Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:27:05
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
07 juni 2023, 23:50:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
07 juni 2023, 23:40:45
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door System-M
07 juni 2023, 22:58:11
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door hrp
07 juni 2023, 22:54:37
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
07 juni 2023, 22:41:31
Upgrade DR5000 naar een YaMoRC YD7001 door Roelof Hartholt
07 juni 2023, 22:23:28
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
07 juni 2023, 22:19:26
Pfarrerwinkel bahn door Erik01
07 juni 2023, 22:19:12
Modelbaan Beltheim. door Modelbaan BeltHeim
07 juni 2023, 22:14:13
Vrijdag 9 juni Veronica Express (De Karel) door piksov
07 juni 2023, 22:12:37
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
07 juni 2023, 21:37:46
Mooie topics weer op slot door geplas van derden door Reinout van Rees
07 juni 2023, 21:20:28
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door PeterC
07 juni 2023, 21:19:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
07 juni 2023, 21:06:15
Snelheid servo; grote verschillen per wissel door everh003
07 juni 2023, 20:42:12
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Frank 123
07 juni 2023, 20:34:01
Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100 door Sikko
07 juni 2023, 18:50:09
Plaatsen waar vroeger ooit eens een spoorlijn liep. door hrp
07 juni 2023, 18:36:19
Interieur kleuren DB uic-X BD4um door meino
07 juni 2023, 18:35:20
Stadsreiniging en Nutsbedrijven gemeente Maasdal. door NS 1607
07 juni 2023, 18:10:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
07 juni 2023, 17:11:02
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Marijn
07 juni 2023, 16:44:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
07 juni 2023, 16:37:23
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KoploperMau
07 juni 2023, 16:35:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
07 juni 2023, 15:21:04
NS 2400 serie in spoor 0 door edwin1974
07 juni 2023, 15:20:04
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door NS1220
07 juni 2023, 14:49:44
Tekeningen materieel RTM door Silvolde
07 juni 2023, 13:09:58
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 juni 2023, 12:04:00
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 102121 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Geen bouwer maar toeschouwer
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #480 Gepost op: 29 januari 2023, 19:32:56 »
Hee, da’s interessant. Die twee sporen aan weerszijden van het blauwe vlak kan ik niet direct thuisbrengen, misschien is één ervan deze losplaats voor kolen?



[1969. Foto Piet Korpershoek, coll. Gem. Velsen via NHA. Cat.nr. KNA001009090]

Verder zegt het raccordement voor de Visserij Mij. Neerlandia, ter hoogte van de PEN centrale me helemaal niets, interessant om eens uit te zoeken. De aftakking naar het Gasbedrijf was me bekend, maar die zal rond 1965 wel verdwenen zijn.

AVH

  • Offline Offline
  • Berichten: 1088
  • Waar De Man Woon Draag Hij De Kroon
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #481 Gepost op: 29 januari 2023, 19:34:39 »
Daar zat idd een kolenboer en dat was daar ook voor.
Rechts staat een onderlosser.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2023, 20:46:16 door Arnie »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Geen bouwer maar toeschouwer
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #482 Gepost op: 30 januari 2023, 10:19:31 »
Vandaag een plaat uit 1967 of daaromtrent, van de omgeving van Station Velsen-IJmuiden Oost:



[fotograaf onbekend)
Technisch gezien geen heel mooie foto, nogal korrelig, maar wel een heel interessante. We zien hier het emplacement aan de zuidkant van Station Velsen-IJmuiden Oost. In het midden de ploegbergplaats en daarnaast de losweg waar een open goederenwagen staat. Verder naar rechts, maar hier niet in beeld, stond er langs deze losweg ook een loods van Van Gend & Loos. Tussen de ploegbergplaats en de goederenwagen zien we een treinstel Plan V, dat zojuist uit Velsen-IJmuiden Oost is vertrokken in de richting Velsen-Zeeweg en Haarlem. Rechts ervan een armsein. Het hoge gebouw op de achtergrond is de toneeltoren van de Stadsschouwburg aan de Groeneweg. Zowel de ploegbergplaats als de loods van vG&L verdwenen aan het begin van de jaren 70.

Duidelijk is nog te zien dat hier vroeger de aftakking lag van het emplacement naar de kanaaloever, waarvoor het spoor vanaf het emplacement langs het talud omlaag liep, via straatspoor de Stationsweg overstak en eindigde bij een paar bedrijven aan het kanaal, een paar honderd meter noordelijker. De fotograaf staat op het traject waar dit spoor tot ongeveer 1961 liep.

Links op de achtergrond zien we de dubbele wachterswoning die we al eerder tegenkwamen:



(de bewuste dubbele spoorwoning zien we op de achtergrond; op de voorgrond een oudere spoorwoning die aan het oudere traject van vóór 1905 stond)

Hier zien we de ploegbergplaats vanaf de andere kant, met erachter de loods van Van Gend & Loos:



[Beide foto's R. Ankersmit, 20 februari 1960, via https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenVij.htm]

Van de losweg bestaat ook nog deze foto:



Waarschijnlijk komt deze foto van dezelfde onbekende fotograaf als de eerste plaat hierboven, waarschijnlijk ook van dezelfde datum. Nu kijken we richting het noorden, de ploegbergplaats ligt links buiten beeld, de vG&L loods rechts. Omdat we hier een Plan V zien én de oorspronkelijke, lange perronoverkapping (die in 1968 immers een heel stuk werd ingekort), moet deze foto ergens tussen 1966-1968 gemaakt zijn. Aan de roestige spoorstaven te zien waren hier de hoogtijdagen van het goederenvervoer toen al een tijdje voorbij.






Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Geen bouwer maar toeschouwer
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #483 Gepost op: 31 januari 2023, 10:55:24 »


Lome rust op Station IJmuiden, 2 augustus 1983, vijf voor elf. Beeldbank De Boer via NHA, inventarisnummer NL-HlmNHA_1478_23277K00_23.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6764
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #484 Gepost op: 31 januari 2023, 12:05:14 »
Mede door dit boeiende topic, dit boek ook maar aangeschaft.



Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Geen bouwer maar toeschouwer
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #485 Gepost op: 31 januari 2023, 13:39:02 »
Ah leuk! Inderdaad een heel aardig boek met veel feiten, achtergronden en foto's. Veel leesplezier!

Dit is trouwens ook wel een leuk boekje met vooral veel foto's, het is antiquarisch hier en daar vast nog wel te vinden:



Van Guus Hartendorf en Leo A. van Leeuwen, met medewerking van Piet Korpershoek. 1998, ISBN 90072275713.

AVH

  • Offline Offline
  • Berichten: 1088
  • Waar De Man Woon Draag Hij De Kroon
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #486 Gepost op: 31 januari 2023, 15:40:49 »

Van de losweg bestaat ook nog deze foto:



Waarschijnlijk komt deze foto van dezelfde onbekende fotograaf als de eerste plaat hierboven, waarschijnlijk ook van dezelfde datum. Nu kijken we richting het noorden, de ploegbergplaats ligt links buiten beeld, de vG&L loods rechts. Omdat we hier een Plan V zien én de oorspronkelijke, lange perronoverkapping (die in 1968 immers een heel stuk werd ingekort), moet deze foto ergens tussen 1966-1968 gemaakt zijn. Aan de roestige spoorstaven te zien waren hier de hoogtijdagen van het goederenvervoer toen al een tijdje voorbij.

Beetje m.n. van mijn kant, maar het is noordwestelijke richting ;D.

AVH

  • Offline Offline
  • Berichten: 1088
  • Waar De Man Woon Draag Hij De Kroon
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #487 Gepost op: 31 januari 2023, 15:43:06 »
En dat groene boekje heb ik dubbel.
Voor de liefhebber.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6764
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #488 Gepost op: 31 januari 2023, 15:52:18 »
PB :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Geen bouwer maar toeschouwer
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #489 Gepost op: 31 januari 2023, 18:55:50 »
Beetje m.n. van mijn kant, maar het is noordwestelijke richting ;D.

Klopt, je hebt gelijk  :) Noordwest it is.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Geen bouwer maar toeschouwer
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #490 Gepost op: 02 februari 2023, 12:16:42 »


Een tweewagenstel Mat46 houdt even stil op het noordelijke perron van de halte Julianakade. Het is de laatste stop voor de eindhalte IJmuiden, minder dan een kilometer verderop.
Eén van de schuifdeuren staat open, maar aangezien de struiken op de voorgrond nog kaal zijn, zal dat niet ter verkoeling zijn gedaan. Misschien open blijven staan op de vorige halte, Casembrootstraat, waar links werd in- en uitgestapt. De cabinedeur aan de perronzijde staat ook open, we zien net de arm van de machinist. Op de achtergrond de voormalige elektriciteitscentrale van het PEN. Rechts de baanwachterswoning. Ik zou de foto zo rond 1960 dateren, de fotograaf is mij onbekend.
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2023, 12:36:15 door Vislijn »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 6601
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #491 Gepost op: 02 februari 2023, 13:40:49 »
Hadden die dingen in die tijd centrale deursluiting?

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #492 Gepost op: 02 februari 2023, 13:51:30 »
Nou volgens mij niet.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Geen bouwer maar toeschouwer
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #493 Gepost op: 02 februari 2023, 13:52:42 »
Nee, alle deuren moesten handmatig gesloten worden. Tijdens de rit kon je de deur ook gewoon open schuiven, ook bij 140 km/h; ik geloof dat dat ook bij de Hondekoppen nog tot in de jaren 90 zo was.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6764
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #494 Gepost op: 02 februari 2023, 14:49:35 »
Klopt, vanaf 1969 zijn, in het kader van 'Spoorslag 70', de mat 54 stellen wel voorzien van centrale deursluiting, maar de deuren werden niet vergrendeld en dat is tot de afvoer zo gebleven.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.