Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 161398 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #540 Gepost op: 17 februari 2023, 13:35:15 »
Dank Eric en Ronald.

Inderdaad, rond de jaren 70 zat er haast geen kip meer in die trein. Op de meeste van die plaatjes uit die tijd zie je uitgestorven perrons en lege treinen. Het geeft de foto's vaak wel iets weemoedigs. Hoe jammer ook, de sluiting was niet helemaal onbegrijpelijk (hoewel met de huidige bevolkingsgroei en drukte op de wegen de lijn vandaag de dag misschien wel weer levensvatbaar zou zijn geweest). Ik denk er wel eens aan hoe alles er dan nu uitgezien zou hebben en wat voor materieel er zou rijden.

Leuk om te lezen dat ook die wachterswoning van een standaardtype was.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #541 Gepost op: 17 februari 2023, 13:48:30 »
...en ja, de "korte geschiedenis" is inderdaad toch wel een stukje langer geworden dan ik aanvankelijk had gedacht. Al schrijvende vind ik het steeds interessanter worden, verdiep ik me er steeds meer in en kom ik nog steeds 'nieuwe' foto's tegen, waaruit je ook weer dingen kunt afleiden. En er zijn natuurlijk ook de talrijke enthousiaste reacties en (foto-)bijdragen waaruit ik weer nieuwe dingen heb geleerd en die me aangemoedigd hebben; ook om wat uitgebreider stil te staan bij de verschillende stations, haltes en sporen. Als er geen of nauwelijks respons was gekomen, dan had ik het veel korter gehouden, dan was ik in twee pagina's wel klaar geweest. We gaan gewoon door, ik heb nog honderden foto's om te laten zien.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2023, 13:51:03 door Vislijn »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #542 Gepost op: 17 februari 2023, 14:06:58 »
Op vergelijkbare stations langs dit soort lijntjes zullen ook geen mensenmassa's staan vermoed ik, zeker als de foto's van buiten de spits zijn en de fotograaf de moeite doet om juist geen mensen op de foto te zetten. De plan V op de laatste foto zal ook de eerste trein zijn die op dat perron halteert, met heen en weer rijden en de kering ben je dan zo'n 10 tot 15 minuten verder en dan is het niet vreemd dat er nog niemand staat.

ik heb nog honderden foto's om te laten zien.
Graag  :)

Op Somda las ik laatst trouwens dat in Santpoort Noord inderdaad alle wissels verdwijnen, de seinen blijven wel staan dus keren is nog mogelijk. Voor een pendeldienst tussen Santpoort en Haarlem of Uitgeest heb je de wissels ook niet nodig.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #543 Gepost op: 18 februari 2023, 18:39:13 »
Bert,

Honderden foto's om te laten zien...
We zitten nog niet op de helft dus? ;)

Ronald
Groet,
      Ronald

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #544 Gepost op: 19 februari 2023, 21:47:16 »
Klopt, we kunnen voorlopig nog wel even vooruit  :)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #545 Gepost op: 19 februari 2023, 22:21:16 »
Station IJmuiden, ca. 1970:



Een geel treinstel Plan V staat in IJmuiden langs het eerste perron. Hoewel, het bevindt zich ongebruikelijk ver van het stationsgebouw af, dat links buiten beeld stond. Of is de trein zojuist vertrokken? Ik zie geen sluitseinen. Hoe dan ook, de onbekende fotograaf staat op het middenperron, dat niet veel later zou verdwijnen. Het seinhuis staat er ook nog, maar het middenspoor (het is nog goed voor te stellen dat er tussen de beide perrons drie sporen lagen) is sinds 1968 weg. Het emplacement was destijds nog klassiek beveiligd. Het is niet lang mogelijk geweest om én een geel treinstel én het middenperron in één foto te vatten. Van alles wat we op deze foto zien is de Oud-Katholieke kerk links op de achtergrond zo’n beetje het enige dat je vandaag de dag ter plekke nog steeds kunt aantreffen. Voor de rest is eigenlijk alles verdwenen.

« Laatst bewerkt op: 19 februari 2023, 22:43:31 door Vislijn »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #546 Gepost op: 19 februari 2023, 22:40:46 »
Daar heb ik aardig wat koorwerk gedaan.
Hoewel ik er officieel nog op zit doe ik er de laatste tijd niks mee.
Heb het er niet meer naar de zin, en stoken doen ze niet meer.
Maar dat is off-topic.
Nog steeds jammer dat de lijn er niet meer is.
Hoe meer plaatjes hoe liever.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2023, 22:48:21 door Arnie »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #547 Gepost op: 20 februari 2023, 11:38:53 »
Het is een behoorlijk forse en van binnen ook mooie kerk volgens mij, maar ik ben er nooit binnen geweest. Er is een tijd geweest dat ik regelmatig in een andere O-K kerk kwam, maar niet in deze. Vlakbij station IJmuiden Oost was volgens mij ook een O-K kerk. Maar ik ben al heel lang weg uit Velsen.

Hier zien we de kerk nog eens:



Ca. 1964. Foto collectie Wichor Bramer via Stationsweb, https://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=ijmuiden&num=48



Foto Piet Korpershoek. Juni 1971. Coll. Gem Velsen via NHA, no. KNA001009092



Ca. 1970. Foto Piet Korpershoek, collectie Gemeente Velsen, NL-HlmNHA_1098_KNA001009099



Emplacement IJmuiden, ca. 1965. Een Sik staat bij de tankinstallatie, met daarachter verschillende goederenwagens. Niet alleen koelwagens deze keer. Verder naar achter de toren van de Engelmunduskerk. Fotograaf onbekend.

« Laatst bewerkt op: 20 februari 2023, 11:54:34 door Vislijn. Reden: toevoegen foto »

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #548 Gepost op: 20 februari 2023, 12:25:41 »
In hoeverre zijn twee sporen voor reizigerstreinen nou echt nodig geweest op IJmuiden?
Want spoor 1 en 3 werden gebruikt voor reizigerstreinen. Er lag dan weliswaar een middenperron, maar het had slechts aan één kant bovenleiding.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #549 Gepost op: 20 februari 2023, 12:49:43 »
Voor het antwoord op die vraag zul je waarschijnlijk oude dienstregelingen moeten doorspitten om te zien in hoeverre meerdere reizigerstreinen tegelijk in IJmuiden waren. In de zestiger jaren reden spitstoevoegers, die in IJmuiden overstonden (enkele foto's van Hondekoppen in die hoedanigheid zijn te vinden in de NVBS Beeldbank).
IJmuiden was natuurlijk ook een schoolvoorbeeld van vroege elektrificatie: alleen de sporen voor reizigerstreinen, e-locs waren er immers nog niet. Dat middenperron werd daarom vanaf 1927 hoogstwaarschijnlijk alleen als zijperron gebruikt, als het al werd gebruikt. 
Groet, Frank

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #550 Gepost op: 20 februari 2023, 15:45:47 »
OK kerk in oost klopt.
Aan de sparrenstraat.
Daar nam m'n vader me met bijna elke dienst mee.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2023, 15:38:19 door Arnie »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #551 Gepost op: 20 februari 2023, 15:55:57 »
Ik heb volgens mij nooit een na-oorlogse foto gezien waarop langs dat tweede perron een trein stond, ik heb het idee dat het nauwelijks werd gebruikt. Maar ik laat me graag verrassen. Ik denk dat vooral extra treinen en bijzondere ritten er gebruik van maakten. Wie het fotoboek van Luud Albers heeft (‘Met de trein door Nederland 1947-1986’, ISBN 978-90-71513-67-1), moet maar eens op pag. 153 kijken, waar een prachtige plaat staat van een kindertrein uit Zuid-Limburg (3x3 Mat36) die bijna eindhalte IJmuiden bereikt heeft. Ik kan me goed voorstellen dat deze bijzondere trein langs het tweede perron is gestopt. Met het oog op auteursrechten kan ik de foto hier helaas niet delen.

Terwijl de kinderen een dagje op het IJmuider strand doorbrachten, zal het materieel in afwachting van de lange terugreis naar Heerlen op het toen nog bestaande middenspoor zijn opgesteld.

Hier werd wel vaker spitsmaterieel neergezet:



Terwijl een tweetje Mat54 in de reguliere dienst langs het eerste perron op vertrek richting Haarlem wacht, staat op het middenspoor een stel Mat40 te wachten op inzet tijdens de avondspits. Foto collectie Leo van Leeuwen. Het tweede perron is leeg, zoals meestal.




Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #552 Gepost op: 21 februari 2023, 10:51:20 »
Tussen Velsen-Zeeweg en Velsen-IJmuiden Oost vinden we de overweg bij de Cederstraat/Groeneweg:



We kijken noordwaarts en wachten tot treinstel 443 (Mat36-3) in de richting Velsen-Zeeweg en Haarlem IJmuiden de overweg passeert op 24 juli 1960. Op de achtergrond de overkapping van station Velsen-IJmuiden Oost. De overweg omvat drie sporen. Rechts takt een spoor af naar de loswegen en van daaruit verder naar de oever van het kanaal, een stuk noordelijker. Uiterst rechts zien we nog net een stukje van de Van Gend & Loos goederenloods. Links buiten beeld stond (en staat) de dubbele spoorwoning no. 9A.

Foto: H. de Haan via KlassiekeBeveiliging.com (https://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/DIA101637-0170.jpg)

Precies dezelfde plek anno 2022: https://goo.gl/maps/G1qgC2dGTnootRdx7. Draai naar links om de spoorwoning te zien.

« Laatst bewerkt op: 21 februari 2023, 11:53:20 door Vislijn. Reden: correctie »

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #553 Gepost op: 21 februari 2023, 10:55:18 »
Dan rijdt de trein toch naar Beverwijk of IJmuiden?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #554 Gepost op: 21 februari 2023, 11:22:20 »
Op die datum is het een flinke aanloop om in Beverwijk te komen.  :P
Tenzij de trein linkerspoor rijdt, gaat deze inderdaad naar IJmuiden.

Precies dezelfde plek anno 2022: https://goo.gl/maps/G1qgC2dGTnootRdx7. Draai naar links om de spoorwoning te zien.
En als het jaartal aangepast wordt naar 2009 ligt er ook nog spoor.  :)
De overweg is bij de Groeneweg, niet de Cederstraat of Verloren van Themaatlaan ook al vind Google van wel, de spoorwegwoning heeft als adres Groeneweg 82.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2023, 11:26:13 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.