Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Bahnstrecke 5867 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:30:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door odaoda
Vandaag om 11:29:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
Roco BR 93 stroomafname door Ronald Halma
Vandaag om 11:20:50
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:35:55
Deining in Dönsdorf door Overet
Vandaag om 10:18:56
Uhlenbrock Intellibox 3 door bellejt
Vandaag om 10:13:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:46:49
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:36:15
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MathynK
Vandaag om 09:32:15
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:41:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 08:38:07
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:21:44
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 08:12:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:05:56
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door einte
Vandaag om 07:38:30
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris door saskia
17 August 2025, 23:05:52
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
17 August 2025, 21:22:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
17 August 2025, 20:38:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 August 2025, 20:17:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
17 August 2025, 19:58:34
  

Auteur Topic: Deining in Dönsdorf  (gelezen 600132 keer)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1845 Gepost op: 29 July 2024, 21:46:19 »
Heerlijk Bas, je maakt het nu al spannend  (y)

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5406
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1846 Gepost op: 30 July 2024, 08:51:23 »
Altijd leuk, die cliffhangers. ;)

Groet,
Bas


Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5406
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1848 Gepost op: 30 July 2024, 21:00:13 »
Imposant! Deze staat toch op jouw diorama, Kees?
In Houten kwam ik eens zo'n B&K-bouwdoos tegen. Het prijskaartje dat erop zat, liet me vrij snel doorlopen. De Hochbunker van Auhagen heeft er wel wat van weg en is minder prijzig, al kan ik daarvan ook niet zeggen dat-ie goedkoop is.

Twee maanden bouwtijd? Mijn bouwprojecten duren meestal langer, dus ben ik daarvan niet erg onder de indruk. ;)

Groet,
Bas


« Laatst bewerkt op: 30 July 2024, 21:03:04 door Basilicum »

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5932
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1849 Gepost op: 30 July 2024, 21:18:38 »
Klopt Bas.

Bochmann & Kochendorfer by Kees Borgers, auf Flickr

Soms kom je ze nog wel eens tegen op een beurs voor rond de 50,- euro. ;)

Succes met de keuze.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6226
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1850 Gepost op: 30 July 2024, 21:52:53 »
Erg mooi Kees. Eigenlijk te groot voor mijn (vaste)baan (in relatie tot afmetingen station) maar zet hem toch op mijn lijstje.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1851 Gepost op: 31 July 2024, 10:55:25 »
Die van B&K is prachtig.
Die heb ik  nml ook, zie mijn draadje.

Groet
Harald

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5406
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1852 Gepost op: 31 July 2024, 20:40:10 »
Deining in Dönsdorf   –   402


Vergadering – 2

‘Ons volgende punt,’ gaat Waldstein verder, ‘is de waarborg voor voldoende loodsruimte om onderhoud aan materieel uit te kunnen voeren zonder nadelige weersinvloeden.’
De voorzitter kijkt Fischer van de Bahnmeisterei aan. ‘U heeft de aantallen, nietwaar?’
‘Jazeker. De negenstandige ringloods en de lange loods met ruimte voor vier sleeptenderlocomotieven worden behouden. De kleine loods zal verdwijnen wegens bouwvalligheid van het houtwerk.’
‘Negen plus vier is dertien plaatsen,’ telt Waldstein. ‘Ik denk dat dat voldoende zou kunnen zijn, maar het is wel erg aan de krappe kant.’
‘We nemen het mee,’ zegt de voorzitter. ‘Wat is uw volgende verzoek?’
‘Meer opstelruimte voor spoormaterieel. Vooral op verkeersluwe dagen kan het erg druk zijn in ons Bw. Kunnen hiervoor extra sporen aan de plannen worden toegevoegd?’
‘Herr Terrain,’ zegt de voorzitter, ‘u bent van Grondzaken. Kunt u deze vraag beantwoorden?’
‘Jawel, voorzitter. De beschikbare ruimte zal minder zijn dan in de oude situatie. Hierdoor verwacht ik niet dat meer sporen mogelijk zijn. We zullen kijken of er nog andere opties zijn, maar verwacht er niet al te veel van.’
‘Anders zouden minder locomotieven van andere Betreibswerke in ons Bw moeten overnachten,’ stelt Waldstein voor.
‘Dat wordt natuurlijk vooral bepaald door de dienstregeling. Dat is een instituut op zich, waarop wij maar erg beperkt invloed hebben.’
‘Wat heeft u nog meer op uw lijst, Herr Waldstein?’ vraagt de voorzitter.
‘Ons magazijn groeit de laatste jaren, ondanks de vele overeenkomstige onderdelen van, bijvoorbeeld, Einheitslokomotiven. We zouden graag meer magazijnruimte willen hebben.’
‘Bedoelt u een losstand gebouw of een aanbouw aan een locloods?’
‘Een aanbouw zou beter zijn.’
‘Ook dat nemen we mee in een volgend overleg.’
‘Verder hebben we het verzoek of de boogstralen van de sporen in het Bw ruimer kunnen worden ontworpen. In de oude situatie zorgden de krappe bogen nogal eens voor problemen.’
‘Ruime bogen kosten meer ruimte,’ antwoordt Herr Terrain, ‘en dat kan ten koste gaan van opstelruimte.’
‘Inderdaad,’ antwoordt Waldstein. ‘Grotere boogstralen hebben – wat ons betreft – een hogere prioriteit dan opstelruimte.’
‘Anders nog iets?’ informeert de voorzitter met een knipoog.
‘Nog een laatste punt. Ondanks de ontmoediging om met de auto naar het werk te gaan, komt steeds meer personeel per PKW naar het Bw. Is er een mogelijkheid voor meer parkeerruimte?’



530 (herhaling)  Drukte.

De voorzitter heeft een tegenvraag. ‘Is dat als spoorwegbedrijf wel de juiste keuze?’ Wellicht kunnen we beter zorgen voor een beperkte pendeldienst per spoor tussen Bahnhof en Betriebswerk?’
‘Of een betere busverbinding,’ stelt Fischer voor.
‘Dat kan ook. We zullen kijken wat mogelijk is. Dit was uw laatste verzoek, Herr Waldstein?’
‘Jawel, ik ben door mijn lijst heen.’
‘Dank voor uw inbreng. We nemen het allemaal mee in het volgende overleg. Dan gaan we nu over naar het laatste punt van deze vergadering: de rondvraag. Wie kan ik het woord geven?’
Stilte.
‘Niemand? Dan sluit ik deze vergadering af. Mijn secretariaat zorgt er uiteraard voor dat u de notulen zo snel mogelijk ontvangt. Ik dank iedereen voor de aanwezigheid.’



Groet,
Bas

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12259
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1853 Gepost op: 03 August 2024, 15:49:28 »
Er is "leven" in de toko,ben benieuwd waar e.e.a toe gaat leiden.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5932
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1854 Gepost op: 04 August 2024, 09:55:34 »
Hopelijk leid dit niet naar een dood spoor. ;D

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5406
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1855 Gepost op: Vandaag om 09:00:17 »
Deining in Dönsdorf   –   403


SO schakelpanelen – 1

Günther Webermann rijdt in zijn Volkswagen Kever naar het kantoor van Baumeister Althoff. Hij is al jarenlang seinhuiswachter bij de Bundesbahn en nauw betrokken bij de voorbereidingen voor het nieuwe Dönsdorf, vooral wat Stellwerke betreft. Een half uurtje later stapt hij de ietwat rommelige kamer van Henri Althoff binnen.
‘Guten Morgen, Herr Althoff. Is er nieuws te melden?’
‘Morgen. Jazeker, we hebben nieuwe ontwerpen ontvangen, die ik graag wilde laten zien. Koffie?’
‘Graag.’
Even later pakt de Baumeister een envelop van de stapel en haalt er tekeningen uit. Hij schuift spullen op zijn bureau aan de kant en legt ze neer.
‘Kijk, dit zijn schetsontwerpen van de nieuwe schakelpanelen voor, onder andere, uw toekomstige seinhuis.’
‘Kijk eens aan. We maken vorderingen.’



644   Schetsontwerpen van nieuwe schakelpanelen.

Een briefje fladdert op de grond. Althoff pakt hem op. ‘Oh, dit zijn de begeleidende notities.’
Webermann is nieuwsgierig. ‘Wat staat erin?’
‘Even kijken… SO, schetsontwerp… baanplan geschematiseerd…, drukknoppen voor wisselstaten… rastermaat 15 millimeter…’
‘15 millimeter?’ vraagt Webermann. ‘Geldt dat voor alle panelen? Dat was voorheen 10 millimeter, als ik me niet vergis.’
Althof legt de tekeningen naast elkaar. ‘Volgens mij ook.’
‘De schakelaars en drukknoppen waren voorheen versprongen aangebracht,’ vervolgt de seinhuiswachter, ‘anders kon die 10 millimeter niet aangehouden worden. Dus niet recht boven elkaar, zoals in deze nieuwe ontwerpen.’
De Baumeister trekt een ordner uit de kast. Na een paar minuten zoeken verschijnen tekeningen van de oude schakelpanelen.
‘Wat is de schaalverhouding?’ informeert Webermann.
‘Euhh…, één op één.’
Een schaallat toont aan dat voor de oude ontwerpen inderdaad 10 millimeter als rastermaat is aangehouden.



645   Tekening van een oud schakelpaneel.

Webermann wrijft met een hand over zijn kin. ‘Ik maak me zorgen of die 15 millimeter van de nieuwe ontwerpen wel voldoende is, want de schakelaars zitten nu recht boven elkaar. Het oude materiaal gaat toch hergebruikt worden voor zover dat mogelijk is?’
‘Dat staat wel zo in het bestek, ja. We hebben in het magazijn nog genoeg van die schakelaars en drukknoppen liggen.’
‘Zouden we misschien de proef op de som kunnen nemen?’
‘Hoe bedoelt u?’
‘Door zelf een testpaneeltje te maken, want ik vraag me af of de ontwerper dat zelf wel gedaan heeft.’
‘Dat kan. Volgens mij is onze timmerman vandaag binnen. Altijd leuk om zelf wat te knutselen, nietwaar?’
Als twee jongens met een modelspoorweghobby gaan ze enthousiast via het magazijn naar de werkplaats.



Groet,
Bas

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5244
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1856 Gepost op: Vandaag om 10:05:53 »
Ben benieuwd naar het vervolg of het past..  :)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 860
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1857 Gepost op: Vandaag om 10:18:56 »
Ziet er serieus en doortimmerd uit (y)

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?