Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS6000 voor Kranenberg door Dave.......
Vandaag om 23:51:30
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 23:49:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 23:44:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
Vandaag om 23:34:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Schachbrett
Vandaag om 23:32:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:00:24
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Thom
Vandaag om 22:57:16
Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag door Ronald Halma
Vandaag om 22:44:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 22:19:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erjen89
Vandaag om 21:56:20
Besto Kraftfutter; een industriediorama in 1 door hervé
Vandaag om 21:50:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:29:04
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 21:03:37
zoek functie door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:11:22
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door orientexpress
Vandaag om 19:58:43
Koppelinghouder gezocht. door saskia
Vandaag om 19:22:04
starter N-baan door NS264
Vandaag om 18:55:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:52:06
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door MOVisser
Vandaag om 18:18:03
Garage Sarink en de vergeten koelwagen (spoor 0) door Jeronimos
Vandaag om 18:03:49
Piko umbauwagens 3YGe door bernhard67
Vandaag om 17:55:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Dion
Vandaag om 17:31:46
EifelBurgenBahn door basjuh1981
Vandaag om 17:05:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:46:21
Au bord de la Cèze door Dennis1984
Vandaag om 16:40:59
modulebaan jaren 60 door Wim Vink
Vandaag om 16:26:53
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 16:25:25
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:48:31
Ombouw Piko NS 2200 AC digitaal naar DCC door Ben
Vandaag om 14:45:07
  

Auteur Topic: Project Rhätische Bahn  (gelezen 101411 keer)

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #105 Gepost op: 13 March 2013, 14:57:11 »
Beste André

dat ziet er allemaal erg netjes uit. Nuttige informatie  (y), al heb ik er niets aan (bouwt slechts een simpel modulebaantje)

Ga zo door!

Overigens: snel die vangrail aanbrengen, het zou zonde zijn van die prachtige modellen  ;).

Matthijs
« Laatst bewerkt op: 04 March 2014, 16:47:16 door Bert van Gelder »
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #106 Gepost op: 15 March 2013, 15:26:39 »
Hallo allen,

Leuk om te weten dat dit draadje gevolgd wordt, hoop dat jullie geduldige lezers zijn.
Dit project kan nog wel een paar jaartjes duren :). Ben allang blij dat ik weer een beetje kan rijden met het spul.
Alleen maar bouwen is ook niet alles.

De vangrail is gemonteerd.


Deze is gemaakt van oude kunststof (raam) lamellen uit ons oude huis. Ik had er speciaal nog een paar bewaard voor dit doel.


Hier zijn strookjes van gemaakt van 2,5cm, gaatjes voorboren en met kleine houtschroefjes 2,5x12mm vastgeschroefd.


Er is bijna 20 meter vangrail gemonteerd en dat voor 2,5 winding.
En nu ga ik lekker nog even een paar rondjes rijden. Nou ja, rondjes. Een lok met wagons rijdt omhoog tot ie niet verder kan, een andere lok komt die wagons weer ophalen, eerste lok rijdt dan weer solo omlaag naar het schaduwstation enz enz.
Zo kan ik me in ieder geval weer een tijdje vermaken (en tegelijkertijd het schaduwstation testen).

Tot later,
André


Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #107 Gepost op: 15 March 2013, 15:33:31 »
 (y) (y) André,
Ik ben heel gelukkig dat die vangrail er nu zit
En ik HAAT mensen, die dat zo vaak voor een ander menen te moeten doen, maar tóch: volgens mij zijn meerdere medelezers die mening toegedaan...:-\

Ga rustig door, lees ik rustig mee...

Frans
« Laatst bewerkt op: 04 March 2014, 16:48:10 door Bert van Gelder »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11772
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #108 Gepost op: 15 March 2013, 16:52:54 »
Haastige spoed is zelden goed zo zei men vroeger,dus doe maar rustig aan.
Met de heldere uitleg en tips kunnen heel watmensen wel iets.
Je bent voorlopig verder dan ik  ;),bij jouw rijd er wat en hier moet en nog wat gemaakt worden om op te rijden  :'(
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6015
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #109 Gepost op: 15 March 2013, 19:06:09 »
Petje af. (y) Ziet er keurig netjes uit.
groetjes Dion

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #110 Gepost op: 17 March 2013, 15:14:44 »
Daar zijn we weer.
Bedankt voor de veren in m'n .... ;D.

