Doel:€250.00
Donaties:€329.50

Per saldo:€79.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-01-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

An der Zonengrenze door GD
Vandaag om 13:31:36
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 13:31:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:27:41
Helmerstadt 2.0 door tijgernootje
Vandaag om 13:26:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tuurtje
Vandaag om 13:23:05
100x "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 13:21:35
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Noordernet
Vandaag om 13:19:52
Bahnstrecke 5867 door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:18:47
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing. door Robert39
Vandaag om 13:14:58
Aansluiten Digikeijs seinen en Busch overweglampen op continue rijspanning door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:05
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 13:05:06
Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu door Arjan6511
Vandaag om 13:03:58
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 12:50:35
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 12:47:57
Messing in 0 (o.a. Tagh"O" Train, CHD) door moonlicht
Vandaag om 12:47:52
Roco Maus op de DR5000 door Nijboer
Vandaag om 12:44:27
Modelspoorbaan Fleischmann door Wim Vink
Vandaag om 12:43:40
NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject. door FritsT
Vandaag om 12:41:00
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Wim Vink
Vandaag om 12:34:02
Hekwerkpaaltjes door Erwin1977
Vandaag om 12:25:43
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door HuubvG
Vandaag om 12:22:23
Bouw diorama tolhuisje aan de tramlijn van "Ol Graitje". door Gerrit F
Vandaag om 12:13:24
Br 03 204 DRG met halve stroomlijnbekleding. door Wim Vink
Vandaag om 11:54:09
NaoorlogsNS op modules door cor_b
Vandaag om 11:14:11
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:10:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 11:06:47
Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant. door Arnold van Heyst
Vandaag om 10:41:35
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 10:26:24
Halling modelle H0e 2022 nieuwtje door VFR
Vandaag om 10:21:21
Panier H0e 2022 nieuwtjes, maar niet veel. door VFR
Vandaag om 10:16:33
  

Auteur Topic: Testritten  (gelezen 418 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2311
  • Wel Belg, niet gek !
Testritten
« Gepost op: 17 augustus 2021, 22:13:53 »
Misschien stomme vraag.
Maar afgelopen week is er dus een setje BR188 naar NL gereden voor testritten.
Nu begrijp ik wel dat echt nieuwe modellen een soort testritten moeten doen in de verschillende landen om gehomologeerd te raken, vooral dan omwille van de verschillende beveiligingssystemen in de verschillende landen.
Maar laatste decenium zijn de nieuwe loks in de meeste gevallen toch meer evoluties van de oudere modellen ?
De Traxx familie van Bombardier is daar een mooi voorbeeld van.
Het 12x prototype werd de BR 145, waaruit vervolgens een boel andere varianten voortvloeiden : de BR 146, BR 185, BR 186, BR 187, BR 245 en de BR 188.
Bij Siemens heb je soortgelijk met het Eurosprinter prototype, waar oa de BR 152, BR 189 en de BR 182 taurus met al zijn varianten voortvloeiden, maar ook vervolgens oa de pre-vectron HLE 18 ontstond, om uiteindelijk de Vectron te worden met zijn verschillende varianten zoals de AC, DC, MS, DM, DE en Smartron.
Steeds moet voor elk nieuwe type testritten gedaan worden in de verschillende landen, terwijl ze eigenlijk op een multifunctioneel platform zijn gebouwd, waaruit ik zou denken dat het toch een soort makkelijkere homologatie zou moeten kunnen gaan, of zie ik dat ( waarschijnlijk ) iets te kort door de bocht ?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3543
Re: Testritten
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2021, 22:25:50 »
Technische zaken die gelijk zijn, kun je overnemen uit een eerdere homologatie, echter alles wat daar van afwijkt of in een andere situatie functioneert omdat er nu eenmaal zaken per land verschillend zijn zullen opnieuw moeten.

Om iets te noemen, een stoorstroomonderzoek van een lok is in Nederland anders dan bijvoorbeeld Duitsland omdat hier ook gekeken moet worden of het geen interferentie veroorzaakt met de ATB frequentie.