Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 16:51:12
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
  

Auteur Topic: Nieuwe generatie spoorseinen NL  (gelezen 21837 keer)

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 5199
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #90 Gepost op: 14 augustus 2021, 09:15:01 »
Nee, dat is de situatie nu en niet zoals die was ten tijde van mijn foto. Thom heeft helemaal gelijk (en ik had dat ook al aangegeven): dat bijbehorende sein was een dwergsein. SporenPlan geeft (meestal) de actuele situatie aan en nu is het inderdaad een hoog sein.
Groet, Frank

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #91 Gepost op: 14 augustus 2021, 10:43:53 »
Dat voorsein heeft nummer V750. Het volgende sein is geen dwergje maar een hoog sein: 1058. Daaraan voorafgaand staat een snelheidsbord: 40 km/h. Zie sporenplan.nl
Ja, in tegenwoordige tijd wel ja, die situatie is een aantal jaren terug compleet gewijzigd toen de Maliebaan een kopstation geworden is.

Het ging hier dus over de tijd daarvoor, want het alleen geel kunnende tonende voorsein staat er ook niet meer.
V750 is heden ten dage een normaal voorsein wat groen en geel kan tonen.

(Ok, pagina 7 ook ontdekt ;) )
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2021, 10:45:25 door Thom »

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #92 Gepost op: 27 oktober 2022, 20:07:26 »
Onderstaande afbeelding kwam ik tegen op LinkedIn over de Nieuwe Generatie Seinen van ProRail.



Mvg,

Matthijs

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #93 Gepost op: 27 oktober 2022, 20:21:36 »
Ben benieuwd wanneer ik bijscholing ga krijgen  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #94 Gepost op: 27 oktober 2022, 21:10:13 »
Ze schrijven dat de betekenis van de seinbeelden gelijk blijft, dus waar zou je bijscholing voor moeten hebben?
Kennelijk gaan ze meerkleurenleds gebruiken.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #95 Gepost op: 27 oktober 2022, 22:22:16 »
Ben benieuwd wanneer ik bijscholing ga krijgen  ;D
Zal via TWO gaan gebeuren. Vliegen “we” er even doorheen, is dat ook meteen afgevinkt  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #96 Gepost op: 27 oktober 2022, 22:26:20 »
Ik vind de uitleg nogal vreemd;

Komt in de plaats van AY.

AY niet gepland vervangen.....zal blijven bestaan.

Spreekt elkaar tegen, maar ze zullen het zelf wel begrijpen  ;D

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #97 Gepost op: 27 oktober 2022, 22:51:22 »
Ik vind de uitleg glashelder. Ze introduceren een nieuw type seinen. Maar ze gaan niet meteen alle oude vervangen.
Net zoals bij het introduceren van lichtseinen ook de armseinen nog jaren beleven bestaan

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 346
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #98 Gepost op: 27 oktober 2022, 23:40:29 »
Kennelijk gaan ze meerkleurenleds gebruiken.
Of ze plaatsen gewoon 3 kleuren in driehoeksvorm, zoals vroeger de TV beeldbuizen het beeld opbouwden (behalve de Sony Triniton buizen, daar zaten ze naast elkaar)
Alleen ipv Rood, Groen en Blauw wordt in dit geval Rood, Groen en Geel
Maar 3-Kleuren LED zou ook kunnen +/-: Rood, -/+: Groen, ~: Geel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #99 Gepost op: 28 oktober 2022, 09:10:29 »
Ik vind de uitleg nogal vreemd;

Komt in de plaats van AY.

AY niet gepland vervangen.....zal blijven bestaan.

Spreekt elkaar tegen, maar ze zullen het zelf wel begrijpen  ;D

Vriendelijke groet Ruud B.
Ze worden dus alleen vervangen wanneer er een reden toe is, bij renovatie of wijzigingen aan beveiliging en spoorlayout.

En dan zul je zelfs nog zien dat het alleen over seinen gaat in groepen, dus op emplacementen of een traject, als er bijvoorbeeld door schade of defect een enkele seinpaal vervangen zal moeten worden zal dat vanwege de herkenbaarheid wel weer met een AY sein gedaan worden.

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • 🇳🇴
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #100 Gepost op: 28 oktober 2022, 09:16:18 »
Vraag mij wel af hoe het met kleurenblindheid zit. In het wegverkeer is het geen probleem omdat je weet dat de rode lamp boven zit en de groene onder. Is kleurenblindheid altijd al een probleem geweest om machinist te worden of wordt dat het nu omdat je niet meer aan de positie kan zien welk licht brand?  ??? ??? Oprechte intresse vraag uit onwetendheid.
Med venligst hilsen,

Lennert

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #101 Gepost op: 28 oktober 2022, 09:34:30 »
Als je kleurenblind bent, kan je geen machinist worden.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #102 Gepost op: 28 oktober 2022, 19:51:08 »
Alleen ipv Rood, Groen en Blauw wordt in dit geval Rood, Groen en Geel
Maar 3-Kleuren LED zou ook kunnen +/-: Rood, -/+: Groen, ~: Geel
Uit oogpunt van veiligheid zullen het wel losse LEDs zijn. Anders is een printspoor-breuk of defecte LED meteen einde oefening voor alle kleuren in 1 groep LEDs én omdat ik vermoed dat rood (afhankelijk van de plek van het sein en het soort sein) het meeste zal branden en geel het minst, zit je al snel met ongelijkmatige slijtage.

Ook technisch lijkt het me bijzonder lastig om op die manier ook nog wat aan foutdetectie (lees: stroommeting) te doen.

Wisselspanning wil je, tenzij de frequentie boven enkele kHz ligt, écht niet in de spoorwereld. Bij 140 km/u geeft dat hele irritante bij-effecten omdat LEDs niet zo traag zijn als gloeilampen en dus gaan knipperen. Ik heb van Recom enkele LED-drivers die (zoals ze dat zelf zeggen) 'Railway certified' zijn omdat ze écht stroomgestuurd dimmen en niet met PWM.

Tel daar nog een dubbele voeding én extra onderdelen die die voeding weer moeten ompolen én schakelen en de kans op falen neemt behoorlijk toe.

Dit wil je zo simpel en relatief grofstoffelijk mogelijk houden ;)
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2022, 19:54:56 door Menno »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #103 Gepost op: 28 oktober 2022, 20:32:10 »
Er zijn nu al een aantal “ gewone “ seinen maar dan met LED’s
Het valt me op dat bij deze al een hoop LED’s defect zijn,

Dus ik denk dat men idd voor niet gekoppeld kiest.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 346
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #104 Gepost op: 28 oktober 2022, 21:53:39 »
Uit oogpunt van veiligheid zullen het wel losse LEDs zijn. Anders is een printspoor-breuk of defecte LED meteen einde oefening voor alle kleuren in 1 groep LEDs én omdat ik vermoed dat rood (afhankelijk van de plek van het sein en het soort sein) het meeste zal branden en geel het minst, zit je al snel met ongelijkmatige slijtage.
Eens, 3 verschillende LEDs lijkt met beter mbt bedrijfszekerheid, AC aspect had ik niet bij stil gestaan, maar daar heb je zeker een punt.