Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Modelspoorbaan van Einte
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 21:59:18
NS 3502 van zwart naar groen
door
orientexpress
Vandaag
om 21:42:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Huup
Vandaag
om 21:29:08
Märklin 2025
door
basjuh1981
Vandaag
om 21:19:31
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:54:25
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
nighttrain1
Vandaag
om 20:48:04
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
Vandaag
om 20:00:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
Vandaag
om 19:48:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Bob R.
Vandaag
om 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Simplex
Vandaag
om 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:53:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:03:41
Led verlichting knippert
door
Menno
Vandaag
om 18:02:59
't Boemeltje
door
Huup
Vandaag
om 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308
door
klusser
Vandaag
om 17:18:57
Seinschakelaar
door
klusser
Vandaag
om 16:58:24
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
eemstede
Vandaag
om 15:29:57
Roco wagon openen
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:52:36
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 13:43:17
De wijntrein
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Falkenberg
Vandaag
om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Deining in Dönsdorf
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
Vorige
-
1
...
123
124
[
125
]
Omlaag
Auteur
Topic: Deining in Dönsdorf (gelezen 620539 keer)
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5429
Re: Deining in Dönsdorf
«
Reactie #1860 Gepost op:
18 August 2025, 14:23:27 »
Deining in Dönsdorf – 404
Index – 5
Dit is het vervolg van de inhoudsopgave. De voorgaande inhoudsopgaven zijn te bereiken via de eerste regel van de onderstaande lijst. Mocht dit bericht opgaan in de andere bijdragen, staat onderaan het openingsbericht van dit topic de link naar het begin van de index.
[ 01 ]
Index
[ 02 ]
–
[ 03 ]
–
[ 04 ]
646
Salontafel
.
[ 01 ]
Remkraan
[ 02 ]
–
[ 03 ]
[ 01 ]
F47 Walter Hollnagel en F48 Michael Meinhold
[ 01 ]
F-Zug als goederentrein
[ 01 ]
Sonderzug
[ 01 ]
Fieterknutten
[ 01 ]
Am Hauptbahnhof
[ 01 ]
Verlichting
[ 02 ]
[ 01 ]
Even bellen
[ 01 ]
Losse eindjes
[ 01 ]
Schi-Stra-Bus unterwegs
[ 01 ]
Staccato
[ 01 ]
Zwerver
[ 01 ]
Salontafel
[ 02 ]
–
[ 03 ]
–
[ 04 ]
[ 01 ]
Scheuren
[ 01 ]
Beter laat dan nooit
[ 02 ]
–
[ 03 ]
[ 01 ]
Borden
[ 01 ]
Deen in Dönsdorf
[ 01 ]
Hullie water
[ 01 ]
Runde Wirtschaftswunder-Lokomotiven
[ 01 ]
Laatste?
647
Meisjes
in een locdepot.
[ 01 ]
Boemel naar Holzburg
[ 01 ]
’s Morgens in de vroegte…
[ 01 ]
Bezichtiging
[ 02 ]
–
[ 03 ]
–
[ 04 ]
–
[ 05 ]
[ 06 ]
Bezichtiging
[ 07 ]
–
[ 08 ]
–
[ 09 ]
–
[ 10 ]
[ 11 ]
Bezichtiging
[ 12 ]
–
[ 13 ]
–
[ 14 ]
–
[ 15 ]
[ 01 ]
Sanitaire Stop
[ 01 ]
Ammergauer
[ 01 ]
Selbstfahrend
[ 01 ]
Samen kiezen
[ 01 ]
Treintjes
[ 01 ]
Nog een IVh naar het arbeidersparadijs?
[ 02 ]
–
[ 03 ]
–
[ 04 ]
[ 05 ]
Nog een IVh naar het arbeidersparadijs?
[ 06 ]
–
[ 07 ]
–
[ 08 ]
[ 01 ]
Weihnachtsmann in Oberwankl
[ 01 ]
Loodsdeuren
[ 01 ]
Kijkje in Oberwankl
[ 02 ]
[ 01 ]
Rinkeldekinkel
[ 01 ]
Dweilen
[ 01 ]
Record
[ 01 ]
Locomotiefnummer
[ 01 ]
Wijnnachtsman?
648
E03 002
im Bw.
[ 01 ]
Lekker luieren
[ 01 ]
Bruine diesel
[ 01 ]
Hoe klinkt de fluit van de Baureihe 10?
[ 01 ]
Pak zoek
[ 01 ]
Onzeker
[ 01 ]
Wat wil je later worden?
[ 01 ]
Teleurstelling
[ 01 ]
Niet voor de kat
[ 01 ]
Kwijt
[ 02 ]
–
[ 03 ]
–
[ 04 ]
–
[ 05 ]
[ 01 ]
Feestdag
[ 01 ]
Decennium
[ 02 ]
[ 01 ]
Ooit
[ 01 ]
Ik krijg een sik van dat boek!
[ 01 ]
Zware last
[ 01 ]
Gestrikt
[ 01 ]
Munten
[ 02 ]
[ 01 ]
Locdepot in ontmanteling
[ 01 ]
Vergadering
[ 02 ]
[ 01 ]
SO schakelpanelen
[ 02 ]
Groet,
Bas
«
Laatst bewerkt op: 19 August 2025, 19:06:22 door Basilicum. Reden: link toegevoegd.
»
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5429
Re: Deining in Dönsdorf
«
Reactie #1861 Gepost op:
19 August 2025, 19:00:39 »
Deining in Dönsdorf – 405
SO schakelpanelen – 2
Een goed half uur later zijn Althoff en Webermann terug in de kamer, die nog steeds de indruk geeft van een lichte, doch georganiseerde chaos.
De Baumeister legt het testpaneel op de nog uitgespreide tekeningen.
649
Testpaneel.
Webermann pakt het op, zet de schakelaars om en drukt op de knoppen.
‘Het valt me alleszins mee,’ constateert de seinhuiswachter. ’De rastermaat van 15 millimeter is aan de krappe kant, maar het is goed mogelijk. Probeer het zelf maar eens.’
‘Oh ja, geen probleem, lijkt me. Ik heb het net ook geprobeerd. Even kijken… Is er nog koffie?’
De koffiekan blijkt leeg te zijn. Althoff belt naar de kantine.
‘Tag, Frau Weilbach. Althoff hier. Wilt u zo vriendelijk zijn om een kan verse koffie te brengen?’
‘…’
‘Ik ben in overleg, vandaar.’
‘…’
‘Vielen Dank – Koffie is onderweg.’
De seinhuiswachter heeft intussen de nieuwe tekeningen naast elkaar gelegd en bekijkt ze aandachtig. Althoff tovert het sporenplan van het nieuwe Dönsdorf erbij en samen beginnen ze te controleren of alle sporen ook bediend kunnen worden.
650
Komt het schakelpaneel overeen met dit deel van het baanplan?
‘Als de wissels per stuk bediend worden, komen we veel drukknoppen te kort,’ merkt de Baumeister op en leest de begeleidende notities nog eens door.
‘Voorheen bedienden we niet losse wissels, maar wisselstraten. Dat is nu ook zo, want dat staat in het bestek, als ik het me goed herinner.’
‘Klopt. Hier staat het ook: drukknoppen voor wisselstaten, maar die zijn alleen in hoofdlijnen opgezet. Er zal nog een volledige diodematrix ontworpen worden.’
651
Deel van een oude
diodematrix
.
‘Laten we de drukknoppen dan maar even buiten beschouwing laten, totdat de diodematrix is gemaakt.’
‘Prima, maar…,’ De seinhuiswachter wrijft weer over zijn kin. ‘Waar zijn eigenlijk de schakelaars voor de verlichting gesitueerd? Ze komen op geen enkel paneel voor. Of kijk ik niet goed?’
‘Voor lichtmasten en gebouwen?’
‘Die, ja.’
‘Geen idee. Volgens mij staan ze er nog niet op,’ merkt Althof op en neemt zijn notitieblok erbij. ‘Ik maak er een aantekening van.’
‘Ze zouden hier en hier kunnen komen,’ wijst Webermann met de schaallat aan. ‘En daar ook, trouwens. Ruimte genoeg.’
Frau Weilbach schuift de kamer binnen. ‘Alstublieft, heren. Verse koffie.’
‘Ah, dank u wel.’
Terwijl Althoff het verse vocht inschenkt, vraagt hij: ‘Hoeveel verlichtingsschakelaars zijn er nodig?’
‘Euhh… Tja… grofweg een stuk of vier tot zes per paneel. Samen gecentreerd op een paneel kan uiteraard ook. Ze moeten elektrisch wel zo aangesloten worden, dat ze eenvoudig van groep gewisseld kunnen worden. De
VKV
kan zes groepen voeden.’
Met een rode pen worden de schakelaars op de tekeningen gezet.
‘De panelen hebben een lichtgrijze kleur,’ merkt Althoff op. ‘Zou wit niet beter zijn?’
‘Eigenlijk wel, ja. Seinhuizen zijn in de regel spaarzaam verlicht.’
‘Precies. Ik schrijf het op.’
‘Al met al ziet het er goed uit, mag ik wel zeggen,’ vindt de seinhuiswachter. ‘Wanneer wordt Dönsdorf herbouwd?’
‘Tja…,’ zucht Althoff, ‘als iemand dat wist…’
Het gesprek kabbelt nog een tijdje voort. Meer verbeterpunten worden niet gevonden. Wellicht gebeurt dat nog eens tijdens een volgende bespreking of al bouwend, als de theorie aan de praktijk wordt getoetst.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5429
Re: Deining in Dönsdorf
«
Reactie #1862 Gepost op:
06 September 2025, 19:19:21 »
Deining in Dönsdorf – 406
Journaille met oppervlakkige spoorwegkennis: leest u even mee?
Treinstel?
‘Zo! Dat is een mooi treinstel!’
‘Welke bedoel je precies?’
‘Kijk daar! Die rode met het vele glas erin.’
652
ET 91 01 rijdt door Hannsstadt.
‘Ah, der gläserne Zug. Dat is geen treinstel, maar een motorrijtuig.’
’Oh ja?’
‘Jazeker. Een treinstel bestaat altijd uit twee of meer bakken, die samen een eenheid vormen en in de regel niet afzonderlijk rijden of niet eens kunnen rijden. Het woord “stel” impliceert dat al. Aangezien de glazen trein zelfstandig kan rijden en uit één bak bestaat, is het dus een motorrijtuig, geen treinstel.’
‘Een motorwagen, dus.’
‘Nee, een motorrijtuig. Bij de spoorwegen is het zo dat reizigers in een rijtuig stappen en goederen worden vervoerd met een wagen.’
‘Bij ons in de stad noemt men trams soms motorwagens en daar zitten ook passagiers in.’
‘Van trams heb ik niet veel verstand. Daarover kan ik niet veel zeggen. Het zou handig zijn als de terminologie gelijk zou zijn.’
Vanaf de andere kant nadert een lange sneltrein, getrokken door een stoomlocomotief.
‘Die stoomtrein heeft wel erg veel treinstellen aan de haak.’
‘Mag ik u opnieuw verbeteren?’
‘Hoezo? Wat is er mis?’
‘Deze rijtuigen hebben geen eigen aandrijving en worden getrokken door een locomotief. Geen treinstellen dus. Het is beter om te zeggen: Die stoomtrein bestaat uit veel rijtuigen.’
‘Oh, ik leer steeds weer wat nieuws.’
‘Ik mag het hopen.’
Groet,
Bas,
die weer eens een bericht in de krant heeft gelezen met spoorwegen als onderwerp…
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
Vorige
-
1
...
123
124
[
125
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Deining in Dönsdorf