Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
19 april 2024, 14:09:36
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3409712 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20940 Gepost op: 13 december 2020, 12:59:31 »
Dat is wel verleidelijk, vooral ook omdat de breedte van het hok exact gelijk is aan de breedte van het oude hok.
Maar ik hink op twee gedachten: uitgaan van het oude en dat uitbreiden, of helemaal opnieuw beginnen, waarbij de oude baandelen gesloopt en zoveel mogelijk opnieuw gebruikt worden.
Vooral die laatste gedachte dringt zich de laatste tijd het meest op de voorgrond. Een van de voordelen van opnieuw beginnen is de mogelijkheid (vanwege de grotere lengte) om de tot nu toe gehanteerde minimale boogstraal van 430 mm te vergroten. 700 mm lijkt me wel een mooie maat.... ::)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4008
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20941 Gepost op: 13 december 2020, 13:08:31 »
Ik zou ook voor de grotere bogen gaan Jan.

Vooral met grote stomers of langere treinen altijd mooier. (y)

Kees.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20942 Gepost op: 13 december 2020, 14:05:17 »
Je kan een helft lummeln noemen,en de andere kant .........(08

Sückeln. ;) Joachim Klätzmaier haalde die naam al eerder aan tijdens een gezellig samenzijn.
Ook leuk voor een nieuwe topictitel: Zwischen Lümmeln und Sückeln.

Uitgaan van het oude en dat uitbreiden, of helemaal opnieuw beginnen.

Ik zou helemaal opnieuw beginnen. Dan staan alle opties weer open en kunnen bochten bogen worden.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20943 Gepost op: 13 december 2020, 17:59:52 »
Of Schlendern.

Bochten van r = 700mm zijn m.i. nog steeds bochten die in principe zoveel mogelijk uit het zicht gehouden moeten worden. Had ik in het vorige hok met r= 70cm gewerkt (en dan, net als de 430mm-bochten, uit het zicht), dan had ik nauwelijks ruimte overgehouden tussen het tunnelduct en de Überoderunterdingsbums.

Nu is er voor zo'n grotere radius meer ruimte (in de lengte). En waar het mij vooral om gaat is dat de stoomloks met Kolbenstangenschutzrohre meer ruimte krijgen. Dat was bij de 43cm-bochten nog wel eens kritisch, vooral bij de 45er en de 01.10ers.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20944 Gepost op: 13 december 2020, 18:33:38 »
Nu is er voor zo'n grotere radius meer ruimte (in de lengte). En waar het mij vooral om gaat is dat de stoomloks met Kolbenstangenschutzrohre meer ruimte krijgen. Dat was bij de 43cm-bochten nog wel eens kritisch, vooral bij de 45er en de 01.10ers.
Wat een luxe probleem  ;D ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20945 Gepost op: 13 december 2020, 20:00:15 »
Natuurlijk is het een luxeprobleem, Floris. Maar de hele modelspoorhobby is een luxe. En binnen die luxe zoek ik de mogelijkheden die door de omstandigheden geboden worden  :)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20946 Gepost op: 14 december 2020, 22:49:56 »
"Lümmeln XL" vind ik persoonlijk wel een fraaie! Het zou ook passen bij een eventuele 70cm radius.

Qua voorlopige schets, die ik uiteraard niet op enige volledigheid dien aan te spreken, heb ik toch een vraag die bij me bovenborreld: er lijkt een enigszins doorlopende spoorlijn te worden gesuggereerd omdat er aan beide uiteindes een pijltje staat. Voornoemde spoorlijn bestaat op de schets uit een enkel lijntje: mag ik vermoeden dat dat een D-Zug "Michael Meinhold"-waardig dubbelsporig traject is i.p.v. de geschetste enkele lijn?
Tussen Rbf en Bww wordt er ook wat onheilspellend door wisselstraten gekronkeld. Maar goed, die opmerking vráágt waarschijnlijk om een lichte vermaning wat betreft de fijnere nuances van het woord "voorlopig" :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20947 Gepost op: 15 december 2020, 20:43:25 »
Inderdaad: voorlopig. Eigenlijk is het niet meer dan een onbeholpen visualisering van niet meer dan een abstract idee.
Van het oude, of liever, het vorige concept zijn de elementen Bw en Wagenwerkstatt gebleven, evenals de suggestie van het station 'verderop', door de wisselstraten in de 'Paradestrecke'.

Dat in de schets het verkeer van het rangeerterrein naar Bw en Wagenwerkstatt de (inderdaad dubbelsporige) hoofdbaan kruist moet zeker nog overdacht worden. Zoiets zal in werkelijkheid niet of zelden voorkomen.
Maar over het hoe en wat moet nog degelijk nagedacht worden.

Verder speelt er nog een gedachte over een U-vormige baan, zodat geen rugbrekende toeren uitgehaald hoeven te worden om in het midden van de baan te geraken.
Maar of dat wel gaat lukken bij een breedte van 2,20 meter en een radius van minimaal 70 centimeter... ::)

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20948 Gepost op: 15 december 2020, 21:11:58 »
Uitneembaar deel bij de ingang, einde probleem

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20949 Gepost op: 15 december 2020, 21:20:39 »
Ja, dat had ik in de vorige baan ook.
Daar kroop ik ook aldoor onderdoor.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20950 Gepost op: 15 december 2020, 21:41:41 »
Een radius van 70 cm is voor mij de streefwaarde. En 50 cm het absolute minimum. Kleiner ga ik niet.
En dan heb ik maar 1 stoomlocje, een drie-assige USATC. Verder voornamelijk draaistellocs.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20951 Gepost op: 15 december 2020, 21:57:43 »
Ja, dat had ik in de vorige baan ook.
Daar kroop ik ook aldoor onderdoor.
Je kunt natuurlijk ook trachten iets draaibaars te maken.

Freek J.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20952 Gepost op: 15 december 2020, 22:25:22 »
Mijn  vorige baan liep rond langs de wanden van de zolderkamer. Bij de toegangsdeur was er een uitneembaar stuk, maar het wegnemen en terugplaatsen was nogal omslachtig. Daarom ben ik er honderden keren onderdoor gedoken .
Bij mijn nieuwe baan heb ik gekozen voor een vrije inloop. Zie hier voor het idee.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20953 Gepost op: 15 december 2020, 22:48:14 »
Op het Duitse "Stummiforum" zag ik een originele oplossing: een trappetje over de baan heen!
(link naar het draadje.) Een leuk curiosum.

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20954 Gepost op: 15 december 2020, 22:54:47 »
Mijn  vorige baan liep rond langs de wanden van de zolderkamer. Bij de toegangsdeur was er een uitneembaar stuk, maar het wegnemen en terugplaatsen was nogal omslachtig. Daarom ben ik er honderden keren onderdoor gedoken .
Bij mijn nieuwe baan heb ik gekozen voor een vrije inloop. Zie hier voor het idee.

Maar je had natuurlijk ook het uitneembare stuk van 3 poten kunnen voorzien (met zwenkwielen) en een draaipunt zijnde bijvoorbeeld een paumelle scharnier.

Freek J.