Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)  (gelezen 35717 keer)

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #165 Gepost op: 27 september 2021, 07:15:46 »
Lekker bezig Peter! We gaan ongeveer gelijk op  ;)
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #166 Gepost op: 27 september 2021, 11:17:53 »
Hoi Peter ,
Ik heb een vreemd verschijnsel.ik wil jou antwoorden met de opmerking dat ik alleen maar lege kaders zie.
Nu ik ga reageren ,zie ik in het deel onder de tekst die ik nu intik wel (!) jouw foto's !

Geen idee of het aan mijn PC o.i.d.ligt of wat anders.
Ik hem mijn 0 baan zover dat ik weer kan rijden ,met werkende licht seinen incluis. Deze week wil ik ook aan de ondergrond beginnen. Ik hoop nog inspriratie op te doen door jouw draadje.
Sukses er mee,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #167 Gepost op: 27 september 2021, 11:22:45 »
dat idee van die testbaan ga ik ff gebruiken.Heb hier nog een groot ovaal c rails op overschot en dan kan ik de locs regelmatig inrijden zowel op zolder als in de woonkamer
Greetings,salutations,groetjes,

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #168 Gepost op: 27 september 2021, 11:42:47 »
Peter, leuk om even met je gesproken te hebben in Rijswijk. Het is altijd fijn om een gezicht en persoon te kennen achter een bouwdraad :) ;)

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #169 Gepost op: 27 september 2021, 13:11:33 »
Ronald, dat vind ik ook. En bij zo eens even praten is toch rijker, hoe prettig informatief en behulpzaam dit forum ook is. 
Het was een leerzame dag voor me.  :)
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #170 Gepost op: 27 september 2021, 13:25:55 »
[…] een vreemd verschijnsel.ik wil jou antwoorden met de opmerking dat ik alleen maar lege kaders zie.
Nu ik ga reageren ,zie ik in het deel onder de tekst die ik nu intik wel (!) jouw foto's !

Geen idee of het aan mijn PC o.i.d.ligt of wat anders.
Hoi Peter,
Ik heb dat zelf ook soms. Als ik dan op de ververs-knop druk, komen ze alsnog tevoorschijn.


Groet, Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Hans Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • Echaztalbahn 2.0
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #171 Gepost op: 27 september 2021, 13:31:47 »
Hier niet anders. Alleen door te verversen of de afbeelding opnieuw laden zijn deze te zien.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #172 Gepost op: 27 september 2021, 14:16:34 »
Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt, maar we overleven het wel.  :D
  @  Peter J K  :
je schrijft over een Zandvoort module van ene Erwin, waar kan ik die zien,? ik heb  hem  niet kunnen vinden ,er zijn zoooveel Erwins !
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #173 Gepost op: 27 september 2021, 14:45:18 »
Peter, de module vind je in dit draadje.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #174 Gepost op: 17 november 2021, 18:03:24 »
En weer een stapje verder. Nu de treintafel in de basis staat en grotendeels van kurk is voorzien, ontdek ik met het uitleggen van de rails meteen, dat ik plek heb voor 2 extra opstelsporen. Ook maar even getekend en dan ziet het er zo uit. De grijze stukjes zijn flexrail om e.e.a. aan elkaar te passen. Ben ik gelijk het grote aantal passtukjes kwijt.

Bij de toegang tot het opstelsporen voor treinstellen heb ik een engelse wissel toegepast om wat extra ruimte te krijgen. Ik weet niet of dat verstandig is in een verborgen gedeelte, maar ik heb wel vertrouwen in de techniek van Roco. En bovendien loopt er geen spoor boven. Ik ben van plan het landschap boven de wisselstraat uitneembaar te maken. Maar eerst natuurlijk alles feilloos laten werken voordat er überhaupt iets overheen gaat.

Wel grappig natuurlijk, dat je, hoewel alles precies is uitgemeten en op maat getekend is met Anyrail, toch nog extra ruimte blijkt te hebben. Nu ja, beter dat het meevalt dan dat het tegenvalt. :)

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #175 Gepost op: 17 november 2021, 19:06:00 »
Dat  heb ik ook.  ;)
Je tekent zo nauwkeurig   mogelijk je sporenplan. De ondergrond wordt gelegd en dan zie je opeens dat er meer plaats dan je  tekende. Dat zal wel kloppen .maar blijkbaar  is er dan teveel reserve ruimte aangehouden. bij het tekenen .
Anders kan ik het niet verklaren.
Ik blijk een klein beetje meer ruimte te hebben na de kopsporen in Zvt (Bij jou richting vuiloverslag plaats  om precies te zijn.)   :D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, U-vorm, 5,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #176 Gepost op: 22 november 2021, 00:41:30 »
Eerst even nog een openstaand puntje wegwerken. Ik had het station aan de nevenlijn voorlopig Duindorp genoemd, maar was daar nooit tevreden mee. Ik bedacht, dat het leuk zou zijn de naam met een 'A' te laten beginnen. Een spoorlijn van A tot Z  :D. Na veel mogelijkheden verworpen te hebben, heb ik gekozen voor Achterveen. Past wel een beetje in de streek met Overveen in de buurt. Maar het is dus beslist niet Overveen, maar een denkbeeldig dorp in de kustgebieden bij Zandvoort, met wat kleine industrie, visserij en landbouw en toch ook wat toeristen, die tezamen de spoorlijn rechtvaardigen.

Dan het volgende. Zoals gezegd heb ik bij het uitleggen van de rails in het schaduwstation gemerkt, dat ik iets meer ruimte heb en daarmee twee extra opstelsporen kon verwezenlijken. Zie mijn vorige bijdrage. Goed, alles bekeken en de extra rails bij mijn spoorwinkel opgehaald. Bleek ik toch nog een boogstukje over het hoofd gezien te hebben. En toen was het zondag.... Les: alles eerst weer uittekenen en de materiaallijst genereren in Anyrail. En nu ik toch bezig was, ben  ik ook het zichtbare deel opnieuw gaan tekenen, omdat ik daar de rails met bedding ga gebruiken. Kwa geometrie identiek, maar met andere nummers dan de rails zonder bedding. Daarbij heb ik nog eens kritisch naar de wisselstraat voor Zandvoort gekeken. Die wat toch wel ingewikkeld en voldeed ook niet helemaal aan de geometrievoorschriften van Roco Line. Onderstaand een plaatje van de uitkomst. De belangrijkste verschillen: door versimpeling ben ik een halve engelsman kwijt. Door het opstelspoor voor de wisselloc tussen de hoofdsporen uit te halen kan ik de bogen van het hoofdspoor mooier parallel leggen. Een extra optie - ingetekend, maar ik ben er nog niet zeker over - is het opstelspoor niet dood te laten lopen maar op de nevenlijn te laten aansluiten. Dit creëert tevens een bescheiden omloopmogelijkheid. En ook is daardoor nu spoor 1 bereikbaar vanaf de nevenlijn en v.v. In de regel maak ik daar geen gebruik van, maar dit voldoet wel aan het principe, dat alle perronsporen bereikbaar zijn van alle binnenkomende sporen.

Peter

Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, U-vorm, 5,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #177 Gepost op: 22 november 2021, 09:05:53 »
Een extra optie - ingetekend, maar ik ben er nog niet zeker over - is het opstelspoor niet dood te laten lopen maar op de nevenlijn te laten aansluiten. Dit creëert tevens een bescheiden omloopmogelijkheid. En ook is daardoor nu spoor 1 bereikbaar vanaf de nevenlijn en v.v. In de regel maak ik daar geen gebruik van, maar dit voldoet wel aan het principe, dat alle perronsporen bereikbaar zijn van alle binnenkomende sporen.
Je zegt het eigenlijk zelf al.  Opstelspoor ?  Dat wordt dus opgeheven door die verbinding te maken.
Omloopmogelijkheid ? Ja, maar ga je geen gebruik van maken.
Principe ?  Van wie, waar staat dat ?

Ik zou het een beetje zoeken in de praktijk.  Wat is de dienstregeling ?  Is daarvoor die wissel nodig om op andere sporen te kunnen komen?  (jouw eigen antwoord is: nee)  En dat spoor niet meer altijd beschikbaar te hebben als opstelspoor, want dan staat er een loc in de weg ?   Worden die vragen in het echt met nee beantwoord, dan zal men nooit zo'n dure wissel aanleggen.
Dat "dure" geldt ook voor jou.  Niet alleen in de wissel, maar ook in de bediening en beveiliging.
Toegevoegde waarde van die optie ?   Wederom, zeg je zelf al:  ga ik niet gebruiken.

En nog een argument om het niet te doen, maar dan uit eigen plezier:  mocht er toch iets in de dienstregeling " fout " gaan, door vertragingen of ingelaste treinen, dan heb je ook nog leuk wat te rangeren/bewegingen te maken.

Kleine motivatie van mijn kant.  Als ik iets ontwierp, ging ik altijd uit van zoveel mogelijk mogelijkheden.  Dat ontwerp werd dan vaak nog uitgebouwd, totdat zelfs het "onmogelijke" mogelijk was geworden.  Een gedrocht, maar leuk om uit te puzzelen.   Als ik het dan een tijdje aangekeken had, werd het ontwerp in fases teruggebracht tot de essentie en verdwenen er vaak de helft van de onzin-mogelijkheden (vooral om gelijktijdig van alles te kunnen doen), en dat scheelde de helft of meer van de wissels.

Overigens wat betreft ontwerpen met Roco Line:  ooit van een zaagje gehoord ?  Doet wonderen, waar geen enkel ontwerpprogramma aan kan tippen.
« Laatst bewerkt op: 22 november 2021, 09:08:13 door VvKan. Reden: toevoeging »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #178 Gepost op: 22 november 2021, 16:27:57 »
Peter, je foto in reactie #176 is niet te zien ;) EDIT nu wel... duurt even in Chrome :)

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #179 Gepost op: 22 november 2021, 18:18:14 »
Ronald, dat heb ik ook af en toe, in Safari. De verversknop gebruiken helpt dan doorgaans.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB