BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Arjen52 op 29 juli 2021, 22:49:01

Titel: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Arjen52 op 29 juli 2021, 22:49:01
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2021/07/19/nieuwe-generatie-spoorseinen-zichtbaarder-en-makkelijker-te-plaatsen/
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Erik_ op 29 juli 2021, 23:13:42
Er zullen wel weer heel wat dure types over nagedacht hebben en tot de conclusie zijn gekomen dat een cijfer onder een gekleurde lamp een zeer onwenselijke situatie is.
En verder,  nu maar afwachten of die kleine seintjes niet over het hoofd gezien worden, niet voor niets zijn sommige achtergrondschermen extra groot uitgevoerd, of de laaggeplaatst lichtseinen op een langere paal geplaatst.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Lars Smelter op 29 juli 2021, 23:22:50
Daarom vinden vandaag in Haaksbergen testen plaats om de zichtbaarheid van het sein meten.
Het sein is afgelopen maandag geplaatst en wordt volgens mij morgen weer verwijderd.
Achterliggende gedachte is om één uniform sein te hebben, wat op termijn goedkoper moet zijn. Cijferbak bijplaatsen bij een bestaand sein kan niet zonder meer.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuw-lichtsein-61031b543a387.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuw-lichtsein-61031b543a387.jpg)
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: VictorPM op 29 juli 2021, 23:36:24
bij een bestaat zijn

Ik moest even puzzelen, maar je bedoelt: bij een bestaand sein.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Lars Smelter op 29 juli 2021, 23:44:33
Klopt Victor, heb het aangepast
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Erik_ op 30 juli 2021, 20:51:07
Investeren in nieuwe seinen ?
Er komt toch ETCS ?

Nou, moest wel effe kijken waar het sein stond, dit valt niet echt op, lijkt me zo.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Thom op 31 juli 2021, 08:46:50
De overeenkomst voor het leveren van het huidige type seinpalen liep op zijn eind en is er een aanbesteding geweest voor een nieuwe leverancier.

Dat er ETCS komt, betekend niet dat er geen seinen meer staan en dat deze ineens niet meer vervangen hoeven worden bij defecten of ouderdom natuurlijk
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Zaandam-Zuid op 02 augustus 2021, 00:35:32
Er zullen wel weer heel wat dure types over nagedacht hebben en tot de conclusie zijn gekomen dat een cijfer onder een gekleurde lamp een zeer onwenselijke situatie is.
En verder,  nu maar afwachten of die kleine seintjes niet over het hoofd gezien worden, niet voor niets zijn sommige achtergrondschermen extra groot uitgevoerd, of de laaggeplaatst lichtseinen op een langere paal geplaatst.
Misschien hebben de dure types inderdaad goed nagedacht en zijn ze tot de conclusie gekomen dat het kleuraspect belangrijker is dan het cijfer, dat het onderaan beter zichtbaar is en het daarom onder het cijfer komt? Dat het cijfer in 1955 onder het kleuraspect terecht gekomen is, betekent niet dat dat in 2021 nog steeds de logische plek is.

Overigens wordt al sinds 1984 de aanduiding "met daarbij een verlicht getal" in de voorschriften gebruikt en niet meer "met daaronder een verlicht getal". Er zijn portaalseinen waar de lichtbak naast het sein hangt.

Groeten.
Peter
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Erik_ op 02 augustus 2021, 10:54:41
Bij een seinbeeld met een cijfer is het "kleuraspect" (mooi woord) niet belangrijker, of onbelangrijker dan het cijfer, immers het getoonde seinbeeld vormt dan één geheel.
Dat een cijfer wel eens naast een sein hangt is ook niet de kwestie, maar erboven komt zover ik weet niet voor in Nederland.
Verder zie ik in de proefopstelling een paal welke niet alleen zeer dun is, maar ook amper tot geen contrast heeft met de achtergrond, en dit juist in een tijd dat men er voor kiest nieuw geplaatste seinen te voorzien van een dikkere paal geheel voorzien van contrasterende kleuren, welke de zichtbaarheid sterk zou moeten verhogen.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 augustus 2021, 11:02:13
Ik denk niet dat een dikkere paal is gekozen vanwege betere zichtbaarheid. Bij AHOB's zie je tegenwoordig ook dikkere palen en volgens mij is dat omdat daar de aansluitklemmen in zitten. Dan is een aparte aansluitkast niet meer nodig.

Bij seinen die aan een portaal hangen zie je ook geen paal. Het gaat per slot van rekening om het sein, niet om de paal. Die paal is een noodzakelijk kwaad omdat je zo'n sein moeilijk aan de lucht kunt ophangen.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Thom op 02 augustus 2021, 11:45:15
Volgens mij zijn wij ook één van de weinige landen waar de mast geblokt geschilderd is, in België of Duitsland zijn die masten dunner, en meestal neutraal van kleur met alleen een mastschild erop voor de betekenis.

Daar rijden de treinen ook nog steeds zonder problemen :p
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 augustus 2021, 11:54:21
In België zijn die masten een vrij massieve vakwerkconstructie. Maar wel helemaal grijs geschilderd.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Erik_ op 02 augustus 2021, 19:10:35
In het kader van veiligheidsdenken dacht ik dat het misschien juist beter zou zijn te kiezen voor een betere zichtbaarheid dan juist voor een mindere zichtbaarheid.
Juist de laatste jaren zijn er op verschillende locaties aanpassingen gedaan om verwarring te voorkomen en de zichtbaarheid te verbeteren.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Duoblock op 02 augustus 2021, 19:35:11
Het nieuwe sein wordt wel een uitdaging voor HO/TT/N tijdperk VII rijders straks...
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Falkenberg op 02 augustus 2021, 19:39:06
Juist makkelijker. Een WS2802 + RGB LED kan prima alle kleuren en 1 optiek tonen. Ook erg makkelijk aan te sturen. Alleen heb je andere decoders nodig.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Zaandam-Zuid op 03 augustus 2021, 00:21:21
Bij een seinbeeld met een cijfer is het "kleuraspect" (mooi woord) niet belangrijker, of onbelangrijker dan het cijfer, immers het getoonde seinbeeld vormt dan één geheel.

Dat is dus niet waar. Het kleuraspect geeft de opdracht (rood = stoppen, geel = afremmen) of toestemming (groen), het cijfer is secundair. Bij ten onrechte gedoofd zijn van het cijfer blijft een restrictiever seinbeeld over. Bij geel + 4 is de opdracht afremmen naar 40 km/h, valt de 4 uit dan is de opdracht rekenen op een stoptonend sein. Een cijfer zonder kleuraspect betekent helemaal niets.

Dat een cijfer wel eens naast een sein hangt is ook niet de kwestie, maar erboven komt zover ik weet niet voor in Nederland.

Dat klopt, maar jouw eerste mail suggereert dat een stel nitwits heeft bedacht dat het lollig is om het cijfer boven het kleuraspect aan te brengen. Ik denk dat daar goed over nagedacht is. Dat het cijfer nu onderaan hangt, komt waarschijnlijk doordat men in 1953 in eerste instantie had bedacht dat het boven het kleuraspect het cijfer van de ter plaatse geldende snelheid en eronder het cijfer voor de doelsnelheid. Uiteindelijk is het bovenste cijfer niet ingevoerd. 

Verder zie ik in de proefopstelling een paal welke niet alleen zeer dun is, maar ook amper tot geen contrast heeft met de achtergrond, en dit juist in een tijd dat men er voor kiest nieuw geplaatste seinen te voorzien van een dikkere paal geheel voorzien van contrasterende kleuren, welke de zichtbaarheid sterk zou moeten verhogen.

Deze proefopstelling is alleen bedoeld om de zichtbaarheid van het kleuraspect en het cijfer te kunnen beoordelen.

In het kader van veiligheidsdenken dacht ik dat het misschien juist beter zou zijn te kiezen voor een betere zichtbaarheid dan juist voor een mindere zichtbaarheid.
Juist de laatste jaren zijn er op verschillende locaties aanpassingen gedaan om verwarring te voorkomen en de zichtbaarheid te verbeteren.

Zichtbaarheid is maar 1 aspect van waarneembaarheid. Een van de voordelen van een smaller sein is dat het iets meer richting de trein gehangen kan worden en daardoor bijvoorbeeld in een bocht beter en vaker zichtbaar wordt.

Groeten,
Peter
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Duoblock op 03 augustus 2021, 01:17:01
Aanvullend op "Zaandam-Zuid" zijn verhaal:
Actueel geldende OVS69133-1 benoemt verder geen uiterlijke details van de seinpalen bij de herkenbaarheidseisen.
Wel wordt het achtergrondscherm benoemd die voor de "een-aspect versie" gelijk blijft als bij de seinen met twee of meer aspecten: kleur zwart en met ronde hoeken bij hoofdseinen en een rechte hoek bij voorseinen.
Achterzijde lamphuis blijft wit.

@Zaandam-Zuid -> weet je misschien hoe de zwart/witte palen tot stand zijn gekomen in het verleden?
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Erik_ op 03 augustus 2021, 08:25:39
Zwart-wit is nog uit de tijd dat je ook rood-witte palen had. Daarbij had een rood-witte paal een andere betekenis dan een zwart-witte.

Verder heeft het niet veel nut om zo te discuseren Zaandam-Zuid, als ik het heb over een seinbeeld met cijfer wat dan één geheel is (zie seinenboek) begin jij over seinstoringen / onjuiste seinbeelden waarbij de seinkleur en/of het cijfer ontbreekt / gedoofd is. Dat is een compleet andere situatie, waar we het hier helemaal niet over hadden.

Verder denk je dat het "waarschijnlijk" was dat men in 1953 ook al het cijfer boven de lamp had willen plaatsen. Heb je daar dan ook een bron voor ?

Fijn te vernemen dat deze proefopstelling alleen bedoeld was voor de zichtbaarheid van kleur en cijfer, maar dan zou het misschien beter zijn de proefopstelling ergens te plaatsen langs een echte spoorlijn, met verschillende blikvelden uit verschillend materieel onder wisselende weersomstandigheden.

Tot slot, het achtergrondscherm is niet conform regelgeving dus mag zolang de regelgeving niet gewijzigd is niet zo toegepast worden.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 augustus 2021, 10:13:34
Kan het niet zijn dat bij seinen met leds het achtergrondscherm minder nodig is? Bij seinen met leds zie je ook vaak kortere zonnekappen, of soms zelfs ontbrekende zonnekappen.
Dezelfde ontwikkeling zie je bij verkeerslichten voor het wegverkeer.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Thom op 03 augustus 2021, 10:19:43

Fijn te vernemen dat deze proefopstelling alleen bedoeld was voor de zichtbaarheid van kleur en cijfer, maar dan zou het misschien beter zijn de proefopstelling ergens te plaatsen langs een echte spoorlijn, met verschillende blikvelden uit verschillend materieel onder wisselende weersomstandigheden.

Langs een echte spoorlijn rijden treinen, dat is erg onhandig als je het spoor steeds buiten dienst moet gaan nemen om meetingen te verrichten.
Plus dat zolang deze uitvoering niet in het seinenboek staat, je het ding niet werkend naast een spoorlijn kunt zetten uiteraard.

Nu staat ie trouwens ook langs een echte spoorlijn, waar alleen geen reguliere treinen rijden en dus veel meer mogelijk is, dus wat is het verschil :p?
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Erik_ op 03 augustus 2021, 10:40:09
Kan het niet zijn dat bij seinen met leds het achtergrondscherm minder nodig is? Bij seinen met leds zie je ook vaak kortere zonnekappen, of soms zelfs ontbrekende zonnekappen.

Een achtergrondscherm of zonnekap zijn bij seinen langs het spoor twee compleet andere dingen. Een achtergrondscherm geeft bv aan of het een voor- of hoofdsein is. En inderdaad, er zijn op sommige plekken ook seinen zonder achtergrondscherm, bv in tunnels. Tegen de regelgeving in en kan soms tot verwarring leiden. Kijk maar eens op de baanvak documentatie in de Velsertunnel......
Een achtergrondscherm met witte band eromheen staat niet in het Seinenboek / bijlage 4 en geeft dus zo ie zo een vertekend beeld.

Thom, de enige gelijkenis met een echt baanvak is dat er wat rails ligt. In deze opstelling kan je niet kijken vanuit verschillend materieel, laat staan met wisselende snelheden onder verschillende omstandigheden als mist, regen en fel tegenlicht.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Dave....... op 03 augustus 2021, 14:12:40
Laat ik het zo zeggen.
In het donker of met typisch ( lees vies, goor, nat) Nederlands weer zie je de huidige palen ook echt niet van een afstand hoor.

Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Thom op 03 augustus 2021, 14:21:39
Thom, de enige gelijkenis met een echt baanvak is dat er wat rails ligt. In deze opstelling kan je niet kijken vanuit verschillend materieel, laat staan met wisselende snelheden onder verschillende omstandigheden als mist, regen en fel tegenlicht.
Dat zal ook niet hoeven, seinen zijn ook genormeerd kwa zichtbaarheidseisen en dat geldt ook voor treinen die daarop ontworpen zijn.

Of anders gezegd, materieel moet zo gebouwd zijn dat je de seinen binnen de normen kunt zien en men zal nu dat sein testen op die normen. De testen nu gaan niet de materieeltoelating overnieuw doen.

Zaken als tegenlicht kun je juist prima simuleren door het plaatsen van extra belichting en het standpunt van de machinst zal bij proefnemingen toch vastgelegd worden met camera's. Allemaal zaken die je juist prima in alle rust kunt uitvoeren op een buiten dienst zijnd baanvak als wat dit is, en juist niet op in dienst zijde infra.

Een nieuw infraobject kun je pas langs de openbare infra plaatsen als het beproefd, getest, toegelaten en in de regelementen opnomen is, eerder niet.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Menno op 03 augustus 2021, 17:18:35
[...]en dit juist in een tijd dat men er voor kiest nieuw geplaatste seinen te voorzien van een dikkere paal [...]
Volgens mij is dat, naast aansluit-technische zaken, ook een mechanische kwestie geweest. Ik meen me te herinneren dat de paalvoet dan minder versteviging nodig heeft én beter bestand is tegen rijden met 160 km/u.

Een achtergrondscherm of zonnekap zijn bij seinen langs het spoor twee compleet andere dingen. Een achtergrondscherm geeft bv aan of het een voor- of hoofdsein is.
Daarnaast mag ik hopen dat een achtergrondscherm ook zeker een anti-verblindingsfunctie heeft mocht de zon bijna recht achter het sein kunnen staan (en dus in dezelfde richting schijnen als het sein zelf).
Zonder achtergrondscherm ga je als machinist dan grote moeite hebben het seinbeeld te lezen.

De zonnekappen zijn bedoeld om valse seinen te voorkomen door instralend licht. Daar zou ik zelfs bij LEDs niet te licht over denken: sommige types vertonen een pittige kleur-reflectie als de zon er onder de juiste hoek in valt. Als er nog een spreidlens voor zit, zal dat effect erg meevallen, maar dat weet ik niet.
Thom, de enige gelijkenis met een echt baanvak is dat er wat rails ligt. In deze opstelling kan je niet kijken vanuit verschillend materieel, laat staan met wisselende snelheden onder verschillende omstandigheden als mist, regen en fel tegenlicht.
Is dit niet gewoon de eerste test om te kijken of het sein voldoet aan licht-intensiteit op diverse afstanden? Het lijkt me dat daar ook normen (liever: wetten) voor zijn.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Thom op 03 augustus 2021, 18:03:54
Zoiets lijkt mij ook, je moet ergens beginnen en we kennen de specificaties van wat daar getest word helemaal niet.
Oordelen dat dit dus nooit zou kunnen is dus ook voorbarig.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Erik_ op 03 augustus 2021, 18:18:22
.....Daarnaast mag ik hopen dat een achtergrondscherm ook zeker een anti-verblindingsfunctie heeft mocht de zon bijna recht achter het sein kunnen staan (en dus in dezelfde richting schijnen als het sein zelf).
Zonder achtergrondscherm ga je als machinist dan grote moeite hebben het seinbeeld te lezen.

Een achtergrondscherm is om contrast te krijgen tegenover de achtergrond. Bij een laagstaande zon, ongeveer achter een sein, heeft zo'n achtergrondscherm geen enkel nut, daarvoor is de zon veel te fel.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Erik_ op 03 augustus 2021, 19:47:07
....geel = afremmen......

Of snelheid verhogen, het is maar net hoe de seinopvolging is.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 augustus 2021, 20:04:25
Een achtergrondscherm geeft bv aan of het een voor- of hoofdsein is.
Ik vraag me af hoe belangrijk het is dat een machinist dit verschil kan zien. Het enige verschil is dat een voorsein geen rood kan tonen, maar verder hebben de seinbeelden dezelfde betekenis als van een hoofdsein. En in het donker is het verschil tussen een ronde en een rechte hoek toch al niet te zien.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Erik_ op 03 augustus 2021, 20:38:18
Een voorsein is een ander sein dan een hoofdsein en kan dus in bepaalde situaties en bij hetzelfde seinbeeld een andere opdracht geven, of juist niet.
Een machinist heeft wegbekendheid volgens mij, en weet daaruit wat voor seinen er langs het baanvak staan (en nog heel veel meer).
Verder heeft een voorsein 3 witte bakens, die moet een machinist ook wel opvallen.
Naast rood kan een voorsein ook geen geel-knipper of groen-knipper tonen.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 augustus 2021, 21:03:39
Dat maakt toch verder niet uit? Een voorsein kan geel of groen tonen, en die hebben dezelfde betekenis als geel en groen bij een hoofdsein.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Thom op 03 augustus 2021, 21:31:40
Een voorsein is een ander sein dan een hoofdsein en kan dus in bepaalde situaties en bij hetzelfde seinbeeld een andere opdracht geven, of juist niet.
Kun je daar eens een voorbeeld van geven dan, van zo'n verschil waarin dat anders is?
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Peter Kleton op 03 augustus 2021, 21:46:44
Ja ,dat zou ik ook wel eens willen weten. ;)
Dus graag een situatie !
Het grote verschil tussen hoofd- en voorseinen is natuurlijk dat  de laatsten  geen rood kunnen  tonen.
Maar kunnen wel  een cijferbak  hebben . Mss wel altijd.
Peter
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Erik_ op 03 augustus 2021, 22:38:11


Voorseinen kunnen een cijferbak hebben, maar deze zijn duidelijk in de minderheid. De meeste hebben er geen.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Peter Kleton op 03 augustus 2021, 22:44:45
Hoi Dwergsein,
Ik betwijfel het ook, maar bij Warmond staan voor de treinen die op het linker spoor rijden vanuit Shl en Hlm voorseinen voor de voorsrinen van de inrijseinen in Leiden Ze branden natuurlijk  niet ,want er komen  vrijwel nooit treinen in die situatie  daar voorbij.
 Peter
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Erik_ op 03 augustus 2021, 23:30:52
...Ze branden natuurlijk niet....
De cijferbakken branden niet, neem ik aan. Een cijferbak van een voorsein kan alleen branden als het bijbehorende Hoofdsein uit de stand stop is.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Zaandam-Zuid op 05 augustus 2021, 00:45:02
Zwart-wit is nog uit de tijd dat je ook rood-witte palen had. Daarbij had een rood-witte paal een andere betekenis dan een zwart-witte.
Dat klopt. Maar dat was ook de tijd dat elke maatschappij zijn eigen seinstelsel had. De witte banden op de huidige seinen gaven oorspronkelijk aan dat het sein zowel voor trein- als rangeerbewegingen gold. Seinen die alleen voor rangeer bewegingen golden hadden deze witte banden niet.

Verder heeft het niet veel nut om zo te discuseren Zaandam-Zuid, als ik het heb over een seinbeeld met cijfer wat dan één geheel is (zie seinenboek) begin jij over seinstoringen / onjuiste seinbeelden waarbij de seinkleur en/of het cijfer ontbreekt / gedoofd is. Dat is een compleet andere situatie, waar we het hier helemaal niet over hadden.
Jij je zin. Ik gaf alleen aan dat bij het ontwerp van het seinstelsel rekening is gehouden met het ten onrechte niet branden van een lichtbak. Het sein houdt dan een betekenis. Bij het uitvallen van het kleuraspect en alleen nog branden van de lichtbak, heeft het sein geen betekenis. Gedoofd kleuraspect betekent altijd stoptonend sein.

Verder denk je dat het "waarschijnlijk" was dat men in 1953 ook al het cijfer boven de lamp had willen plaatsen. Heb je daar dan ook een bron voor ?
Dat heb ik niet gezegd. Bij het ontwerp van het nieuwe seinstelsel was het idee om twee lichtbakken te plaatsen. Een rechthoekige boven het sein met de passeersnelheid en een driehoekige onder met de doelsnelheid. Die bovenste is in het ontwerp gesneuveld, want voegt weinig toe - de passeersnelheid was immers in het voorgaande sein al als doelsnelheid aangegeven. De doelsnelheid is wel gebleven, al is de bak niet driehoekig geworden.  Zie verder het boek "Voorgeschiedenis, Ontstaan en Evolutie van het NS-Lichtseinstelsel" van Peter Middelraad, pagina 20.

Tot slot, het achtergrondscherm is niet conform regelgeving dus mag zolang de regelgeving niet gewijzigd is niet zo toegepast worden.
Ik verwacht dat de regels daarop aangepast gaan worden. De witte rand zorgt voor een verbeterde waarneembaarheid. Zie ook de moderne verkeersborden, die zijn voorzien van een heel klein wit randje en vallen daardoor veel beter op.

Voorseinen kunnen een cijferbak hebben, maar deze zijn duidelijk in de minderheid. De meeste hebben er geen.
Ik het ze niet geteld, maar ik denk dat er meer voorseinen met een cijferbak zijn dan jij vermoedt. Of een voorsein een cijferbak heeft, is afhankelijk van de rijwegen die achter het inrijdsein mogelijk zijn. Als daar rijwegen tussen zitten waarbij krom door wissels met een kleine boogstraal gereden wordt, dan zal het inrijdsein een lagere snelheid toestaan en wordt geel met het bij die snelheid behorende cijfer getoond. In het verleden liet men echter voor snelheden van 40 km/h (krom door een wissel 1:9) vaak die lichtbak uit zuinigheid achterwege. Het seinbeeld geel zegt naast rekenen op stoptonend volgend sein immers ook afremmen tot 40 km/h. Tegenwoordig wordt in die situatie altijd geel + 4 getoond om aan de machinist duidelijk te maken dat het volgende sein voorbijrijden toestaat. Brandt het voorsein geel, dan is het inrijdsein gedoofd. Bestaande situaties zijn daar echter niet altijd op aangepast.

Groeten,
Peter
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Erik_ op 05 augustus 2021, 10:18:13
Helaas ben ik het niet helemaal met je eens.. 

-Niet de witte maar juist de rode of zwarte band aan een seinpaal gaf aan waarvoor het betreffende sein gold. Een makkelijk ezelsbruggetje was dan ook, een overwegbomen is rood-wit, gaat dicht voor trein- en rangeerbewegingen
-Een gedoofd sein betekend niet een stoptonend sein, maar is gewoon een gedoofd sein, met bijbehorende regelgeving. Voor een stoptonend sein moet een machinist altijd stoppen, bij een gedoofd sein hoeft of kan (!) dat niet altijd.
Een gedoofd kleuraspect waarbij de cijfer bak wel brand, is geen stoptonend sein, maar een onjuist seinbeeldbeeld. Iets compleet anders.
-Brand het cijfer onder een voorsein niet, dan is het volgende sein niet gedoofd, maar stoptonend of geel-knipper.
-Een voorsein staat niet altijd voor een "inrijsein", maar wel altijd voor een hoofdsein. Een voorsein kan zelfs gewoon tussen hoofdseinen in staan.

Gebruik verder, slechts als tip, gangbare termen uit de regelgeving, kleuraspect en inrijsein komen daar niet in voor. Dwergsein overigens ook niet  :)
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Thom op 05 augustus 2021, 11:55:13
Dat benamingen niet in de regelgeving opgenomen zijn die bedoeld is voor de uitvoering, wil nog niet zeggen dat in de praktijk van bv de aannemer dingen als zodanig een naam hebben.

Trouwens al een voorbeeld gevonden van een seinbeeld wat bij een voorsein wat anders betekend dan een gelijk seinbeeld van een hoofdsein?
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Erik_ op 05 augustus 2021, 14:58:20
Nou noem je ook wel wat, de spooraannemerij.
Die zien zelfs kans borden te plaatsen langs het spoor welke niet zo in het Seinenboek staan.

In ja, een voorbeeld tussen éénzelfde seinbeeld en verschil in de opdracht voor de machinist weet ik al, maar heeft het enig nut om het te vermelden.
Alles wat ik hier schrijf wordt toch overruhled door jullie onbeperkte kennis.....
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Martin Hornis op 05 augustus 2021, 15:23:56
In ja, een voorbeeld tussen éénzelfde seinbeeld en verschil in de opdracht voor de machinist weet ik al, maar heeft het enig nut om het te vermelden.
Alles wat ik hier schrijf wordt toch overruhled door jullie onbeperkte kennis.....
Dat heeft zeker nut. Want dan kan ik er op mijn modelbaan rekening mee houden.

Iemand met een onbeperkte kennis moet ik hier nog tegenkomen. Dus zo'n vaart zal dat niet lopen.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Martin Hornis op 05 augustus 2021, 15:25:35
Of snelheid verhogen, het is maar net hoe de seinopvolging is.
Bovenstaand antwoord is naar aanleiding van deze opmerking:
... geel = afremmen ...
Is er een voorbeeld van snelheid verhogen bij geel?
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Remunj op 05 augustus 2021, 16:17:30
Alles wat ik hier schrijf wordt toch overruhled door jullie onbeperkte kennis.....
En waarom zouden we jou dan wel moeten geloven  ???
Zonder meer info over jou zijn we allemaal gebruikers hier op het forum en kunnen / mogen we allemaal dezelfde zin of onzin schrijven.

Je doet wel of jij alle wijsheid in pacht hebt maar ik zou niet weten waarom we jou dan meer zouden moeten geloven dan de schrijvers van andere berichten.  :angel:
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 augustus 2021, 16:19:08
.....maar heeft het enig nut om het te vermelden.
Jazeker wel. Ik heb gezocht naar een verschil maar kan het niet vinden. Hoewel ik niet nieuwsgierig ben wil ik het toch graag weten.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Deetrein op 05 augustus 2021, 17:05:35
Ik weet er niets van, maar als het sein op rood staat en wanneer je dan bijna stilstaat en het sein springt op geel, kun je versnellen naar 40 km/h. (denk ik...)

Mvg, Erich
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Erik_ op 05 augustus 2021, 18:38:49
Inderdaad....
Even een Jip en Janneke voorbeeld:

Bij een stilstaande trein wordt het volgende sein geel, er wordt niet geremd maar snelheid gemaakt, max. 40 kmh. Het volgende seinbeeld is geelvariant geel6, na passeren mag de machinist 60 kmh gaan rijden, volgende sein geelvariant geel8, de machinist mag 80 kmh gaan rijden.

En nog een uit de oude tijd, een trein rijdt met ROZ, vroeger maximaal 30 kmh. Na een geel sein (en geen strijdige zaken) hield het ROZ op en kon na het gele sein met 40 kmh gereden worden.

Dus ook al staat er veelal "snelheid begrenzen" in het Seinenboek bij geel of geelvariant, snelheid verhogen kan dus soms ook.....

En nu nog het verschil tussen bv groen in een voorsein en groen in een hoofdsein, en het verschil voor een machinist in bepaalde situaties.....
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Dave....... op 05 augustus 2021, 21:55:10
Het heet ook de snelheid begrenzen naar.

Omdat je idd bijvoorbeeld van geel naar geel 13 kan ( dus van 40 naar 130)
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Erik_ op 05 augustus 2021, 22:11:19
Inderdaad Dave, maar hier werd gestel "geel = remmen", dat is veel te kort door de bocht, vandaar mijn bescheiden uitleg  :)
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Ben op 06 augustus 2021, 06:35:25

......vandaar mijn bescheiden uitleg  :)


Snelheid verlagen is dwingend, snelheid verhogen niet.

Gr, Ben.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Dave....... op 06 augustus 2021, 10:25:27
Inderdaad Dave, maar hier werd gestel "geel = remmen", dat is veel te kort door de bocht, vandaar mijn bescheiden uitleg  :)

Vandaar ook mijn aanvulling  ;D
Ik viel je bij
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Thom op 06 augustus 2021, 10:58:33
Inderdaad....
Even een Jip en Janneke voorbeeld:

Bij een stilstaande trein wordt het volgende sein geel, er wordt niet geremd maar snelheid gemaakt, max. 40 kmh. Het volgende seinbeeld is geelvariant geel6, na passeren mag de machinist 60 kmh gaan rijden, volgende sein geelvariant geel8, de machinist mag 80 kmh gaan rijden.

En nog een uit de oude tijd, een trein rijdt met ROZ, vroeger maximaal 30 kmh. Na een geel sein (en geen strijdige zaken) hield het ROZ op en kon na het gele sein met 40 kmh gereden worden.

Dus ook al staat er veelal "snelheid begrenzen" in het Seinenboek bij geel of geelvariant, snelheid verhogen kan dus soms ook.....

En nu nog het verschil tussen bv groen in een voorsein en groen in een hoofdsein, en het verschil voor een machinist in bepaalde situaties.....
Of wanneer een trein vanuit een NCBG gebied komt waar je max maar 10 km/u mag (afgedwongen door snelheidsborden), en dmv een dwergseintje weer terug naar CBG gebied gaat. Dan geeft dat gele sein ook een verhoging van de toegestane snelheid, mits je daarna maar weer voor de rode stilstaat uiteraard.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Menno op 06 augustus 2021, 20:17:40
De witte rand zorgt voor een verbeterde waarneembaarheid. Zie ook de moderne verkeersborden, die zijn voorzien van een heel klein wit randje en vallen daardoor veel beter op.
Voor treingebruik vraag ik me af of het witte randje ook maar iets verschil maakt. De snelheid kan erg hoog liggen en het sein wordt vaak tegen de hemel aankijkend waargenomen. Dan is dat witte randje vooral nutteloos denk ik, want de hemel is over het algemeen erg helder gekleurd.

Dat witte randje bij verkeersborden is er vooral gekomen voor kleurenblinden, die het bord op die manier niet alleen beter kunnen onderscheiden van de achtergrond, maar ook sommige borden dan juist wél kunnen lezen (verbod stilstaan/parkeren bijvoorbeeld, heeft tussen rood en blauw een witte scheiding zitten, zonder is het voor kleurenblinden met blindheid voor die kleuren, een egaal gekleurd bord).

@ Falkenberg: volgens mij, ik weet het niet zeker, is Dwergsein zelf mcn...
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Thom op 07 augustus 2021, 01:22:12
Voor treingebruik vraag ik me af of het witte randje ook maar iets verschil maakt. De snelheid kan erg hoog liggen en het sein wordt vaak tegen de hemel aankijkend waargenomen. Dan is dat witte randje vooral nutteloos denk ik, want de hemel is over het algemeen erg helder gekleurd.

Dat witte randje bij verkeersborden is er vooral gekomen voor kleurenblinden, die het bord op die manier niet alleen beter kunnen onderscheiden van de achtergrond, maar ook sommige borden dan juist wél kunnen lezen (verbod stilstaan/parkeren bijvoorbeeld, heeft tussen rood en blauw een witte scheiding zitten, zonder is het voor kleurenblinden met blindheid voor die kleuren, een egaal gekleurd bord).

@ Falkenberg: volgens mij, ik weet het niet zeker, is Dwergsein zelf mcn...
Als je op een sein afkomt van afstand, dan zie je die doorgaans niet tegen de hemel.
Dat is pas als je er vlak voor zou staan, maar in een trein zit je ook nog eens een stuk hoger.

Dat soort dingen is ook voor de situaties die minder snel voorkomen, je noemt nu dat bij seinen de snelheid hoog kan zijn.
Maar evengoed kan een sein gedoofd zijn, in het donker met lage snelheid en is het maar de vraag als je hem verwacht en wel al door hebt dat die mogelijk gedoofd is dat je wel kunt zien waar het ding staat... (ok, er zijn nog meer kernmerken, maar alles vormt een totaliteit).
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: 44 op 07 augustus 2021, 12:07:05
Een aantal berichten is verwijderd omdat het ging om persoonlijke aanvallen. Laten we het in de discussie houden bij spoorseinen, al dan niet nieuw van generatie en daarbij op de bal spelen en niet op de man.

