Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ook de Wesp een miskoop? door Rick
Vandaag om 12:55:57
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 12:51:44
De (3d) knutsels van Ronald. door Bert55
Vandaag om 12:50:11
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 12:49:42
US diorama in H0 door Bert55
Vandaag om 12:43:49
ICR's als museumtrein door Seinhuis
Vandaag om 12:41:19
Loksound 5 NS 2400 door Biessendorf
Vandaag om 12:26:40
Herstart in TT (1:120) door Bouwer
Vandaag om 12:26:18
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door basjuh1981
Vandaag om 11:56:58
Awe Viaduct door basjuh1981
Vandaag om 11:56:05
Roco 2024 door Benelux795
Vandaag om 11:33:22
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 11:26:43
Tregleath, een kleine halte in Cornwall door Hans GJ
Vandaag om 11:24:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:01:27
PIKO sounddecoder NS2200 instellingen door rhberk
Vandaag om 10:44:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 10:31:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:28:15
NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan door 1200blauw
Vandaag om 10:25:27
DJH aanbiedingen door orientexpress
Vandaag om 10:18:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:14:10
Tillig TT, H0, H0m en H0e door Bouwer
Vandaag om 10:09:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 09:39:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jeroen Water
Vandaag om 08:11:00
Pizza-baan schaal 1:45 (smalspoor O14) 0,18m² door Rody v. G.
20 februari 2024, 23:07:46
Treinstation van de NTM bouwen door gdh
20 februari 2024, 23:07:45
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
20 februari 2024, 23:04:17
Russische trein als verdedigingslinie? door Thom
20 februari 2024, 22:59:29
DCC EX Arduino Mega. door Scratchbuilt
20 februari 2024, 22:52:40
Ontwikkelen nieuwe keerlusmodule door Patrick Smout
20 februari 2024, 22:51:49
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
20 februari 2024, 22:44:35
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 154005 keer)

Stootjuk

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #495 Gepost op: 02 februari 2023, 15:22:43 »
Bij de mat '54 766 worden de deuren centraal gesloten en korte tijd zijn deze ook vergrendeld. Na de korte tijd van vergrendelen, kunnen de deuren tijdens de rit weer geopend worden. Vandaar dat er op elk balkon een balkonwacht aanwezig is.

Wilfred

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5160
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #496 Gepost op: 02 februari 2023, 17:35:21 »
Het was een bekend gezicht mensen de deuren al te zien openen voordat de trein stilstond. Sommigen sprongen dan ook al op het perron, al meehollend met de trein. Ja, dat ging ook wel eens mis en dat was uiteindelijk (mede) aanleiding voor het introduceren van centrale deursluiting.
Groet, Frank

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3489
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #497 Gepost op: 02 februari 2023, 19:39:21 »
Heeft mat'46 eigenlijk ooit centrale deursluiting gehad? Bij mijn weten niet.
Ook als zij in een trein reden met mat'54 werden in mijn herinnering de deuren bij mat '46 met de hand gesloten.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2397
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #498 Gepost op: 02 februari 2023, 22:13:57 »
Nee, alle deuren moesten handmatig gesloten worden. Tijdens de rit kon je de deur ook gewoon open schuiven, ook bij 140 km/h; ik geloof dat dat ook bij de Hondekoppen nog tot in de jaren 90 zo was.

Zeker, ik heb ze wel eens opengetrokken toen een dame bezig was iets naar binnen te hengelen (kinderwagen, rolkoffer oid, weet 't niet meer) en klem kwam te zitten tussen de sluitende deuren. Dat kostte wel enige moeite kan ik me herinneren. Ik denk dat de conducteur die de deuren zo onoplettend sloot z'n dag niet had oid...

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #499 Gepost op: 03 februari 2023, 07:39:29 »
Hier nog een sporenplan van (onder andere) IJmuiden tijdens de TPRB-beveiliging, mét alle S-borden:
https://klassiekebeveiliging.com/BVS/TekeningSptn-IJm1983.pdf
Vriendelijke groet, Servé.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5160
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #500 Gepost op: 03 februari 2023, 09:08:38 »
Heeft mat'46 eigenlijk ooit centrale deursluiting gehad? Bij mijn weten niet.
Ook als zij in een trein reden met mat'54 werden in mijn herinnering de deuren bij mat '46 met de hand gesloten.
Klopt helemaal, Gerard.
Groet, Frank

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2442
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #501 Gepost op: 03 februari 2023, 14:46:21 »
Heeft mat'46 eigenlijk ooit centrale deursluiting gehad? Bij mijn weten niet.
Ook als zij in een trein reden met mat'54 werden in mijn herinnering de deuren bij mat '46 met de hand gesloten.
Uit mijn hoofd hebben allen Mat'54 en de verbouwde DE-2'tjes centrale deursluiting voor schuifdeuren gekregen.
(De af-fabriek al automatische schuifdeuren van Plan U, T, en V buiten beschouwing gelaten)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3683
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #502 Gepost op: 03 februari 2023, 16:16:48 »
Aanvulling : de deuren werden alleen  met lucht dicht geduwd.
Ze werden niet vergrendeld en  je moest ze zelf met de handels  openen door de handgrepen uit elkaar te trekken.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Stootjuk

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #503 Gepost op: 03 februari 2023, 20:35:56 »
De deuren van de mat'54 766 worden inderdaad pneumatisch gesloten en dan een korte tijd  vergrendeld. Na deze korte tijd worden de deuren weer ontgrendeld.

Wilfred

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #504 Gepost op: 03 februari 2023, 20:56:37 »
Wat is het nut van die vergrendeling dan?

Stootjuk

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #505 Gepost op: 03 februari 2023, 21:18:42 »
De korte vergrendeling is uit veiligheids overweging gedaan. Zodat het bij vertrek met lage snelheid niet mogelijk is om de deuren te openen, om nog gauw even in of uit te stappen. Vanwege de veiligheid staat er op elk balkon van de mat'54 766 een balkonwacht. Het is niet mogelijk om de vergrendeling langer te laten duren, omdat anders de magneetspoelen in rook op zullen gaan.

Wilfred

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3683
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #506 Gepost op: 03 februari 2023, 21:28:51 »
Dat van die vergrendeling wist ik niet (meer )
Hoelang duurde de vergrendeling dan ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Stootjuk

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #507 Gepost op: 03 februari 2023, 21:34:31 »
Ongeveer tot 30 km per uur. Ik ben zelf balkonwacht op de 766 en na het vertrek hoor je korte tijd later, dat de deuren weer ontgrendeld worden.

Wilfred

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 923
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #508 Gepost op: 03 februari 2023, 23:53:26 »
Leuk om dit soort informatie te lezen over deze treinstellen.
Nu deze treinen niet meer in de normale dienstregelingen zijn opgenomen, is informatie over bedrijfsvoering steeds zeldzamer.
Dus waardevoller.
Ik waardeer dat bijzonder !
De groeten van Rob

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3489
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #509 Gepost op: 04 februari 2023, 00:01:41 »
Bij mat'54 is er geen vergrendeling allen centrale sluiting. De luchtdruk om de deuren te sluiten blijft er tot ongeveer 30km/h op staan.
Mocht je kwaad willen dan zijn de deuren tot die snelheid met een beetje kracht nog te openen net als in het bovenvermelde verhaal over de klem zittende dame met kinderwagen en daarboven zonder veel kracht.
De deuren zijn allen vergrendeld met twee in elkaar grijpende haken die door de handvatten worden vrijgetrokken.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde