Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-12-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht. door Bahn-AG
Vandaag om 02:11:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NS 1607
06 december 2023, 23:46:06
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door FritsT
06 december 2023, 23:44:23
Minder treinen over Zeeuwse Lijn door verzakkingen door Bahn-AG
06 december 2023, 23:41:08
Verlichting ROCO BR 132 door Bert54
06 december 2023, 23:19:02
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
06 december 2023, 23:10:47
US diorama in H0 door Wim Vink
06 december 2023, 23:05:38
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
06 december 2023, 23:00:03
Raadplaatje door GerardvV
06 december 2023, 22:54:32
chinese preisers door MOVisser
06 december 2023, 22:46:45
9 december Modelspoorbeurs Houten door Bahn-AG
06 december 2023, 22:45:34
Overbrenging 50 0073 van VSM naar ZLSM 3 december door Benelux795
06 december 2023, 22:23:46
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Rody v. G.
06 december 2023, 22:07:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans v H
06 december 2023, 22:05:39
16 en 17 december Modelspoorbeurs Zutphen door Wim Vink
06 december 2023, 21:59:15
D236 Nord-West-Expres door 1200blauw
06 december 2023, 21:28:52
3D volledig operationele railgemonteerde portaalkraan (RMG) in schaal HO door Freo
06 december 2023, 21:12:47
Modelbaan Beltheim. door Modelbaan BeltHeim
06 december 2023, 20:36:46
Welke decoder is dit? door henk
06 december 2023, 20:32:16
Rondom Charlois door Noordernet
06 december 2023, 20:11:47
reparatie NS MP3000 motorpost Märklin hamo gelijkstroom door Andries
06 december 2023, 20:10:37
Havenspoor Dordrecht door Hans Reints
06 december 2023, 19:36:28
Roco NS plan V door henk
06 december 2023, 18:43:36
Ton bouwt goederenwagens door TonM
06 december 2023, 17:27:51
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
06 december 2023, 17:14:16
SECR River Class (K Class) door Biessendorf
06 december 2023, 16:14:20
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
06 december 2023, 15:53:55
PB models: koplopers (voorbespreking) door PBModels
06 december 2023, 15:45:02
DE1 loksound v4 AC programeren met 6021 door Klaas Zondervan
06 december 2023, 12:49:07
VERPLAATST: zwaailicht voor NS2400 door Reinout van Rees
06 december 2023, 12:13:03
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 139289 keer)

Stootjuk

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #495 Gepost op: 02 februari 2023, 15:22:43 »
Bij de mat '54 766 worden de deuren centraal gesloten en korte tijd zijn deze ook vergrendeld. Na de korte tijd van vergrendelen, kunnen de deuren tijdens de rit weer geopend worden. Vandaar dat er op elk balkon een balkonwacht aanwezig is.

Wilfred

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5077
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #496 Gepost op: 02 februari 2023, 17:35:21 »
Het was een bekend gezicht mensen de deuren al te zien openen voordat de trein stilstond. Sommigen sprongen dan ook al op het perron, al meehollend met de trein. Ja, dat ging ook wel eens mis en dat was uiteindelijk (mede) aanleiding voor het introduceren van centrale deursluiting.
Groet, Frank

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #497 Gepost op: 02 februari 2023, 19:39:21 »
Heeft mat'46 eigenlijk ooit centrale deursluiting gehad? Bij mijn weten niet.
Ook als zij in een trein reden met mat'54 werden in mijn herinnering de deuren bij mat '46 met de hand gesloten.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
171*hier
126* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2298
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #498 Gepost op: 02 februari 2023, 22:13:57 »
Nee, alle deuren moesten handmatig gesloten worden. Tijdens de rit kon je de deur ook gewoon open schuiven, ook bij 140 km/h; ik geloof dat dat ook bij de Hondekoppen nog tot in de jaren 90 zo was.

Zeker, ik heb ze wel eens opengetrokken toen een dame bezig was iets naar binnen te hengelen (kinderwagen, rolkoffer oid, weet 't niet meer) en klem kwam te zitten tussen de sluitende deuren. Dat kostte wel enige moeite kan ik me herinneren. Ik denk dat de conducteur die de deuren zo onoplettend sloot z'n dag niet had oid...

