Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-11-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welke connector? door Norway13
Vandaag om 18:46:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 18:41:07
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door NS264
Vandaag om 18:38:49
Snelheid van locs bij automatisch rijden door rjr
Vandaag om 18:36:26
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door guy1846
Vandaag om 18:33:50
Line-up foto's van modellen door ES44C4
Vandaag om 18:31:40
Modelspoorbeurs Houten 10 december, de voor- en nabeschouwing door WimC
Vandaag om 18:24:27
Artitec zandwagens door MarkSpoor
Vandaag om 18:23:39
Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant. door Floris
Vandaag om 18:20:47
mat 24 Mdw jaap uit oude roco blokkendoos door VAM65
Vandaag om 18:20:27
Sluitlichten Roco NS 2400 sound blijven branden door VAM65
Vandaag om 18:15:49
6-12-2022: Chauffeur bestelwagen komt met schrik vrij na treinbotsing in Apeldoo door Dpc Fo
Vandaag om 18:07:33
NS 6000 (in schaal 0) door becasse
Vandaag om 18:07:30
Rocky Rail- NS Plan U door Edwin2121992
Vandaag om 18:03:06
19 Toen door hrp
Vandaag om 17:57:00
Rivarossi mat’46 hoe motordraaistel openen? door jjg koopmans
Vandaag om 17:17:37
Ecos-2 met Fleischmann draaischijf probleem door AlbertG
Vandaag om 17:16:12
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:04:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Vink
Vandaag om 16:59:59
Knuppels, Plakken en Brammen door Eric B
Vandaag om 16:59:36
Kreatief met karton door Duikeend
Vandaag om 16:44:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 16:25:03
TRAFO'S door erikkral
Vandaag om 16:17:09
Tram/pendelbaan aan de muur door hrp
Vandaag om 16:03:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 15:53:35
Fotowedstrijd: Winter (1:1 en model door elkaar) door Bob R.
Vandaag om 15:19:33
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 15:14:32
Artitec 2023: speculatie, wensen, verwachtingen, dromen... door Jeroen Water
Vandaag om 14:55:18
Een stukje TEE/Northlander historie door damngrazy
Vandaag om 14:16:29
Een drive hold functie in NextGen de gratis ESU sound player/controller door Sven
Vandaag om 14:07:44
  

Auteur Topic: Nieuwe generatie spoorseinen NL  (gelezen 15711 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4616
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #90 Gepost op: 14 augustus 2021, 09:15:01 »
Nee, dat is de situatie nu en niet zoals die was ten tijde van mijn foto. Thom heeft helemaal gelijk (en ik had dat ook al aangegeven): dat bijbehorende sein was een dwergsein. SporenPlan geeft (meestal) de actuele situatie aan en nu is het inderdaad een hoog sein.
Groet, Frank

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3685
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #91 Gepost op: 14 augustus 2021, 10:43:53 »
Dat voorsein heeft nummer V750. Het volgende sein is geen dwergje maar een hoog sein: 1058. Daaraan voorafgaand staat een snelheidsbord: 40 km/h. Zie sporenplan.nl
Ja, in tegenwoordige tijd wel ja, die situatie is een aantal jaren terug compleet gewijzigd toen de Maliebaan een kopstation geworden is.

Het ging hier dus over de tijd daarvoor, want het alleen geel kunnende tonende voorsein staat er ook niet meer.
V750 is heden ten dage een normaal voorsein wat groen en geel kan tonen.

(Ok, pagina 7 ook ontdekt ;) )
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2021, 10:45:25 door Thom »

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #92 Gepost op: 27 oktober 2022, 20:07:26 »
Onderstaande afbeelding kwam ik tegen op LinkedIn over de Nieuwe Generatie Seinen van ProRail.



Mvg,

Matthijs

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3009
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #93 Gepost op: 27 oktober 2022, 20:21:36 »
Ben benieuwd wanneer ik bijscholing ga krijgen  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 23356
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #94 Gepost op: 27 oktober 2022, 21:10:13 »
Ze schrijven dat de betekenis van de seinbeelden gelijk blijft, dus waar zou je bijscholing voor moeten hebben?
Kennelijk gaan ze meerkleurenleds gebruiken.

Joop_L

  • Online Online
  • Berichten: 1532
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #95 Gepost op: 27 oktober 2022, 22:22:16 »
Ben benieuwd wanneer ik bijscholing ga krijgen  ;D
Zal via TWO gaan gebeuren. Vliegen “we” er even doorheen, is dat ook meteen afgevinkt  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2151
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #96 Gepost op: 27 oktober 2022, 22:26:20 »
Ik vind de uitleg nogal vreemd;

Komt in de plaats van AY.

AY niet gepland vervangen.....zal blijven bestaan.

Spreekt elkaar tegen, maar ze zullen het zelf wel begrijpen  ;D

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 23356
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #97 Gepost op: 27 oktober 2022, 22:51:22 »
Ik vind de uitleg glashelder. Ze introduceren een nieuw type seinen. Maar ze gaan niet meteen alle oude vervangen.
Net zoals bij het introduceren van lichtseinen ook de armseinen nog jaren beleven bestaan

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Na 60 jaar 3Rail stap ik over op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #98 Gepost op: 27 oktober 2022, 23:40:29 »
Kennelijk gaan ze meerkleurenleds gebruiken.
Of ze plaatsen gewoon 3 kleuren in driehoeksvorm, zoals vroeger de TV beeldbuizen het beeld opbouwden (behalve de Sony Triniton buizen, daar zaten ze naast elkaar)
Alleen ipv Rood, Groen en Blauw wordt in dit geval Rood, Groen en Geel
Maar 3-Kleuren LED zou ook kunnen +/-: Rood, -/+: Groen, ~: Geel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3685
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #99 Gepost op: 28 oktober 2022, 09:10:29 »
Ik vind de uitleg nogal vreemd;

Komt in de plaats van AY.

AY niet gepland vervangen.....zal blijven bestaan.

Spreekt elkaar tegen, maar ze zullen het zelf wel begrijpen  ;D

Vriendelijke groet Ruud B.
Ze worden dus alleen vervangen wanneer er een reden toe is, bij renovatie of wijzigingen aan beveiliging en spoorlayout.

En dan zul je zelfs nog zien dat het alleen over seinen gaat in groepen, dus op emplacementen of een traject, als er bijvoorbeeld door schade of defect een enkele seinpaal vervangen zal moeten worden zal dat vanwege de herkenbaarheid wel weer met een AY sein gedaan worden.

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #100 Gepost op: 28 oktober 2022, 09:16:18 »
Vraag mij wel af hoe het met kleurenblindheid zit. In het wegverkeer is het geen probleem omdat je weet dat de rode lamp boven zit en de groene onder. Is kleurenblindheid altijd al een probleem geweest om machinist te worden of wordt dat het nu omdat je niet meer aan de positie kan zien welk licht brand?  ??? ??? Oprechte intresse vraag uit onwetendheid.
Med venligst hilsen,

Lennert

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3009
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #101 Gepost op: 28 oktober 2022, 09:34:30 »
Als je kleurenblind bent, kan je geen machinist worden.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
    • Mijn van-alles website
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #102 Gepost op: 28 oktober 2022, 19:51:08 »
Alleen ipv Rood, Groen en Blauw wordt in dit geval Rood, Groen en Geel
Maar 3-Kleuren LED zou ook kunnen +/-: Rood, -/+: Groen, ~: Geel
Uit oogpunt van veiligheid zullen het wel losse LEDs zijn. Anders is een printspoor-breuk of defecte LED meteen einde oefening voor alle kleuren in 1 groep LEDs én omdat ik vermoed dat rood (afhankelijk van de plek van het sein en het soort sein) het meeste zal branden en geel het minst, zit je al snel met ongelijkmatige slijtage.

Ook technisch lijkt het me bijzonder lastig om op die manier ook nog wat aan foutdetectie (lees: stroommeting) te doen.

Wisselspanning wil je, tenzij de frequentie boven enkele kHz ligt, écht niet in de spoorwereld. Bij 140 km/u geeft dat hele irritante bij-effecten omdat LEDs niet zo traag zijn als gloeilampen en dus gaan knipperen. Ik heb van Recom enkele LED-drivers die (zoals ze dat zelf zeggen) 'Railway certified' zijn omdat ze écht stroomgestuurd dimmen en niet met PWM.

Tel daar nog een dubbele voeding én extra onderdelen die die voeding weer moeten ompolen én schakelen en de kans op falen neemt behoorlijk toe.

Dit wil je zo simpel en relatief grofstoffelijk mogelijk houden ;)
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2022, 19:54:56 door Menno »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3009
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #103 Gepost op: 28 oktober 2022, 20:32:10 »
Er zijn nu al een aantal “ gewone “ seinen maar dan met LED’s
Het valt me op dat bij deze al een hoop LED’s defect zijn,

Dus ik denk dat men idd voor niet gekoppeld kiest.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Na 60 jaar 3Rail stap ik over op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #104 Gepost op: 28 oktober 2022, 21:53:39 »
Uit oogpunt van veiligheid zullen het wel losse LEDs zijn. Anders is een printspoor-breuk of defecte LED meteen einde oefening voor alle kleuren in 1 groep LEDs én omdat ik vermoed dat rood (afhankelijk van de plek van het sein en het soort sein) het meeste zal branden en geel het minst, zit je al snel met ongelijkmatige slijtage.
Eens, 3 verschillende LEDs lijkt met beter mbt bedrijfszekerheid, AC aspect had ik niet bij stil gestaan, maar daar heb je zeker een punt.