Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:12:44
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 4020 281-4
Vandaag om 14:01:37
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:31:53
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Einde Koemo ballast ??? door Boertje
Vandaag om 12:50:24
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3409151 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13590 Gepost op: 08 augustus 2017, 22:30:06 »
Dat zijn soms van die onverklaarbare dingen
je zet het rijdend weg
en ineens vreet een preiser marter je slip banden op  ??? :'(

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13591 Gepost op: 09 augustus 2017, 03:31:54 »
Inderdaad. Het is zelfs al eens voorgekomen dat een lokomotief (dat was de V200) die op een zeker moment werd stilgezet, de volgende dag met geen mogelijkheid meer aan de praat gebracht kon worden. Decoder overleden. Nu kun je je daar nog iets bij voorstellen, iets met een piekspanning tijdens het weer opstarten wat net die ene druppel is of zo, maar dat er zomaar een hap uit een hechtbandje mist.... geen idee.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13592 Gepost op: 09 augustus 2017, 11:13:45 »
Voldoende aanleiding om met de diep filosofische gedachte te komen, die we met het volgende zinnetje kunnen samenvatten:

"Kapot ? Wat gek,...daarvoor deed ie het nog !"


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13593 Gepost op: 09 augustus 2017, 11:16:17 »
Na jaren in een doos  OK
maar dan zijn ze meest ook uitgedroogd
Maar zo hap weg ???
En als je hem zo (hobbelend) wegzet weet je dat weer
Ik heb dat ook al een paar X gehad
Ook een loc die rijdt en in eens de centrale niet meer ziet(of anders om)
Nood stop en hij rijd weerna opstarten

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13594 Gepost op: 09 augustus 2017, 11:25:14 »
Iemand had het over verschillende railbusjes ?  ;D

2 verschillende rode soorten

grijs blauw

groen/blauwig met oranje en wit

wel rood maar lijkt een ander type


Tot zover mijn inbraak euh inbreng,alles uit eigen collectie.

Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13595 Gepost op: 09 augustus 2017, 16:29:39 »
die 1e foto de rechter ,en de laatste foto
Volgensopschrift de laatste DR en de 1e lijkt er ook op

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13596 Gepost op: 09 augustus 2017, 20:35:48 »
Foto's van boven naar beneden :

1. Links : VT98 - DB , Rechts : VT2.09 - DR : ook bekend staand als Ferkeltaxe of Blutblase
2. Een Esslinger Triebwagen , bouwjaar 1951-1961, van Privat-maatschappijven, bijvoorbeeld de Bentheimer Eisenbahn (Coevoorden-Bad Bentheim)
3. Een MAN-Triebwagen. Deze werden gebouwd van 1955 tot 1969 in zowel normaal- als smalspoorvarianten. Was een reactie op de Uerdinger bus. Deze had meer Pk's en standaard hang en sluitwerk. Alleen bij privat-maatschappijen in gebruik geweest, bijvoorbeeld SWEG,WEG en (de voorloper van) Hzb.
4. Nogmaals de Ferkeltaxe, zo te zien opgenomen in Chemnitz. Leuk detail, de eerste prototypes van dit treinstel hadden dezelfde motor en bak als de VT95.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2017, 20:38:05 door Sander Fondse »
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13597 Gepost op: 09 augustus 2017, 20:41:14 »
Na jaren in een doos  OK
maar dan zijn ze meest ook uitgedroogd
Maar zo hap weg ???
En als je hem zo (hobbelend) wegzet weet je dat weer
Ik heb dat ook al een paar X gehad
Ook een loc die rijdt en in eens de centrale niet meer ziet(of anders om)
Nood stop en hij rijd weerna opstarten

Misschien zo iets als een haarris, warme wielen van het rijden, afgekoelde wielen na het rijden. uitgezet elastiekje terug, haarris wordt ris of hapje 8)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13598 Gepost op: 09 augustus 2017, 22:52:54 »
Tjonge, het gaat maar door!  :D
Iemand wees me per peebee (die iemand was Sander Fondse) op het bestaan van een EK-Special over de Schienenbus, en die blijkt ook bij mij op de plank te staan. Dat wordt weer grasduinen, komende tijd. Temeer daar ik samen met die Special 16 ook Special 12 uit de desbetreffende tijdschriftencassette trok, en die handelt over de ETA 150 en ETA 176, kon best eens wezen dat dat het volgende project gaat worden  ;D
Over de foto's: zo'n Ferkeltaxe heb ik nog onlangs in Hengelooo gezien, ook een leuk ding. Helaas wel afkomstig uit het perfide Albion arbeidersparadijs, ook al hebben ze dan de motor gemeen met de VT 95.

Citaat van: Peter
"Kapot ? Wat gek,...daarvoor deed ie het nog !"

