Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Schachbrett
Vandaag om 23:32:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:27:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:00:24
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 22:59:12
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Thom
Vandaag om 22:57:16
Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag door Ronald Halma
Vandaag om 22:44:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 22:19:57
NS6000 voor Kranenberg door meino
Vandaag om 21:56:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erjen89
Vandaag om 21:56:20
Besto Kraftfutter; een industriediorama in 1 door hervé
Vandaag om 21:50:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:29:04
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 21:03:37
zoek functie door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:11:22
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door orientexpress
Vandaag om 19:58:43
Koppelinghouder gezocht. door saskia
Vandaag om 19:22:04
starter N-baan door NS264
Vandaag om 18:55:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:52:06
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door MOVisser
Vandaag om 18:18:03
Garage Sarink en de vergeten koelwagen (spoor 0) door Jeronimos
Vandaag om 18:03:49
Piko umbauwagens 3YGe door bernhard67
Vandaag om 17:55:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Dion
Vandaag om 17:31:46
EifelBurgenBahn door basjuh1981
Vandaag om 17:05:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:46:21
Au bord de la Cèze door Dennis1984
Vandaag om 16:40:59
modulebaan jaren 60 door Wim Vink
Vandaag om 16:26:53
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 16:25:25
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:48:31
Ombouw Piko NS 2200 AC digitaal naar DCC door Ben
Vandaag om 14:45:07
Bayerische stoomlok 3601 door Peter45
Vandaag om 14:11:41
  

Auteur Topic: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)  (gelezen 40001 keer)

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #195 Gepost op: 07 July 2022, 17:32:36 »
Vraagje:  waarom ga je de wissels schakelen met gelijkspanning, terwijl normaal daarvoor de wisselstroomuitgang van een analoge trafo/regelaar (16 Volt) gebruikt wordt ?
En heb je al getest wat 16V wisselspanning via de diodebrug met je wissels doet ?   Ik denk, dat je wissels prima op de halve fase omgaan, en dat je daarom niks extra nodig hebt.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4441
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #196 Gepost op: 07 July 2022, 20:01:34 »
Waarom een halve sinus gebruiken als je met DC meer kracht heb?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6185
  • ***
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #197 Gepost op: 07 July 2022, 20:32:19 »
btw, die draaischalelaars heb je als:
1x12
2x6
3x4
4x3
6x2
Dus als je de 2x6 neemt kun je met de andere helft je lampjes laten branden ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25770
    • Pagina van klaas
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #198 Gepost op: 07 July 2022, 20:49:30 »
Is dat zoals het moet, of is het toch verstandig om ook de spoelen die maar in een rijweg voorkomen via een diode te laten lopen? In de plaatjes van anderen zie ik die 'kale' verbindingen nl. niet.
Er is niet zoiets als "het moet zo".
Je mag kale verbindingen gebruiken als een diode niet per se nodig is.
Maar voor de eenvormigheid zou je kunnen besluiten om toch overal diodes te plaatsen. Het kan voorkomen dat je een wissel later toch uit meerdere rijwegen wil sturen, en dan moet je die kale draad alsnog vervangen door een diode. En je zal ondervinden dat het weghalen van een draadje lastiger is dan het plaatsen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 538
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #199 Gepost op: 08 July 2022, 00:50:44 »
Vraagje:  waarom ga je de wissels schakelen met gelijkspanning, terwijl normaal daarvoor de wisselstroomuitgang van een analoge trafo/regelaar (16 Volt) gebruikt wordt ?
En heb je al getest wat 16V wisselspanning via de diodebrug met je wissels doet ?   Ik denk, dat je wissels prima op de halve fase omgaan, en dat je daarom niks extra nodig hebt.
Het gebruik van gelijkspanning is ingegeven door de toepassing van CDU's, die vragen daarom. Ook had ik ledjes in het circuit voorzien, ook DC. Getest met een oude trafo heb ik wel, maar niet op de hele wisselstraat. Er moeten tot 6 wissels gelijk gesteld worden, dat zou in theorie met mijn oude Hema-trafo van 6,5 A net moeten lukken, maar ik vraag me af of dit in de praktijk stabiel genoeg zou zijn. Verder is de baan zelf overigens digitaal, er hangt dus geen analoge trafo aan.

@Ruud: ik heb een draaischakelaar van 1x12. Daarmee kan ik de 8 rijwegen instellen en heb ik ook een positie voor 'uit'. 2x6 zou voor mij te weinig zijn.

@Klaas: ik heb nu toch maar de kale draadjes gebruikt waar mogelijk. Volgens mij is het weghalen van zo'n draadje in mijn open constructie gewoon een kwestie van doorknippen :).
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 538
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #200 Gepost op: 08 July 2022, 01:02:09 »
En na de bouw natuurlijk de test. Proefopstelling gemaakt met ledjes als stand-in voor de wisselspoelen. En zowaar: de matrix werkt naar behoren.
Het duurde overigens even voordat dat duidelijk was, want eerst gaven alleen de ledjes die via een kale draad gevoed worden, licht. Zoeken, meten, nadenken. Uiteindelijk kwam ik er achter, dat ik de weerstand van de diodes niet meegewogen had, waardoor de ledjes niet boven hun drempelwaarde kwamen. Nadat ik de gemeenschappelijke weerstand teruggebracht had van 1,5kΩ naar 330Ω en de 'kale'  ledjes een extra weerstand van 1 kΩ had gegeven, werkte alles zoals verwacht. Weer wat geleerd ;D

De proefopstelling:



Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 987
  • Metrop-Märklin
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #201 Gepost op: 08 July 2022, 08:42:09 »
Ik kijk ernaar en krijg een vage herinnering.

Jaren geleden speelde een discussie over het gebruik van een diodematrix met CDU's of met een centrale CDU.
Het gaat om gebruiker Andre64; hij bouwde aan een Rhätische Bahn vanaf 2011.

Citaat
komt een schaduwstation met 23 wissels. Deze krijgen de aandrijvingen van Peco ( PL-11).
Materieel rijdt digitaal maar de besturing wordt "ouderwets" met relais bestuurd.


Met ouderwets bedoelde Andre64 een (NX-)paneeltje met knoppen (handbediening dus).

Er zat een dubbele keerlus in met puntstukpolarisatie,
een diodematrix met uitleg en duidelijke foto's en schema's,
en dus ook CDU's.

In 2014 kwam er een eind aan (lang geleden):
Zo, alles is opgeruimd en gefotografeerd.
Hoogste tijd om het spul te koop aan te bieden.

Maar misschien heb je toch nog iets aan Andre's bevindingen van toen.




« Laatst bewerkt op: 08 July 2022, 08:47:02 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #202 Gepost op: 08 July 2022, 10:27:52 »
Waarom een halve sinus gebruiken als je met DC meer kracht heb?
Goeie vraag.  Maar is tegenovergesteld aan:  waarom DC gebruiken als een halve sinus meer dan voldoende is ?  Misschien zou je "is" kunnen vervangen door "kan zijn" , maar die test wordt zo te horen niet gedaan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25770
    • Pagina van klaas
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #203 Gepost op: 08 July 2022, 10:34:20 »
Heb je met DC wel meer kracht dan met een halve sinus? Ik betwijfel het. Heeft iemand dat getest?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #204 Gepost op: 08 July 2022, 10:46:53 »
Het gebruik van gelijkspanning is ingegeven door de toepassing van CDU's, die vragen daarom.
Dat snap ik, maar wat als CDU's helemaal niet nodig zijn ?
Ook had ik ledjes in het circuit voorzien, ook DC.

Ledjes kun je prima op AC aansluiten.  Kijk maar naar lichtseintjes met ledjes:  worden (bijna) allemaal opgegeven voor 14 a 16 volt AC of DC.
Getest met een oude trafo heb ik wel, maar niet op de hele wisselstraat. Er moeten tot 6 wissels gelijk gesteld worden, dat zou in theorie met mijn oude Hema-trafo van 6,5 A net moeten lukken,
Tja, een oude Hema trafo, maar je zegt 6,5 A ?  Die zou ontploffen.  Je bedoelt waarschijnlijk 6,5 VA, oftewel een, oneerbiedig genoemd, pruts-trafo die bij 12 of 14 volt nog geen half Ampere levert.
maar ik vraag me af of dit in de praktijk stabiel genoeg zou zijn.
Nou, die vraag kun je na bovenstaande zelf makkelijk beantwoorden:  absoluut NIET stabiel genoeg
Verder is de baan zelf overigens digitaal, er hangt dus geen analoge trafo aan.
Het digitaal aansturen van de baan heeft weinig/niks te maken met een door jou zo genoemde "analoge" trafo.
Jouw digitaal systeem wordt gevoed door een trafo (wisselstroom) of een voeding (gelijkstroom, door de spanning na een trafo gelijk te richten of op een andere elctronische manier verkregen gelijkspanning).
In het eerste geval heb je wel een trafo, met naar ik aanneem rond de 16 volt wisselstroom, in het tweede geval niet.  Dan zou je een simpele losse trafo bij kunnen plaatsen, zodat je de voeding van je digitale systeem niet belast met de aansturing van je wissels en andere zaken.

In het geval, dat je je wissels met DC wil aansturen heb je immers ook een trafo nodig (AC) ?  Of een voeding  (DC), waarbij ik zeker de voeding van je digitaalsysteem hier niet voor zou gebruiken.

Klaas is me net voor, dus ik kan me geheel bij hem aansluiten.
« Laatst bewerkt op: 08 July 2022, 10:49:44 door VvKan »

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #205 Gepost op: 08 July 2022, 10:56:25 »
Ik heb, lang geleden, veel wissels gehad van zowel Fleischmann (die heel oude, met bediening vast aan de wissel), als Roco, in diverse bedienings uitvoeringen, en die hebben altijd uitstekend gefunctioneerd op halve sinus bij 16 V AC spanning.
De enige omzetters die, ik zou bijna zeggen uiteraard, problemen gaven, waren de Peco uitvoeringen.  Maar dat is genoegzaam bekend.
Over de zuivere vraagstelling wat betreft het woord "kracht":  ik weet niet welke kracht er nodig is (nooit gemeten), ik weet wel dat de wissels moeiteloos omgingen.
« Laatst bewerkt op: 08 July 2022, 10:58:01 door VvKan »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25770
    • Pagina van klaas
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #206 Gepost op: 08 July 2022, 13:17:51 »
Over de kracht zou ik me niet te druk maken. Dat is meer iets voor een fabrikant die zo'n aandrijving ontwerpt.

Je zou wel een proef kunnen doen met beide spanningssoorten. Dus half gelijkgericht AC en gladde DC.
Bij beide begin je b.v. met 16V, dan zullen alle wissels het wel doen. Vervolgens verlaag je steeds de spanning met b.v. 1V per stap, En dan kijken welke spanningssoort dit het langste volhoudt.

Maar we kunnen ook wachten op Bas, die kan vast wel toelichten hoe hij tot zijn bewering komt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4441
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #207 Gepost op: 08 July 2022, 14:25:29 »
Met kracht bedoel ik de effectieve stroom die uiteindelijk door de spoel stroomt. Als je een 16V wisselspanning aanbiedt en de helft blokkeert met een diode dan hou je nog maar de helft over van het beschikbare vermogen. Ik kan me dan voorstellen dat bepaalde Peco of Seep aandrijvingen dan zeggen: "nee" terwijl die het misschien wel goed zouden met een 16V DC voeding.

Zelfs als het niet uitmaakt, zie ik nog steeds nul voordeel in het gebruik van wisselspanning tov gelijkspanning bij het schakelen van wissels. Bovendien als je zelf print relais wilt sturen, die werken allemaal met DC en dan moet je weer moeilijk doen met diodes en condensators.. Ik heb zelf ook wel eens een relais moeten voorzien van een diode en elco om hem maar te laten werken op AC. Als ik gewoon een DC voeding had, had ik dat hele probleem nooit gehad.

Ik kan me trouwens erg goed voorstellen dat bij gebruik icm een CDU dat het 2x zo lang duurt voordat de condensators zijn opgeladen met wisselspanning.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #208 Gepost op: 08 July 2022, 15:44:24 »
dan hou je nog maar de helft over van het beschikbare vermogen. Ik kan me dan voorstellen dat bepaalde Peco of Seep aandrijvingen dan zeggen: "nee" terwijl die het misschien wel goed zouden met een 16V DC voeding.
Klopt, en die zullen dan bijna zeker niet werken.
En je opmerking over DC klopt, met de nadruk op het gebruik van het woord "misschien".  Want gebruik je een voeding van 0,5 A dan is dat maar zeer de vraag, laat staan als je er meerdere tegelijk mee zou willen schakelen.  Dan is het antwoord: nee.
Maar dat is allang doorgekauwd, dus laten we blijven bij de vraag over "normale"wisselaandrijvingen".
Zelfs als het niet uitmaakt, zie ik nog steeds nul voordeel in het gebruik van wisselspanning tov gelijkspanning bij het schakelen van wissels. Bovendien als je zelf print relais wilt sturen, die werken allemaal met DC en dan moet je weer moeilijk doen met diodes en condensators..
Relais ? Prima, DC. Maar daarna zeg je het zelf al: waarom "moeilijk doen met diodes en condensators" als het ook met AC kan en er geen CPU's nodig zijn?
Ik kan me trouwens erg goed voorstellen dat bij gebruik icm een CDU dat het 2x zo lang duurt voordat de condensators zijn opgeladen met wisselspanning.
Dat is natuurlijk een beetje flauwekul om dat zo te stellen.  Als je meent CDU's te willen gaan gebruiken, dan ga je die zeker niet voeden met AC.  Maar daarmee zijn we weer terug op de vraag:
CPU's nodig ?   Nee, kan ook gewoon met AC.  Wil je persé, om welke reden dan ook,  CPU's ?  Gebruik DC.

En Peter J K,  test nou eerst eens, dan kun je een veel betere persoonlijke keuze maken.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25770
    • Pagina van klaas
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #209 Gepost op: 08 July 2022, 15:52:46 »
Met kracht bedoel ik de effectieve stroom die uiteindelijk door de spoel stroomt. Als je een 16V wisselspanning aanbiedt en de helft blokkeert met een diode dan hou je nog maar de helft over van het beschikbare vermogen.
Het vermogen boeit me niet zo in dit verband. Het gaat om de stroom, en die is rechtstreeks gerelateerd aan de spanning.
Bij een wisselspanning van 16V is de topwaarde 22V. Dat die spanning, en dus ook de stroom, de helft van de tijd afwezig is, dat is geen probleem. Die spoelaandrijvingen zijn zo snel dat je die vertraging niet merkt, als die er al zou zijn.

Een CDU laadt bliksemsnel op, tenminste als je de variant met transistor gebruikt.
Maar bij een voeding met voldoende spanning en voldoende oempf heb je die CDU waarschijnlijk helemaal niet nodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.