Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 161327 keer)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #510 Gepost op: 04 februari 2023, 10:44:43 »
Weet nog wel uit m'n jeugd met een Pec achterop.
Even gauw met m'n ouders in de laatste wegrijdende trein instappen.
Levensgevaarlijk...

Jeroen_J

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #511 Gepost op: 05 februari 2023, 12:54:22 »
Zo herinner ik het me ook uit de jaren '80. Dan zaten we (tieners) op hete zomerdagen in de bagageafdeling van een Mat'54 tussen Groningen en Zwolle en openden gewoon de deuren tijdens de rit.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #512 Gepost op: 05 februari 2023, 13:09:22 »
Hier nog een sporenplan van (onder andere) IJmuiden tijdens de TPRB-beveiliging, mét alle S-borden:
https://klassiekebeveiliging.com/BVS/TekeningSptn-IJm1983.pdf
Bedankt voor deze link  (y)

Bij de Julianakade heeft sein 2 gestaan, maar ik heb die nog nergens op een foto terug kunnen vinden. Heeft iemand daar een foto van toevallig?

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #513 Gepost op: 05 februari 2023, 14:12:45 »
Een foto specifiek van dat sein staat in de NVBS Beeldbank: NEG5419-697.
Groet, Frank

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #514 Gepost op: 05 februari 2023, 17:50:08 »
Deel 6 (slot) Westerveld-Santpoort Noord.
Na de passage van de stoomtrein naar Haarlem zou er geen trein meer komen op deze lijn. En ik moest nog naar huis. De kortste weg is langs het spoor...

We kijken in de bocht nog even terug richting Velsen. Het sein is buiten dienst gesteld. De "buitenbocht' op dit punt is nu voor beide richtingen in gebruik.


Overzicht van de aansluiting van de lijn van/naar IJmuiden op het emplacement van Santpoort Noord. De 'binnenbocht' rechts wordt niet meer bereden. Dat kan ook niet, zullen we verderop zien.


Sein 524 (met tralies voor alle lichten) beveiligd het oprijden van het emplacement. Door de keuze van het rechterspoor náár IJmuiden, moet een terugkerende trein een rare beweging over het emplacement maken om weer 'rechts' naar Haarlem te kunnen.


Er ligt namelijk geen 'engelsman' als kruising met de lijn van Beverwijk. Je kunt er alleen recht over heen, van welke kant je ook komt. Maar er zijn wel beweegbare delen....


...die we hier van dichtbij zien. Als een rijweg is ingesteld dan liggen de tongen aan. De route 'de andere kant op' is dan geblokkeerd. Er alsnog overheen rijden zal resulteren in een ontsporing. Waarschijnlijk is het snel berijden van Beverwijk naar Haarlem over dit 'ding' de reden dat hier geen standaard kruising ligt. De sets tongen links en rechts liggen dus NOOIT tegelijk of aan de bovenste of aan de onderste spoorstaaf aan.


Blik op de sporen te Santpoort Noord. "Vroeger" kwam de trein vanuit IJmuiden over het gedeeltelijke opgebroken spoor langs het perron. Er kon gestopt worden voor het lichtsein verderop als er gecombineerd moest worden met een treindeel uit Beverwijk. Nu komt de trein van geheel links en moet dan via de wisselverbinding weer terug naar het middelste spoor om naar Haarlem te kunnen. Er kan via het volgende wissel ook nog gestopt worden langs het perron.

Einde van deze fotoreportage uit 1987. Ik kom, ergens in de toekomst, nog terug met plaatjes uit 1988. Daarop is het nog verder slopen van de sporen op de Vislijn te zien. Dus niet echt 'leuke plaatjes' en kunnen jullie je daar alvast op voorbereiden...

Groet, Raymond van den Hoven
(waarom gooit de plaatjes-uploader de volgorde door elkaar  ???  3 x een link naar een foto op een andere plek in het verhaal moeten zetten om de juiste volgorde te krijgen. De bestanden zijn opvolgend genummerd dus daar ligt het niet aan...)
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #515 Gepost op: 05 februari 2023, 18:00:21 »
Als het goed is, wordt Santpoort dit jaar (of volgend jaar) verbouwd en wordt het derde spoor opgeheven. Het perron wordt dan dieper.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #516 Gepost op: 05 februari 2023, 19:44:08 »
De sets tongen links en rechts liggen dus NOOIT tegelijk of aan de bovenste of aan de onderste spoorstaaf aan.
De tongen MOGEN nooit aan dezelfde kant aanliggen, dat is duidelijk. Maar mechanisch zijn ze niet gekoppeld, dus het kan theoretisch wel eens verkeerd gaan.
De twee motoren kunnen echter wel elektrisch gekoppeld zijn, zodat ze altijd tegelijk draaien  :)

Groet, Victor

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #517 Gepost op: 06 februari 2023, 10:56:14 »
Mooie en interessante plaatjes weer Raymond!



Bekend terrein voor mij. Direct rechts van het sein hier, maar net buiten beeld, had mijn vader een volkstuintje, waar ik natuurlijk ook regelmatig te vinden was. Zogenaamd om te helpen met schoffelen, gieteren of zaaien, maar ik had meer oog voor de treinen. Op de IJmuidenlijn reden toen nog reizigerstreinen én natuurlijk de vistreinen. Soms, onverwacht, dook een andersoortige goederentrein op, met buizen bijvoorbeeld. De volkstuintjes lagen hier ingeklemd tussen de twee spoorlijnen in, die naar IJmuiden en die naar de tunnel. Bij elkaar kwamen er heel wat treinen langs. In die tijd aten we dankzij die tuin vier keer per week sperziebonen, of boerenkool, of raapsteeltjes, of noem maar op, wat er geoogst werd bepaalde vaak wat er op tafel kwam. Je kon de tuin alleen bereiken door het oostelijk perron van Driehuis-Westerveld helemaal tot het eind af te fietsen en dan nog een paar honderd meter over het schouwpad verder te rijden. Met een gieter aan je stuur, een kistje met planten achterop. Ging allemaal goed, maar het zou nu natuurlijk niet meer mogen. Met de dienstregeling in het hoofd zorgden we er wel voor dat de kans niet groot was dat we onderweg een trein tegenkwamen.

Als het goed is, wordt Santpoort dit jaar (of volgend jaar) verbouwd en wordt het derde spoor opgeheven. Het perron wordt dan dieper.

Wist ik niet, wordt nog een hele klus. Wordt een gek perron dan daar. Ik neem niet aan dat ze het over de hele (enorme) lengte zullen verdiepen. De meest noordelijke paar honderd meter van het perron wordt nooit gebruikt. Vroeger werden langs het perron de treinen uit Alkmaar en uit IJmuiden gecombineerd, en dan nog was de lengte wel erg ruim bemeten. Hiermee zullen alle wissels wel komen te vervallen, de natte droom van ProRail natuurlijk. Maar wel begrijpelijk, want het is nu eigenlijk een rare situatie daar, nog steeds een herinnering aan de IJmuidenlijn, die drie sporen waar er slechts twee nodig zijn. Maar zou het niet logischer zijn om het middenspoor, dat nu voor de sneltreinen Alkmaar-Haarlem wordt gebruikt, weg te halen en van het perronspoor het doorlopende spoor te maken?  ???

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #518 Gepost op: 06 februari 2023, 11:04:05 »
Juist omdat het noordelijke stuk nooit gebruik wordt, wordt de perronaanpassing gedaan. Immers zorgt spoor 3 voor een lengtebeperking in de inzet van de sprinters. Hoewel er al wel al iets gewonnnen is. SGM7 mocht weer en er rijdt nu in de spits veel SLT10.
Er is inderdaad ook onderzocht om spoor 2 op te heffen, maar dat is om redenen die ik niet meer scherp heb, afgevallen.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 562
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #519 Gepost op: 06 februari 2023, 11:30:00 »
De tongen MOGEN nooit aan dezelfde kant aanliggen, dat is duidelijk. Maar mechanisch zijn ze niet gekoppeld, dus het kan theoretisch wel eens verkeerd gaan.
De twee motoren kunnen echter wel elektrisch gekoppeld zijn, zodat ze altijd tegelijk draaien  :)

Groet, Victor

Het kan nooit verkeerd gaan. Ook niet theoretisch. Eerst loopt het eerste setje tongen om, als deze in de eindstand liggen gaan het andere setje tongen om. De "motoren" lopen nooit gelijktijdig om.

Als beide setjes tongen omgelopen zijn worden ze in de wisselsteller mechanisch en elektrisch vergrendeld, net als bij normale wissels. Hierna kan pas een rijweg over het beweegbare kruis worden ingesteld.

De bouw van Berkendam is begonnen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #520 Gepost op: 06 februari 2023, 11:50:16 »
Hiermee zullen alle wissels wel komen te vervallen, de natte droom van ProRail natuurlijk.
Terwijl daar het laatste weekend van januari dit jaar nog prachtig gebruik van werd gemaakt.
Vanwege werkzaamheden pendelde de treinserie 4800 tussen Hoorn en Santpoort-Noord waar kop werd gemaakt.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #521 Gepost op: 07 februari 2023, 10:25:23 »
Maar zou het niet logischer zijn om het middenspoor, dat nu voor de sneltreinen Alkmaar-Haarlem wordt gebruikt, weg te halen en van het perronspoor het doorlopende spoor te maken?  ???

