Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-06-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Beached
25 June 2024, 23:45:26
Vandaag 50 jaar geleden door Keska
25 June 2024, 23:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
25 June 2024, 23:04:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
25 June 2024, 22:53:51
Hoe zetten we de treinen weg (opbergen) door hmmglaser
25 June 2024, 22:26:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 June 2024, 22:16:47
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
25 June 2024, 22:16:03
Welke Centrale? door Ronaldk
25 June 2024, 22:06:35
MP1 schakelt niet meer met Z21 switch decoder Roco door Patrick Kortwijk
25 June 2024, 22:03:08
Haandrecht materieel door orientexpress
25 June 2024, 21:38:07
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
25 June 2024, 21:34:07
Aachenau West door wob
25 June 2024, 21:30:04
22 juni modelspoorbeurs Houten door Ad Cleijsen
25 June 2024, 21:27:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
25 June 2024, 20:43:19
Aansturen ontkoppelaar op K83 via RocRail en Esu ECOS door Peter.v.L
25 June 2024, 19:44:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
25 June 2024, 19:23:25
La Fabrique des petit reseaux (1:87) door tothebeach
25 June 2024, 19:20:56
Modulebaan.nl algemeen door Hendrik Jan
25 June 2024, 19:01:16
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
25 June 2024, 18:24:15
Schakeldecoders en mobile station door Ronaldk
25 June 2024, 17:40:35
Digitaliseren Marklin loc door bellejt
25 June 2024, 17:22:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
25 June 2024, 16:54:47
YaMoRC YD7010 door Karst Drenth
25 June 2024, 16:44:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
25 June 2024, 16:32:35
Project Jules meettrein bouwen door Klaas Zondervan
25 June 2024, 16:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
25 June 2024, 15:08:34
Rijnstraat door Gerco van Beelen
25 June 2024, 15:01:39
Bauarbeiten im gange door Jelmer
25 June 2024, 14:24:06
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
25 June 2024, 12:53:44
PIKO 2024, nieuws van de fabrikant door Tedo
25 June 2024, 12:11:58
  

Auteur Topic: Nieuwe generatie spoorseinen NL  (gelezen 22332 keer)

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 242
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #75 Gepost op: 11 August 2021, 14:38:41 »
Beste Sander, helaas hou ik geen dagboek bij en weet ik niet meer waar dat was.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #76 Gepost op: 11 August 2021, 14:44:35 »
....jammer  geen frequente wandelstek dus. (Zo had ik het geïnterpreteerd) Anders hadden we het "mysterie" mogelijk meteen weten te ontrafelen.  (y)

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #77 Gepost op: 11 August 2021, 17:44:13 »

Ziet er wel grappig uit inderdaad.
Dit alleen maar omdat de voorseinen geen rood kunnen tonen en geen aspect zou betekenen storing... dan maar geel dus.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3890
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #78 Gepost op: 11 August 2021, 18:08:38 »
Nou, nog simpeler, omdat voorseinen gekoppeld zijn aan het hoofdsein achter, en het voorsein dus altijd geel toont als het hoofdsein rood toont ;)

Er begint, seintechnisch gezien, bij het voorsein ook geen nieuw blok dus wanneer een trein een voorsein passeert in normale richting veranderd er ook nergens een sein van kleur.
« Laatst bewerkt op: 11 August 2021, 18:12:38 door Thom »

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #79 Gepost op: 11 August 2021, 18:44:04 »
Anders gezegd, een voorsein zegt niets over spoorbezetting

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #80 Gepost op: 11 August 2021, 19:13:17 »
Dat lijkt me juist wel, maar niet over de bezetting tussen voorsein en bijbehorend hoofdsein.
Een voorsein kan juist veel vertellen (maar niet altijd) over de spoorbezetting achter het hoofdsein.
Maar de belangrijkste functie van een voorsein is natuurlijk op een baanvak waar geen seinen staan over langere afstand, tot wel 15 km en meer, te zorgen voor een remweg naar een stoptonend (of geel of groenvariant) hoofdsein.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #81 Gepost op: 11 August 2021, 23:07:40 »
Dat lijkt me juist wel, maar niet over de bezetting tussen voorsein en bijbehorend hoofdsein.
Een voorsein kan juist veel vertellen (maar niet altijd) over de spoorbezetting achter het hoofdsein..

Ik gooi het over een andere boeg; kun je bovenstaand toelichten, want ik begrijp het niet helemaal denk ik?

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #82 Gepost op: 12 August 2021, 03:59:01 »
Ik begrijp hem ook niet...

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #83 Gepost op: 12 August 2021, 07:56:30 »
Ik heb me best ver verdiept in de seinstelsels die NL heeft (gehad), en volgens mij kun je een voorsein vrij kort samenvatten:
Een voorsein:
- staat op remwegafstand van het eerstvolgende hoofdsein
- zegt iets over de stand van het eerstvolgende hoofdsein
- kan geen rood tonen

Dus:
Citaat
Een voorsein kan juist veel vertellen (maar niet altijd) over de spoorbezetting achter het hoofdsein.
zou ik helemaal weglaten, aangezien het kan, maar niet hoeft. Maakt het allemaal onnodig ingewikkeld :)
« Laatst bewerkt op: 12 August 2021, 08:17:59 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3890
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #84 Gepost op: 12 August 2021, 10:56:07 »
Dat lijkt me juist wel, maar niet over de bezetting tussen voorsein en bijbehorend hoofdsein.
Een voorsein kan juist veel vertellen (maar niet altijd) over de spoorbezetting achter het hoofdsein.
Maar de belangrijkste functie van een voorsein is natuurlijk op een baanvak waar geen seinen staan over langere afstand, tot wel 15 km en meer, te zorgen voor een remweg naar een stoptonend (of geel of groenvariant) hoofdsein.
Als het hoofdsein niet bediend is, dan toont het ook rood en heeft dat niets met spoorbezetting te maken, er is gewoon geen rijweg ingesteld.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #85 Gepost op: 12 August 2021, 11:14:16 »
Maakt het allemaal onnodig ingewikkeld

Het maakt het juist niet ingewikkeld, maar duidelijker als een machinist aanvullende informatie krijgt. Vandaar dat er ook hoe langer hoe meer cijferbakken bij voorsein komen, dat geeft meer info aan een machinist, waarop deze kan anticiperen.

En dan komen we op wat ik al eerder aangaf, een voorsein kan veel vertellen over het seinbeeld van het hoofdsein en de rijweg achter het hoofdsein.
Over de verschillende en opvolgende seinbeelden kan je zo een leuk overzichtje maken.......

@Serve, in je lijstje "voorsein" zou ik dan ook nog zeker opnemen dat een voorsein geen geel-knipper, of groen-met cijfer kan tonen, en ook hoe je een voorsein herkend: Achtergrondscherm met minimaal 1 haakse hoek en een V voor het seinnummer, of een losse V op de seinpaal.
En tot slot, er staan altijd 3 witte bakens voor een voorsein.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #86 Gepost op: 12 August 2021, 11:28:10 »
..... en heeft dat niets met spoorbezetting te maken,......
Daar heb je gelijk in Thom, dat was een "beetje dom" geschreven van mij. Bedankt voor de correctie.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #87 Gepost op: 13 August 2021, 18:05:28 »
Het maakt het juist niet ingewikkeld, maar duidelijker als een machinist aanvullende informatie krijgt. Vandaar dat er ook hoe langer hoe meer cijferbakken bij voorsein komen, dat geeft meer info aan een machinist, waarop deze kan anticiperen.

En dan komen we op wat ik al eerder aangaf, een voorsein kan veel vertellen over het seinbeeld van het hoofdsein en de rijweg achter het hoofdsein.
Over de verschillende en opvolgende seinbeelden kan je zo een leuk overzichtje maken.......

Ik begrijp nog steeds niet waar je nu precies heen wilt en wat je bedoelt. Als machinist voor mij levert een voorsein (of hoofdsein, eigenlijk maakt dat bar weinig uit) voornamelijk een opdracht of toestemming op. Een voorsein vertelt mij in feite alleen dat als hij groen is, dat het volgende hoofdsein geen rood is, en dat als hij geel is, ik er rekening mee moet houden dat het volgende hoofdsein stoptonend kan zijn. Geel variant in een voorsein is gewoon een opdracht "snelheid begrenzen tot de door het getal aangegeven snelheid". Het daaropvolgende hoofdsein kan vervolgens een groen knipper variant oplevert, of geel of geel met een ander getal. Er zijn meerdere opties, en dat maakt het dat het niet relevant is. Een cijferbak bij een voorsein geeft geen info aan een machinist, hij draagt bij aan de opdracht die het sein mij geeft. En die opdracht moet bij het volgende sein bereikt zijn (tenzij het getal knippert bij geel). Maar dat zegt niets over de volgende opdracht of toestemming die het volgende hoofdsein mij geeft.

Ik probeer echt te begrijpen wat je bedoelt, maar seingeving is als je het heel beknopt samenvat in feite niet meer dan aan mij als machinist een opdracht geven of toestemming verlenen door middel van kleuren en getallen. En dat is zo ingericht dat je van sein naar sein dat volgt, waarbij nergens staat dat een bepaald seinbeeld jou informatie geeft over de situatie achter het daaropvolgende sein dat je passeert. Ik probeer je echt te begrijpen maar het lukt me helaas niet.

« Laatst bewerkt op: 13 August 2021, 18:08:11 door AlfaArjen »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3929
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #88 Gepost op: 13 August 2021, 19:32:39 »
Heel simpel te beantwoorden.
Hoe lager het getal, hoe dichter de seinen op elkaar staan en dus je remweg tot het stoptonende sein korter is.

Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1419
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #89 Gepost op: 13 August 2021, 23:07:24 »
Nee, die toonde vast geel als voorsein van het hoofdsein wat erop volgde en wat dus een dwergje was wat altijd max 40 km/u afdwingt.
Dat voorsein heeft nummer V750. Het volgende sein is geen dwergje maar een hoog sein: 1058. Daaraan voorafgaand staat een snelheidsbord: 40 km/h. Zie sporenplan.nl
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.