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1736
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #499 Gepost op: 03 februari 2023, 07:39:29 »
Hier nog een sporenplan van (onder andere) IJmuiden tijdens de TPRB-beveiliging, mét alle S-borden:
https://klassiekebeveiliging.com/BVS/TekeningSptn-IJm1983.pdf
Vriendelijke groet, Servé.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5077
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #500 Gepost op: 03 februari 2023, 09:08:38 »
Heeft mat'46 eigenlijk ooit centrale deursluiting gehad? Bij mijn weten niet.
Ook als zij in een trein reden met mat'54 werden in mijn herinnering de deuren bij mat '46 met de hand gesloten.
Klopt helemaal, Gerard.
Groet, Frank

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #501 Gepost op: 03 februari 2023, 14:46:21 »
Heeft mat'46 eigenlijk ooit centrale deursluiting gehad? Bij mijn weten niet.
Ook als zij in een trein reden met mat'54 werden in mijn herinnering de deuren bij mat '46 met de hand gesloten.
Uit mijn hoofd hebben allen Mat'54 en de verbouwde DE-2'tjes centrale deursluiting voor schuifdeuren gekregen.
(De af-fabriek al automatische schuifdeuren van Plan U, T, en V buiten beschouwing gelaten)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3645
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #502 Gepost op: 03 februari 2023, 16:16:48 »
Aanvulling : de deuren werden alleen  met lucht dicht geduwd.
Ze werden niet vergrendeld en  je moest ze zelf met de handels  openen door de handgrepen uit elkaar te trekken.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Stootjuk

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #503 Gepost op: 03 februari 2023, 20:35:56 »
De deuren van de mat'54 766 worden inderdaad pneumatisch gesloten en dan een korte tijd  vergrendeld. Na deze korte tijd worden de deuren weer ontgrendeld.

Wilfred

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1198
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #504 Gepost op: 03 februari 2023, 20:56:37 »
Wat is het nut van die vergrendeling dan?

Stootjuk

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #505 Gepost op: 03 februari 2023, 21:18:42 »
De korte vergrendeling is uit veiligheids overweging gedaan. Zodat het bij vertrek met lage snelheid niet mogelijk is om de deuren te openen, om nog gauw even in of uit te stappen. Vanwege de veiligheid staat er op elk balkon van de mat'54 766 een balkonwacht. Het is niet mogelijk om de vergrendeling langer te laten duren, omdat anders de magneetspoelen in rook op zullen gaan.

Wilfred

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3645
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #506 Gepost op: 03 februari 2023, 21:28:51 »
Dat van die vergrendeling wist ik niet (meer )
Hoelang duurde de vergrendeling dan ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Stootjuk

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #507 Gepost op: 03 februari 2023, 21:34:31 »
Ongeveer tot 30 km per uur. Ik ben zelf balkonwacht op de 766 en na het vertrek hoor je korte tijd later, dat de deuren weer ontgrendeld worden.

Wilfred

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #508 Gepost op: 03 februari 2023, 23:53:26 »
Leuk om dit soort informatie te lezen over deze treinstellen.
Nu deze treinen niet meer in de normale dienstregelingen zijn opgenomen, is informatie over bedrijfsvoering steeds zeldzamer.
Dus waardevoller.
Ik waardeer dat bijzonder !
De groeten van Rob

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #509 Gepost op: 04 februari 2023, 00:01:41 »
Bij mat'54 is er geen vergrendeling allen centrale sluiting. De luchtdruk om de deuren te sluiten blijft er tot ongeveer 30km/h op staan.
Mocht je kwaad willen dan zijn de deuren tot die snelheid met een beetje kracht nog te openen net als in het bovenvermelde verhaal over de klem zittende dame met kinderwagen en daarboven zonder veel kracht.
De deuren zijn allen vergrendeld met twee in elkaar grijpende haken die door de handvatten worden vrijgetrokken.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
171*hier
126* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde