Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 10:48:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Nieuwe generatie spoorseinen NL  (gelezen 21505 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5175
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #90 Gepost op: 14 augustus 2021, 09:15:01 »
Nee, dat is de situatie nu en niet zoals die was ten tijde van mijn foto. Thom heeft helemaal gelijk (en ik had dat ook al aangegeven): dat bijbehorende sein was een dwergsein. SporenPlan geeft (meestal) de actuele situatie aan en nu is het inderdaad een hoog sein.
Groet, Frank

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #91 Gepost op: 14 augustus 2021, 10:43:53 »
Dat voorsein heeft nummer V750. Het volgende sein is geen dwergje maar een hoog sein: 1058. Daaraan voorafgaand staat een snelheidsbord: 40 km/h. Zie sporenplan.nl
Ja, in tegenwoordige tijd wel ja, die situatie is een aantal jaren terug compleet gewijzigd toen de Maliebaan een kopstation geworden is.

Het ging hier dus over de tijd daarvoor, want het alleen geel kunnende tonende voorsein staat er ook niet meer.
V750 is heden ten dage een normaal voorsein wat groen en geel kan tonen.

(Ok, pagina 7 ook ontdekt ;) )
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2021, 10:45:25 door Thom »

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #92 Gepost op: 27 oktober 2022, 20:07:26 »
Onderstaande afbeelding kwam ik tegen op LinkedIn over de Nieuwe Generatie Seinen van ProRail.



Mvg,

Matthijs

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 3842
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #93 Gepost op: 27 oktober 2022, 20:21:36 »
Ben benieuwd wanneer ik bijscholing ga krijgen  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #94 Gepost op: 27 oktober 2022, 21:10:13 »
Ze schrijven dat de betekenis van de seinbeelden gelijk blijft, dus waar zou je bijscholing voor moeten hebben?
Kennelijk gaan ze meerkleurenleds gebruiken.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #95 Gepost op: 27 oktober 2022, 22:22:16 »
Ben benieuwd wanneer ik bijscholing ga krijgen  ;D
Zal via TWO gaan gebeuren. Vliegen “we” er even doorheen, is dat ook meteen afgevinkt  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #96 Gepost op: 27 oktober 2022, 22:26:20 »
Ik vind de uitleg nogal vreemd;

Komt in de plaats van AY.

AY niet gepland vervangen.....zal blijven bestaan.

Spreekt elkaar tegen, maar ze zullen het zelf wel begrijpen  ;D

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #97 Gepost op: 27 oktober 2022, 22:51:22 »
Ik vind de uitleg glashelder. Ze introduceren een nieuw type seinen. Maar ze gaan niet meteen alle oude vervangen.
Net zoals bij het introduceren van lichtseinen ook de armseinen nog jaren beleven bestaan

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #98 Gepost op: 27 oktober 2022, 23:40:29 »
Kennelijk gaan ze meerkleurenleds gebruiken.
Of ze plaatsen gewoon 3 kleuren in driehoeksvorm, zoals vroeger de TV beeldbuizen het beeld opbouwden (behalve de Sony Triniton buizen, daar zaten ze naast elkaar)
Alleen ipv Rood, Groen en Blauw wordt in dit geval Rood, Groen en Geel
Maar 3-Kleuren LED zou ook kunnen +/-: Rood, -/+: Groen, ~: Geel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #99 Gepost op: 28 oktober 2022, 09:10:29 »
Ik vind de uitleg nogal vreemd;

Komt in de plaats van AY.

AY niet gepland vervangen.....zal blijven bestaan.

Spreekt elkaar tegen, maar ze zullen het zelf wel begrijpen  ;D

Vriendelijke groet Ruud B.
Ze worden dus alleen vervangen wanneer er een reden toe is, bij renovatie of wijzigingen aan beveiliging en spoorlayout.

En dan zul je zelfs nog zien dat het alleen over seinen gaat in groepen, dus op emplacementen of een traject, als er bijvoorbeeld door schade of defect een enkele seinpaal vervangen zal moeten worden zal dat vanwege de herkenbaarheid wel weer met een AY sein gedaan worden.

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
  • 🇳🇴
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #100 Gepost op: 28 oktober 2022, 09:16:18 »
Vraag mij wel af hoe het met kleurenblindheid zit. In het wegverkeer is het geen probleem omdat je weet dat de rode lamp boven zit en de groene onder. Is kleurenblindheid altijd al een probleem geweest om machinist te worden of wordt dat het nu omdat je niet meer aan de positie kan zien welk licht brand?  ??? ??? Oprechte intresse vraag uit onwetendheid.
Med venligst hilsen,

Lennert

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 3842
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #101 Gepost op: 28 oktober 2022, 09:34:30 »
Als je kleurenblind bent, kan je geen machinist worden.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #102 Gepost op: 28 oktober 2022, 19:51:08 »
Alleen ipv Rood, Groen en Blauw wordt in dit geval Rood, Groen en Geel
Maar 3-Kleuren LED zou ook kunnen +/-: Rood, -/+: Groen, ~: Geel
Uit oogpunt van veiligheid zullen het wel losse LEDs zijn. Anders is een printspoor-breuk of defecte LED meteen einde oefening voor alle kleuren in 1 groep LEDs én omdat ik vermoed dat rood (afhankelijk van de plek van het sein en het soort sein) het meeste zal branden en geel het minst, zit je al snel met ongelijkmatige slijtage.

Ook technisch lijkt het me bijzonder lastig om op die manier ook nog wat aan foutdetectie (lees: stroommeting) te doen.

Wisselspanning wil je, tenzij de frequentie boven enkele kHz ligt, écht niet in de spoorwereld. Bij 140 km/u geeft dat hele irritante bij-effecten omdat LEDs niet zo traag zijn als gloeilampen en dus gaan knipperen. Ik heb van Recom enkele LED-drivers die (zoals ze dat zelf zeggen) 'Railway certified' zijn omdat ze écht stroomgestuurd dimmen en niet met PWM.

Tel daar nog een dubbele voeding én extra onderdelen die die voeding weer moeten ompolen én schakelen en de kans op falen neemt behoorlijk toe.

Dit wil je zo simpel en relatief grofstoffelijk mogelijk houden ;)
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2022, 19:54:56 door Menno »

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 3842
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #103 Gepost op: 28 oktober 2022, 20:32:10 »
Er zijn nu al een aantal “ gewone “ seinen maar dan met LED’s
Het valt me op dat bij deze al een hoop LED’s defect zijn,

Dus ik denk dat men idd voor niet gekoppeld kiest.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #104 Gepost op: 28 oktober 2022, 21:53:39 »
Uit oogpunt van veiligheid zullen het wel losse LEDs zijn. Anders is een printspoor-breuk of defecte LED meteen einde oefening voor alle kleuren in 1 groep LEDs én omdat ik vermoed dat rood (afhankelijk van de plek van het sein en het soort sein) het meeste zal branden en geel het minst, zit je al snel met ongelijkmatige slijtage.
Eens, 3 verschillende LEDs lijkt met beter mbt bedrijfszekerheid, AC aspect had ik niet bij stil gestaan, maar daar heb je zeker een punt.