Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:20:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:19:46
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:18:05
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 00:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
23 October 2025, 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
23 October 2025, 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
  

Auteur Topic: Nieuwe generatie spoorseinen NL  (gelezen 28829 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #165 Gepost op: 20 November 2023, 22:46:38 »
Omdat het nog vele tientallen jaren gaat duren voor alle baanvakken daadwerkelijk voorzien zijn van ETCS, tot die tijd heb je komende jaren gewoon nog seinen nodig en inmiddels was het contract voor de langdurige raamovereenkomst afgelopen met de fabrikant.

Bij de nieuwe aanbesteding daarvoor heeft men de kans aangegrepen om voor verbeteringen en veranderingen aan de seinen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #166 Gepost op: 20 November 2023, 22:51:52 »
Misschien omdat de implementatie van ETCS Level # waarbij er geen seinen meer langs de baan staan nog wel ettelijke decennia op zich zal laten wachten?
Al is het alleen al om die oeverloze, verplichte, en idiote verplichte aanbestedingsprocedures die in 95% van de gevallen tot vertraging, kostenoverschrijding, (ondanks heldere specs) niet werken met de andere infra etc. etc.
De hele truc van ETCS is juist dat de specs helemaal niet zo helder zijn, waardoor verschillende fabrikanten bepaalde variabel gestelde grenzen en gebieden anders geïnterpreteerd hebben met alle problemen van dien.
Citaat

En wellicht ook omdat "de industrie" er helemaal niet op zit te wachten, dat er veel minder tot geen baan infra meer nodig is, waardoor ze een afzetmarkt kwijt raken.
Ik denk dat je de infra kant daar toch nogwel in onderschat, ook achter die balises zit natuurlijk nogwel een hele wereld.
« Laatst bewerkt op: 20 November 2023, 23:19:30 door Thom »

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6374
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #167 Gepost op: 11 October 2025, 09:12:22 »
Lees net dat hele project stop is gezet. Nieuwe sein is onvoldoende zichtbaar.

Hebben ze dan nog redelijk lang over gedaan om tot deze conclusie te komen. Was hier volgens mij al stuk eerder bedacht.  ;D
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
  • 🇳🇴
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #168 Gepost op: 11 October 2025, 09:40:10 »
Gelukkig is het niet zo dat als het bij de eerste versie niet werkt de engineers gelijk met de handjes in de lucht huilend weg rennen. Er zullen vast wat itteraties zijn geweest om kijken of het werkend gemaakt kan worden... :-X
Med venligst hilsen,

Lennert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #169 Gepost op: 11 October 2025, 09:58:12 »
Hier in de krant stond er een artikel over, 2 pagina's groot. Prorali wil niet zeggen hoeveel het heeft gekost, maar de schatting is dat het 10 tallen miljoenen is.
Ik vraag me af hoe je zoveel geld kwijt kunt zijn en met niks eindigen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
  • 🇳🇴
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #170 Gepost op: 11 October 2025, 10:14:29 »
Er is een hele bekende bias in project management (ben even de naam kwijt van de bias). Maar het houd zoveel in als "we hebben al 5 miljoen uitgegeven dus een extra miljoen maakt niet uit maar dan hebben we iets werkends", en dat blijft zich herhalen. Dus de volgende redenatie is ow we hebben al 6 miljoen uitgegeven etc etc.
Med venligst hilsen,

Lennert

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1359
  • Klaar voor vertrek
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #171 Gepost op: 11 October 2025, 10:30:56 »
Dat zijn verzonken kosten (zelf kende ik eigenlijk alleen de Engelse term).

Het is niet vreemd dat er geld is uitgegeven zonder dat het iets oplevert. Het gaat nu eenmaal niet om het kopen van een Airfryer. Aan het ontwikkelen van een nieuw product (ook een Airfryer) wordt door mensen tijd besteed, in dit geval zowel bij ProRail als bij een leverancier. Die tijd kost geld in de vorm van salaris. De salarissen van mensen die zoiets als een Airfryer bedenken zijn niet de laagste in het bedrijf. Dat de Airfryer wél een succes is geworden, snap ik ook niet. ;)
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7734
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #172 Gepost op: 11 October 2025, 10:49:02 »
@Lennart: Op zich is die denkwijze niet verkeerd, mits je wel realistisch blijft over de uiteindelijke kans van slagen, soms is er nog maar een 'klein zetje nodig' in andere gevallen is stoppen, uithuilen en overnieuw beginnen de beste optie.
Een bias, ergo: met tunnelvisie aan een 'dood paard' blijven trekken is zeker niet de juiste weg  ;D

"We moeten bezuinigen, ook al kost het miljoenen", is er ook zo eentje. Als dat met de juiste visie gebeurt en die miljoenen leiden tot tientallen miljoenen verbetering in de periode(n) daarna, dan was het terecht om het te doen. Maar het kan ook anders lopen ...
« Laatst bewerkt op: 11 October 2025, 13:58:23 door Eric B. Reden: Na aanleiding van de terechte opmerking van Ferdinant, "bias" in de eerste zin vervangen door "denkwijze" en tweede zin navenant aangepast. »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1359
  • Klaar voor vertrek
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #173 Gepost op: 11 October 2025, 10:55:40 »
Het hele idee van bias is dat het wél verkeerd is en er niet realistisch wordt gekeken naar de kans van slagen..
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7734
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #174 Gepost op: 11 October 2025, 13:59:34 »
Duidelijk Ferdinand, mijn post daarop aangepast.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.