Veel plezier verder!

Jan (team moderatoren)
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Sander. op 08 augustus 2021, 17:21:15
...het enige verschil in opdracht of toestemming tussen een voorsein en een hoofdsein dat ik kan bedenken is dat in geval je rijdt op zicht een voorsein deze opdracht niet kan overrulen. ROZ geldt tot het eerst volgende hoofdsein.

Voorseinen kunnen even goed vooraf gaan aan een P-sein als aan een bediend sein. (Zelfs voorafgaand aan een afsluitlantaarn / -bord is mogelijk.)

Een geelvariant geeft, afhankelijk van de snelheid waarmee je rijdt, een opdracht tot snelheid verminderen of toestemming tot snelheid verhogen (conform seinbeeld)


Mvg

Sander.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Thom op 09 augustus 2021, 01:58:22
Waarmee de casus dat een seinbeeld getoond door een voorsein iets anders kan betekenen dan een gelijk getoond seinbeeld van een hoofdsein dus eigenlijk onjuist is.
De seinbeelden zijn dus gelijkend kwa betekenis, met uitzondering dan een opdracht ROZ niet kan vervallen bij een voorsein, maar dat is een eigenschap van het voorsein ansich, niet van een getoond seinbeeld daarvan.

Op de Maliebaan stond vroeger altijd een voorsein wat louter geel kon tonen, en derhalve ook maar uit 1 lamp bestond en een vierkant achtergrond scherm, ik vind het altijd een bijzonder ding :)
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Sander. op 09 augustus 2021, 12:49:52
...tenzij Dwergsein nog inhoudelijk reageert en ons andere inzichten verschaft.... ik heb wel gezien dat hij op de vorige pagina een reactie heeft aangepast en dat een voorsein nu niet meer altijd vooraf gaat aan een bediend sein.
Ik ben ook wel nieuwsgierig of ik iets / een situatie over het hoofd zie.

Op de Veenendaallijn staat de "inrijder" (bewust tussen aanhalingstekens) van Rhenen, een voorsein, ook al 40 jaar (sinds 1981) op geel. Meer smaken zijn er niet.


Mvg

Sander.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: spoorzeven op 09 augustus 2021, 14:31:42
Op de Maliebaan stond vroeger altijd een voorsein wat louter geel kon tonen, en derhalve ook maar uit 1 lamp bestond en een vierkant achtergrond scherm, ik vind het altijd een bijzonder ding :)
Bedoel je het sein links? Dat was het voorsein van een dwergsein als ik mij dat goed herinner. Het rechtersein heeft overigens ook maar één lamp, maar dus wel een toegevoegde cijferbak en een voor een voorsein normaal achtergrondscherm. De trein is een proefrit met de 6401 richting Hilversum of Amersfoort.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Utrecht-Oost-3-61111ecb77a57.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Utrecht-Oost-3-61111ecb77a57.jpg)
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Thom op 09 augustus 2021, 17:08:58
Dat was inderdaad het door mij bedoelde sein :)

Het rechter sein kan ik mij minder herinneren, die heeft er of niet gestaan tot de ombouw van de lijn, of heeft niet genoeg indruk gemaakt :)
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 augustus 2021, 19:13:22
Ik probeer te bedenken wat het nut is van een sein met één lamp. Welke seinbeelden kan dat tonen? Aan of uit?
Of zat er een kleurenwisselaar in?
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Thom op 09 augustus 2021, 19:28:13
Nee, die toonde vast geel als voorsein van het hoofdsein wat erop volgde en wat dus een dwergje was wat altijd max 40 km/u afdwingt.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 augustus 2021, 19:32:27
Dank je, duidelijk.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: AB 7216 op 09 augustus 2021, 19:37:29
Deze konden alleen een geel licht tonen, en stonden voor de inrijder van het station. Deze werden volgens mij alleen toegepast bij baanvakken waar normaal geen linkerspoor werd gereden, gemarkeerd met de de borden VS, verkeerd spoor rijden met lastgeving.

Bij Nijmegen, komende vanuit Mook heeft er ook eentje gestaan.

Groeten Arjen
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: d.vanaalst op 09 augustus 2021, 20:28:43
Bedoel je het sein links? Dat was het voorsein van een dwergsein als ik mij dat goed herinner. Het rechtersein heeft overigens ook maar één lamp, maar dus wel een toegevoegde cijferbak en een voor een voorsein normaal achtergrondscherm.

Even ter aanvulling op de situatie op rond de Maliebaan: Mooie foto dit en leuk om m'n oude buurt te zien. Het linkersein op deze foto kon inderdaad alleen geel tonen, het rechtersein, dus die met de cijferbak, had toch wel twee lampen hoor. Het toonde meestal geel, soms geel knipper maar ik meen me te herinneren dat deze ook rood kon tonen.

Na wat zoekwerk, ik begin inmiddels op de leeftijd te komen dat je aan je geheugen begint te twijfelen ;) kwam ik via de website van Nico Spilt op een filmpje van een presentatie en in het tweede filmpje is rond minuut 26:40 te zien dat er twee lampen hingen.
(Zie deze link https://www.nicospilt.com/index_Maliebaan.htm en klik dan even door naar link met de geschiedenis van de Maliebaan)

Ooit is het gewijzigd en heeft er een tijdje een volledig sein gehangen.

Maar goed, zoals gezegd een kleine aanvulling.

Groet Dennis

Aanvulling: dit had een quote moeten zijn van het bericht van Frank (spoorzeven)
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Bert van Gelder op 10 augustus 2021, 14:52:35
Hoi Dennis,

We begrepen niet helemaal met wat je bedoelde, ik denk dat je graag een quote er bij wilde hebben. Klopt je bericht zo?

Gr, Bert
Team moderatoren.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Thom op 10 augustus 2021, 15:03:34
Voorseinen kunnen sowieso geen rood tonen, omdat zij niet bediend worden maar eigenlijk alleen een aankondiging zijn van de stad van het daarop volgende hoofdsein.
Tevens omdat ze niet bediend kunnen worden, kunnen geen geen geel-knipper tonen.

Simpel gezegd;
- Als het hoofdsein in de stand stop (rood) staat geeft dat een voorsein het seinbeeld 'geel' (geeft immers de remopdracht om af te remmen en tot stilstand te kunnen komen voor het stop tonende hoofdsein.
- Als het hoofdsein gewoon veilig toont (dus groen) dan toont voorsein ook het seinbeeld 'groen' omdat er geen remopdracht gegeven hoeft te worden.
- Daarnaast kan een voorsein nog voorzien van zijn een cijferbak om wanneer het hoofdsein een seinbeeld geeft tussen 'geel' en 'groen' in (dus 'geel' of 'groen' + een getoond cijfer) zodat het voorsein de 1e fase snelheidsverlaging af kan dwingen voor de verdere snelheidsverlaging bij het hoofdsein.

@ Arjen,
het hier juist bedoelde voorsein met alleen de lamp geel, stond dus juist niet voor een inrijder van een station ;)
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Erik_ op 10 augustus 2021, 15:15:28
....op een filmpje van een presentatie en in het tweede filmpje is rond minuut 26:40 te zien dat er twee lampen hingen.
(Zie deze link https://www.nicospilt.com/index_Maliebaan.htm en klik dan even door naar link met de geschiedenis van de Maliebaan)

Ooit is het gewijzigd en heeft er een tijdje een volledig sein gehangen.

Het is maar net wat je onder een "volledig sein" verstaat, ik ken die uitdrukking niet.
Wel zie ik dat het sein met de twee lampen en cijfer gewoon ook een voorsein was welke dus geen geel-knipper, of rood kon tonen.
Tevens staan er witte bakens voor.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: AlfaArjen op 10 augustus 2021, 19:07:38

Voorseinen kunnen sowieso geen rood tonen, omdat zij niet bediend worden maar eigenlijk alleen een aankondiging zijn van de stad van het daarop volgende hoofdsein.
Tevens omdat ze niet bediend kunnen worden, kunnen geen geen geel-knipper tonen.


Doet me altijd denken aan mijn periode als mentor. Ik vond het altijd wel een leuke vraag om aan mijn leerlingen te stellen: wat gebeurt er met het voorsein als je er voorbij rijdt. In 9 van de 10 gevallen kreeg ik het antwoord dat ie dan terug viel naar geel. Was altijd een leuke openingsvraag om het te gaan hebben over voorseinen, wat ze precies doen en waar ze voor dienen.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Dave....... op 10 augustus 2021, 23:35:59
Voorseinen kunnen sowieso geen rood tonen, omdat zij niet bediend worden maar eigenlijk alleen een aankondiging zijn van de stad van het daarop volgende hoofdsein.
Tevens omdat ze niet bediend kunnen worden, kunnen geen geen geel-knipper tonen.


Dat klopt niet wat je zegt, want een P-sein kan ook niet bediend worden, maar toont zeker wel rood  ;)
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Thom op 11 augustus 2021, 00:51:02
Nee, maar die zijn in de basis niet alleen een aankondiging van het volgende hoofdsein zoals een voorsein is, maar P-seinen dekken ook het blok af wat na het P-sein volgt in de functie van een automatisch bloksteksel.

Ik had het wat duidelijker kunnen brengen inderdaad
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Dave....... op 11 augustus 2021, 01:06:13
 ;D
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Erik_ op 11 augustus 2021, 10:56:46
....Doet me altijd denken aan mijn periode als mentor. Ik vond het altijd wel een leuke vraag om aan mijn leerlingen te stellen....

Tsja, over seinen, borden en snelheden is best veel te vertellen.
Vond het altijd grappig te zien dat een bediend hoofdsein een niet stoptonend seinbeeld kon tonen, terwijl de trein uit de andere richting kwam....
Dat leek mij altijd erg linke soep.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Sander. op 11 augustus 2021, 13:28:26
...een bediend sein dat niet stoptonend is terwijl er een trein uit de tegenrichting komt ??  ???
In theorie mogelijk met geel knipper, maar ik heb het nog nooit in praktijk gezien.
Kan ook geen reden bedenken waarom iets dergelijks zou worden toegepast.


Mvg

Sander.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Tom Z. op 11 augustus 2021, 14:18:30
Ik meen dat ook wel eens gezien te hebben tijdens wandelingen op een parallelweg. Vond het raar. Mocht ik het ooit weer zien dan dus een foto.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Sander. op 11 augustus 2021, 14:28:06
Beste Tom.... wat is de locatie / spoorlijn waar jij het over hebt? 10 tegen 1 dat het een voorsein betreft. Die tonen idd geel bij een trein uit de tegenrichting en zijn dus noch bediend noch hoofdsein.

Mvg

Sander.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Sander. op 11 augustus 2021, 14:34:32
Snel plaatje te Helmond Brouwhuis (zo te zien door een dooie vlieg heen geschoten  ;D )

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210811-143017-6113c3727f903.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210811-143017-6113c3727f903.jpg)


Mvg

Sander.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Tom Z. op 11 augustus 2021, 14:38:41
Beste Sander, helaas hou ik geen dagboek bij en weet ik niet meer waar dat was.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Sander. op 11 augustus 2021, 14:44:35
....jammer  geen frequente wandelstek dus. (Zo had ik het geïnterpreteerd) Anders hadden we het "mysterie" mogelijk meteen weten te ontrafelen.  (y)

Mvg

Sander.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Duoblock op 11 augustus 2021, 17:44:13
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210811-143017-6113c3727f903.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210811-143017-6113c3727f903.jpg)
Ziet er wel grappig uit inderdaad.
Dit alleen maar omdat de voorseinen geen rood kunnen tonen en geen aspect zou betekenen storing... dan maar geel dus.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Thom op 11 augustus 2021, 18:08:38
Nou, nog simpeler, omdat voorseinen gekoppeld zijn aan het hoofdsein achter, en het voorsein dus altijd geel toont als het hoofdsein rood toont ;)

Er begint, seintechnisch gezien, bij het voorsein ook geen nieuw blok dus wanneer een trein een voorsein passeert in normale richting veranderd er ook nergens een sein van kleur.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: AlfaArjen op 11 augustus 2021, 18:44:04
Anders gezegd, een voorsein zegt niets over spoorbezetting
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Erik_ op 11 augustus 2021, 19:13:17
Dat lijkt me juist wel, maar niet over de bezetting tussen voorsein en bijbehorend hoofdsein.
Een voorsein kan juist veel vertellen (maar niet altijd) over de spoorbezetting achter het hoofdsein.
Maar de belangrijkste functie van een voorsein is natuurlijk op een baanvak waar geen seinen staan over langere afstand, tot wel 15 km en meer, te zorgen voor een remweg naar een stoptonend (of geel of groenvariant) hoofdsein.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Sander. op 11 augustus 2021, 23:07:40
Dat lijkt me juist wel, maar niet over de bezetting tussen voorsein en bijbehorend hoofdsein.
Een voorsein kan juist veel vertellen (maar niet altijd) over de spoorbezetting achter het hoofdsein..

Ik gooi het over een andere boeg; kun je bovenstaand toelichten, want ik begrijp het niet helemaal denk ik?

Mvg

Sander.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: AlfaArjen op 12 augustus 2021, 03:59:01
Ik begrijp hem ook niet...
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Servé op 12 augustus 2021, 07:56:30
Ik heb me best ver verdiept in de seinstelsels die NL heeft (gehad), en volgens mij kun je een voorsein vrij kort samenvatten:
Een voorsein:
- staat op remwegafstand van het eerstvolgende hoofdsein
- zegt iets over de stand van het eerstvolgende hoofdsein
- kan geen rood tonen

Dus:
Citaat
Een voorsein kan juist veel vertellen (maar niet altijd) over de spoorbezetting achter het hoofdsein.
zou ik helemaal weglaten, aangezien het kan, maar niet hoeft. Maakt het allemaal onnodig ingewikkeld :)
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Thom op 12 augustus 2021, 10:56:07
Dat lijkt me juist wel, maar niet over de bezetting tussen voorsein en bijbehorend hoofdsein.
Een voorsein kan juist veel vertellen (maar niet altijd) over de spoorbezetting achter het hoofdsein.
Maar de belangrijkste functie van een voorsein is natuurlijk op een baanvak waar geen seinen staan over langere afstand, tot wel 15 km en meer, te zorgen voor een remweg naar een stoptonend (of geel of groenvariant) hoofdsein.
Als het hoofdsein niet bediend is, dan toont het ook rood en heeft dat niets met spoorbezetting te maken, er is gewoon geen rijweg ingesteld.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Erik_ op 12 augustus 2021, 11:14:16
Maakt het allemaal onnodig ingewikkeld

Het maakt het juist niet ingewikkeld, maar duidelijker als een machinist aanvullende informatie krijgt. Vandaar dat er ook hoe langer hoe meer cijferbakken bij voorsein komen, dat geeft meer info aan een machinist, waarop deze kan anticiperen.

En dan komen we op wat ik al eerder aangaf, een voorsein kan veel vertellen over het seinbeeld van het hoofdsein en de rijweg achter het hoofdsein.
Over de verschillende en opvolgende seinbeelden kan je zo een leuk overzichtje maken.......

@Serve, in je lijstje "voorsein" zou ik dan ook nog zeker opnemen dat een voorsein geen geel-knipper, of groen-met cijfer kan tonen, en ook hoe je een voorsein herkend: Achtergrondscherm met minimaal 1 haakse hoek en een V voor het seinnummer, of een losse V op de seinpaal.
En tot slot, er staan altijd 3 witte bakens voor een voorsein.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Erik_ op 12 augustus 2021, 11:28:10
..... en heeft dat niets met spoorbezetting te maken,......
Daar heb je gelijk in Thom, dat was een "beetje dom" geschreven van mij. Bedankt voor de correctie.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: AlfaArjen op 13 augustus 2021, 18:05:28
Het maakt het juist niet ingewikkeld, maar duidelijker als een machinist aanvullende informatie krijgt. Vandaar dat er ook hoe langer hoe meer cijferbakken bij voorsein komen, dat geeft meer info aan een machinist, waarop deze kan anticiperen.

En dan komen we op wat ik al eerder aangaf, een voorsein kan veel vertellen over het seinbeeld van het hoofdsein en de rijweg achter het hoofdsein.
Over de verschillende en opvolgende seinbeelden kan je zo een leuk overzichtje maken.......

Ik begrijp nog steeds niet waar je nu precies heen wilt en wat je bedoelt. Als machinist voor mij levert een voorsein (of hoofdsein, eigenlijk maakt dat bar weinig uit) voornamelijk een opdracht of toestemming op. Een voorsein vertelt mij in feite alleen dat als hij groen is, dat het volgende hoofdsein geen rood is, en dat als hij geel is, ik er rekening mee moet houden dat het volgende hoofdsein stoptonend kan zijn. Geel variant in een voorsein is gewoon een opdracht "snelheid begrenzen tot de door het getal aangegeven snelheid". Het daaropvolgende hoofdsein kan vervolgens een groen knipper variant oplevert, of geel of geel met een ander getal. Er zijn meerdere opties, en dat maakt het dat het niet relevant is. Een cijferbak bij een voorsein geeft geen info aan een machinist, hij draagt bij aan de opdracht die het sein mij geeft. En die opdracht moet bij het volgende sein bereikt zijn (tenzij het getal knippert bij geel). Maar dat zegt niets over de volgende opdracht of toestemming die het volgende hoofdsein mij geeft.

Ik probeer echt te begrijpen wat je bedoelt, maar seingeving is als je het heel beknopt samenvat in feite niet meer dan aan mij als machinist een opdracht geven of toestemming verlenen door middel van kleuren en getallen. En dat is zo ingericht dat je van sein naar sein dat volgt, waarbij nergens staat dat een bepaald seinbeeld jou informatie geeft over de situatie achter het daaropvolgende sein dat je passeert. Ik probeer je echt te begrijpen maar het lukt me helaas niet.

Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Dave....... op 13 augustus 2021, 19:32:39
Heel simpel te beantwoorden.
Hoe lager het getal, hoe dichter de seinen op elkaar staan en dus je remweg tot het stoptonende sein korter is.

Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Martin Hornis op 13 augustus 2021, 23:07:24
Nee, die toonde vast geel als voorsein van het hoofdsein wat erop volgde en wat dus een dwergje was wat altijd max 40 km/u afdwingt.
Dat voorsein heeft nummer V750. Het volgende sein is geen dwergje maar een hoog sein: 1058. Daaraan voorafgaand staat een snelheidsbord: 40 km/h. Zie sporenplan.nl
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: spoorzeven op 14 augustus 2021, 09:15:01
Nee, dat is de situatie nu en niet zoals die was ten tijde van mijn foto. Thom heeft helemaal gelijk (en ik had dat ook al aangegeven): dat bijbehorende sein was een dwergsein. SporenPlan geeft (meestal) de actuele situatie aan en nu is het inderdaad een hoog sein.
Titel: Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
Bericht door: Thom op 14 augustus 2021, 10:43:53
Dat voorsein heeft nummer V750. Het volgende sein is geen dwergje maar een hoog sein: 1058. Daaraan voorafgaand staat een snelheidsbord: 40 km/h. Zie sporenplan.nl
Ja, in tegenwoordige tijd wel ja, die situatie is een aantal jaren terug compleet gewijzigd toen de Maliebaan een kopstation geworden is.

Het ging hier dus over de tijd daarvoor, want het alleen geel kunnende tonende voorsein staat er ook niet meer.
V750 is heden ten dage een normaal voorsein wat groen en geel kan tonen.

(Ok, pagina 7 ook ontdekt ;) )