Doel:€250.00
Donaties:€187.50

Per saldo:€-62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-06-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:51:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 12:41:00
NS modelbaan Hoekdam H0 door MOVisser
Vandaag om 12:36:21
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:33:01
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 12:27:50
Artitec, nieuws van de fabrikant. door cor_b
Vandaag om 12:25:42
Toon hier je (model)treinfoto's door hrp
Vandaag om 12:23:26
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS1220
Vandaag om 12:01:58
Bouw Villefranche de Conflent in H0m en Train Jaune, le Canari door HuubvG
Vandaag om 12:00:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 11:59:21
Roco 1600, versie 2022 door Roy van Dijk
Vandaag om 11:43:44
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door AdLoc
Vandaag om 11:38:48
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door DJV
Vandaag om 11:37:47
Tekening gezocht VAM wagens 2e type door sneek
Vandaag om 11:37:43
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 11:35:06
Wie maakt de Nedmag trein compleet met de juiste wagens? door Arjan6511
Vandaag om 11:31:23
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 11:30:38
Idee achtergrond door Hans Reints
Vandaag om 11:30:00
Verf voor ACTS 670x door RikM
Vandaag om 11:10:03
Labbern in Rotzbach Allerlei door DJV
Vandaag om 10:54:06
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door AdLoc
Vandaag om 09:27:03
LS models ICR door spoorzeven
Vandaag om 09:23:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 09:20:47
Piko h0 NS 2200 door Dennis94
Vandaag om 07:47:40
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door GORILLUS
Vandaag om 07:08:46
PIKO 2022, nieuws van de fabrikant. door metpetergaathetbeter
01 juli 2022, 23:52:55
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door arnout
01 juli 2022, 22:55:27
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Eric B
01 juli 2022, 22:35:10
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door MOVisser
01 juli 2022, 22:29:54
NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject. door FritsT
01 juli 2022, 22:28:11
  

Auteur Topic: Nieuwe generatie spoorseinen NL  (gelezen 9611 keer)

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #75 Gepost op: 11 augustus 2021, 14:38:41 »
Beste Sander, helaas hou ik geen dagboek bij en weet ik niet meer waar dat was.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1068
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #76 Gepost op: 11 augustus 2021, 14:44:35 »
....jammer  geen frequente wandelstek dus. (Zo had ik het geïnterpreteerd) Anders hadden we het "mysterie" mogelijk meteen weten te ontrafelen.  (y)

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #77 Gepost op: 11 augustus 2021, 17:44:13 »

Ziet er wel grappig uit inderdaad.
Dit alleen maar omdat de voorseinen geen rood kunnen tonen en geen aspect zou betekenen storing... dan maar geel dus.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3606
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #78 Gepost op: 11 augustus 2021, 18:08:38 »
Nou, nog simpeler, omdat voorseinen gekoppeld zijn aan het hoofdsein achter, en het voorsein dus altijd geel toont als het hoofdsein rood toont ;)

Er begint, seintechnisch gezien, bij het voorsein ook geen nieuw blok dus wanneer een trein een voorsein passeert in normale richting veranderd er ook nergens een sein van kleur.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2021, 18:12:38 door Thom »

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #79 Gepost op: 11 augustus 2021, 18:44:04 »
Anders gezegd, een voorsein zegt niets over spoorbezetting

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #80 Gepost op: 11 augustus 2021, 19:13:17 »
Dat lijkt me juist wel, maar niet over de bezetting tussen voorsein en bijbehorend hoofdsein.
Een voorsein kan juist veel vertellen (maar niet altijd) over de spoorbezetting achter het hoofdsein.
Maar de belangrijkste functie van een voorsein is natuurlijk op een baanvak waar geen seinen staan over langere afstand, tot wel 15 km en meer, te zorgen voor een remweg naar een stoptonend (of geel of groenvariant) hoofdsein.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1068
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #81 Gepost op: 11 augustus 2021, 23:07:40 »
Dat lijkt me juist wel, maar niet over de bezetting tussen voorsein en bijbehorend hoofdsein.
Een voorsein kan juist veel vertellen (maar niet altijd) over de spoorbezetting achter het hoofdsein..

Ik gooi het over een andere boeg; kun je bovenstaand toelichten, want ik begrijp het niet helemaal denk ik?

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #82 Gepost op: 12 augustus 2021, 03:59:01 »
Ik begrijp hem ook niet...

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1718
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #83 Gepost op: 12 augustus 2021, 07:56:30 »
Ik heb me best ver verdiept in de seinstelsels die NL heeft (gehad), en volgens mij kun je een voorsein vrij kort samenvatten:
Een voorsein:
- staat op remwegafstand van het eerstvolgende hoofdsein
- zegt iets over de stand van het eerstvolgende hoofdsein
- kan geen rood tonen

Dus:
Citaat
Een voorsein kan juist veel vertellen (maar niet altijd) over de spoorbezetting achter het hoofdsein.
zou ik helemaal weglaten, aangezien het kan, maar niet hoeft. Maakt het allemaal onnodig ingewikkeld :)
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2021, 08:17:59 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3606
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #84 Gepost op: 12 augustus 2021, 10:56:07 »
Dat lijkt me juist wel, maar niet over de bezetting tussen voorsein en bijbehorend hoofdsein.
Een voorsein kan juist veel vertellen (maar niet altijd) over de spoorbezetting achter het hoofdsein.
Maar de belangrijkste functie van een voorsein is natuurlijk op een baanvak waar geen seinen staan over langere afstand, tot wel 15 km en meer, te zorgen voor een remweg naar een stoptonend (of geel of groenvariant) hoofdsein.
Als het hoofdsein niet bediend is, dan toont het ook rood en heeft dat niets met spoorbezetting te maken, er is gewoon geen rijweg ingesteld.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #85 Gepost op: 12 augustus 2021, 11:14:16 »
Maakt het allemaal onnodig ingewikkeld

Het maakt het juist niet ingewikkeld, maar duidelijker als een machinist aanvullende informatie krijgt. Vandaar dat er ook hoe langer hoe meer cijferbakken bij voorsein komen, dat geeft meer info aan een machinist, waarop deze kan anticiperen.

En dan komen we op wat ik al eerder aangaf, een voorsein kan veel vertellen over het seinbeeld van het hoofdsein en de rijweg achter het hoofdsein.
Over de verschillende en opvolgende seinbeelden kan je zo een leuk overzichtje maken.......

@Serve, in je lijstje "voorsein" zou ik dan ook nog zeker opnemen dat een voorsein geen geel-knipper, of groen-met cijfer kan tonen, en ook hoe je een voorsein herkend: Achtergrondscherm met minimaal 1 haakse hoek en een V voor het seinnummer, of een losse V op de seinpaal.
En tot slot, er staan altijd 3 witte bakens voor een voorsein.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #86 Gepost op: 12 augustus 2021, 11:28:10 »
..... en heeft dat niets met spoorbezetting te maken,......
Daar heb je gelijk in Thom, dat was een "beetje dom" geschreven van mij. Bedankt voor de correctie.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #87 Gepost op: 13 augustus 2021, 18:05:28 »
Het maakt het juist niet ingewikkeld, maar duidelijker als een machinist aanvullende informatie krijgt. Vandaar dat er ook hoe langer hoe meer cijferbakken bij voorsein komen, dat geeft meer info aan een machinist, waarop deze kan anticiperen.

En dan komen we op wat ik al eerder aangaf, een voorsein kan veel vertellen over het seinbeeld van het hoofdsein en de rijweg achter het hoofdsein.
Over de verschillende en opvolgende seinbeelden kan je zo een leuk overzichtje maken.......

Ik begrijp nog steeds niet waar je nu precies heen wilt en wat je bedoelt. Als machinist voor mij levert een voorsein (of hoofdsein, eigenlijk maakt dat bar weinig uit) voornamelijk een opdracht of toestemming op. Een voorsein vertelt mij in feite alleen dat als hij groen is, dat het volgende hoofdsein geen rood is, en dat als hij geel is, ik er rekening mee moet houden dat het volgende hoofdsein stoptonend kan zijn. Geel variant in een voorsein is gewoon een opdracht "snelheid begrenzen tot de door het getal aangegeven snelheid". Het daaropvolgende hoofdsein kan vervolgens een groen knipper variant oplevert, of geel of geel met een ander getal. Er zijn meerdere opties, en dat maakt het dat het niet relevant is. Een cijferbak bij een voorsein geeft geen info aan een machinist, hij draagt bij aan de opdracht die het sein mij geeft. En die opdracht moet bij het volgende sein bereikt zijn (tenzij het getal knippert bij geel). Maar dat zegt niets over de volgende opdracht of toestemming die het volgende hoofdsein mij geeft.

Ik probeer echt te begrijpen wat je bedoelt, maar seingeving is als je het heel beknopt samenvat in feite niet meer dan aan mij als machinist een opdracht geven of toestemming verlenen door middel van kleuren en getallen. En dat is zo ingericht dat je van sein naar sein dat volgt, waarbij nergens staat dat een bepaald seinbeeld jou informatie geeft over de situatie achter het daaropvolgende sein dat je passeert. Ik probeer je echt te begrijpen maar het lukt me helaas niet.

« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2021, 18:08:11 door AlfaArjen »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #88 Gepost op: 13 augustus 2021, 19:32:39 »
Heel simpel te beantwoorden.
Hoe lager het getal, hoe dichter de seinen op elkaar staan en dus je remweg tot het stoptonende sein korter is.


Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #89 Gepost op: 13 augustus 2021, 23:07:24 »
Nee, die toonde vast geel als voorsein van het hoofdsein wat erop volgde en wat dus een dwergje was wat altijd max 40 km/u afdwingt.
Dat voorsein heeft nummer V750. Het volgende sein is geen dwergje maar een hoog sein: 1058. Daaraan voorafgaand staat een snelheidsbord: 40 km/h. Zie sporenplan.nl
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.