En als 't kapot is hou je de stukken tegen elkaar en zegt:

"Kijk, zo heeft 't gezeten!"

Een paar berichtjes geleden gaf ik aan dat er wat onderdelen waren gearriveerd vanuit de leverancier te Emmen. In eerste instantie ging het me om...



...tja, precies durf ik het niet te zeggen, ik denk de kabel waarmee de stuuropdrachten van de ene wagen naar de andere worden overgebracht en nog een onduidelijk dinsbumsheidje, maar die worden samen geleverd met vier van die rekjes die Roco zonder pardon met elke lokootief (en ook met sommige wagens) meelevert:



Welke van de dingetjes de remluchtslangen moeten voorstellen is wel duidelijk, denk ik. Het grootste bezwaar tegen deze dingen is wel het feit dat ze wat overgedimensioneerd zijn, omgezet in simpeler bewoordingen: ze zijn wat te dik. Er zijn zat firma's (Brawa, Lima, Liliput, of desnoods Weinert), die wel de juist geproportioneerde versie in huis hebben, maar dat moet dan nog maar eens een keertje, later. Voor nu moeten die van Roco er maar weer op.
Zoals ik al zei, Roco levert de rekjes mee met elke lokomotief, of ze er nou opgezet moeten worden of niet, wat dan ook de reden is waarom ik weet ik 't hoe veel van die rekjes in m'n onderdelen bak heb liggen. Maar die hoef ik nu niet op te zoeken, want Erwin heeft me verse toegestuurd, da's mooi makkelijk.
Ook aan hetzelfde rekje: een schroefkoppeling. Alleen jammer dat het een versie is die al vrij rap na de oorlog werd afgeschaft (die met dubbele bevestiging, of hoe je dat maar moet noemen). Dan nog een onduidelijk "kabeltje" en een stoomverwarmingskoppeling. De laatste zou kunnen deugen, maar dat zou ik op moeten zoeken en na moeten meten.
Maar goed, dat heb ik allemaal niet nodig, wel die remluchtleidingen, want die ontbreken, net als die stuurkabels, ook nog op de VB (of VM, zo je wilt). Ze moeten wel licht gemutileerd worden om de zich vlak daaronder bevindende koppelingsstang de nodige ruimte te verschaffen.



Kort verhaal, lange foto: de VB (VM) krijgt aan beide kanten (is dat logisch?) geamputeerde remluchtslangen:



Alledrie de "achterkanten" van de rijtuigen op de foto hebben ook de ingekorte versie (ja, dat is logisch).

Dan nog even naar de oververhitte wielen van Joke. Het is waar, sinds de voltooiing van het SS wordt er stevig rondgereden, maar zo veel dat de wielen er warm van worden? Lijkt me eerlijk gezegd een beetje sterk.
Hoewel... net even de kolenversie 01.10 op de rug gelegd:



Het zou best eens kunnen beginnen met haarscheurtjes, maar ik betwijfel of "warme wielen" daarin een rol spelen. Persoonlijk denk ik eerder dat de kwaliteit van de bandjes gewoon te wensen overlaat. Net als fietsbanden. Als je vroeger nieuwe binnenbanden kocht, dan hoefde je, met een klein beetje geluk dus zonder lek rijden, de eerstkomende vijf jaar niet meer te pompen. Mijn vrouw kocht een jaar geleden een nieuwe fiets, en sindsdien mag er elke anderhalve week gepompt worden. Gewoon troep.
Maar ja, spullen mogen niet te lang meegaan, anders hebben de aandeelhouders er niks aan.  >:(

Ik ga me even inlezen op die ETA150. Daarvan mag er van mij nog wel eens een model van Roco (of Fleischmann, of Piko of Liliput of zo) op de markt komen, want die van KATO is maar moeilijk te krijgen, zo je er al aan kunt komen. Hoe het met hun onderdelenservice gesteld is, vermag ik niet te weten.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2017, 22:56:35 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13599 Gepost op: 09 augustus 2017, 23:52:00 »
Dat plaatje van je loco band
Die is lekgereden
Oorzaak (bij mij zie ik dat op de 50er )
Slippend wiel
Vraag niet waar ommaar een dan
Ik denk,het lijkt dat ergens een hobbelzit waar dat ene wiel alleen even draagt en dan kan slippen
Wissel ,einde van een helling rolbrug overgang

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13600 Gepost op: 10 augustus 2017, 17:24:13 »
Dat weet ik niet hoor, lijkt me haast niet kunnen. Dat zo'n hele tender "even" door maar één wiel gedragen wordt en dan nog zou slippen ook. Maar goed, er kan vaak meer dan een mens zich voor kan stellen, en bovendien ben ik nu niet bepaald technisch aangelegd, dus het beoordelen van dat soort dingen laat ik beter over aan mensen die er verstand van hebben.

Even terugkomend op de ETA 150: toen ik het ding aanschafte werd KATO in Nederland vertegenwoordigd door de firma ZETA, maar die is er nog niet zo lang geleden mee gestopt. Mogelijk dat onderdelen voor het treinstel nog verkrijgbaar zijn via Lemke, de Duitse importeur. De ETA 176 (Limburger Zigarre) is daar, voor zover ik dat kan bekijken, wel nog steeds in het assortiment.

Bon. Daarnet heb ik de doos weer eens opgediept om eens te kijken waar ik ook alweer was gebleven toen ik er voor het laatst iets aan had gedaan (dat was toen er (een) decoder(s) werd(en) ingebouwd).
Die werkzaamheden bleken vrijwel afgerond, blijkbaar ben ik toen blijven steken in het zodanig instellen dat front- en sluitseinen apart van elkaar konden worden ingesteld. Die doen het namelijk maar aan één van de vier fronten. Dat instellen gaat nu even niet verder, want de Multimuis met z21 pakt de cv's hoger dan 255 (geloof ik) niet. Dat zou eigenlijk mbv de SPROG gedaan moeten worden, maar sinds ik van pc gewisseld ben is het me (nog) niet gelukt die weer te installeren...

Maar ook zonder de front- en sluitseinen rijdt het ding best netjes, als is het geluidsniveau een tikje aan de hoge kant.


Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13601 Gepost op: 10 augustus 2017, 18:52:47 »
Hoi,

Dat instellen gaat nu even niet verder, want de Multimuis met z21 pakt de cv's hoger dan 255 (geloof ik) niet.

Zet de z21 (je hebt toch wel de z21 en niet de z21start?) even in je netwerk. Dan kan je via de computer onderhoudstool van de z21 de multimaus een update geven naar de laatste versie (nu 1.04). Sinds 1.03 wordt het schrijven naar hogere CV's ondersteund.

Sinds v1.03:

Citaat
Was das neue Update kann? Ab sofort können CV-Werte bis 1024 programmiert werden. Notwendig ist das zum Beispiel bei der Programmierung der High-Tech-Sounddecoder bei Roco: 255 CVs reichen für die vielen Funktionen nicht aus – aber mit dem neuen Update sind sie ganz einfach einstellbar. Noch viele weitere zusätzliche Möglichkeiten können jetzt mit den CV-Werten bis 1024 komfortabel erreicht werden. Auch lassen sich die Sprachpakete wieder umstellen.
Bron: Webzijde Roco

En sinds 1.04:

Citaat
multiMAUS Firmware V1.04 and language update
For the majority of users multiMAUS there is no reason their multiMAUS update with this firmware update. The version V1.00, delivered since production began running stable.

However, those who want to have a different language pack, or have problems with the following items, which should update to the new version:
You want to address decoder functions F13 to F20 (if your decoder supports this, and these are assigned).
You have to program some problems decoder types of other manufacturers.
You have more than 10 feedback modules 10787 in use.
You get when programming in POM mode with the LENZ center the error message "ERR1" at the multiMAUS.
Although no feedback contacts are pressed into blocks flashing sporadically Rocomotion pink (is) on.

Bron: Roco Webzijde

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13602 Gepost op: 10 augustus 2017, 19:07:46 »
Voor zover ik weet heb je de Z21 (de zwarte, "volwassen" uitvoering) en de z21 (de witte, "uitgeklede" versie).
Hoe dan ook, die van mij komt uit een startset, hij is wit en er staat "z21 START" op. Dat verhaal van aan het netwerk knopen en updaten, zo maak ik op uit je betoog, gaat dus voor mij helaas niet op...  :'(

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13603 Gepost op: 10 augustus 2017, 20:56:38 »
Hoi Jan,

hij is wit en er staat "z21 START" op.

Dan heb je de nog verder uitgeklede versie ;) Ze hebben de netwerkconnectie voor een deel geblokkeerd. Volgens mij kan je hem wel aan het netwerk koppelen voor de onderhoudstool. Maar niet rijden via ITrain of een ander programma. Zie ook Z21start PDF. Je kan het proberen om de boel werkend te krijgen door de onderhoudstool te downloaden en de z21start via een router of switch in je netwerk te zetten. Een en ander een beetje afhankelijk hoe makkelijk jij met computers bent :)

Succes.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13604 Gepost op: 10 augustus 2017, 21:19:55 »
Of simpel een mail naar ROCO en vragen hoe je hem moet updaten,omdat je de cv niet kan instellen,
En of het mogelijk is dat je hem opstuurd en hun de updat/aanpassing (gratis of gereduceerd tarief ) doen