Afgelopen dagen lekker aan het rijden geweest met de treintjes (y).
Tot nu toe werkt alles naar behoren, de schakeling van het schaduwstation werkt deze keer 100% goed.

De vorige schakeling (zie bericht 69) werkte ook wel goed maar had 1 foutje.
Het was net of er af en toe een spookje bezig was, sommige wissels gingen spontaan omklappen op de meest rare momenten.
Bleek dus een lok te zijn die slecht contact maakte op het opstelspoor (door vervuiling). Dit gebeurde ook alleen als ie stil stond.
Achteraf ook wel logisch, ik had voor het schakelen geen "houdcontacten" gebruikt. Er werd alleen het schakelcontact van de bezetmelder gebruikt.

Dit is het inmiddels wel bekende schema om van een bezetmelder een "normaal" schakelcontact te maken.


Nu heb ik het anders gedaan.
Omdat de wissels nu ook aangepast zijn (puntstukpolarisatie) moesten er toch extra relais worden opgenomen in de schakeling.
En zo is het schema na vele uurtjes puzzelen geworden.
Deze schakeling is ook zo bedacht dat door een fout of storing nooit beide spoelen van de relais of wisselaandrijvingen bekrachtigd kunnen worden.
Dit is de situatie voor 2 opstelsporen en een keerlus.




De werking,
Trein komt rechtsboven binnenrijden en rijdt rechtdoor richting het paarse spoor (alle wissels boven staan op rechtdoor).
Paarse spoor is langer dan de maximale treinlengte. Hierna rijdt ie het groene spoor op en bezetmelder 5 zal een relais bekrachtigen welke het groene en paarse spoor ompoolt (de keerlus schakeling).
Het lokje merkt hier niets van en rijdt vrolijk door naar de gele wissels.
Als alle sporen leeg zijn zal de trein vanzelf via wissel 1 (W1) en wissel 2 (W2) het eerste spoor op rijden tot bezetmelder 1 (BM1) is bereikt.
W2 zal dan omklappen en het hartstuk zal dan ook ompolen.
De volgende trein zal dan spoor 2 opmoeten tot BM3 wordt bereikt. W1 zal dan omklappen naar de volgende sporen.
Als spoor 1 verlaten wordt via BM2 zal W3 en W4 omgezet worden. W1 en W2 worden dan ook weer goed gezet.
W4 zal afbuigend blijven staan tot BM7 (rechtsboven) deze weer op rechtdoor zet.
Dit werkt allemaal prima, het enige wat ik hoef te doen is als BM1 of BM3 wordt bereikt de lok stil te zetten.
In mijn geval is dit makkelijk bij te houden, er zullen straks nooit meer dan 2 treinen tegelijk rijden op de hele baan.
Later wordt het ook allemaal zichtbaar gemaakt dmv een soort "NX-Tableau" oftewel een plattegrond van het schaduwstation met een heleboel ledjes.

Ik ga nu weer even spelen.

André

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #111 Gepost op: 18 March 2013, 11:29:08 »
Hoi André,

Dat ziet er allemaal weer strak uit. Opspannen van het koperdraad hoef je het niet voor te draaien, ook rustig met je volle gewicht eraan hangen en het koper iets uitrekken geeft hetzelfde gewenste resultaat  ;)
Maar waarvoor vang je de pantograven af als je door de klimspiraal rijdt? Ga je ook op het zichtbare deel van de baan met de pantoos tegen de draad rijden?

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #112 Gepost op: 18 March 2013, 12:44:45 »
Ga je ook op het zichtbare deel van de baan met de pantoos tegen de draad rijden?

Lijkt me logisch, anders zou er geen bovenleiding nodig zijn in de spiraal...  ;)
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #113 Gepost op: 18 March 2013, 20:40:42 »
Hallo Overlord,

Ik weet eigenlijk nog niet hoe ik de panto's in de toekomst ga gebruiken. Misschien vastzetten zodat ze 1 mm vrijlopen onder de echte bovenleiding in het zicht. En als ik het echt voorbeeldgetrouw ga doen zal de panto bij het binnenrijden van een tunnel bijna helemaal ingedrukt worden (net als in het echt bij de RHB).
Maar da's voor later. Voorlopig zie ik die bovenleiding van koperdraad als een gevalletje "Baat het niet, dan schaadt het niet" ;).
Het was een leuk klusje en voor mij ook de eerste keer. En ik weet zeker dat er nooit een lok met zijn panto zal blijven haken in het klimspiraal.

Groeten,

André
« Laatst bewerkt op: 18 March 2013, 22:38:03 door Andre64 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15413
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #114 Gepost op: 18 March 2013, 21:03:33 »
Als je de stroomafnemers vastzet, zitten ze vast. Er is een truukje om ze in hoogte te beperken, en ze toch beweegbaar te houden. Dat heb ik eens beschreven in één van Ruud K z'n draadjes, misschien is dat wat voor je.

Groet,
Jan

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #115 Gepost op: 24 March 2013, 15:44:27 »
Dat heb ik eens beschreven in één van Ruud K z'n draadjes, misschien is dat wat voor je.

Groet,
Jan

Dat was toch met een draadje  ;)

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #116 Gepost op: 29 April 2013, 12:32:20 »
Hallo allemaal,

Na weer bijna 1,5 maand oorverdovende stilte van mij nu eindelijk weer een update.
Het wordt nu toch echt wel eens tijd om aan het zichtbare gedeelte van de baan te gaan werken.
In het schaduwstation werkt alles naar wens dus tijd om dit aan het zicht te onttrekken.

Eerst met enige tegenzin het rijdende spul opbergen, voorlopig kan er niet meer gereden worden.


Bij de lokale bouwmarkt een paar bossen hout gehaald.


Dit zijn latten van 18x44mm (geschaafd). Dit is eigenlijk de standaardmaat wat ik gebruik.
In mijn geval is dit sterk zat, er worden geen grote overspanningen mee gemaakt.

Het ontwerp is een L-vorm, het deel tegen de muur is nu 90cm. Dit wordt teruggebracht tot 70cm diepte ivm max reikwijdte.
Dus eerst maar een frame in elkaar schroeven van 20cm dik. Hier komt later een plank op te liggen.
Mooi plekje voor luidsprekers en dergelijke (zonder muziek geen arbeid :)).


Het frame komt aan de achterzijde op een lat te liggen, aan de voorkant op "pootjes".


Tbv de pootjes een sparing gemaakt en vastschroeven maar.


Het frame wordt samengesteld uit div kleine latjes.
Het resultaat van enige uurtjes puzzelen/tekenen/zagen.


Dit is het resultaat van dat hoopje hout, een berg houtschroeven en een paar uurtjes in de zon  (y).


Het hele spul naar zolder gezwoegd en op zijn plek gelegd, alles paste in 1 keer.




Bovenkant frame is nu 1 meter wat ik wel een mooie hoogte vind als basis voor het zichtbare gedeelte.

Het sporenplan.
Er komt 1 (klein) station met wel een zo lang mogelijk perron. Dit perron is nu 1,5 meter wat omgerekend in het echt 130 meter is. Nog steeds aan de korte kant maar lang genoeg voor mijn langste treinen.
De zwarte rails is zichtbaar, rood is verborgen (tunnel/berg).
Via het schaduwstation kom je rechts het station binnen en links verlaat de trein het station en rijdt dan de berg in.
In het zicht komt een stijging van 1%, uit het zicht 2%.
Na het verlaten van de berg rijdt de trein bijna 5 meter in het zicht tot de keerlus rechts wordt bereikt.
Hier wordt ie dan tijdelijk "geparkeerd" tot de volgende trein zich hier aanmeld. Zo hoop ik toch een beetje een gevarieerd treinenverloop te krijgen. De eerste trein gaat dan weer retour richting station en schaduwstation.



Aan dit ontwerp moet nog wel wat worden gesleuteld, is nog een beetje te "strak".

Tot later,

André

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #117 Gepost op: 29 April 2013, 12:47:26 »
Gaat lekker zo. Beloofd heel wat fraais  (y)

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #118 Gepost op: 29 April 2013, 17:03:36 »
Netjes (y)

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Berichten: 697
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #119 Gepost op: 29 April 2013, 17:04:15 »
Super gaaf! (y) dat doe ik je niet na zo netjes allemaal.
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies