Hier nog een sporenplan van (onder andere) IJmuiden tijdens de TPRB-beveiliging, mét alle S-borden:https://klassiekebeveiliging.com/BVS/TekeningSptn-IJm1983.pdf
De sets tongen links en rechts liggen dus NOOIT tegelijk of aan de bovenste of aan de onderste spoorstaaf aan.
Als het goed is, wordt Santpoort dit jaar (of volgend jaar) verbouwd en wordt het derde spoor opgeheven. Het perron wordt dan dieper.
De tongen MOGEN nooit aan dezelfde kant aanliggen, dat is duidelijk. Maar mechanisch zijn ze niet gekoppeld, dus het kan theoretisch wel eens verkeerd gaan.De twee motoren kunnen echter wel elektrisch gekoppeld zijn, zodat ze altijd tegelijk draaien Groet, Victor
Hiermee zullen alle wissels wel komen te vervallen, de natte droom van ProRail natuurlijk.
Maar zou het niet logischer zijn om het middenspoor, dat nu voor de sneltreinen Alkmaar-Haarlem wordt gebruikt, weg te halen en van het perronspoor het doorlopende spoor te maken?
Juist omdat het noordelijke stuk nooit gebruik wordt, wordt de perronaanpassing gedaan. Immers zorgt spoor 3 voor een lengtebeperking in de inzet van de sprinters. Hoewel er al wel al iets gewonnnen is. SGM7 mocht weer en er rijdt nu in de spits veel SLT10. Er is inderdaad ook onderzocht om spoor 2 op te heffen, maar dat is om redenen die ik niet meer scherp heb, afgevallen.