 Gepost op: 11 augustus 2017, 12:48:42 »
Ja, die Noetzel... daar heb ik al eens vaker nuttigs gehaald. Maar of ik die ETA 150 nog eens om ga bouwen weet ik niet. Het hele interieur is ooit eens geverfd en van (gehalveerde) popjes voorzien, en daar zie je maar betrekkelijk weinig van terug. Wellicht dat dat met een interieurverlichting beter tot z'n recht zal komen, en dus die 3D-spullen van Noetzel ook, maar voorlopig vind ik het wel goed zo wat dat betreft.

Of er nog onderdelen besteld gaan worden is ook nog maar de vraag. Op de bijsluiter van het treinstel staat aangegeven dat die onderdelen per bouwgroep te bestellen zijn. Het onderdeel wat bij mijn stel beschadigd is, de onderplaat van een niet-aangedreven draaistel met daaraan de remschoenen (die dus aan één kant missen) komt dan samen met alle overige onderdelen voor dat draaistel. Een prijs wordt ook opgegeven: DM 17,80. Rekening houdend met inflatie en toegenomen hebberigheid zal dat nu, als ze al verkrijgbaar zijn, zo rond de twee tientjes in öri zijn, denk ik positief denkend.

De vraag is of het die moeite en het geld wel waard is. De draaistellen vallen, vanuit gebruikelijk toeschouwersstandpunt gezien, bijna geheel weg onder de wagenbak. Er moet al gericht gekeken worden voordat je kunt opmerken dat er iets niet in orde is:





Nog een keer draaistel, nu onbeschadigd:



Je moet ook niet alles willen, zeker niet op één dag.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13609 Gepost op: 11 augustus 2017, 16:07:09 »
Naar die ETA 150 heb ik in het verleden vaak gekeken op beurzen en overwogen die te kopen, maar ik heb toch steeds van aanschaf afgezien. Ik wacht eigenlijk op een model van dit treinstel van een van de gerenommeerde merken. Het verbaast me al jarenlang dat geen van die fabrikanten dit model heeft gemaakt. Tijdperk 3 is toch een tijdvak waaraan je als modelspoorfabrikant niet zo gauw een buil aan kunt vallen, lijkt me. Dit spul verkoopt al gauw. Maar misschien zie ik het verkeerd.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13610 Gepost op: 11 augustus 2017, 17:28:25 »
Ha Ruud!

Destijds heb ik ook wel even geaarzeld voordat ik besloot om het treinstel te bestellen. Kato was toen een merk wat ik niet uit directe ervaring kende, dus die ETA was eigenlijk een blinde gok. Dat ik die gok toch genomen heb vindt z'n oorzaak in het gegeven dat ik in mijn D-tijd haast letterlijk bijna dagelijks over dat ding struikelde, vrijwel alle reizigersverkeer dat via mijn woonplaats plaatsvond, werd met de ETA 150 (al dan niet gecombineerd met de ESA 150) afgewikkeld: alle Nahverkehr en practisch alle Eilzüge.



Geen wonder dus dat er, als ik met een of een paar vriendjes op het station aan het kijken was en er (alweer) zo'n saaie rooie "railbus" aan kwam zetten, er een zucht van teleurstelling weerklonk.
Ik vond dus dat ik zo'n model MOEST hebben, en daarbij had ik het vermoeden dat het misschien wel eens lang zou kunnen duren voordat "een van de gerenommeerde merken" óók met een model zou komen. Jammer genoeg bleek dat vermoeden terecht...

Maar ik had m'n ETA 150, van Kato, en het was (en is nog steeds) best een mooi model met behoorlijke rijeigenschappen. Het enige wat er aan mankeert zijn de (in mijn ogen) lelijke wielen en het ontbreken van een kortkoppelingsmechanisme. Die laatste heb ik er overigens naderhand zelf nog ingebouwd. Ik weet niet meer precies wanneer het model uitgekomen is (ik dacht eind jaren negentig of zo), maar het was (al) voorzien van een achtpolige Schnittstelle (die ik overigens omzeild heb toen het stel gedigitaliseerd werd, omdat ik front- en sluitseinen van zowel motor- als bijwagen apart schakelbaar wilde hebben).
Kortom, mocht je ooit een exemplaar tegenkomen, dan hoef je het om de kwaliteit niet te laten.

Dat er verder nooit een model van is uitgebracht door Roco, Piko, Brawa, Liliput of wie dan ook, ligt volgens mij niet zozeer aan "de perode" (want de ETA heeft volgens mij periode V nog wel gehaald), maar aan de minder grote populariteit die treinstellen in het algemeen genieten bij de modelspoorders. Hoewel... zowel Brawa als Liliput hebben toch diverse treinstellen in het assortiment (gehad).

Hopen kun je natuurlijk altijd...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13611 Gepost op: 11 augustus 2017, 17:58:08 »
Het schiet me ineens te binnen dat de ETA 150 ook als Limamodel heeft bestaan, die vroeger ooit eens is aangeschaft onder het motto: beter iets dan niets. Maar behalve dat het ding (iets)te kort was (ik was allang om voor 1 : 87-lengte), liet de detaillering enigszins (die was toch al met al best nog aardig) en de rijeigenschappen alleszins (abominabel) te wensen over.
Vergeleken daarmee was die van Kato absoluut revolutionair.


mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13612 Gepost op: 11 augustus 2017, 22:33:11 »
Tja, als je het zo bekijkt kan die Lima dan ook wel weg, scheelt weer wat ruimte in de kast en de mogelijke opbrenst brengt dan weer de middelen om op enigszins budgetneutrale wijze alsnog zo'n Ersatzteilsetje aan te schaffen..... 8)
Je wilt het misschien toch wel en daarenboven komt dat zeker niet binnen een dag, scheelt voorlopig toch weer een projekt.

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13613 Gepost op: 11 augustus 2017, 23:07:39 »
Euh... die Lima weg? Die is allang verdwenen. Geen idee waar naar toe, maar daar heb ik al heel lang geleden afscheid van genomen. Aan een neefje gegeven of zoiets. Of een buurjongetje.
En of dat setje Ersatzteile er nog eens komt? Wie weet... maar eigenlijk stoort het me ook niet echt zoals het nu is, je ziet er amper iets van, zeker als je 't niet weet.

Eens kijken, nu we dan toch in de Triebwagenmodus staan, wat is er nog te doen? Van de ETA en de ESA de lampjes nog instellen, maar daarvoor moet eerst die Sprog aan de praat of de z21 opgedateerd worden, dus dat zal even moeten wachten. De VT/B/S 98 is ook zover klaar, daar zitten geen lampjes meer in en daar heb ik wel vrede mee, en ook de VT 11.5 rijdt vrolijk rondjes zonder problemen van welke aard dan ook.

Hmmm...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13614 Gepost op: 12 augustus 2017, 11:24:07 »
Het TEE-treinstel VT 11.5 heeft al eens de hoofdrol in een film gespeeld, nu is het de beurt aan ETA 150 553. Als tegenspeelster zien we VT 98 9744, terwijl een schitterende bijrol is weggelegd voor ESA 150 106, subtiel ondersteund en aangevuld door VB 98 2281 en VS 98 240.

<a href="https://www.youtube.com/v/yTR1n_RBdQc" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/yTR1n_RBdQc</a>

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13615 Gepost op: 12 augustus 2017, 11:48:14 »
Hoi Jan, ik denk dat de link naar de foto niet helemaal goed is  :)  Ik zie alleen een grijs puzzelstukje en de tekst "Deze plug-in wordt niet ondersteund."

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13616 Gepost op: 12 augustus 2017, 12:01:57 »
Je zou een joeptjoepfilmje moeten zien, Martijn. Probeer het hier eens: Nee, doe maar hier.

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13617 Gepost op: 12 augustus 2017, 14:52:38 »
Ik zie in post 13615 het filmke van youtube
Groetjes
Johnny

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13618 Gepost op: 12 augustus 2017, 15:19:18 »
Over de foto's: zo'n Ferkeltaxe heb ik nog onlangs in Hengelooo gezien, ook een leuk ding. Helaas wel afkomstig uit het perfide Albion arbeidersparadijs, ook al hebben ze dan de motor gemeen met de VT 95.

Dat moet dan deze geweest zijn:



Inmiddels voorzien van pupkes, vracht en piloot:





Hans

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13619 Gepost op: 12 augustus 2017, 16:58:52 »
Die bedoel ik. Mooi ding, vooral het raamwerk vind ik top, glashelder en mooi strak gegoten.
De piloot zit er nogal bij als Benedictus himself. Of wil hij de op hetzelfde spoor tegemoetkomende trein met open armen opvangen?  ;)

Edit: dat is het nadeel van zulk "glaswerk", dingen waarvan je verwacht dat ze niet op zullen vallen, doen dat dan juist wel.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2017, 17:11:11 door 44 »