Juist omdat het noordelijke stuk nooit gebruik wordt, wordt de perronaanpassing gedaan. Immers zorgt spoor 3 voor een lengtebeperking in de inzet van de sprinters. Hoewel er al wel al iets gewonnnen is. SGM7 mocht weer en er rijdt nu in de spits veel SLT10.
Er is inderdaad ook onderzocht om spoor 2 op te heffen, maar dat is om redenen die ik niet meer scherp heb, afgevallen.
Spoor 2 opheffen en van spoor 3 het doorgaande spoor maken lijkt me meer werk. In dat geval moet ook de boog aangepast worden anders zal iedere trein richting Haarlem moeten afremmen (het wissel naar spoor 3 is geschikt voor 60 km/u) én dient spoor 3 verlengd te worden. Als het wissel naar spoor 3 wordt verwijdert kan het nieuwe perron al zo'n 70m langer worden, zelfs als de overloopwissels blijven liggen. Helaas zijn dit soort dingen in de toekomst niet meer mogelijk.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #522 Gepost op: 07 februari 2023, 11:39:18 »
Een uitstapje naar de overkant van het Noordzeekanaal: Halte Velsen-Hoogovens te Velsen-Noord. Deze stopplaats lag tot 1957 iets ten noorden van de grote spoorbrug, maar nog vóór Beverwijk. Met de opening van de Velsertunnel en de afbraak van de spoorbrug kwam de halte te vervallen.

We hebben het over deze plek:



En via Google Maps: https://goo.gl/maps/w2DPz2MUEzPZquJ86 (zie ook Streetview)

Ja, het spoor ligt er gewoon nog! Het is nu uiteraard geen onderdeel meer van de lijn Haarlem-Alkmaar, maar vormt nu een aansluiting tussen het meest zuidelijke deel van het eigen spoornet van Hoogovens/Tata Steel en het grote hoofdemplacement van het terrein, dat dichter bij station Beverwijk en het hoofdnet ligt. Dit stuk spoor wordt nu het Gildenspoor genoemd.

Eigenlijk hoorde de halte Hoogovens niet bij de IJmuidenlijn, maar het lijkt me toch interessant genoeg om er een paar foto's van te laten zien, gezien de verwevenheid met de Velser spoorbrug en de (toenmalige) nabijheid daarvan.



[↑ Een ansichtkaart uit ± 1936. We zien de overweg bij de halte, met op de voorgrond het haltegebouwtje en op de achtergrond één van de twee nog steeds bestaande spoorwoningen. We kijken in noordwestelijke richting. Bron [8415], Spoorwegen in Beeld, Spoorwegmuseum]



[↑ We kijken richting het noorden. Rechts een lange trein bestaande uit elektrisch stroomlijnmaterieel, die zojuist de spoorbrug is overgestoken en zijn weg vervolgt in de richting Beverwijk en Alkmaar. Of zou hij verderop, voorbij de overweg, eerst nog stoppen langs het noordelijke perron? (De perrons waren hier in bajonetligging aangelegd). Gezien de lengte denk ik dat het een sneltrein is. Hoe dan ook, links staat de personeelstrein van Hoogovens klaar om medewerkers via het interne spoornet naar hun werkplek te brengen. De trein zal worden getrokken door een eigen dieselloc van Hoogovens en bestaat verder uit een allegaartje aan materieel. Het lijken wel omgebouwde tramwagens. Boven de Hoogovenstrein zien we de kerktoren van Beverwijk. Rechts de andere spoorwoning, die dus ook nog bestaat. Foto is van september 1957. Beeldcollectie van de gemeente Velsen, cat. nr. NL-HlmNHA_1098_10614, Permanente link https://hdl.handle.net/21.12102/537D7052FB8F11DF9E4D523BC2E286E2]



[↑ Hier nog een foto van een Hoogovens-personeelstrein, dit keer met een Hoogovens-stoomloc en op het eigen bedrijfsterrein. Fotograaf mij niet bekend]



[↑ Hier staat een treinstel Mat36 langs het noordelijke perron, enkele reizigers zijn zojuist uitgestapt. De trein zal zo weer verder gaan naar Beverwijk en verder. Ca. 1955. Fotograaf onbekend].



[↑ De halte gezien in noordoostelijke richting, met de beide spoorwoningen in één beeld. Op de voorgrond een kleine kiosk. Ansichtkaart ca. 1955]



[↑ De nog steeds bestaande spoorwoning aan de westkant van het spoor, no. 11A, hier gezien in 2014. Foto E. Wolters via Stationsweb, https://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=velsenhoogovens&num=12 ]



[↑ De (ook nog steeds bestaande) spoorwoning aan de oostkant van het spoor, no. 11. Foto E. Wolters via Stationsweb, 2014. Zie https://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=velsenhoogovens&num=13 ]
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2023, 17:23:19 door Vislijn »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #523 Gepost op: 07 februari 2023, 16:33:15 »
Dat waren inderdaad tramwagens, onder meer van de Gooische Stoomtram.
Groet, Frank

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 3692
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #524 Gepost op: 07 februari 2023, 18:56:57 »
Dat van die tramwagens klopt inderdaad.
Bij een excursie van mijn school (MTS Leiden) in oktober 1956  heb ik ze daar op het Hoogoven  terrein zien staan ,een kleurige verzameling materieel , die opviel in het zwart/bruine  Hoogoven landschap.
Mijn ouders hadden goede kennissen die woonden aan de Duinvlietstraat , met de achtertuin direct aan het spoor! Die huizen staan er nog.
 Dat was pas mooi!.
Als er een trein uit de richting van de brug kwam  (Ik praat over 1955/56 ) dan hoorde je de trekdraden rammelen van het inrijsein van Beverwijk .

Best leuk voor een 17 jarige spoorwegbelangstellende.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.