Is dat zoals het moet, of is het toch verstandig om ook de spoelen die maar in een rijweg voorkomen via een diode te laten lopen? In de plaatjes van anderen zie ik die 'kale' verbindingen nl. niet.
Vraagje: waarom ga je de wissels schakelen met gelijkspanning, terwijl normaal daarvoor de wisselstroomuitgang van een analoge trafo/regelaar (16 Volt) gebruikt wordt ?En heb je al getest wat 16V wisselspanning via de diodebrug met je wissels doet ? Ik denk, dat je wissels prima op de halve fase omgaan, en dat je daarom niks extra nodig hebt.
komt een schaduwstation met 23 wissels. Deze krijgen de aandrijvingen van Peco ( PL-11).Materieel rijdt digitaal maar de besturing wordt "ouderwets" met relais bestuurd.
Zo, alles is opgeruimd en gefotografeerd.Hoogste tijd om het spul te koop aan te bieden.
Waarom een halve sinus gebruiken als je met DC meer kracht heb?
Het gebruik van gelijkspanning is ingegeven door de toepassing van CDU's, die vragen daarom.
Ook had ik ledjes in het circuit voorzien, ook DC.
Getest met een oude trafo heb ik wel, maar niet op de hele wisselstraat. Er moeten tot 6 wissels gelijk gesteld worden, dat zou in theorie met mijn oude Hema-trafo van 6,5 A net moeten lukken,
maar ik vraag me af of dit in de praktijk stabiel genoeg zou zijn.
Verder is de baan zelf overigens digitaal, er hangt dus geen analoge trafo aan.
dan hou je nog maar de helft over van het beschikbare vermogen. Ik kan me dan voorstellen dat bepaalde Peco of Seep aandrijvingen dan zeggen: "nee" terwijl die het misschien wel goed zouden met een 16V DC voeding.
Zelfs als het niet uitmaakt, zie ik nog steeds nul voordeel in het gebruik van wisselspanning tov gelijkspanning bij het schakelen van wissels. Bovendien als je zelf print relais wilt sturen, die werken allemaal met DC en dan moet je weer moeilijk doen met diodes en condensators..
Ik kan me trouwens erg goed voorstellen dat bij gebruik icm een CDU dat het 2x zo lang duurt voordat de condensators zijn opgeladen met wisselspanning.
Met kracht bedoel ik de effectieve stroom die uiteindelijk door de spoel stroomt. Als je een 16V wisselspanning aanbiedt en de helft blokkeert met een diode dan hou je nog maar de helft over van het beschikbare vermogen.