Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 23:16:30
Conrat door hmmglaser
Vandaag om 23:14:15
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:47:52
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3681967 keer)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2109
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13560 Gepost op: 07 August 2017, 11:40:36 »
Jan, een dead-give away of een de railbus VT95 of 98 was geweest is het wel of niet aanwezig zijn van buffers. De VT95 heeft nooit buffers gehad. De VT98 (op een prototype na) wel.
Dan heeft er een repeteer schakelaar opgezeten
anders heb je een batterij aan lucht cilinders nodig om de schakelvork te bedienen
Dat zou best een kunnen.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13561 Gepost op: 07 August 2017, 12:41:12 »
Kijk, hier zien we Jerry in z'n element!  :D

Eerder merkte ik al op dat ik niet bepaald een helder licht ben op het gebied van motorentechniek en zo, maar zoals het hierboven door Jerry en Sander is omschreven wordt het zelfs voor mij min of meer begrijpbaar.
Helaas is ook met behulp van deze wetenschap niet vast te stellen of het destijds nu een VT 95 of een VT 98 betrof. Ook de opmerking van Sander over het al dan niet aanwezig zijn van buffers draagt niet tot een oplossing bij. Al met al hebben we het over een observatie van zo'n veertig jaar geleden, en, men moge daar begrip voor kunnen opbrengen, mijn geheugen is helaas maar al te feilbaar, en dat met die buffers zou ik toch echt niet meer durven zeggen...
Met de kennis van nu had ik destijds vast beter opgelet.

Destijds, zo'n veertig jaar geleden dus, kende ik eigenlijk alleen de railbus (in model) die Jerry al noemde: die van Fleischmann. Door mij en mijn vriendjes een beetje minachtend bekeken, want wie wil er nou zo'n saai geval op z'n baan, en dan nog met van die ondoorzichtige cellon-raampjes ook. Nee, elk jaar was het weer hopen dat die met de verjaardag NIET tussen de cadeaus zou zitten.
Dat een dergelijke attitude niet bijdraagt tot verhevigde interesse in het grote voorbeeld, als dat toevallig eens een keertje het pad kruist, hoeft geen betoog.

Geheel en al onterecht, want uit bovenstaande bijdragen blijkt (tenminste, in mijn ogen wel) dat het fenomeen railbus toch interessante aspecten te bieden heeft, zozeer zelfs dat ik overweeg toch maar de desbetreffende EK-boeken (beide delen) over deze Baureihe(n) op de kop ga zien te tikken. Bij de uitgever zijn ze helaas uitverkocht.  >:(



Behalve de constatering dat de beide boeken over de VT95, VT97 en VT98 bij de uitgever 'vergriffen' zijn, ben ik ook tot de ontdekking gekomen dat, naarmate je een modelbaan van meer details voorziet, de kans dat er iets beschadigt of zelfs sneuvelt evenredig groter wordt.
Eén verdachte beweging en daar is het al geschied:



Nou, daar ben ik wel weer een weekje zoet mee... 

Gelukkig kan Reinout wel zonder omlopen heen en weer karren.  :P

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13562 Gepost op: 07 August 2017, 16:22:27 »
Das heist sje       eise jan
negste mahl eine tute dar uber oder eine bier pulle  ;D (je drinkt t toch niet, dus een volle omkeren zal niet snel gebeuren   :( )
Mazzel dat je de draden demontabel hebt gemaakt  (y)
En die rail bus
Als je ongeveer het jaar weet, dan kan je toch redelijk het type achterhalen
En die boeken   ???
Die zal je wel weer weg hebben voor ik ze vind

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13563 Gepost op: 07 August 2017, 16:48:05 »
Sander: ah, er zat dus een stand tussen de verschillende versnellingen? Ik had al de indruk dat er standaard twee tandjes op werd geschakeld (de laatste twee keer dat ik in een railbus zat) en dacht "dat zal wel officieel niet zo moeten maar wel makkelijk zijn".

Maar..... het is dus wèl de bedoeling :) Als ik een foto boven water haal van de ZLSM-railbus zijn de tussenstanden ook goed te zien:



Op onderstaande foto is de messing dingus die in het gat past ook te zien:



Waar dient de hendel waar des machinists arm op rust voor? Is dat dan de gashendel?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2109
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13564 Gepost op: 07 August 2017, 16:59:44 »
Sander: ah, er zat dus een stand tussen de verschillende versnellingen?
 Als ik een foto boven water haal van de ZLSM-railbus zijn de tussenstanden ook goed te zien:
Ja, de 2 vrijloopstanden zijn zelfs met 'o' aangegeven.
Waar dient de hendel waar des machinists arm op rust voor? Is dat dan de gashendel?
Ja, dat is de gashendel.
Overigens, bij de oost-Duitse variant was er een gaspedaal  ;D

Voor iedereen die het interesseert, bewijs dat er 4 motoren kunnen worden geregeld door 1 motorwagen
video
Heerlijk 'even'  ::) de steile Rampe van de Hünsrücklijn op (61 promile). Volgas in z'n 3, met 600 pk (2 x VT). Duidelijk is te horen hoe er wordt geschakeld (met tussen moment)
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13565 Gepost op: 07 August 2017, 17:00:24 »
Zo te zien wel
naast de armleuning zit de kast waar de (gas)kabelrol in zit

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13566 Gepost op: 07 August 2017, 17:07:15 »
In deze motorwagens zijn alle bedieningen elektrisch, dus er zit geen gaskabelrol of iets dergelijks.
Anders is er vanuit de bijwagen ook geen bediening mogelijk.
Elke motor drijft via een elektrisch bestuurde versnellingsbak een eigen as aan, er zit ook geen fysieke koppeling tussen de motoren. Als er een motor iets harder loopt, duwt die as wat meer, zeg maar.

Dit alles uit eigen ervaring toen we bezig waren om de railbussen bij de SGB weer rijvaardig te krijgen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13567 Gepost op: 07 August 2017, 18:02:48 »
Dan zit daar dus een regel weerstand in

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13568 Gepost op: 07 August 2017, 18:04:51 »
Doe maar een stappenschakelaar. Bij een weerstand heb je het probleem dat een slechte connector tussen de wagens meteen invloed heeft op de snelheid van de motor.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13569 Gepost op: 07 August 2017, 20:14:24 »
Fijn! Nog even en ik hoef die boeken niet meer aan te schaffen. Dan staat alles wel in dit draadje  ;D

Jongens, bedankt voor alle info! Natuurlijk is het voor de modelbouw an sich allemaal niet zo relevant, maar het is wel leuk om het een en ander aan achtergronden en techniek van het 1 : 1 spul te weten, daardoor gaan je modellen ook meer "leven".

Citaat van: Jerry
En die rail bus
Als je ongeveer het jaar weet, dan kan je toch redelijk het type achterhalen

Nou... dat zou ik zo niet durven beweren, ergens hierboven las ik dat VT 95 en VT 98 wel (min of meer) tegelijkertijd in die contreien rondreden. Maar voor de statistici: het zal ergens in '74 of '75 geweest zijn.

Zeg, Reinout, die in hemdsmouwen, ben jij dat nou?  :o

Citaat

Wel grappig, geen tank die over die draketanden heenkomt, maar met een Schienenbus rij je er zo voorbij.  ;D
Dat vlaggetje op de ruitenwissermotor vind ik wel een héél leuk accentje!  (y)

Het Hauptsperrsignal is weer met het Wartezeichen verenigd:



Wel moet het hele zwikkie weer opnieuw worden afgesteld, want door de klap heeft het blijkbaar nogal wat te lijden gehad.
Soms, heel soms, ben ik wel eens en beetje jaloers op de zgn. "leunstoelmodelspoorders". Die lezen een hoop (vinden ze), weten precies hoe het moet en vooral ook hoe het niet moet, maar hebben nog nooit twee stukken rails aan elkaar gezet (nou ja, hooguit voor vitrinedoeleinden dan), maar daardoor hebben ze ook nooit ook maar enige schade of tegenslag anderszins. De afgunst mijnerzijds geldt dan met name voor dat laatste aspect.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13570 Gepost op: 07 August 2017, 21:03:31 »
Nee, ik ben geen machinist, dus het is iemand anders die aan de gashendel zit. Ik het de camera vast. Links onder op de foto zie je nog wel de knieën van zoonlief :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13571 Gepost op: 07 August 2017, 22:02:10 »
Ah, oké. Natuurlijk is het in principe niet toegestaan dat een trein door een onbevoegd iemand wordt bestuurd, maar je zult de eerste niet zijn die bij wijze van uitzondering...  ;)



Soms zit het tegen, soms valt het gewoon niet mee. Ben je je lekker aan het verlustigen aan een vrolijk rondrijdend  VT/VB/VS98-drietje, valt je oog ineens op iets wat niet hoort. Zoomt u maar even in:



Voorbeeld hier, voorbeeld daar, in spontane amoureuze neigingen tussen individuele Preisers geloof ik niet, dus het kan niet anders dan een losgeraakt popje zijn. Conclusie: het ding moet weer gedemonteerd worden... zucht. Misschien moest ik toch maar weer zebravinkjes gaan fokken.  :(

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13572 Gepost op: 07 August 2017, 23:25:38 »
 ???
die vliegen toch weg als je t kooitje open doet  ;D
En dan is het lastig vangen
Dus beter een preiser vastlijmen en her vast lijmen
drop bison tix
opze kont(wat er van over is) en flex vast

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8885
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13573 Gepost op: 08 August 2017, 07:06:25 »
Zebravinkjes zou ik niet doen.
Fijn! Nog even en ik hoef die boeken niet meer aan te schaffen. Dan staat alles wel in dit draadje  ;D
precies! Als je er toch geen zin meer in hebt zou ik je eigen Carstenslijn opzetten :) Ik ga mijn leunstoel weer opzoeken.

groet,
Michel


Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13574 Gepost op: 08 August 2017, 09:14:04 »
ehum... uh klein vraagje? reden railbussen werkelijk met 3 gekoppelt. Ik dacht dat die altijd alleen reden ???